Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

Russlands finansdepartement hevder det russiske statsbudsjettet vil gå med -1,6% i 2026. Budsjettforslaget som ble lagt fram viser en bruk på 538 milliarder dollar av en inntekt på 483 milliarder dollar. Det betyr -10,3%. Satser på at det blir flere streker i regninga i gass og oljesektoren.. :)

https://www.kyivpost.com/post/60896

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

@engavif Hvis du vurderer å fly i Russland i overskuelig framtid så vil jeg anbefale deg å se tre minutter av denne videoen først og vurdere hvor glad du er i livet.. TLDR: Russlands pirat-flåte av stjelte fly blir hverken vedlikeholdt med originale deler, etter skjema eller godkjent sertifisert. Dine pårørende kan bare glemme forsikringspenger om det skulle skje noe alvorlig.

• Innsiktsfullt 8
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

@engavif Hvis du vurderer å fly i Russland i overskuelig framtid så vil jeg anbefale deg å se tre minutter av denne videoen først og vurdere hvor glad du er i livet.. TLDR: Russlands pirat-flåte av stjelte fly blir hverken vedlikeholdt med originale deler, etter skjema eller godkjent sertifisert. Dine pårørende kan bare glemme forsikringspenger om det skulle skje noe alvorlig.

Fly gjør jeg så og si aldri der nå. Tog som blir tatt, selv om det bruker 100 år. Takk for info.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
overhodet skrev (17 timer siden):

Så enkelt er det.

Selv om jeg i utgangspunktet er tilhenger av Occam's razor, blir noen ganger det enkleste for enkelt. Skoleflyet kunne kanskje forklart observasjonene ved Kastrup, men det er fortsatt fire andre tilfeller med stor geografisk spredning. Det har også vært en enorm mengde andre tilfeller i ulike deler av Vest-Europa de seneste årene. Da blir det for meg mest nærliggende å tenke at dette nok var droner, uten at man selvfølgelig kan utelukke at "Rasmus" kan ha sett feil.

Det er for øvrig noen år siden kommersielle droner betød små kvadrokoptere. En del nyere typer er på størrelse med mikro- og småfly. I en del tilfeller blir også fly av denne typen bygget om til droner.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (15 timer siden):

Er dette et seriøst spørsmål? BRICS er ikke en allianse, det er en utdatert betegnelse på økonomier som var på vei opp. Tror du Brasil og Sør-Afrika har noen interesse av å støtte russisk aggresjon? 

Nja. De er ikke direkte en allianse, men de har hatt flere øvelser sammen, og har planlagt en ny nå i november (Men lurer på om jeg leste at denne var noe utsatt?).  
Og de har nå i det siste fått med seg Iran:
https://www.tehrantimes.com/news/517615/Iran-to-join-other-BRICS-countries-for-naval-drills-in-South

Og de er definitivt IKKE utdatert!

Ref denne prøver BRICS sterkt å underminere vestlige land, og er en direkte trussel mot oss, også militært:
https://www.fpri.org/article/2024/09/the-brics-challenge-to-the-g7-established-international-order/

Sitat

BRICS is challenging the established international order in three ways.
- The first is through an independent economic system that will heavily influence the global market.

- The second is with an artificial intelligence governance framework that would jeopardize privacy, accountability, transparency, and human rights.

- Third is the military-regional security alignments that could change the balance of power in regions vital to US national security interests.

At ikke BRICS, og det de står for har fått mer tyn er utrolig. De er en direkte trussel mot oss. At ikke Sør-Afrika, Brasil og ikke minst Kina får mer pes enn de gjør er for meg en gåte. 
ALT som kommer fra disse landene må tas med en klype salt, og må vurderes som noe som er med på å undergrave vestlig demokrati.

Og dessverre ser det ut som de så langt har lykkes ganske godt. Kanskje via punkt to (Kunstig intelligens) via påvårkning gjennom media og sosiale medier. Merkelig hvor lite kritisk man er der til disse landene. Skulle nesten tro de hadde infiltrert flere mediehus... Men tror bare forklaringen er så enkel som at folk lar seg lure.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
KalleKanin skrev (43 minutter siden):

At ikke BRICS, og det de står for har fått mer tyn er utrolig. De er en direkte trussel mot oss.

Hovedsaklig fordi frem til Trump ble president for andre gang så var de ingen trussel. Men etter at han målrettet begynte å rive ned USAs hegemoni og alliansesystem har de blitt *litt* mer relevante.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Ennå et russisk oljeraffineri truffet av ukrainske droner:thumbs: Denne gangen Gazprom Neftekhim Salavat i Bashkortostan 1300km fra Ukraina. Russlands 8. største. Truffet på onsdag 24. september. Jeg kan ikke se at det er nevnt tidligere i tråden.

@engavif Bra! Jeg vil deg bare godt og ønsker ikke at du eller andre nordmenn skal havne i fare. Håper det kommer klart fram at det er motivasjonen til å linke sånne videoer, reiseråd jeg har linket tidligere etc.

Absolutt. Ingen fare med det. Setter pris på info. Selv om jeg føler at jeg er veldig engasjert i dette, så er det selvfølgelig ting jeg ikke får med meg, eller vet om. Samtidig som jeg sitter med en halv russisk familie, og venner som også kommer med mye "propaganda" som gjør det vanskelig. Har jo selvfølgelig lyst til å stole 100% på dem. Men jeg kan ikke sluke alt som kommer fra dem lenger. 

Men jeg skal ikke sitte å klage om hvor vanskelig jeg har det. Det er ingenting i forhold til det mange fra Ukraina har det. Er stor sannsynlighet for at jeg kommer gjennom dagen uten særlige problemer, der vet dem ikke om dem kommer gjennom dagen i live. 

• Hjerte 4
Skrevet
Kahuna skrev (13 minutter siden):

En gladsak som nok har gått under radaren: Russland har nylig arrangert Intervision. Det var opprinnelig østblokkens alternativ til Eurovision Song Contest fra 1965 av. Den ble arrangert i Moskva 20/9 i år med 14 deltakere.

Vinneren var Duc Phuc(28) fra Vietnam. :) 

Han er åpent homofil og LHBT+ aktivist. Russiske sosiale medier er 'litt' småsure over det. 🤣

Russlands forrige vinner dima bilan er vel også homofil. Selvfølgelig noe han ikke har gått ut i offentligheten med, grunnet grunner du vet. 

Min kone har en venninne som er lesbisk. Fantastisk menneske, kunne prate med henne om alt. Bor sammen med kjæresten sin. Selv om det er en liten by så er dem veldig stille om at dem bor sammen. Fortalte en historie der dem gikk sammen og skulle hjem, dem gikk hånd i hånd, men fikk noen krasse kommentarer etter seg. Dette var fra litt eldre menn. 

Yngre generasjon bryr seg nesten ikke i det hele tatt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
25 minutes ago, Kahuna said:

En gladsak som nok har gått under radaren: Russland har nylig arrangert Intervision. Det var opprinnelig østblokkens alternativ til Eurovision Song Contest fra 1965 av. Den ble arrangert i Moskva 20/9 i år med 14 deltakere.

Vinneren var Duc Phuc(28) fra Vietnam. :) 

Han er åpent homofil og LHBT+ aktivist. Russiske sosiale medier er 'litt' småsure over det. 🤣

Og så det navnet, fantastisk! 😄

• Liker 1
Skrevet

Mer om Intervision og vinneren her:
https://www.aftenposten.no/verden/i/rPkd1a/intervision-vinner-vekker-misnoeye-i-russland

Noen ting:

• Publikum fikk betalt for å møte opp
  • Russerne hevder sendingen hadde 4 milliarder seere globalt (!!!). Dette er åpenbart ikke sant. VM-finalen i fotball har til sammenligning 5 milliarder seere. Sendingen ble streamet på nett, og verden har omlag 5.5 millioner internettbrukere. 72% av alle internettbrukere i verden har åpenbart ikke sett på Intervision-finalen.
  • Youtubes tall viser at bare 10.000 mennesker så sendingen der.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
47 minutes ago, Snikpellik said:

Det kan jo hende at det satt flere personer på hver PC/tlf som strømmet? Jeg tenkte å regne ut hvor mange det blir pér enhet men kalkulatoren min tar ikke så høye tall.

Skrevet (endret)

Hvis idiotpolitikerne snart ikke reagerer så vil det danne grunnlag for statskupp. Forstår man ikke at man inviterer aggresjon i det øyeblikket en velger å ikke reagere?

Endret av Mbappe09
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (53 minutter siden):

Mer om Intervision og vinneren her:
https://www.aftenposten.no/verden/i/rPkd1a/intervision-vinner-vekker-misnoeye-i-russland

Noen ting:

• Publikum fikk betalt for å møte opp
  • Russerne hevder sendingen hadde 4 milliarder seere globalt (!!!). Dette er åpenbart ikke sant. VM-finalen i fotball har til sammenligning 5 milliarder seere. Sendingen ble streamet på nett, og verden har omlag 5.5 millioner internettbrukere. 72% av alle internettbrukere i verden har åpenbart ikke sett på Intervision-finalen.

Som alt som kjem frå regimet i russland er alt løgn, løgn og forbanna løgn.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ikke direkte relatert til krigen, men tar det med.

Slovakia, som for tiden ledes av den anti-ukrainske Putin-vennen Robert Fico, har vedtatt anti-skeiv lovgivning lignende det man har hatt og har i det russiske regimet og i Ungarn.

Vi ser at flere av disse landene med pro-russisk styre beveger seg stadig nærmere Russland på ulike måter, der minoritetsgrupper fiendtliggjøres. Ficos ytre-høyre kulturminister Martina Simkovicova hevder LHBT-"ideologi" fører til "utryddelsen av den hvite rase" i Europa. Hun har den siste tiden sparket flere ledere av kulturelle institusjoner i landet.

Slovakia er også den klart største kunden av russisk olje og gass i Europa relativt til folketall.

https://www.nrk.no/nyheter/slovakia-1.12509015

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2024/08/15/slovakia-s-government-is-going-to-war-against-artists-and-lgbt-ideology_6715641_4.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kahuna skrev (3 timer siden):

Hovedsaklig fordi frem til Trump ble president for andre gang så var de ingen trussel. Men etter at han målrettet begynte å rive ned USAs hegemoni og alliansesystem har de blitt *litt* mer relevante.

Til en viss grad, i hvert fall i praksis. 

Men jeg mener at de alltid har vært en trussel, men at det ikke var like synlig/farlige, og ikke hadde det samme potensialet så lenge USA i større grad var et "verdenspoliti".

Nå som USA vender seg mer innover, blir det større plass til BRICS. Men de har alltid vært en trussel. 

Det som er passe absurd/hyklersk er alle de som tidligere har kritisert USA for å være et verdenspoliti, og hvor ille det er, nå er noen av de samme som kritiserer USA for ikke lenger å bry seg så mye om verden rundt. 
(Noe som for meg illustrerer at disse egentlig bare er anti-USA uansett hva de gjør...)

• Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...