Gå til innhold

Kritiserer Enovas nye støtteordning: Hvor er støtten til elsyklistene?


Anbefalte innlegg

Man skal også strekke tolkningen av "prøver ut ny teknologi" forholdsvis langt for å mene at elektrisk Scooter og motorsykkel er ny teknologi i 2022.

Quote

The batteries used in my 2014 Zero electric motorcycle are a direct descendant of all of this work and have served me perfectly for 32,000kms already.

 

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjentar til det kjedsommelige, legg ned sysselsettingstiltaket Enova. Dette organet gjør ikke noe annet enn å konvertere skattebetalerenes penger til prisøkning på mer eller mindre energieffektive løsninger.

Enova sin rettferdiggjørelse av ordningen vitner om en organisasjon som enten er moralsk konkurs eller korrupt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå hadde vel mye vært spart ved en overgang fra 4-hjul til 2-hjul motorisert transport, uavhengig av om 2-hjulingen er elektrisk drevet eller ikke. Er ikke sikker på om det ekstra produksjons-utslippet forbundet med batteriet rettferdiggjør reduksjon i driftsutslipp over levetiden på MC-en. Hadde vært interessant å se f.eks TØI gjøre en skrivebordsberegning tilsvarende det som har blitt gjort tidligere for å sammenligne EL- og fossil-bil.

Men er jo enig i at det er merkelig at ikke EL-sykkel også skal få støtte. Egentlig blir det jo helt feil å bruke subsidier på biler som har potensiale for å sløse hundrevis av kW ved et lite trykk på en "gass"pedal. Så her bør det bli begrensninger.

Når det gjelder sykler er min erfaring etter flere år med helårssykling til og fra jobben, at moderne sykler rett og slett har for dårlig driftssikkerhet. Stadig skifting av kjeder og drev, felger og bremser gjorde at jeg rett og slett gikk lei. Konklusjonen er at moderne sykler ikke er dimensjonert for noen med min tyngde. Muligens ville er en slik "transport sykkel" fungert bedre, men da er det jo enda bedre med moped eller motorsykkel/scooter.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hallvard The Horrible said:

Når det gjelder sykler er min erfaring etter flere år med helårssykling til og fra jobben, at moderne sykler rett og slett har for dårlig driftssikkerhet. Stadig skifting av kjeder og drev, felger og bremser gjorde at jeg rett og slett gikk lei. Konklusjonen er at moderne sykler ikke er dimensjonert for noen med min tyngde. 

At man har slitasjedeler på sykkel er helt normalt. Et kjede har et visst antall mil før det bør byttes, det samme med andre slitedeler. Men nøkkelen er godt vedlikehold. Alt for mange tar ikke bryet med hyppig og god sykkelvask og dermed slites deler raskere.

På en elsykkel er dette ennå viktigere da kreftene delene utsettes for er større.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Hvem da? Vi har ørten leverandører av strøm både i og utenfor landet. Hvem skal organsiere og fordele prisnedsettelsen mellom de ulike produsentene?

Innfør innenlands makspris og (sterkere) eksportbegrensninger for de neste 5 årene. Lav strømpris i en periode med ellers høye energipriser er det beste virkemiddelet for å få forbrukere og bedrifter over på mer klimavennlige løsninger.

Enova bør heller gi økte tilskudd til etterisolering, også til de som p.g.a. økonomi er nødt til å gjøre jobben selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Hallvard The Horrible said:

Når det gjelder sykler er min erfaring etter flere år med helårssykling til og fra jobben, at moderne sykler rett og slett har for dårlig driftssikkerhet. Stadig skifting av kjeder og drev, felger og bremser gjorde at jeg rett og slett gikk lei. Konklusjonen er at moderne sykler ikke er dimensjonert for noen med min tyngde. Muligens ville er en slik "transport sykkel" fungert bedre, men da er det jo enda bedre med moped eller motorsykkel/scooter.

Også her er det avhengig av hva man kjøper. Vanlig deraillergir med tilhørende fleksible kjeder blir fort slitt under vinterforhold ja. På den andre siden kan man skaffe invendige gir og beltedrev som nesten varer evig og som ikke tar skade av litt salt. Unngår man de letteste felgene så holder også de. Hydrauliske skivebremser takler også vinterføre helt fint. Med en elsykkel så merker man heller ikke så mye til at sykkelen er blitt noen kg tyngre. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 27.3.2022 den 1.32):

Støtte til elmoped/mc vil føre til flere dødsulykker.

Hvordan kan bytte fra ICE-mopeder og motorsykler til el-drevne mopeder og motorsykler føre til flere dødsulykker? Den må du nesten utdype litt. Tenker du at de får støt mens de kjører og dør?

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (35 minutter siden):

Hvordan kan bytte fra ICE-mopeder og motorsykler til el-drevne mopeder og motorsykler føre til flere dødsulykker? Den må du nesten utdype litt. Tenker du at de får støt mens de kjører og dør?

Støtte fører som regel til at flere kjøper det som blir støttet.

Ihuga fans kommer ikke til å bytte til el., men det vil komme mange nybegynnere som vil prøve noe nytt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Støtte fører som regel til at flere kjøper det som blir støttet.

Ihuga fans kommer ikke til å bytte til el., men det vil komme mange nybegynnere som vil prøve noe nytt.

Og disse er uerfarne fotgjengere fram til de mottar den mirakuløse Enova-støtten som endrer livet deres (til en livsfarlig lek på 2 hjul)?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (47 minutter siden):

Og disse er uerfarne fotgjengere fram til de mottar den mirakuløse Enova-støtten som endrer livet deres (til en livsfarlig lek på 2 hjul)?

Du har vel fulgt med på hva som skjedde når det kom el.sparkesykler?

Ulykkene gikk i taket når alle kunne prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 timer siden):

Du har vel fulgt med på hva som skjedde når det kom el.sparkesykler?

Ulykkene gikk i taket når alle kunne prøve.

Ser ikke at man automatisk kan trekke paralleller her. Jeg holdt personlig på å kjøre på en el-sparkesykkel med to småjenter i 8 - 9-årsalderen, som kom susende ut i veien. Promille har også vært en stor ulykkesfaktor på el-sparkesykler.

Mener du virkelig at småunger og promillekjøring plutselig blir et problem på elektriske mopeder og motorsykler. Eller fisker du bare etter "argumenter"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tror nok ulykkesstatistikken på elsparkesyler skyldes en skjønn kombinasjon av idioti, promille og praktisk talt null passiv og aktiv beskyttelse.

Ja og so @Hanhijnn sier, at for stå scooter virker det ikke so alderskravet er fulgt. 

For el scooter og el tungsykkel vet alle at det kreves sertifikat. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...