Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Takk for gratulasjoner! Ja, jeg har fremdeles masse å lære og er veldig bevisst på dette. Kjører svært defensivt. Kanskje litt i overkant defensivt...

Hadde min første jobbpendling i dag. På vei ut gikk bra, men å forsere rushtrafikk på hjemveien, derimot... Gruet meg til dette, men må bare hive meg uti det. Jeg turde ikke kjøre forbi stille/saktegående trafikk. Så da ble jeg stående å stampe med de andre... Det var overhodet ikke noe problem, men kunne spart betraktelig med tid på veien hjem dersom jeg bare hadde lagt meg ut og rullet forbi.

Noen andre som kjenner seg igjen her?

Og tidenes I-landsproblem; Må prøve å finne en garasjeportåpner til sykkelen, fordi å klyve av og låse meg inn i garasjen for å åpne porten ble fort kjedelig. 😉

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Javisst skrev (2 timer siden):

Og tidenes I-landsproblem; Må prøve å finne en garasjeportåpner til sykkelen, fordi å klyve av og låse meg inn i garasjen for å åpne porten ble fort kjedelig.

Bare å la den stå ute, da er det MYYYYYYYYE kjappere å hive seg på den for en tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 24.4.2024 at 5:19 PM, Javisst said:

Takk for gratulasjoner! Ja, jeg har fremdeles masse å lære og er veldig bevisst på dette. Kjører svært defensivt. Kanskje litt i overkant defensivt...

Hadde min første jobbpendling i dag. På vei ut gikk bra, men å forsere rushtrafikk på hjemveien, derimot... Gruet meg til dette, men må bare hive meg uti det. Jeg turde ikke kjøre forbi stille/saktegående trafikk. Så da ble jeg stående å stampe med de andre... Det var overhodet ikke noe problem, men kunne spart betraktelig med tid på veien hjem dersom jeg bare hadde lagt meg ut og rullet forbi.

Noen andre som kjenner seg igjen her?

Og tidenes I-landsproblem; Må prøve å finne en garasjeportåpner til sykkelen, fordi å klyve av og låse meg inn i garasjen for å åpne porten ble fort kjedelig. 😉

Er det plass, så er det lov å lanesplitte. Jeg lanesplitte i firefelts veier uten å blunke to ganger. I vanlig 2 felts vei, bruker jeg litt skjønn.

Lenke til kommentar
Greddi skrev (2 timer siden):

Er det plass, så er det lov å lanesplitte. Jeg lanesplitte i firefelts veier uten å blunke to ganger. I vanlig 2 felts vei, bruker jeg litt skjønn.

Uansett skummelt dette, jeg har selv kjørt i kø med bil og måttet skjerpe meg da det plutselig kommer sykler forbi på begge sider, da har jeg gjerne stått såpass lenge i kø at jeg har likksom glemt bakspeilet litt, og ja jeg kjører Mc selv også.

Lenke til kommentar

Man har et ansvar når man lanesplitter med motorsykkel. For teknisk sett så er ikke dette forbikjøring siden man normalt ikke krysser midtlinjen. Derav ordet lanesplitting. Altså man DELER feltet. 

Man skal forvisse seg om at bilistene har lagt merke til deg før du lanesplitter og er man usikker på om dem vet du er der så bruk skjønn og hold mer avstand. 

Ved et sammenstøt tror jeg du stiller dårlig som MC fører i en tvist hvis du kom borti en bil under lanesplitting. Så mye ansvar er ilagt MC føreren i slike tillfeller. 

når du lanesplitter er derfor plasseringen din veldig viktig. Sørg for at du legger deg ut mot midten av veibanen slik at bilisten forran ser deg i spesielt. Ikke legg deg for nær bilen da dette kan virke proviserende på mange og dem vil derfor ikke vike. Legg deg på god avstand bak bilen. Da skal du se at veldig mange svinger mot høyre for å gi deg plass og gjør EN det så får det gjerne en smitteeffekt. 

Når du har passert så skader det lite å hilse på dem for å si "takk". Da skal du se at du opparbeider deg en respekt og slikt er smittsomt. 

Isteden for å oppføre deg som en hooligan hvor du ruser sykkelen rett ved sidevinduet og og legger deg tett opp i ræva bilene etc. det går faktisk ann å bidra til en bedre sted og være som motorsyklist. Det er ingen som ønsker å stå i kø. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Man har et ansvar når man lanesplitter med motorsykkel. For teknisk sett så er ikke dette forbikjøring siden man normalt ikke krysser midtlinjen. Derav ordet lanesplitting. Altså man DELER feltet. 

Man skal forvisse seg om at bilistene har lagt merke til deg før du lanesplitter og er man usikker på om dem vet du er der så bruk skjønn og hold mer avstand. 

Ved et sammenstøt tror jeg du stiller dårlig som MC fører i en tvist hvis du kom borti en bil under lanesplitting. Så mye ansvar er ilagt MC føreren i slike tillfeller. 

når du lanesplitter er derfor plasseringen din veldig viktig. Sørg for at du legger deg ut mot midten av veibanen slik at bilisten forran ser deg i spesielt. Ikke legg deg for nær bilen da dette kan virke proviserende på mange og dem vil derfor ikke vike. Legg deg på god avstand bak bilen. Da skal du se at veldig mange svinger mot høyre for å gi deg plass og gjør EN det så får det gjerne en smitteeffekt. 

Når du har passert så skader det lite å hilse på dem for å si "takk". Da skal du se at du opparbeider deg en respekt og slikt er smittsomt. 

Isteden for å oppføre deg som en hooligan hvor du ruser sykkelen rett ved sidevinduet og og legger deg tett opp i ræva bilene etc. det går faktisk ann å bidra til en bedre sted og være som motorsyklist. Det er ingen som ønsker å stå i kø. 

Stiller meg helhjertet bak denne meldingen. Godt skrevet! 👍

Lenke til kommentar
Javisst skrev (På 24.4.2024 den 5:19 PM):

Så da ble jeg stående å stampe med de andre... Det var overhodet ikke noe problem, men kunne spart betraktelig med tid på veien hjem dersom jeg bare hadde lagt meg ut og rullet forbi.

Når du finner noen som sniker seg forbi, hiv deg på. Lærer en god del når du ser andre gjøre det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (51 minutter siden):

Når du finner noen som sniker seg forbi, hiv deg på. Lærer en god del når du ser andre gjøre det. 

Jeg missliker ordet "sniker" her. Det er mange grunner til at vi motorsyklister ikke vil bli stående i kø.

For det første kan vi lanesplitte eller passere biler i samme kjørefelt fordi vi faktisk kan og har muligheten. Vi smetter oss frem mellom og på siden av bilene og bidrar til bedre flyt totalt sett. For vi kunne jo sittet der i bilen i steden og da hadde vi tatt mer plass. 

For det andre er det ofte uhyre varmt/kaldt for oss MC førere, noe som gjør at deter større grunn for oss og komme oss fortere hjem eller til målet. For det er ikke alltid man kan forutse været. 

Jeg vet ikke hvorfor enkelte bilførere tenker "den som kommer først hjem vinner". Slike bilførere skiller seg markant ut og jeg kan spotte dem på lang avstand. Spesielt er dette et problem i storbyer. Oslo er værstingen.

Middelaldrende menn i BMW/AUDI/PORCHE er så absolutt høyt representert. DU bare merker at dem stritter i mot når du vil forbi. Jeg ble faktisk fysisk blokkert mellom en midtrabatt i betong i Oslo for 3 år siden da bilen svingte mot den for å hindre meg. 

Men jeg hadde spottet fyren for lenge siden og kjørte forbi han på motsatt side. Da slang han seg på hornet og blinket med lysene og var tydelig irritert. Når man treffer slike folk som oppfører seg slik, så kjør forbi minst en bil til så du har en buffer i mellom. For du vet jaggu ikke hva disse menneskene kan finne på å gjøre. 

Men til det jeg skrev tidligere... har man vært hyggelig mot de andre du passerte samt gitt dem en takk, så vil dem trolig hjelpe deg i en trengt situasjon.

Så alt handler om å få til en best mulig flyt i trafikken, å ikke komme først hjem. Det er ikke noe race. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips til en litt artig sykkel? Jeg er både høyt og lavt om dagen, tenkte å kjøpe noe gammalt vrak som f.eks en CBR600F eller en ThunderCat, eller en brukt MT-09/XSR900 til 100k. Jeg ser også på Hypermotard 698 til 200k og ny MT-09. Monster 1200S ser jeg på også, så det er rimelig stort spekter. SEr ikke på R lenger, det holdt med den Panigalen jeg hadde for noen år siden. Så, noen sykler jeg har glemt? 

Så jeg er i grunn på utkikk etter en ålreit sykkel fra mellom 20k til 250k :p 
 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 26.4.2024 den 9:20 AM):

Jeg missliker ordet "sniker" her. Det er mange grunner til at vi motorsyklister ikke vil bli stående i kø.

Hva med å stå bom fast i en av Oslo sine lengste og mest trafikkerte tunneler? Gjerne tiltede en del lastebiler fra et veterantreff slik at blårøyken har fått godt feste i nese og øvrig åndedrett hos meg som motorsyklist..

Jeg hadde blitt passe desperat..

Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 minutt siden):

Hva med å stå bom fast i en av Oslo sine lengste og mest trafikkerte tunneler? Gjerne tiltede en del lastebiler fra et veterantreff slik at blårøyken har fått godt feste i nese og øvrig åndedrett hos meg som motorsyklist..

Jeg hadde blitt passe desperat..

Men hadde du tatt deg en rev hadde du blitt buret inne 🤣

Lenke til kommentar
28 minutes ago, bshagen said:

Tips til en litt artig sykkel? Jeg er både høyt og lavt om dagen, tenkte å kjøpe noe gammalt vrak som f.eks en CBR600F eller en ThunderCat, eller en brukt MT-09/XSR900 til 100k. Jeg ser også på Hypermotard 698 til 200k og ny MT-09. Monster 1200S ser jeg på også, så det er rimelig stort spekter. SEr ikke på R lenger, det holdt med den Panigalen jeg hadde for noen år siden. Så, noen sykler jeg har glemt? 

Så jeg er i grunn på utkikk etter en ålreit sykkel fra mellom 20k til 250k :p 
 

Hva man lander på av sykkel har gjerne litt med bruksområdet. Det beste er å kjøre samme type som venner, eller de du har lyst til å bli venner med :)

Av de du nevner der så er det Duc’e motarden som jeg hadde helt mest mot. 

Om du har muligheten så prøv en KTM 690 enduro (kjøp nyere enn 2019 modell) på en grusvei, jeg gjorde det for et par år siden og har ikke sett meg tilbake, men det er jo litt som nevnt at jeg har mange kompiser som kjører samme type sykkel, så da blir det noen skogsturer i løpet av året.

@Javisst hvis du er på østlandet, så vil jeg anbefale å slenge deg på dette, (med mindre du kjører cruiser eller med knastehjul funker det også, men ikke like gøy)

https://mc-a.no/arrangementer/rudskogen/

Tidligere når jeg kjørte Duc så var jeg medlem av Desmodromene, og møtte masse hyggelige folk og dro på drive-outs og banedager.

mcsiden.no har også et ganske aktivt forum og lett å komme i kontakt med folk og finne noen å kjøre med

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

@bzzlink Jeg skal bare rase rundt i området hadde jeg tenkt, kjøpe softis. Bakveier opp til muttern og hjembygda til kompiser, det er nok kommunale veier opp dit som gjør at turen tar et par timer. Ikke noe touring, bare dagsturer :) 

Siklet på 690/701 i åresvis, men er de ikke jævlig ukomfortable i ræva? Har ikke prøvd selv altså :p 
Ny Hypermotarden ser helt syk ut, utrolig dyr for en thumper men av tester jeg ser på YT så ser den nesten ut til å være verdt pengene i fun factor. Visstnok veldig god girkasse og fueling også

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
8 minutes ago, bshagen said:

@bzzlink Jeg skal bare rase rundt i området hadde jeg tenkt, kjøpe softis. Bakveier opp til muttern og hjembygda til kompiser, det er nok kommunale veier opp dit som gjør at turen tar et par timer. Ikke noe touring, bare dagsturer :) 

Siklet på 690/701 i åresvis, men er de ikke jævlig ukomfortable i ræva? Har ikke prøvd selv altså :p 
Ny Hypermotarden ser helt syk ut, utrolig dyr for en thumper men av tester jeg ser på YT så ser den nesten ut til å være verdt pengene i fun factor. Visstnok veldig god girkasse og fueling også

Hva med en Ducati Scrambler? Jeg har sansen for de, men har aldri prøvd en, bare sitti på en i butikk. Greie priser på de https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338658785

Jo, hvis man skal tilbakelegge distanse på vei, med ktm/gasgas/huskyene så må man kjøpe en annen sal. For setet er helt jævlig, rett og slett. 

Det er en stående vits at folk har kjøpt et slikt sete for å få bedre komfort…

IMG_1423.thumb.jpeg.113bb942c17430bacaee7acd38644d17.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...