Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har selv fått smaken av de gode gyllende dråper, men er ganske ny innen for whisky-sjangeren. Har dere noen anbefalinger av noen gode fuktige nybegynner whiskyer med hint av røyk smak? Hvor anbefaler dere en meg å starte?

 

Takker for svar

MVH

6397698[/snapback]

 

Du trenger en single malt (seff), og jeg tipper du bør ta en høylands-whisky og ikke en øy-whisky. Prøv en av dem som begynner på Glen (morangie, fiddich, livet), 12 år gammel, f.eks. Hvis du liker kraftigere saker, kan du jo ta en øy-whisky, og da er det torv og tjære i smaken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Jack duger forsåvidt hvis jeg blir påspandert, men det er ikke noe jeg kjøper. Den kan rett og slett ikke måle seg med single malt, og er i grunnen en ganske mild og kjip affære uten noe særlig ekstra.

Skal til Danmark en tur snart, noen gode tips til taxfree-en?

6397759[/snapback]

 

 

Glenfiddich 15yr, Solera

Chivas Regal 18yr...

 

Sistnevnte er helt fantastisk og er 330 kroner rimeligere i TaxFreen enn på polet :)

Lenke til kommentar
Har selv fått smaken av de gode gyllende dråper, men er ganske ny innen for whisky-sjangeren. Har dere noen anbefalinger av noen gode fuktige nybegynner whiskyer med hint av røyk smak? Hvor anbefaler dere en meg å starte?

 

Takker for svar

MVH

6397698[/snapback]

 

Du trenger en single malt (seff), og jeg tipper du bør ta en høylands-whisky og ikke en øy-whisky. Prøv en av dem som begynner på Glen (morangie, fiddich, livet), 12 år gammel, f.eks. Hvis du liker kraftigere saker, kan du jo ta en øy-whisky, og da er det torv og tjære i smaken.

6399809[/snapback]

Glenfiddich 12 years har jeg drukket litt, og synes denne er meget god. Tenkte jeg skulle ta din anbefaling å bestille meg en "The Glenlivet 15 y.O. french Oak Reserve"

Glen er det et høylandsdistrikt?

Lenke til kommentar
Glenfiddich 15yr, Solera

Chivas Regal 18yr...

 

Sistnevnte er helt fantastisk og er 330 kroner rimeligere i TaxFreen enn på polet :)

6401266[/snapback]

Glenfiddich er liksom det jeg alltid kjøper. Chivas har jeg ikke hatt så veldig sansen for tidligere, men det var nok en yngre utgave. Kanskje jeg skal gi den en sjanse. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Noen som har smakt på 50 år gammel Johnie Walker Blue Label her? Jeg vurderte sterkt å kjøpe et glass sist jeg var i statene, men prisen var noget stiv. 50 USD for et glass!

 

Forøvrig består barskapet i dette øyeblikk av helflaske Chivas Regal 12 years, helflaske, The Famous Grouse, og en helflaske med fyllewhiskyen Jack Daniels.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen som har smakt på 50 år gammel Johnie Walker Blue Label her? Jeg vurderte sterkt å kjøpe et glass sist jeg var i statene, men prisen var noget stiv. 50 USD for et glass!

6402165[/snapback]

50 USD er da bare rundt 300 kroner? Det er ikke mye for en opplevelse for livet ...

Uansett: Kom nettopp hjem fra ferie. Taxfreen bød på Glenfiddich Ancient Reserve, 18 år gammel. Har ikke spretta flaska enda.

Lenke til kommentar
Noen som har smakt på 50 år gammel Johnie Walker Blue Label her? Jeg vurderte sterkt å kjøpe et glass sist jeg var i statene, men prisen var noget stiv. 50 USD for et glass!

6402165[/snapback]

50 USD er da bare rundt 300 kroner? Det er ikke mye for en opplevelse for livet ...

Uansett: Kom nettopp hjem fra ferie. Taxfreen bød på Glenfiddich Ancient Reserve, 18 år gammel. Har ikke spretta flaska enda.

6640604[/snapback]

 

Du har rett i det... skulle ha slått til med en gang. :)

Lenke til kommentar
Noen som har kjøpt og smakt på en ny whisky i det siste? Vi må holde litt liv i denne tråden synes jeg. :)

6640418[/snapback]

Jeg har nylig drukket opp en flaske 12 år gammel Strathisla som jeg snubla over i Sverige.

 

strathisla.jpg

 

Den falt godt i smak for min del, men jeg har ikke peiling nok på whisky til å komme med en utfyllende anmeldelse. Generelt har jeg imidlertid kommet frem til at jeg liker Glen* og Laphroaig. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Er det noen som har noen gode tips for hvordan man skal klare å styre seg når man drikker whisky? Jeg blir alltid fullstendig skandaledrita hver gang jeg har med en flaske på vorspiel, så det blir til at jeg nipper forsiktig til et glass en gang iblant hjemme ...

6642317[/snapback]

 

Det er SLIK whisky skal nytes (sistnevnte) :) tar aldri med whisky på vors, men tar gjerne en pjall (2cl) en mandags-, tirsdags-, onsdags, torsdags eller fredagskveld :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...