Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

superrhino skrev (2 minutter siden):

F-16 har blitt utviklet og oppdatert siden 70-tallet, flyet har blitt brukt som angrepsfly i de aller fleste tilfeller siden 80-tallet ("Block 15"-oppgraderingen). Det kan fly med tyngre last og mer drivstoff enn Gripen (nyere F-16 har mulighet for å feste ekstra drivstofftanker på flykroppen, CFT). Gripen er strengt tatt et fly som er bygd etter F-16s lest på 80-tallet. 

Men jeg er enig i prinsippet. Ukrainerne trenger kostnadseffektive angrepsfly. F-16 kan fylle den rollen.

Og det aller beste multirolleflyet i dag er F-35, med god margin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg annerkjenner jobben Russland forsøker å gjøre når det kommer til splittelse, desinformasjon, og misnøye, men tror det man må minne seg på at situasjonen i Israel-Palestina er eldre enn staten Russsland, og like reell uavhengig om Russland forsøker å flytte fokus dit fremfor på seg selv.
(Og igjen, ikke falle for fristelsen til å bruke det at Russland bruker noe i sine kampanjer til å dermed betvile den tingen, fremfor kampanjen i seg selv.)
Russland kan selvsagt ha forsøkt å bidra til konflikten, men den er ikke skapt av Russland, og eksisterer ganske uavhengig av dem.
Jeg skjønner ikke helt hvordan motivasjonene Israel og Palestina har for sin konflikt skulle endret seg eller forsvunnet bare fordi Putin forsvinner..

Der blir spekulasjon selvsagt all den tid vi ikke har konkrete beviser(?), men jeg tror Putin tippet vekta i Israel/Palestina krigen som nå pågår.

Blir vi kvitt Putin tar vi problemet ved roten. Dette løser ikke Midtøsten konflikten i seg selv, men kan være dempende og på sikt hindre spredning. Men så spørs det da om ikke nye diktatorfrø har fått spire for mye og lenge. Det kan være for sent nå og en ny verdenskrig i anmarsj, frykter jeg.

Diktaturene er på fremarsj!

https://radio.nrk.no/podkast/verdiboersen/l_d684eb03-52c7-414b-84eb-0352c7014bb0

Quote

Vil demokratiet overleve 2024?

😩

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (53 minutter siden):

Jeg annerkjenner jobben Russland forsøker å gjøre når det kommer til splittelse, desinformasjon, og misnøye, men tror det man må minne seg på at situasjonen i Israel-Palestina er eldre enn staten Russsland, og like reell uavhengig om Russland forsøker å flytte fokus dit fremfor på seg selv.
(Og igjen, ikke falle for fristelsen til å bruke det at Russland bruker noe i sine kampanjer til å dermed betvile den tingen, fremfor kampanjen i seg selv.)
Russland kan selvsagt ha forsøkt å bidra til konflikten, men den er ikke skapt av Russland, og eksisterer ganske uavhengig av dem.
Jeg skjønner ikke helt hvordan motivasjonene Israel og Palestina har for sin konflikt skulle endret seg eller forsvunnet bare fordi Putin forsvinner..

Enig i det. Flammen har vært der veldig lenge, men Putin har bidratt med bensin på bålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Enceladus said:

Der blir spekulasjon selvsagt all den tid vi ikke har konkrete beviser(?), men jeg tror Putin tippet vekta i Israel/Palestina krigen som nå pågår.

Det er selvsagt ikke min hensikt å påstå at noe av dette skjer i et vakuum, men jeg er nok litt varsom med å tilskrive Putin for mye når det kommer til Israel-Palestina, det virker kanskje logisk dersom man ser det som en ny krig som har oppstått , men jeg vil påstå at en bedre forståelse av konflikten innebærer å se den som en kontinuerlig konflikt, marginaliseringen av palestinerne er et prosjekt som strekker seg over mange tiår, som står seg helt fint som forklaringsmodell uten at man trenger en Putin for å forklare hvorfor ting skjer.
Men igjen; Jeg avviser overhodet ikke at Putin er en bidragsyter.
Også tenker jeg at det hadde vært deilig dersom Putins avgang betød mindre konflikter og krig rundt i verden, håper dere har rett.

Jeg bare vil advare litt mot det som tilsynelatende skjedde noen sider tilbake, hvor man kanskje kaster ut barnet med badevannet.
Kolonikritikk er legitimt og viktig, selv om Russland skulle bruke det til å spre misnøye.
Man bør ikke havne i skade for å tenke at informasjon automatisk ugyldiggjøres dersom den inngår i en desinformasjonskampanje (uten å påstå at det er noe automatikk andre veien heller, veldig mye av det som spres er også bare helt fri fantasi).

Endret av Atib Azzad
klarer ikke skrive
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Casey skrev (1 time siden):

Det er vel først og fremst ytre høyre Putin har tak på. Tenk Orban og Trump. For ikke å si praktisk talt hele det republikanske partiet i USA.

Alle du nevner der er nok mer eller mindre kjøpt & betalt av Putin ja.

Men han manipulerer alle han kan påvirke. Og kjenner venstresiden.

Han visste nok at en konflikt i Midt-Østen ville stjele oppmerksomhet. Virke splittende på Vesten. Og virke samlende på sine venner og vasaller, særlig Globale Sør.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

 

Jeg bare vil advare litt mot det som tilsynelatende skjedde noen sider tilbake, hvor man kanskje kaster ut barnet med badevannet.
Kolonikritikk er legitimt og viktig, selv om Russland skulle bruke det til å spre misnøye.

Kolonikritikk/antikolonialisme var alltid et redskap for Sovjet.

Og nå er det et redskap for Putin.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Entern said:

Kolonikritikk/antikolonialisme var alltid et redskap for Sovjet.

Og nå er det et redskap for Putin.

Greit nok, poenget mitt er at det ikke nødvendigvis ugyldiggjør kolonikritikk, slik idéen demokrati ikke svekkes selv om man skulle bruke det som påskudd for å rane andre nasjoners olje.
Men ja, jeg har sikkert gjentatt meg nok nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (5 timer siden):

Det er den, men det er samtidig heilt irrelevant.

putler forholder seg ikkje til virkeligheten slik vi meiner den er, men slik han har bestemt at den skal være. Når putler seier at russland er ei stormakt så er russland det. Når han bestemmer seg for å anngripe neste land etter Ukraina så må soldatene slåss med hakker og spader og hesjestaur om det er det einaste dei har.

Er det irrelevant om Putin faktisk har styrker eller ikke? 
 

At Putin lyver er ikke hva jeg spurte om. Siden det nå males ned 500-1000 soldater om dagen, nye stridsvogner, deres beste artilleri og luftskyts, sjøgående.

Vil ikke trusselen bli mindre for deg og meg over tid? Om Nato vs Razzland var en diskusjon før, er den endret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Vil ikke trusselen bli mindre for deg og meg over tid? Om Nato vs Razzland var en diskusjon før, er den endret?

Jau, naturlegvis.

Poenget mitt er at vi aldri igjen må undervurdere eller ignorere putler sin vilje og evne til å lage faenskap i verda.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (45 minutter siden):

Sagt på en annen måte; 7. oktober hadde kanskje ikke skjedd hadde det ikke vært for russisk påvirkning.

Det som skjedde da gavnet Russland og Iran mer enn det gavnet palestinerne.

Eg er heilt sikker på at putler hadde ei hand med der.

Til og med idiotane i Hamas måtte forstå kva som ville bli konsekvensen av eit angrep mot Israel og at dei ville bli utrydda etterpå. Eg kan ikkje med min beste vilje forstå at dei anngreip Israel uten å ha blitt pressa/påvirka til det. Så dum går det ikkje ann å vere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ukraina må tvinges til å beordre halt på bruk av FPV-droner på ubevæpnede enslige soldater. Dette er krigsforbrytelse og en sløsing av ressurser. Dessuten oppmuntrer det fram fremtidige overgrep når russiske soldater vil hevne seg. 

Det er kommet altfor mange opptak av drap på vergeløse russiske soldater hittil i januar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (7 minutter siden):

Ukraina må tvinges til å beordre halt på bruk av FPV-droner på ubevæpnede enslige soldater. Dette er krigsforbrytelse og en sløsing av ressurser. Dessuten oppmuntrer det fram fremtidige overgrep når russiske soldater vil hevne seg. 

Det er kommet altfor mange opptak av drap på vergeløse russiske soldater hittil i januar. 

Hvordan er det en krigsforbrytelse? Så lenge de ikke har overgitt seg så er de fritt vilt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (54 minutter siden):

Ukraina må tvinges til å beordre halt på bruk av FPV-droner på ubevæpnede enslige soldater. Dette er krigsforbrytelse og en sløsing av ressurser. Dessuten oppmuntrer det fram fremtidige overgrep når russiske soldater vil hevne seg. 

Det er kommet altfor mange opptak av drap på vergeløse russiske soldater hittil i januar. 

Tja, er det bedre om de slutter å publisere videoene?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...