Gå til innhold

Tesla tar vekk radaren på Model Y og 3: Norsk ekspert er skeptisk


Anbefalte innlegg

Markiii skrev (20 minutter siden):

Vi snakker om fjerning av radar, og de tester systemer for avverging av kollisjoner og ulykker. Tesla uten radar gjør det vel stort sett bedre i disse testene enn Tesla med radar gjorde.

Og nå som de har fjernet parkeringssensorer så blir ting sikkert enda bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (1 minutt siden):

Og nå som de har fjernet parkeringssensorer så blir ting sikkert enda bedre.

så du tror 2023 testene blir dårligere score for tesla? Vill si det er ussansynlig. Har ikke skjedd før. Forøvrig har ikke alle modellene fått dette fjernet, min S har det enda. Men forsvinner nok snart og bli nok slått av i min bil etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo spørre seg selv når man kjører: Merker jeg disse 4 % forbedret stopp-reaksjon? Jeg vil tro at NCAP resultater ikke viser seg i vanlig trafikk, men kommer på banen når det skjer noe utenom det vanlige. 

Først da slår dette med NCAP sikkerhet inn. Du er altså like trygg i en annen bil frem til nå.

Så er det å se hvor Tesla vant. Tesla vant på prosentsjanse, hvor den har en høyere sjanse til å stoppe for f.eks en fotgjenger. Tidligere tester har Tesla vært helt midt på treet, sammen med andre. Pga tilfeldighetene i en slik test (for få runder) vil man også få unsannsynlige vinnere - som Subaru. Tesla og Subaru, tech-gigantene har vunnet denne testen. 

Jeg tipper det er tilfeldigheter som spiller inn, og at forskjellen på "de beste" i NCAP når det kommer til disse systemene er fortsatt preget av endel rare resultat.

Men, det er det samme på veien - hvor Tesla har en av de dårligere ACC systemene. Det er rett og slett dårlig i bruk og har et dårlig UI, mangler HUD, fantombremser og er ekstremt skjør for endringer. Det finnes langt bedre der ute, og først nå begynner folk faktisk å innse at dette ikke holder mål. Jeg har ment at dette aldri har vært spesielt bra, og veldig langt unna de beste i klassen. 

En annen ting er at man kan ha en ekstremt trygg bil i NCAP test, men fortsatt en bil som bremser pga skygger i veibanen. Man kan ha verdens sikreste bil, men fortsatt en bil som setter vindusviskeren på fullt i tide og utide. Dette er ting som inntreffer hver gang du kjører en Tesla med ACC på riks/motorvei. Er det farligere å foreta en hard brems på motorvei på vinteren enn å ha en bil med 3% raskere reaksjon ved en stor ulykke? Kan ghost-bremsingen likegjerne skape sistnevnte situasjon?

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Man kan jo spørre seg selv når man kjører: Merker jeg disse 4 % forbedret stopp-reaksjon? Jeg vil tro at NCAP resultater ikke viser seg i vanlig trafikk, men kommer på banen når det skjer noe utenom det vanlige. 

Først da slår dette med NCAP sikkerhet inn. Du er altså like trygg i en annen bil frem til nå.

Så er det å se hvor Tesla vant. Tesla vant på prosentsjanse, hvor den har en høyere sjanse til å stoppe for f.eks en fotgjenger. Tidligere tester har Tesla vært helt midt på treet, sammen med andre. Pga tilfeldighetene i en slik test (for få runder) vil man også få unsannsynlige vinnere - som Subaru. Tesla og Subaru, tech-gigantene har vunnet denne testen. 

Jeg tipper det er tilfeldigheter som spiller inn, og at forskjellen på "de beste" i NCAP når det kommer til disse systemene er fortsatt preget av endel rare resultat.

Men, det er det samme på veien - hvor Tesla har en av de dårligere ACC systemene. Det er rett og slett dårlig i bruk og har et dårlig UI, mangler HUD, fantombremser og er ekstremt skjør for endringer. Det finnes langt bedre der ute, og først nå begynner folk faktisk å innse at dette ikke holder mål. Jeg har ment at dette aldri har vært spesielt bra, og veldig langt unna de beste i klassen. 

En annen ting er at man kan ha en ekstremt trygg bil i NCAP test, men fortsatt en bil som bremser pga skygger i veibanen. Man kan ha verdens sikreste bil, men fortsatt en bil som setter vindusviskeren på fullt i tide og utide. Dette er ting som inntreffer hver gang du kjører en Tesla med ACC på riks/motorvei. Er det farligere å foreta en hard brems på motorvei på vinteren enn å ha en bil med 3% raskere reaksjon ved en stor ulykke? Kan ghost-bremsingen likegjerne skape sistnevnte situasjon?

Rart at de bedre ikke scorer bedre hos ncap da. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Kanskje, kanskje ikke. Problemet er at det blir lange perioder med betraktelig dårligere produkt før det blir bra igjen. Og noen ting blir aldri bra (les: regnsensor).

Ordentlig regnsesnor tror jeg koster noe rundt 50 kroner. Det selges millioner av disse i året. Hva parkeringssensorer koster aner jeg ikke, men det finnes vel omtrent ikke biler uten så spesielt dyrt er det nok ikke.

Merkelig valg av Tesla, men så lenge kjøperne finner seg i det så er det ikke noen grunn til å endre seg.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Rart at de bedre ikke scorer bedre hos ncap da. 

Nei, det er jo ikke det. Jeg kan si det på en måte det er lettere å forstå:

Tesla har 10-15% forbedring av sine NCAP resultat som allerede var på nivå med resten - nå er den best.
 

Har du merket noe til dette på veien? Jeg synes det er verre idag.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Nei, det er jo ikke det. Jeg kan si det på en måte det er lettere å forstå:

Tesla har 10-15% forbedring av sine NCAP resultat som allerede var på nivå med resten - nå er den best.
 

Har du merket noe til dette på veien? Jeg synes det er verre idag.

Ja jeg synes absolutt ap er bedre, så og si aldri fantombrems på min siste. Den er stadig bedre til å regulere fart.

 

Mener du ncap lyver? At dine 'tester' overgår ncap? 

 

Forøvrig er ikke tesla testet siden 2019 hvor de hadde 94. Mer enn de fleste har i dag...

 

En annen viktig ting, de har nå lagt til infrarød for å monitorere sjåfør. Noe de har fått klager på tidligere. Så dette har nok lagt til noen poeng på S. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (34 minutter siden):

Ja jeg synes absolutt ap er bedre, så og si aldri fantombrems på min siste. Den er stadig bedre til å regulere fart.

 

Mener du ncap lyver? At dine 'tester' overgår ncap? 

 

Forøvrig er ikke tesla testet siden 2019 hvor de hadde 94. Mer enn de fleste har i dag...

 

En annen viktig ting, de har nå lagt til infrarød for å monitorere sjåfør. Noe de har fått klager på tidligere. Så dette har nok lagt til noen poeng på S. 

Jeg er ikke interessert i å krangle med deg, jeg har ingen tester. Du har merket det er bedre etter de gode NCAP resultatene stikk i strid med nesten alle andre. Jeg synes opplevelsen av å la bilen kjøre selv er dårligere idag, spesielt på E18 Sør for Oslo. 
 

Jeg har aldri lagt mye vekt på NCAPs assistent tester, men når Tesla får et veldig godt resultat er det merkelig at det skjer samtidig som selvkjøringen blir dåligere.

Subaru Outback slo forøvrig Tesla for et år siden på førersssistenter. Den er vel best den da 😅

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke interessert i å krangle med deg, jeg har ingen tester. Du har merket det er bedre etter de gode NCAP resultatene stikk i strid med nesten alle andre. Jeg synes opplevelsen av å la bilen kjøre selv er dårligere idag, spesielt på E18 Sør for Oslo. 
 

Jeg har aldri lagt mye vekt på NCAPs assistent tester, men når Tesla får et veldig godt resultat er det merkelig at det skjer samtidig som selvkjøringen blir dåligere.

Noen vill bare ikke se det. Det er ok for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Noen vill bare ikke se det. Det er ok for meg. 

Jeg så Testen, men om du snakker om «lyset» så vil det nok ikke skje nei. Jeg har forstått (i direkte motsetning til deg) hva testen skal vise. Den skal vise hvilken sjanse en Tesla har får å stoppe om en aituasjon skjer, f.eks at køen foran stopper.

Det du feilaktig gjør er å trekke disse resultatene over på feil side av situasjonen. Før ulykken er Tesla en bil uten HUD, med keitete og dårlig ACC. Den kan krasje hver dag og fortsatt få 100% ncap i test.

Mitt argument var at det var merkelig. Om Mitt argument hadde hatt NOE for seg hadde vi jo sett det på ulykkesstatistikk? Hva ser vi der?

Tesla øverst. Ops.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (19 minutter siden):

Jeg så Testen, men om du snakker om «lyset» så vil det nok ikke skje nei. Jeg har forstått (i direkte motsetning til deg) hva testen skal vise. Den skal vise hvilken sjanse en Tesla har får å stoppe om en aituasjon skjer, f.eks at køen foran stopper.

Det du feilaktig gjør er å trekke disse resultatene over på feil side av situasjonen. Før ulykken er Tesla en bil uten HUD, med keitete og dårlig ACC. Den kan krasje hver dag og fortsatt få 100% ncap i test.

Mitt argument var at det var merkelig. Om Mitt argument hadde hatt NOE for seg hadde vi jo sett det på ulykkesstatistikk? Hva ser vi der?

Tesla øverst. Ops.

Nei, testen omhandler assistent systemer ikke bare sikkerhet. Så den tester acc, styring osv

Ditt argument er bare basert på følelser mens ncap er basert på tester. 

Screenshot_20230131_183256_Adobe Acrobat.jpg

Screenshot_20230131_183147_Adobe Acrobat.jpg

 

Edit: er ikke fan av 100% scorer. Da ingenting er perfekt. Men ncap om det.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jepp du er akkurat like trygg i en bil med dårligere score, helt fram til det smeller. Og det skal jo ikke smelle, skal det vel?

Forsto ikke helt hva du mente. De andre bilmerkene har dårligere score i NCAP når det kommer til "collision avoidance" - altså det som skjer når en situasjon oppstår. Jeg nevnte at jeg synes det er rart Tesla gjør det så bra i testen, men sliter med såppass mye på veien. Jeg synes ikke deres acc er på høyde med de andre.

Om du ser på de faktiske testene så ser du at det kjøres i noen tilfeller 10 forsøk, andre 1 forsøk. Som salvesen kommenterte, 100/0 svar osv.

Når det i tillegg er bilmerket som krasjer mest her i Norge.

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (36 minutter siden):

Forsto ikke helt hva du mente. De andre bilmerkene har dårligere score i NCAP når det kommer til "collision avoidance" - altså det som skjer når en situasjon oppstår. Jeg nevnte at jeg synes det er rart Tesla gjør det så bra i testen, men sliter med såppass mye på veien. Jeg synes ikke deres acc er på høyde med de andre.

Om du ser på de faktiske testene så ser du at det kjøres i noen tilfeller 10 forsøk, andre 1 forsøk. Som salvesen kommenterte, 100/0 svar osv.

Når det i tillegg er bilmerket som krasjer mest her i Norge.

 

Like vell scorer den bedre enn andre.

Kilde på krasj statistikk? Det er interessant 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Dette er skade statistikk ikke krasj/kollisjon. Og det er jo ingen hemmelighet at Tesla har mange hatere og sannsynligvis er utsatt for mer hærverk enn andre. Jeg har en stygg bulk i døren min som noen har forårsaket. Dette blir rapportert som en skade, men jeg har ikke krasjet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...