Gå til innhold

Elbil og personvern


Ankor

Anbefalte innlegg

Finnes det noen elbiler som ikke krever internett-tilknytning og som man kan oppdatere med f.eks. USB-pinne i stedet?

Når jeg ser på tekniske kvaliteter ville jeg gjerne hatt en Tesla, men ut fra det Tesla kan fortelle etter ulykker og det jeg vet om sensorer og kameraer i bilen virker det som overvåkningen av hva man gjør med dem er nærmest total, og det synes jeg er ubehagelig. Jeg har funnet diverse artikler på nettet som også er bekymret for det, men ikke noe som sammenlikner konkrete modeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VW sine biler kan vel settes i "offline" modus slik jeg har forstått. Du får vel ikke online navigasjon eller musikkstreaming men bilen kan vel kjøres.

Appen fungerer vel antageligvis heller ikke da den ikke får kommunisert med bilen.

Nissan Leaf er vel en bil som ikke er "online". Iallefall ikke de eldre utgavene.

Jeg har app til min Leaf men den kommuniserer via SMS slik jeg har forstått (og det tar da gjerne ett minutt fra man trykker før det skjer noe) men blir ikke lastet opp noe iallefall.

Eldre Kia/Hyundai er vel ikke tilkoblet nett.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er app løsningen på stellantis bilene så dårlig at kan nesten kvalifiseres som ikke eksisterende   😆, de kjører på 3g og 3g skal bli lagt ned snart for å bli erstattet med 5g

I tillegg må de oppdateres med usb stick

Hvis du kjøper en brukt ampera-e eller bolt så har ikke de heller internett tilknytting.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (På 3/6/2022 den 14.01):

Finnes det noen elbiler som ikke krever internett-tilknytning og som man kan oppdatere med f.eks. USB-pinne i stedet?

Når jeg ser på tekniske kvaliteter ville jeg gjerne hatt en Tesla, men ut fra det Tesla kan fortelle etter ulykker og det jeg vet om sensorer og kameraer i bilen virker det som overvåkningen av hva man gjør med dem er nærmest total, og det synes jeg er ubehagelig. Jeg har funnet diverse artikler på nettet som også er bekymret for det, men ikke noe som sammenlikner konkrete modeller.

Etter det jeg kjenner til er jo Tesla svært så fornuftige med hva de deler av slik info, tror jeg må si meg enig i deres valg i alle sakene jeg har lest om. I tillegg er de meget dyktige og ikke minst bevisste på sikkerhet i dataløsningene deres.

Selv anser jeg det som større sannsynlighet for å havne i en ulykke pga motpartens feil enn mine egne, og dersom jeg har feilen vil jeg heller ikke forsøke å lure meg unna, så jeg er fornøyd med å bruke kameraovervåkingen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
9 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Naboen har Tesla, og når jeg nærmer meg den aktiveres sentry mode, med et ondt, rødt øye i dashbordet. Jeg nærmer meg den bare fordi den står ved siden av min egen bil som jeg skal sette meg inn i, og setter ikke pris på dette. Hva skjer med opptakene? 

Lagres på minnepennen eller harddisken som befinner seg i bilen.

Er ganske smålig å ha sentry mode påslått utenfor der man bor. Det bruker også ganske mye strøm å ha det på hele tiden så normalt sett bruker man det bare på parkeringer til kjøpesenteret og slikt.

Du burde nevne til naboen din at du missliker det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 12.3.2022 den 12.43):

Styr i hvert fall unna det kinesiske diktaturets elbiler med OTA og kameraer. Teslas personvern er ille nok, men det styres i det minste ikke av en diktator.

Hvis påstandene i dette forumet stemmer, så bryter Tesla klart med amerikansk lovgivning. Hvor ille "kineserene" er, er vanskelig å si. Vil absolutt ikke stolt på produsenter under kontroll av Kinesiske myndigheter, men de som er under Geelyparaplyen ville jeg ikke bekymret meg for. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Er ganske smålig å ha sentry mode påslått utenfor der man bor.

Det er vel ikke bare smålig, men direkte ulovlig, om man filmer folk på den måten. Må man ikke sette opp plakater om at området er videoovervåket?

edit: om de har felles parkeringsområde er det vel neppe lov til å filme i det hele tatt

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
frohmage skrev (15 minutter siden):

Det er vel ikke bare smålig, men direkte ulovlig, om man filmer folk på den måten. Må man ikke sette opp plakater om at området er videoovervåket?

edit: om de har felles parkeringsområde er det vel neppe lov til å filme i det hele tatt

Basert på hvilke lover? Jeg finner det veldig rart at Tesla ikke får noe pushback på dette om det er så strengt. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (17 minutter siden):

Det er vel ikke bare smålig, men direkte ulovlig, om man filmer folk på den måten. Må man ikke sette opp plakater om at området er videoovervåket?

edit: om de har felles parkeringsområde er det vel neppe lov til å filme i det hele tatt

Det er ikke ulovlig fordi vi ikke har et skikkelig lovverk rundt dette ennå, men det antar og håper jeg at kommer. Frem til det kan du spørre pent om han gidder å slå det av.

At data har lekket til ansatte er ganske klart da de har blitt tatt for akkurat det. Så hvor trygg dataen din er er det bare Tesla som vet, det eneste vi vet er at det har forekommet brudd. Sannheten står medt sannsynlig ikke hos produsent (eller saksøker)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Basert på hvilke lover? Jeg finner det veldig rart at Tesla ikke får noe pushback på dette om det er så strengt. 

Hakke peiling, men det var sånn jeg trodde det var 🙂

"Man skal gi informasjon når kameraovervåking eller annen behandling av personopplysninger skjer. Skjult overvåking er ikke tillatt."

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/informasjon-og-sletting/

Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Hakke peiling, men det var sånn jeg trodde det var 🙂

"Man skal gi informasjon når kameraovervåking eller annen behandling av personopplysninger skjer. Skjult overvåking er ikke tillatt."

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/informasjon-og-sletting/

Bilen gir jo beskjed, er vell en sak om den er tydelig nok.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Hvordan gjør den det? Er ikke poenget å gi beskjed før man filmer noen?

Ja den blinker med lys for å gjøre en oppmerksom også viser den info på skjermen i bilen. Og det er vell her de har kommet igjennom nåløyet da. Jeg vill si det er svært få som fårstår at dette betyr at de blir filmet. Men Tesla får fortsatt holde på så det må åpenbart være "godt nok" for lovverket. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (På 6.3.2022 den 14.01):

Finnes det noen elbiler som ikke krever internett-tilknytning og som man kan oppdatere med f.eks. USB-pinne i stedet?

Når jeg ser på tekniske kvaliteter ville jeg gjerne hatt en Tesla, men ut fra det Tesla kan fortelle etter ulykker og det jeg vet om sensorer og kameraer i bilen virker det som overvåkningen av hva man gjør med dem er nærmest total, og det synes jeg er ubehagelig. Jeg har funnet diverse artikler på nettet som også er bekymret for det, men ikke noe som sammenlikner konkrete modeller.

Det har blitt paralellimportert en del Jaguar I-Pace fra Gibraltar. Disse er uten internett pga. lover i det landet. Disse bilene mangler derfor app styring og sos knapp.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Ja den blinker med lys for å gjøre en oppmerksom også viser den info på skjermen i bilen. Og det er vell her de har kommet igjennom nåløyet da. Jeg vill si det er svært få som fårstår at dette betyr at de blir filmet. Men Tesla får fortsatt holde på så det må åpenbart være "godt nok" for lovverket. 

Dette er jo mye bedre enn alle de andre bilene som har dashcam og filmer uten å varsle. Dashcam koster jo fra sånn 300kr så veldig vanlig at folk monterer det i bilene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...