Gå til innhold

Tesla tar vekk radaren på Model Y og 3: Norsk ekspert er skeptisk


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (På 31.1.2023 den 15.11):

Jeg tipper det er tilfeldigheter som spiller inn, og at forskjellen på "de beste" i NCAP når det kommer til disse systemene er fortsatt preget av endel rare resultat.

 Det er jo ikke bare hos NCAP Tesla har fått toppscore. Det har de også fått hos IIHS og andre i tillegg.

Sitat

Men, det er det samme på veien - hvor Tesla har en av de dårligere ACC systemene. Det er rett og slett dårlig i bruk og har et dårlig UI, mangler HUD, fantombremser og er ekstremt skjør for endringer. Det finnes langt bedre der ute, og først nå begynner folk faktisk å innse at dette ikke holder mål. Jeg har ment at dette aldri har vært spesielt bra, og veldig langt unna de beste i klassen. 

Jeg bruker Autopilot daglig. Gjør du?

DrAlban3000 skrev (På 1.2.2023 den 9.44):

Overskriften her er villedende. Det er ikke snakk om krasj som i trafikkulykker, men stort sett mindre skader, som parkeringsskader. Dataene er vel også fra 2018, som er før Model 3 kom til Norge, og da var det Model S og X vi hadde. Store biler er gjerne mer utsatt for parkeringsskader enn små biler.

Jeg er ganske sikker på at TEK omtalte dette i sin tid også, og i den artikkelen sto det nettopp dette.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (22 timer siden):

 Det er jo ikke bare hos NCAP Tesla har fått toppscore. Det har de også fått hos IIHS og andre i tillegg.

Jeg bruker Autopilot daglig. Gjør du?

Overskriften her er villedende. Det er ikke snakk om krasj som i trafikkulykker, men stort sett mindre skader, som parkeringsskader. Dataene er vel også fra 2018, som er før Model 3 kom til Norge, og da var det Model S og X vi hadde. Store biler er gjerne mer utsatt for parkeringsskader enn små biler.

Jeg er ganske sikker på at TEK omtalte dette i sin tid også, og i den artikkelen sto det nettopp dette.

Ja det er bare basert på følelser. Med en gang en tar opp fakta som ncap resultater osv så kommer det bare følelsesladde unnskyldninger. Det er ganske trist.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 4.2.2023 den 18.21):

Jeg lurer på hvordan de tenker å løse problemer med ryggekamera som er dekket av skitt.  

Sikkert på samme måte som de fleste andre bilmerker. Overlater det til sjåføren å tørke av kameraet med jevne mellomrom.

Må innrømme at VW har en mye bedre løsning på akkurat DET problemet.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (32 minutter siden):

Sikkert på samme måte som de fleste andre bilmerker. Overlater det til sjåføren å tørke av kameraet med jevne mellomrom.

Må innrømme at VW har en mye bedre løsning på akkurat DET problemet.

Problemet er at det ikke er utelukkende et ryggekamera på f.eks. Tesla. De kan ikke skjule det. Video-feeden er konstant og brukes til sikkerhetsfunksjoner, adaptiv cruise control, autopilot osv. Skulle gjerne vært noe spylefunksjon da.

Lenke til kommentar
tow skrev (På 12.4.2022 den 11.12):

Du skjønte ikke hva jeg mente?

Tallene som ble oppgitt har ingen relevans så lenge man ikke analyserer antall kjørte km mot typen vei. Dersom ulykker skjer på veier der "autopiloten" uansett ikke virker gir det ingen mening å sammenligne. Det skjer mange flere ulykker på småveier og i byer/tettsteder enn på motorveier, men det er på motorveien det blir mange km og det er der autopiloten fungerer. En ren sammenligning km mot km med/uten autopilot er uinteressant. 

Fruen kjøpte en modell 3 med FSD, og jeg har nesten utelukkende kjørt AP på andre veier enn motorvei. Først og fremst fordi motorvei ikke finnes her omkring, og når jeg omsider treffer en så kjører jeg selv. 

Jeg lurer litt på hvor du mener autopiloten ikke virker, for den virker jo på alle vanlige veier. Ikke en full erstatning for en sjåfør enda, men bra for hva det er.

Skal ikke hype og si Tesla når målet først og er guddommelige greier, men blir like meningsløst og downplaye hva de faktisk får til også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Problemet er at det ikke er utelukkende et ryggekamera på f.eks. Tesla. De kan ikke skjule det. Video-feeden er konstant og brukes til sikkerhetsfunksjoner, adaptiv cruise control, autopilot osv. Skulle gjerne vært noe spylefunksjon da.

Ja dette er vell det dummeste med tesla, her trenger de løsning. Spesielt uten USS.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (20 minutter siden):

Her er hva Tesla i modus "Full Selvkjøring" oppfatter av omgivelsene. Den klarer å se bilen og den feite pappaen men ikke de to barna. Bildet er tatt fra videoen til WholeMarsblog som er en av de mest hardcore Tesla-fans på kloden. 

image.thumb.png.ca8205c7c0d2da6d5082a5b74afc92c7.png

 

Den klarer å vise mener du, hvilke objekter som er detektert er ikke nødvendigvis vist. Hva skjedde i situasjonen, ble noen skadet?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det ble lagt ut en video tidligere idag også, ganske imponerende funksjoner - men feiler konstant og har ikke ryddet opp i fantombremsingen ennå. En ålreit demo på et ikke-produkt. Dette vil aldri bli noe av om de ikke drastisk endrer måten bilen får info fra veien på, den tolker ikke situasjonene spesielt bra ennå. Den hadde krasjet mange ganger på denne korte turen, videoen er tilsynelatende ganske ny.

 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Den klarer å vise mener du, hvilke objekter som er detektert er ikke nødvendigvis vist. Hva skjedde i situasjonen, ble noen skadet?

Aha, så den visste at det var noen myke trafikanter der, men valgte å bare vise noen av dem. Høres veldig troverdig ut.

Edit: Og hvis den detekterte alle ungene hvorfor markerer den da en kjørerute(Den blå markeringen) tvers gjennom jenta med sykkel?

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (27 minutter siden):

Her er hva Tesla i modus "Full Selvkjøring" oppfatter av omgivelsene. Den klarer å se bilen og den feite pappaen men ikke de to barna. Bildet er tatt fra videoen til WholeMarsblog som er en av de mest hardcore Tesla-fans på kloden

Litt sånn "meeeh.." til hvor mye det egentlig sier. Sikkerhetssystemene viser ikke nødvendigvis alt som blir oppdaget, og det finnes jo knapt andre å sammenligne med som viser slik som Tesla gjør. De gjør det jo godt/best i tester, men "Full Selvkjøring" må du ikke ta bokstavlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Aha, så den visste at det var noen myke trafikanter der, men valgte å bare vise noen av dem. Høres veldig troverdig ut.

Nei det er ikke det jeg sier, bare at de ikke ble vist. Slik er det med mye på skjermen. altså som ikke blir vist. Om du vill vite hva bilen så må en ha rådata. 

Men igjen, hvor mange ble skadet? Hva gikk galt? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Litt sånn "meeeh.." til hvor mye det egentlig sier. Sikkerhetssystemene viser ikke nødvendigvis alt som blir oppdaget, og det finnes jo knapt andre å sammenligne med som viser slik som Tesla gjør. De gjør det jo godt/best i tester, men "Full Selvkjøring" må du ikke ta bokstavlig.

Dette er helt sant, de "andre" viser jo ikke noe som helst stort sett. Så de er åpenbart høy risiko hele gjengen, etter koret sine analyser... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Er det sånn at noen må ofre sine egne unger før fansen godtar at Teslas "fulle selvkjøring" ikke er i nærheten av å funke?

Er det sånn at du må legge ord i munnen på folk? Aldri sagt noe i nærheten av det. Jeg sier bare at det ikke alltid er alt som kommer på skjermen, i motsetning til andre kommer det dog mye info. Det betyr ikke at bilen hadde kjørt over dem av den grunn. Men det er vanskelig å svelge for koret, forstår jeg. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Er det sånn at du må legge ord i munnen på folk? Aldri sagt noe i nærheten av det. Jeg sier bare at det ikke alltid er alt som kommer på skjermen, i motsetning til andre kommer det dog mye info.

Hvorfor er det markert kjøreruta tvers gjennom den lille jenta om bilen har detektert henne?

Lenke til kommentar

Selv i godt vær og klar sikt så har det vist seg at Tesla-kameraene og AI kan mistolke en enkel baklykt fra MC som om det er en bil langt foran. (Dvs så langt foran at de to baklyktene smelter sammen til ett lys)

Når man ser nye biler med kreativ lyssetting med en lang lys-strek foran og bak kan man lure på om AI'en er trent på dette også?  Vil en bil med en baklykt ute av drift også mistolkes som en bil langt foran?

 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 minutt siden):

Selv i godt vær og klar sikt så har det vist seg at Tesla-kameraene og AI kan mistolke en enkel baklykt fra MC som om det er en bil langt foran. (Dvs så langt foran at de to baklyktene smelter sammen til ett lys)

Når man ser nye biler med kreativ lyssetting med en lang lys-strek foran og bak kan man lure på om AI'en er trent på dette også?  Vil en bil med en baklykt ute av drift også mistolkes som en bil langt foran?

 

Likevel scorer de best når de blir testet av ekte sikkerhetseksperter, rart med det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...