Gå til innhold

Rødt og SV er i mot NATO-medlemskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Jeg er enig at det er en forsvarspakt.

Det er dog dessverre en realitet at eneste gang NATO har aktivert artikkel 5 var en angrepskrig i Afghanistan.

Det stemmer ikke. Artikkel 5 ble brukt for at NATO-land skulle sende jagerfly inn i amerikansk luftrom. Landene i NATO hadde ingen formell plikt til å bli med i Afghanistan. 

https://www.lawfareblog.com/five-myths-about-nato-and-afghanistan

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (13 timer siden):

Det er vel litt rart å sammenligne en fredssituasjon med å suse avgårde i en bil uten belte...

Egentlig ikke.

Fred er når vi alle suser rundt i biler uten at det er større kollisjoner.

Vi kan krasje -- enten det er en ulykke, eller om vi krasjer med vilje, går til krig, eller om andre krasjer med oss med vilje i hensikt å skape kjedekollisjon, går til krig mot oss.

Ideen om at du ikke trenger bilbelte fordi den som kjører er en god og trygg sjåfør er en ide jeg har hørt venner av meg bruke for å slippe å bruke belte i bilen.
"Jeg sover liggende i baksetet når jeg kjører langtur med broren min, for han er den beste sjåføren jeg har sett."

...de glemmer, litt som Rødt og SV, at det ikke bare er 'vi' som kan krasje.
Andre kan komme over i feil kjørebane, og selv om du klarer å stoppe helt, så er det ikke noen garanti for at du likevel ikke blir truffet av en bil som holder 140 i trefftidspunktet eller av et vogntog som kjører på glattslitte dekk.

...

Analogien er god.
Allianser er som et bilbelte, en god helseforsikring og veihjelp, i ett.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, den er veldig fin. Kommuniserer essensen av hva Forsvaret er og skal være. Gode minner, jeg var med å lage reklamefilmen, den vant priser (snikskryt). Den var del av en større kampanje som kan sees her: https://www.kreativtforum.no/arbeider/for-alt-vi-har-og-alt-vi-er

Mange år siden nå, tiden går fort! Men like gjeldende fremdeles.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (23 timer siden):

Skulle de ha tenkt på før de angrep Ukraina til å begynne med. 

Hvis nynazister hadde drept mennesker gjennom en årrekke og dette nabolandet ville ha utenlandske våpen som nazister kom til å få, tror de fleste ikke hadde syntes det hadde vært greit. Vi fordømmer brudd på internasjonal lov, men det er en kontekst her. 

Lenke til kommentar
Sekulært Snøfnugg skrev (33 minutter siden):

Jeg har svart deg i flere innlegg nå. 

Du har såvidt jeg kan se ikke bidratt med en eneste kilde i de to siste sidene, nei?

Ta ditt eget råd: ro deg ned. Forklar tydelig din posisjon. Underbygg med kilder som de fleste finner pålitelig. Les hva andre sier. Svar dem konkret. Finn feil i deres resonnement. Det er ikke oppskrift på pop-corn-faktor, men det er oppskriften på en givende diskusjon.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 14.3.2022 den 19.14):

Du har såvidt jeg kan se ikke bidratt med en eneste kilde i de to siste sidene, nei?

Du får lese innleggene du svarer på. Da slipper du å spørre. 

Sitat

Forklar tydelig din posisjon. Underbygg med kilder som de fleste finner pålitelig. Les hva andre sier. Svar dem konkret. Finn feil i deres resonnement. Det er ikke oppskrift på pop-corn-faktor, men det er oppskriften på en givende diskusjon.

Det er forskjellige måter å gjøre ting på. Mye av dette har jeg gjort. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...