Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
<generisk_navn> skrev (3 minutter siden):

Nå er Zelensky valgt av folket til å tale deres sak i internasjonale saker. At han ikke kan skrive ut nyvalg så lenge krigen pågår er ikke hans feil da han ikke var med å lage grunnloven. I tillegg er det ikke hans feil at Putin valgte å gå til angrepskrig mot Ukraina. Det er ene og alene Putins ansvar.

En grunnlov er hellig i den forstand at om vi ikke følger den så har vi effektivt sagt at lover kun gjelder når det passer oss. Det er ikke et vanskelig spørsmål. Tvert i mot så er det veldig enkelt. En lov må følges så lenge den er gyldig.

Ikke dermed sagt at man ikke kan endre grunnloven. Det skjer fra tid til annen i svært mange land, og vil muligens også kunne skje i et fritt og uavhengig Ukraina når krigen er over. Men hele poenget med lover, og ikke minst grunnloven, altså selve statsforfatningen er at den skal gi forutsigbarhet og trygge rammer for å kunne regjere et land. Da kan man ikke begynne med situasjonsbetinget å skulle velge om man skal følge loven eller ikke. 

Sånt er det bare Trump og hans folk som kan finne på å tenke på...

Ja da ser vi bare helt annerledes på det og du tar ikke tak i problemstillingen jeg tar fram i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mars2029 skrev (Akkurat nå):

Ja da ser vi bare helt annerledes på det og du tar ikke tak i problemstillingen jeg tar fram i det hele tatt.

Jo, problemstillingen du fremmer er den samme som Russland har hevdet i lengre tid, nemlig at Zelensky sitter på overtid. Og så er regimet hans korrupt, og da burde de skrive ut nyvalg.

Det går altså da ikke fordi det ikke tillates iht. ukrainsk lov. Det driter russerne i så lenge de kan pirke på det som et av sine mange argumenter de bruker for å forsøke å undergrave den ukrainske presidenten og regjeringen.

Så kunne det for diskusjonens skyld ha vært interessant å sett om det mot ukrainsk lov ble skrevet ut nyvalg, og så ble Zelensky gjenvalg med klar margin. Ikke Putin-klar, men normal klar margin. Da ville jeg ikke blitt overrasket over om det kom kritikk av at man skrev ut nyvalg i krigstid og i strid med ukrainsk lov, og at det gjorde at feil kandidat vant valget.

Så joda, jeg tar tak i problemstillingen, men du liker ikke svaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...