Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?


Anbefalte innlegg

Å bruke en ekstrem mengde statlige resurser (våre skattepenger) på å straffe mennesker med fengsel eller dødsstraff fordi noen ønsker å ruser seg fordi det er skadelig for dem er noe av det mest idiotiske noen kan skrive.

Det blir som å innføre fengsel straff eller dødsstraff for bulimi, selvskading eller selvmordsforsøk.

Altså jeg kan forstå det økonomiske når det kommer til narkotika og straff.
Altså at det er straffbart å tjene seg rik på smugling og salg av narkotika.. Men det smugles og selges uten skatt fordi staten har bestemt seg for at det er ulovlig å selge det regulert og trygt, det er forbudt å selge det inkludert mva. Den mest fornuftige straffen relatert til narkotika er et resultat av en selvskadende politikk.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noxhaven skrev (7 timer siden):

Å bruke en ekstrem mengde statlige resurser (våre skattepenger) på å straffe mennesker med fengsel eller dødsstraff fordi noen ønsker å ruser seg fordi det er skadelig for dem er noe av det mest idiotiske noen kan skrive.

Om det handlet om ignoranse eller motivet på et eller annet merkelig vis var skademinimering, men det virker tilsynelatende bare som ren ondskap, håper jeg tar feil. Denne fyren vil ha dødsstraff for å ha fri vilje, og en annen fyr i tråden ville sende rusbrukere på en øde gulag type øy for straffarbeid, lurer på hva faen som er gærent oppi huet på enkelte folk. 

 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (På 9.7.2022 den 10.20):

Å bruke en ekstrem mengde statlige resurser (våre skattepenger) på å straffe mennesker med fengsel eller dødsstraff fordi noen ønsker å ruser seg fordi det er skadelig for dem er noe av det mest idiotiske noen kan skrive.

Det blir som å innføre fengsel straff eller dødsstraff for bulimi, selvskading eller selvmordsforsøk.

Altså jeg kan forstå det økonomiske når det kommer til narkotika og straff.
Altså at det er straffbart å tjene seg rik på smugling og salg av narkotika.. Men det smugles og selges uten skatt fordi staten har bestemt seg for at det er ulovlig å selge det regulert og trygt, det er forbudt å selge det inkludert mva. Den mest fornuftige straffen relatert til narkotika er et resultat av en selvskadende politikk.

Det er jo noen land som praktiserer dette da; land vi ikke akkurat umiddelbart sammenligner Norge med; som f.eks Kina, Malaysia og Singapore. Dog vet jeg ikke om de har henrettet personer kun for besittelse av cannabis. Men straffene for selv det er uansett alt annet enn milde. For å si det mildt.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 9.7.2022 den 17.38):

Om det handlet om ignoranse eller motivet på et eller annet merkelig vis var skademinimering, men det virker tilsynelatende bare som ren ondskap, håper jeg tar feil. Denne fyren vil ha dødsstraff for å ha fri vilje, og en annen fyr i tråden ville sende rusbrukere på en øde gulag type øy for straffarbeid, lurer på hva faen som er gærent oppi huet på enkelte folk. 

 

 

Når rus er oppe i nettdebatten er det nærmest obligatorisk at man ser denne typen ønsker. Det har jo vært de som seriøst har snakket om slit så lenge rus og det de definerer som narkotika har vært et tema i samfunnsdebatten. Uansett vil jo selvfølgelig aldri noe slikt bli akutelt i Norge heldigvis.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Det er jo noen land som praktiserer dette da; land vi ikke akkurat umiddelbart sammenligner Norge med; som f.eks Kina, Malaysia og Singapore. Dog vet jeg ikke om de har henrettet personer kun for besittelse av cannabis. Men straffene for selv det er uansett alt annet enn milde. For å si det mildt.

Apropos dette: Trump ønsker dødsstraff for narkotikakriminalitet i USA. Han skrøt her om dagen av hvor effektivt Kina henretter narkotikaforbrytere. Men uten at man skal avskrive noe heeelt når det kommer til USA, er det ikke noe jeg tror han vil klare å innføre dersom han skulle bli valgt for å si det sånn. Litt skummelt at det finnes slike strømninger i land vi oftere vil sammenligne oss med.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Apropos dette: Trump ønsker dødsstraff for narkotikakriminalitet i USA. Han skrøt her om dagen av hvor effektivt Kina henretter narkotikaforbrytere. Men uten at man skal avskrive noe heeelt når det kommer til USA, er det ikke noe jeg tror han vil klare å innføre dersom han skulle bli valgt for å si det sånn. Litt skummelt at det finnes slike strømninger i land vi oftere vil sammenligne oss med.

Det er stor forskjell på diverse narkotika-kriminalitet - som du ikke klarer å se forskjell på, og jeg går utifra at Trump sine tilhørere ser forskjell på. 😕

Det er også allerede lovlig med dødstraff for dealere i USA, Bill Clinton signerte loven som tillot dette engang på 90 tallet. - Men ikke en eneste aktor har søkt dødstraff for dealere for dealing, etter loven kom. 😕

Og Trump selv startet ett program som fast-tracket løslatelsen av ikke-voldlige narkotikakriminelle, dette gjaldt i hovedsak de fengslede brukerene, som var fengslet pga. mindre ikke-voldlige kriminaliteter - ikke dealerene, som var fengslet for å ha solgt dødelige stoffer.

Ett av hoved-problemene i USA i dag når det gjelder dop; er at heroin-missbrukere ofte får fentanyl når de tror de kjøper heroin - og dør av overdosene. 

Fentanyl er syntetisk og kan være 50 ganger sterkere enn heroin, kartellene tjener selvsagt masse penger når du lager sterkere blandinger, som du blir letter avhengig av til lavere kostnader - men når du jobber med så mye sterkere stoff, så er det mye vanskligere å lage en trygg dose.. 😕

Og aktorer har ikke fått med seg at det har vært stor utvikling hos kartellene på 2000-tallet, (som vi så i George Floyd saken), de tror at folk kan spise fentanyl til frokost, bare fordi de har overlevd heroin lenge. 😕

Hadde ikke hatt noe problem med at det lå dødstraff på bordet, for dealere som solgte heroin som senere viste seg at inneholder fentanyl - da ville det bli enklere for dealeren å anngi den potensielle fentanyl-kilden.

- kartellene styrer også flere av fengslene - så er det viktig å ikke anngi dealeren fra kartellet dersom du blir fengslet for å ha solgt dødelig fentanyl, fordi kartellene har dødstraff. 😕

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KongRudi skrev (2 minutter siden):

Det er stor forskjell på diverse narkotika-kriminalitet - som du ikke klarer å se forskjell på, og jeg går utifra at Trump sine tilhørere ser forskjell på. 😕

Hvordan kommer du frem til at jeg ikke klarer det, ut fra innlegget mitt?

Trump ønsker en ny rettspraksis med dødsstraff for narkolangere, og viser til hvor raskt og effektivt disse henrettes i Kina. Det er helt bestialsk.

Støtter du virkelig en rettspraksis med dødsstraff for narkotikakriminalitet? Jeg har fått med meg at du er veldig glad i Donald Trump, og da er man jo nødt også å ha en dragning til det autoritære, så jeg er jo ikke overrasket, men det å henrette over en lav sko er praksis vi kjenner fra Iran, Kina og andre autoritære diktaturer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Hvordan kommer du frem til at jeg ikke klarer det, ut fra innlegget mitt?

Fordi du sier 'apropo dette', i en tråd om legalisering av Cannabis.

Cannabis er forøvrig legalisert i store deler av USA.

 

1 hour ago, Snikpellik said:

Trump ønsker en ny rettspraksis med dødsstraff for narkolangere, og viser til hvor raskt og effektivt disse henrettes i Kina. Det er helt bestialsk.

Støtter du virkelig en rettspraksis med dødsstraff for narkotikakriminalitet?

Det kommer ann på hvilken narkotika-kriminalitetet.

Jeg gjorde klart hvilken type jeg støttet, og hvorfor på de 4 siste linjene i meldingen min.

Angående Kina's praksis med 'quick trials' som DT snakket om at Kina har - det er jeg uenig at er god praksis.

- Men jeg har ingen problemer med at aktor legger dødstraff på bordet, f.eks. dersom langeren fortsetter å beskytte fentanyl-leverandørens identitet - dersom dødsfall har forekommet. 😕

1 hour ago, Snikpellik said:

Jeg har fått med meg at du er veldig glad i Donald Trump, og da er man jo nødt også å ha en dragning til det autoritære, så jeg er jo ikke overrasket, men det å henrette over en lav sko er praksis vi kjenner fra Iran, Kina og andre autoritære diktaturer.

Bruker du samme logikk på folk som ikke er glad i jøder som Ben Shapiro, eller Dave Rubin? De folka som ikke er glad i dem, er nødt til å ha en naturlig dragning mot nazisme? - Jeg tviler, det er uansett sannsynligvis en dårlig ide. 

Jeg tror Trump ofte har gode løsninger, og avogtil dårlige... 😕

Endret av KongRudi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KongRudi skrev (24 minutter siden):

Fordi du sier 'apropo dette', i en tråd om legalisering av Cannabis.

Cannabis er forøvrig legalisert i store deler av USA.

 

Det kommer ann på hvilken narkotika-kriminalitetet.

Jeg gjorde klart hvilken type jeg støttet, og hvorfor på de 4 siste linjene i meldingen min.

Angående Kina's praksis med 'quick trials' som DT snakket om at Kina har - det er jeg uenig at er god praksis.

- Men jeg har ingen problemer med at aktor legger dødstraff på bordet, f.eks. dersom langeren fortsetter å beskytte fentanyl-leverandørens identitet - dersom dødsfall har forekommet. 😕

Bruker du samme logikk på folk som ikke er glad i jøder som Ben Shapiro, eller Dave Rubin? De folka som ikke er glad i dem, er nødt til å ha en naturlig dragning mot nazisme? - Jeg tviler, det er uansett sannsynligvis en dårlig ide. 

Jeg tror Trump ofte har gode løsninger, og avogtil dårlige... 😕

De fleste løsningene til Trump virker for meg som urimelige og billige lovnader til en konservativ og/eller lavt udannet gruppe mennesker for å skaffe seg popularitet. Alt handler om å bli mer populær hos republikanerne.. ikke å gjøre landet tryggere eller øke den generelle velstanden.

Men ja, det du nevner at dette er en tråd om cannabis er jeg enig i. Det er et par på forumet som må ta opp hvor dårlig islam og innvandring er i alle tråder her på forumet og det er par som må ta opp Trump og hvor dum-dum han er i alle tråder. Verden er full av ekstremister med tunnelsyn som ikke klarer dy seg når de kan putte inn et billig poeng for det de brenner for selv om det er ganske irrelevant for tråden 🤷‍♂️ 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Men ja, det du nevner at dette er en tråd om cannabis er jeg enig i. Det er et par på forumet som må ta opp hvor dårlig islam og innvandring er i alle tråder her på forumet og det er par som må ta opp Trump og hvor dum-dum han er i alle tråder. Verden er full av ekstremister med tunnelsyn som ikke klarer dy seg når de kan putte inn et billig poeng for det de brenner for selv om det er ganske irrelevant for tråden 🤷‍♂️ 

Jeg svarte apropos på et innlegg her, og diskusjon om straff og narkotikakriminalitet er helt relevant til trådens tema, også hva som skjer angående dette i USA, Kina, Iran osv som er blitt nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dag Sele har svart Raja i nettavisen. Noen litt merkelige ting han sier.

Det er liten tvil om at regelmessig hasjbruk kan utløysa psykoseutvikling hos sårbare personar og forverrar tilstanden for svært mange av dei som alt er sjuke.

No shit sherlock, hvorfor skal det gå ut over meg at den stusselige norske psykiatrien tvinger folk til selvmedisinering ? 

Ville Raja også endra lovverket slik at ungdommar som driv med trafikkfarleg køyring i høg fart eller nasking i butikkane ikkje skal bli lovbrytarar?

Sammenligne det og potensielt skade andre med og kun skade seg selv, jeg sliter litt med og se likheten.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/tynn-hasj-argumentasjon-fra-abid-raja/o/5-95-567947

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (35 minutter siden):

Jeg svarte apropos på et innlegg her, og diskusjon om straff og narkotikakriminalitet er helt relevant til trådens tema, også hva som skjer angående dette i USA, Kina, Iran osv som er blitt nevnt.

Ok, fair enough at utenlandske politikere har konservative meninger om dette.
Hva mener Biden, DeSantis, Newsom og Harris om narkotika lovgivning i USA?

Om du ikke vet eller ikke vil svare, hvorfor er hva Trump mener spesielt viktig? Og hvorfor er hans mening spesielt viktig i forhold til trådens tema relativt til de andre populære politikerne, eller i forhold til den nåværende presidenten i landet?
Eventuelt hvorfor ikke ta opp president Duterte i Phillippinene og hvordan regjeringen hans tok livet av (i følge menneskerettighetsgrupper) 12.000 mennesker grunnet narkotikapolitikken hans frem til 2021. (eller "bare" 6,200 i følge regjeringens tall)

Det må jo være ekstremt mye mer relevant til tråden enn dødsrykningen til Trump og gjengi fjaset hans..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Dag Sele har svart Raja i nettavisen. Noen litt merkelige ting han sier.

Det er liten tvil om at regelmessig hasjbruk kan utløysa psykoseutvikling hos sårbare personar og forverrar tilstanden for svært mange av dei som alt er sjuke.

No shit sherlock, hvorfor skal det gå ut over meg at den stusselige norske psykiatrien tvinger folk til selvmedisinering ? 

Ville Raja også endra lovverket slik at ungdommar som driv med trafikkfarleg køyring i høg fart eller nasking i butikkane ikkje skal bli lovbrytarar?

Sammenligne det og potensielt skade andre med og kun skade seg selv, jeg sliter litt med og se likheten.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/tynn-hasj-argumentasjon-fra-abid-raja/o/5-95-567947

Ikke sant?! Hvorfor straffe folk som allerede sliter og febrilsk prøver å selvmedisinere seg for å få dagene til å gå. Greit nok at de sliter og at de har problemer med å faktisk få hjelp via psykiatrien, men å straffe dem for at de benytter den løsningen de finner tilgjengelig, selv om den faktisk kan utløse underliggende psykiske tilstander er og blir horribelt. Og dette fra en psykiater?!
Altså vi må straffe vedkommende og kanskje ødelegge rullebladet for all fremtid fordi handlingen til vedkommende kan være skadelig for dem selv.

Å sammenligne det med kjøring i høy fart eller nasking forstår jeg bare ikke. Kjøring i høy fart er livsfarlig for andre og nasking er økonomisk ødeleggende for andre. Det er ikke bare skadelig for vedkommende selv slik cannabis er. Han kunne heller argumentert for hvorfor folk som kutter seg bør straffes på linje med folk som selv medisinerer seg med cannabis i fravær av eller viten om bedre alternativer.
Det er helt andre underliggende grunner til at folk kjører i høy fart eller nasker. Grunnene kan sikkert overlappe hverandre til en viss grad, men generelt så er cannabis en alternativ rus (som også kan være "tøff" i ungdomsmiljøer og tilfellene der det kan overlappe), det kan være en kilde til å klare å slappe av eller en virkelighets flukt.
Ungdom som kjører for fort gjør det som oftest for adrenalinet eller for å tøffe seg, og folk som nasker gjør det for å tøffe seg eller fordi dem selv eller familien har dårlig råd.
Sammenligningen viser bare Dag Sele sin ignoranse eller agenda. Selvsikkerheten når man velger å offentliggjøre slike påstander og tanker sier sitt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt for legalisering av cannabis, fordi jeg ikke tror på at straff nødvendigvis er løsningen. Men i motsetning til mange andre forkjempere for legalisering er jeg allikevel mot stoffet.

Det kanskje dummeste argumentet jeg hører, er «alkohol er farligere og er lov, derfor bør cannabis være lovlig».

Det argumentet faller på sin egen urimelighet, og får deg til å høres ut som en 9-åring.

Cannabis er beviselig, i nå svært mange forskningsartikler, skadelig for utviklingen av hjernen. Dette gjelder da hovedsakelig for ungdom og unge voksne. At det i tillegg registreres en overveiende sannsynlighet for sammenheng mellom cannabisbruk og utvikling av schizofreni bør sette i gang varsellampene hos de fleste.

Inntak av til dels store mengder alkohol på fest og i helger var jo mer hovedregelen enn noe unntak, for de aller fleste jeg vokste opp med som ungdom og ung voksen. 

Jeg vet ikke om ett eneste tilfelle i dag, hvor noen an disse endte opp med alkoholskader eller at noen av dem utviklet en avhengighet til alkohol (ble alkoholikere).

Den dag i dag, er det jo gjerne alkohol i de aller fleste festlige sammenkomster jeg er med på. Om det er bursdag, bryllup, utdrikningslag, middag, restaurantbesøk osv. Nesten alle drikker alkohol. Jeg vet ikke om én eneste i min krets som har et alkoholproblem.

Hvis man hadde byttet ut alle disse alkoholenhetene som jeg har nevnt over, opp gjennom all disse årene, med cannabis. Hvordan hadde det sett ut med denne gjengen da tro?

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (2 timer siden):

Jeg er forsåvidt for legalisering av cannabis, fordi jeg ikke tror på at straff nødvendigvis er løsningen. Men i motsetning til mange andre forkjempere for legalisering er jeg allikevel mot stoffet.

Det kanskje dummeste argumentet jeg hører, er «alkohol er farligere og er lov, derfor bør cannabis være lovlig».

Det argumentet faller på sin egen urimelighet, og får deg til å høres ut som en 9-åring.

Cannabis er beviselig, i nå svært mange forskningsartikler, skadelig for utviklingen av hjernen. Dette gjelder da hovedsakelig for ungdom og unge voksne. At det i tillegg registreres en overveiende sannsynlighet for sammenheng mellom cannabisbruk og utvikling av schizofreni bør sette i gang varsellampene hos de fleste.

Inntak av til dels store mengder alkohol på fest og i helger var jo mer hovedregelen enn noe unntak, for de aller fleste jeg vokste opp med som ungdom og ung voksen. 

Jeg vet ikke om ett eneste tilfelle i dag, hvor noen an disse endte opp med alkoholskader eller at noen av dem utviklet en avhengighet til alkohol (ble alkoholikere).

Den dag i dag, er det jo gjerne alkohol i de aller fleste festlige sammenkomster jeg er med på. Om det er bursdag, bryllup, utdrikningslag, middag, restaurantbesøk osv. Nesten alle drikker alkohol. Jeg vet ikke om én eneste i min krets som har et alkoholproblem.

Hvis man hadde byttet ut alle disse alkoholenhetene som jeg har nevnt over, opp gjennom all disse årene, med cannabis. Hvordan hadde det sett ut med denne gjengen da tro?

 

 

Yep, forskningsartikler er nok nøkkelordet, du kan søke opp hvor avhengighetsskapende alkohol er sammenlignet med cannabis og hvor skadelig alkohol er for vedkommende sammenlignet med cannabis. Sånn angående spørsmålet om hvordan gjengen ville sett ut eller hatt det om de byttet ut alkoholen med cannabis i sammenkomstene opp gjennom årene. Det bør jo være det mest objektive svaret du kan få på spørsmålet ditt. (Anekdoter om hvordan Johnny som har røyka på alle treffene i 30 år og klarer seg bedre en Truls som i stede drakk eller vis versa er ikke verdt stort)
Jeg er for øvrig enig i at argument som går på at siden at vi lener oss på et gift så bør vi lene oss på andre gifter også er elendig. (det eneste kan være er om de nye giftene er mindre giftig enn det som har monopol og at en andel byttet til det mildere giftet.. om vi tillot det)
Da ville vi iallefall endt på et utfall hvor folket ble mindre skadet av gift.

Angående ungdom, rus og hjernens utvikling så spør aldri en som selger cannabis på skolehjørnet eller andre steder med dagens lovligning om legitimasjon for å se om personen er gammel nok. Om myndighetene tok grep om midlet hvor det var satt regler rundt salg og hva som ble solgt så ville det vært det. Tryggere når det kommer til hva som er i det som selges og vanskeligere for ungdom å få tak i stoffet da det kan reguleres på linje med sprit.
En annen relatert sak er at selgeren på hjørnet betaler aldri skatt når de selger det ulovlige stoffet. Skattepenger som kunne gått til å hjelpe og behandle folk som tar skade av giften, men som i stede går rett i lomma til mørkemenn nå i dag.

En ting som er helt sikkert er at folk liker å ruse seg. Hvordan vi velger å behandle skatter og avgifter når det kommer til kjøp/salg, hvordan vi ønsker å informere befolkningen om virkning/bivirkning og hvem vi ønsker at skal være ansvarlig for å selge rusmidlet er ting vi faktisk kan kontrollere.

Endret av Noxhaven
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (1 time siden):

At det i tillegg registreres en overveiende sannsynlighet for sammenheng mellom cannabisbruk og utvikling av schizofreni bør sette i gang varsellampene hos de fleste.

Dette er vel nå en myte så vidt jeg vet, de mener det er psykoser nå, men de og er svært sjeldne så vidt jeg vet. Det er klart de mener det er en viss kopling mellom genetisk predisposisjon for schizofreni å cannabis, men man får ikke schizofreni av cannabis.

 

Henrik.H skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om ett eneste tilfelle i dag, hvor noen an disse endte opp med alkoholskader eller at noen av dem utviklet en avhengighet til alkohol (ble alkoholikere).

Nei jeg vet ikke om det jeg heller, men jeg kan sikkert komme med liknende anekdotisk bevis om personer som endte opp som alkoholikere, som deg kan jeg lure på hvordan det hadde endt om bare...

Henrik.H skrev (1 time siden):

hadde byttet ut alle disse alkoholenhetene som jeg har nevnt over, opp gjennom all disse årene, med cannabis. Hvordan hadde det sett ut med denne gjengen da tro?

Anekdotisk bevis er ikke verdt stort. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (3 timer siden):

Hvis man hadde byttet ut alle disse alkoholenhetene som jeg har nevnt over, opp gjennom all disse årene, med cannabis. Hvordan hadde det sett ut med denne gjengen da tro?

Er du egentlig interessert i høre meningen til noen som har erfaring fra rusmiddelet?

Eller kommer du til å argumentere i mot den personen sin erfaring om den ikke støtter din posisjon?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (17 timer siden):

Ok, fair enough at utenlandske politikere har konservative meninger om dette.
Hva mener Biden, DeSantis, Newsom og Harris om narkotika lovgivning i USA?

Dette blir litt vel «stråmannete», det var snakk om dødsstraff for narkotikaforbrytelser i land vi ikke vil sammenligne oss med i tråden her, jeg svarte da med å trekke frem at Trump bare for dager siden skapte overskrifter om det samme - bare i et land vi i Norge oftere vil sammenligne oss med. Det er en høyst aktuell sak. Jeg kan ikke se at Biden, DeSantis eller andre du nevner har kommet med noe like kontroversielt på dette temaet, og i hvert fall ikke nylig. 

Sitat

Om du ikke vet eller ikke vil svare, hvorfor er hva Trump mener spesielt viktig? Og hvorfor er hans mening spesielt viktig i forhold til trådens tema relativt til de andre populære politikerne, eller i forhold til den nåværende presidenten i landet?
Eventuelt hvorfor ikke ta opp president Duterte i Phillippinene og hvordan regjeringen hans tok livet av (i følge menneskerettighetsgrupper) 12.000 mennesker grunnet narkotikapolitikken hans frem til 2021. (eller "bare" 6,200 i følge regjeringens tall)

Det må jo være ekstremt mye mer relevant til tråden enn dødsrykningen til Trump og gjengi fjaset hans..

Hva Trump mener er dessverre fremdeles veldig viktig, han leder den politiske bevegelsen som i praksis sannsynligvis vil styre mye av USA etter valget kommende november. Hans politiske innflytelse er fremdeles stor, og ruspolitikken i USA har ringvirkninger. Dersom de mot formodning og all sannsynlighet skulle innføre en rettspraksis med dødsstraff for narkotikaforbrytelser i USA, eller i det hele tatt løftes opp som en seriøs politisk sak, er det høyinteressant for legaliseringsdebatten i hele den vestlige verden, inkludert oss her i Norge.

Jeg er rimelig sikker på at land vi vanligvis ikke sammenligner oss med, for eksempel Indonesia som du nevner ikke har like stor betydning her som hva som skjer i USA, og det ville heller ikke vært så relevant til det innlegget jeg svarte på - men det er absolutt også relevant til temaet og hvordan man ser på narkotikakriminalitet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Dette er vel nå en myte så vidt jeg vet, de mener det er psykoser nå, men de og er svært sjeldne så vidt jeg vet. Det er klart de mener det er en viss kopling mellom genetisk predisposisjon for schizofreni å cannabis, men man får ikke schizofreni av cannabis.

......

Det er vel heller DET som er en myte. Jo det ER en sammenheng.

Mange studier viser en sammenheng. Ytterst få studier avviser helt en sammenheng.

"Cannabis use disorder is not responsible for most schizophrenia cases, but it is responsible for a nonnegligible and increasing proportion. This should be considered in discussions regarding legalization and regulation of the use of cannabis," VanderWeele wrote in the commentary."

Ref:

https://edition.cnn.com/2021/07/22/health/marijuana-schizophrenia-study-wellness/index.html

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...