Gå til innhold

Kritiserer Enovas nye støtteordning: Hvor er støtten til elsyklistene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Motorsykler har veldig dårlig ulykkesstatistikk, og det virker derfor litt rart at regjeringen vil gi støtte til disse. Og så er det vanskelig å skille en elmoped fra en elsykkel. så da må en gjerne følge opp med støtte til elsykler. Og da må vel vanlige sykler få støtte også, de er jo enda mer miljøvennlige. Og får sykler støtte, så må en jo nesten gi støtte til joggesko også. Så har vi de som går barbeint, hva skal de få ?.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Selv om jeg skulle ønske man gjorde mer for kjøttdrevet sykkel, så er det vel bare å akseptere premisset om at elmotor gjør at langt flere sykler langt mer og vesentlig lenger enn uten.

Enova virker stadig mer "ute og sykler" når det kommer til hvordan støtteordningene er både innrettet og organisert.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, bzzlink said:

Siden elsykler ikke krever typegodkjenning eller registrering så blir det altfor lett å svindle et subsidiesystem på de. 

Men en elmoped kan vel også avregistreres og nedtrimmes til elsykkel med pedaler og en mindre motor. Så selges moped-elmotoren tilbake til leverandøren. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, J-Å said:

Men en elmoped kan vel også avregistreres og nedtrimmes til elsykkel med pedaler og en mindre motor. Så selges moped-elmotoren tilbake til leverandøren. 

Autosys er hektet opp mot skattetaten. Kan enkelt kreve / ta tilbake subsidiene dersom kjøretøyet om/avregistreres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Motorsykler har veldig dårlig ulykkesstatistikk, og det virker derfor litt rart at regjeringen vil gi støtte til disse. Og så er det vanskelig å skille en elmoped fra en elsykkel. så da må en gjerne følge opp med støtte til elsykler. Og da må vel vanlige sykler få støtte også, de er jo enda mer miljøvennlige. Og får sykler støtte, så må en jo nesten gi støtte til joggesko også. Så har vi de som går barbeint, hva skal de få ?.

 

De kan få støtte til sandaler, eller plaster og fotsalve.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (59 minutter siden):

Siden elsykler ikke krever typegodkjenning eller registrering så blir det altfor lett å svindle et subsidiesystem på de. 
 

Lastesyklene som det gjerne fraktes både to og tre barn på skulle aldri vært unntatt typegodkjenning og registrering. 

Det holder på å bli en utfordring å finne ut hva som skal vere lov eller ikke, kan man ikke ha barn på en "saktegående" sykkel kan det spøke for barnevogner og bæreseler også, alt kan potensielt bli feil.

Å eliminere plassen for sunn fornuft kan ende opp som langt værre en å la folk bruke sin sunne fornuft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenker det er et greit tiltak. Folk flest kjenner ikke til elscooter, elped eller eltungsykkel. Se rundt deg der du bor, det durer i 2 og 4 takts peder sent og tidlig. De forpester lufta og er ikke stille av seg. Og de so skal pendle kan kanskje velge el tungsykkel. 

No er det jo ikke noe i veien for at regjeringen fjerner mva fra elsykler i tillegg. Det er gode grunner til at en kan vurdere subsidier og av elsykler. Feks nedgang i rushtrafikk, nedgang i partikkelutslipp osv. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror vi har elektrisk alternativ til det meste av "hverdagsmaskiner" som i dag er drevet av bensin og diesel. Sykler, mopeder, motorsager, snefresere og gressklippere. Alt bortsett fra båtmotorer. Jeg syns Enova skulle sette inn støtten der man sliter mest med å få til fungerende elektriske alternativ. Gi meg Enova støtte til en torqeedo 30 hester med et batteri som holder en hel dag i 15 knop så min egenandel havner på ca 50 000.-....... Da kanskje dette markedet våkner og kommer på plass før siste dråpe 95 oktan har forlatt Norges siste bensinpumpe. Hvis ikke får robåt sin renessanse.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

Motorsykler har veldig dårlig ulykkesstatistikk, og det virker derfor litt rart at regjeringen vil gi støtte til disse.

Godt poeng, de virker ganske ubeskyttet i veitrafikken sammenlignet med folk i andre kjøretøy. Det sagt så virker syklister ennå mer usikret når de velger å sykle i veitrafikken. Av hensyn til folkehelsa og risiko så bør syklister ikke lengre få lov til å bruke bilveien når det finnes gode alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers enig i at det skurrer når elmopeder og elmotorsykler får støtte, men ikke sykler og elsykler. Nå er jeg en fundamental tilhenger av lik moms på alt, så jeg vil heller at alle disse miljøvennlige transportmetodene får et støttebeløp fra Enova lik mva på grunnversjonen av kjøretøyet. Altså uten ikke påbudt ekstrautstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

Ja, la 16 åringene kjøre elbil, gjerne med sporing og fartssperre. 

De kan kjøre mopedbiler, gjerne elektriske. Men utvalget er ganske labert og ikke akkurat innbydende for det sosiale aspektet som mange 18+ forbinder med bil. Det burde finnes modeller med 4 seter og bedre chassi, for under 100k. De toseterne som finnes i dag ser jo ut som en mellomting mellom sånne postmann pat-biler som står på kjøpesentre og elektriske rullestoler med chassi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Nå er jeg en fundamental tilhenger av lik moms på alt, så jeg vil heller at alle disse miljøvennlige transportmetodene får et støttebeløp fra Enova lik mva på grunnversjonen av kjøretøyet. Altså uten ikke påbudt ekstrautstyr.

Hvorfor? Sliter du pga differensiert moms? Hvordan ble din hverdag endret da vi fikk annen sats for matmoms? Er det ikke langt mer kostnadseffektivt om subsidier gies i form av 0 moms heller enn via Enova? Vi trenger ikke skape flere offentlige stillinger heller. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...