JK22 Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 VifteKopp skrev (41 minutter siden): Hva legger du i dette tapet? At Ukraina ikke kan få tilbake sine tapte landområder fra før 2014? Eller at regjeringen i Kyiv omsider vil bli styrtet og at hele Ukraina vil bli underlagt russisk kontroll? Du gidder ikke å lese. Ukrainas militæret er essensielt for Ukrainas overlevelse, og alle vet at Putin stadig nekte å oppgi hva som er hans "endgame" plan omkring Ukraina. 1
Populært innlegg VifteKopp Skrevet 4. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 4. mai 2024 JK22 skrev (4 minutter siden): Du gidder ikke å lese. Ukrainas militæret er essensielt for Ukrainas overlevelse, og alle vet at Putin stadig nekte å oppgi hva som er hans "endgame" plan omkring Ukraina. Det var jo en merkelig frekk respons på et oppriktig spørsmål. 7 5
torbjornen Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 VifteKopp skrev (8 minutter siden): Det var jo en merkelig frekk respons på et oppriktig spørsmål. Det er vel vanskeleg å tolke svaret på nokon annan måte enn at han meiner at Ukraina vil tape på ein måte som inneber slutten på Ukraina som nasjon.
torbjornen Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 (endret) https://www.nrk.no/norge/mimir-kristjansson-raser_-_-na-er-jeg-flau-og-sint-1.16870589 Det er oppvask i Raudt etter at leiaren i Raud ungdom har gått ut på TikTok og kalla Støre, Stoltenberg og sentralbanksjefen for "terroristar". Det er greit at krigen i Midtausten engasjerer, men skal raddisane bli tekne det minste seriøst (av andre enn PST) får dei komme seg ned på jorda, ta av seg skylappane og prøve å finne ut både kva for verd vi lever i, kva som truar Europa og kva det var for noko som utløyste krigen på Gaza. Endret 4. mai 2024 av torbjornen 5 1
torbjornen Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 Det ser ut til at Utøya var stikkordet som skulle til for at ho kom seg ned att på jorda. Sitat Amrit Kaur beklager «avsporing» PUBLISERT KLOKKEN12:01 INORSK POLITIKK På sin Facebookside lørdag, kommenterer den ferske Rød Ungdom-lederen Amrit Kaur sin egen uttalelse fredag der hun kalte blant annet Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre «terrorister». – Terrorangrepet mot AUF var helt forkastelig. Barn ble drept for å ønske en bedre verden, og jeg har selvfølgelig forståelse for at dette er vondt for Astrid og AUF å snakke om. Det ble en avsporing å kalle noen terrorist, og ved å gjøre det bagatelliserte jeg de overlevende og pårørendes opplevelser. Det beklager jeg for, vit at det var absolutt ikke hensikten, skriver Kaur. Hun legger til at hun mener det er nødvendig å kritisere regjeringen med Støre i spissen «når de forholder seg passive til et pågående folkemord». – Jeg skal formulere meg bedre neste gang, avslutter hun det lengre innlegget med. 2
superrhino Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 (endret) Putins mål: - demilitarisering. Redusering av uavhengige ukrainske styrker, eller regelrett avmilitarisering. NATO trekker seg ut av Ukraina. Ingen "Sør-Korea-løsning". - denazifisering. Dette innebærer en ødeleggelse av den ukrainske nasjonalidentiteten slik vi har blitt kjent med den de siste par årene. - nøytral status. Russerne kommer til å ønske å annektere en viss mengde territorium, kanskje mer enn det som allerede ble annektert høsten 2022. Resten av det nåværende Ukraina kommer til å kreves som en nøytral stat hvor vesten ikke er involvert. Ikke et lydrike, men et nytt, hardere Janukovitsj-regime hvor russerne har en finger med i alt som skjer. Endret 4. mai 2024 av superrhino 3 3
torbjornen Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 superrhino skrev (2 minutter siden): Putins mål: - demilitarisering. Redusering av uavhengige ukrainske styrker, eller regelrett avmilitarisering. NATO trekker seg ut av Ukraina. Ingen "Sør-Korea-løsning". - denazifisering. Dette innebærer en ødeleggelse av den ukrainske nasjonalidentiteten slik vi har blitt kjent med den de siste par årene. - nøytral status. Russerne kommer til å ønske å annektere en viss mengde territorium, kanskje mer enn det som allerede ble annektert høsten 2022. Resten av det nåværende kommer til å kreves som en nøytral stat hvor vesten ikke er involvert. Ikke et lydrike, men et nytt, hardere Janukovitsj-regime hvor russerne har en finger med i alt som skjer. "Nøytralt" i gåseauge med andre ord. Eller eit nytt Belarus. 4 1
torbjornen Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 Sitat Branner i Kharkiv etter angrep PUBLISERT KLOKKEN10:48 IKRIGEN I UKRAINA Det brenner flere steder i storbyen Kharkiv øst i Ukraina etter en natt med russiske rakett- og droneangrep. Den største brannen brøt ut på et lagerområde og spredte seg til et område på rundt 3000 kvadratmeter, melder Ukrainas statlige nødetat. Fire personer er såret i angrepene natt til lørdag, deriblant en 13-åring, ifølge foreløpige opplysninger. Regionale myndigheter oppgir at angrepene rammet både kritisk infrastruktur, forretningsbygg og boligbygg. I tillegg skal to personer være såret i russiske angrep mot Dnipropetrovsk-regionen lenger sør. Opplysningene kommer fra regionens guvernør (NTB). 2
superrhino Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 torbjornen skrev (Akkurat nå): "Nøytralt" i gåseauge med andre ord. Eller eit nytt Belarus. Riktig. Belarus/Hviterussland er et godt eksempel på hva russerne ønsker å få til i de delene av Ukraina de ikke annekterer. 4 1
Jalla21 Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 torbjornen skrev (16 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/mimir-kristjansson-raser_-_-na-er-jeg-flau-og-sint-1.16870589 Det er oppvask i Raudt etter at leiaren i Raud ungdom har gått ut på TikTok og kalla Støre, Stoltenberg og sentralbanksjefen for "terroristar". Det er greit at krigen i Midtausten engasjerer, men skal raddisane bli tekne det minste seriøst (av andre enn PST) får dei komme seg ned på jorda, ta av seg skylappane og prøve å finne ut både kva for verd vi lever i, kva som truar Europa og kva det var for noko som utløyste krigen på Gaza. Nestleder er samme type. Hyller Stalin sin opprenskning i eget parti, og mener Ukraina ikke skulle ha kjempet i mot Russland. Han har vist drevet litt ryddeaksjon på diverse sosiale media etter han ble valgt. 6 2
torbjornen Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 superrhino skrev (14 minutter siden): Resten av det nåværende Ukraina kommer til å kreves som en nøytral stat hvor vesten ikke er involvert. Ikke et lydrike, men et nytt, hardere Janukovitsj-regime hvor russerne har en finger med i alt som skjer. Ein liten ting som eg reagerte på: Om ikkje dette nettopp ville vere eit lydrike, kva legg du då i det ordet? 3 1
Jalla21 Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 superrhino skrev (15 minutter siden): Putins mål: NATO trekker seg ut av Ukraina. Ingen "Sør-Korea-løsning". Hvorfor skriver du slikt? Nato er IKKE i Ukraina. Du kan gjerne skrive at Russland hevder at osv. 2 1 3
superrhino Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 torbjornen skrev (3 minutter siden): Ein liten ting som eg reagerte på: Om ikkje dette nettopp ville vere eit lydrike, kva legg du då i det ordet? Jeg burde skrevet "ikke nødvendigvis et lydrike", men jeg er enig i at Belarus er et lydrike på mange måter. 2
superrhino Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 Jalla21 skrev (2 minutter siden): Hvorfor skriver du slikt? Nato er IKKE i Ukraina. Du kan gjerne skrive at Russland hevder at osv. Det vil si at NATO ikke har tilgang til Ukraina på noen som helst måte. Ikke mulighet til å trene tropper, gjøre avtaler, sende utstyr, instruktører osv. 2
Jalla21 Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 superrhino skrev (13 minutter siden): Det vil si at NATO ikke har tilgang til Ukraina på noen som helst måte. Ikke mulighet til å trene tropper, gjøre avtaler, sende utstyr, instruktører osv. Nato og andre vestlige land hjelper Ukraina på mange måter, men det finnes INGEN Nato-soldater som er i kamp i Ukraina. Opptrening med instruktører skjer f.eks i Norge, England, Tyskland, Sverige osv. Det er faktisk merkelig at du ikke har fått med det dette etter flere års krig for å si det forsiktig. 2 3
Kahuna Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 Dragavon skrev (20 timer siden): Må innrømme eg har problemer med å sjå kordan ei forholdsvis lita drone kan håndtere rekylen frå eit maskingæver. Med så lett våpenplatform kan det være utfordrende å håndtere rekyl ja. En måte kan være å forsinke overføring av rekyl til plattform lenge nok til at prosjektilet har forlatt våpenet, for eksempel ved at hele våpenet ligger i en slags 'softmount'. Alternativt så kan siktealgoritmene ta hensyn til rekylbevegelsene. Eller en kombinasjon, hvor rekylen 'formes' til å være snillest mulig så siktealgoritmene får en enklere oppgave.
torbjornen Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 superrhino skrev (1 time siden): Jeg burde skrevet "ikke nødvendigvis et lydrike", men jeg er enig i at Belarus er et lydrike på mange måter. Men dersom Russland skal bestemme kven som skal styre Ukraina vil jo landet bli nettopp det. 4 1
torbjornen Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 (endret) Jalla21 skrev (58 minutter siden): Nato og andre vestlige land hjelper Ukraina på mange måter, men det finnes INGEN Nato-soldater som er i kamp i Ukraina. Opptrening med instruktører skjer f.eks i Norge, England, Tyskland, Sverige osv. Det er faktisk merkelig at du ikke har fått med det dette etter flere års krig for å si det forsiktig. No har allereie Storbritannia og USA folk inne i Ukraina - rett nok ikkje på oppdrag for NATO. Eg meiner elles at det ikkje har så mykje å seie. NATO er allereie tungt inne med støtte i krigen, enten ein vil det eller ikkje. Om NATO sendte personell for å trene ukrainarar inne i Ukraina ville dette vere noko ein har all rett til. Kanskje er dei der allereie? Endret 4. mai 2024 av torbjornen 2
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 1 hour ago, Kahuna said: Med så lett våpenplatform kan det være utfordrende å håndtere rekyl ja. En måte kan være å forsinke overføring av rekyl til plattform lenge nok til at prosjektilet har forlatt våpenet, for eksempel ved at hele våpenet ligger i en slags 'softmount'. Alternativt så kan siktealgoritmene ta hensyn til rekylbevegelsene. Eller en kombinasjon, hvor rekylen 'formes' til å være snillest mulig så siktealgoritmene får en enklere oppgave. Man kunne lage et rekylfritt maskingevær spesifikt for droner. F.eks en minatyrisert Rheimetall RMK 30.
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 4. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 4. mai 2024 Russland kommer aldri til å "vinne" den som sådann. Det meste de kan håpe på er at den blir fastlåst og at de kan holde på territorier. Men Ukraina vil ikke gi opp i lengden uansett. Store deler av Ukraina kommer til å forbli fritt uansett hva som skjer. Det er nubbesjans for at Russland tar Kyiv-regionen, og jeg tør spå at de ikke klarer å ta Kharkiv heller. Selv om Russland skulle bli sittende på ukrainske territorier i et lengre perspektiv - så mister de dem igjen i fremtidige forhandlinger. Forsøker de å fornye sin militære styrke, ja så vil også Europa gjøre det samme. Angriper Putin på nytt et europeisk land, så blir det desto mer rabalder enn det er nå. Russland bruker også fler mann på å ta festningsbyer enn det opprinnelig var innbyggere der. Kharkiv hadde 1,5 millioner innbyggere. Urban krigføring er helvete. Og Ukraina er mye bedre på det enn russerne er. At Ukraina ikke klarer å ta tilbake alle sine territorier på kort sikt betyr i min oppfatning ikke at krigen er tapt. Tvert imot har Russland, rent strategisk, allerede tapt denne krigen. Russland skal liksom være verdens neste største militærmakt, og de har blitt fullstendig ydmyket og rævkjørt. Spørsmålet er hvor lenge de kan fortsette. Ukrainerne på sin side har ikke noe annet valg enn å kjempe. Dette er fremdeles Russlands krig å tape. 8 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå