Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dragavon skrev (43 minutter siden):

Rekrutteringen foregår altså mer eller mindre i full åpenhet, selv om cubanske myndigheter prøver å late som de ikke ser hva som foregår(pass blir ikke stemplet når de drar til russland, da kan myndighetene si at de er i Russland ulovlig). Cubanske myndigheter slites mellom hensynet til russland, som tross alt hjelper dem på mange områder, og hensynet til EU, som også er viktig for cubas økonomi.

Det er for øvrig forbudt i følge cubansk lov å verve seg som leiesoldat. Artikkelen så ikke noe om hvorvidt det er lov for cubanere å verve seg til et annet lands ordinære væpnede styrker(norsk lov skiller på dette om jeg ikke husker helt feil).

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jalla21 skrev (4 timer siden):

Ifølge nettavisen "The Barents Observer" så var det tidligere Wagner-soldat Andrej Medvedev (27) som prøvde å krysse grensen over til Russland på fredag.

Hvis gjøken vil hjem til Russland så kan vi heller utlevere han til Ukraina som kan forhøre han, og så bruke han i fangeutveksling med Russland.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/the-barents-observer_-tidligere-wagner-soldat-pagrepet-pa-grensen-til-russland-1.16568760

Sa ikke han for lenge siden at han ville forlate Norge, og var på vei til Russland? Hva skjedde med det?

Lenke til kommentar

https://edition.cnn.com/2023/09/23/europe/ukraine-biggest-counteroffensive-to-come-intl-hnk/index.html

Ukrainian forces have broken through in Verbove, top general says

“Not as fast as it was expected, not like in the movies about the Second World War,” he said. “The main thing is not to lose this initiative (that we have). And, well, not to lose it in practice, with actions.”

“I believe yes [there will be a big breakthrough],” Tarnavsky said. “I think it will happen after Tokmak. At the moment (the Russians) are relying on the depth of their defensive line there.”

“Tokmak is the minimum goal,” he said. “The overall objective is to get to our state borders.”

‘Not as fast as expected’

Despite conceding the advance wasn’t going as “fast as expected,” Tarnavsky said winter would not slow down the counteroffensive.

Intense rains in the fall can make the ground in Ukraine soggy and make movement with heavy machinery, like tanks, more difficult, but Tarnavsky says Ukraine’s forces move in small groups, mostly on foot.

 

 

Klipper og limer litt. Det er en bra artikkel. Verdt å lese.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
16 hours ago, bojangles said:

dF64M2c.jpg

Greit nok dette her.  Ukraina får i det minste tatt ut mesteparten av cruisemissilene russerne sikter mot sivile mål. Heldigvis er ennå mer luftvern snart på plass i Ukraina. 

Vil tro dette er mye bedre enn bare "Greit nok": FØRTI artilerienheter og fire MLRS++++ vil jeg tro svir for raZZerene. Skulle selvfølgelig gjerne sett mange fler personell og mer/mye mer av allt annet også bli tatt ut, men heller at Ukraina tar ut litt og litt over lenger tid hvis det sparer ukrainske liv å gjøre det på den måten!

Også gledelig at trenden med mange artilerienheter og MLRS fortsatte døgnet etter. Og atpåtil to luftvern mindre på toppen av allt det andre 💕💓💞

Endret av Gjest MKII
  • Liker 8
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gjest MKII said:

Vil tro dette er mye bedre enn bare "Greit nok": FØRTI artilerienheter og fire MLRS++++ vil jeg tro svir for RaZZerene. Skulle selvfølgelig gjerne sett mange fler personell og mer/ mye mer av allt annet også bli tatt ut, men heller at Ukraina tar ut litt og litt over lenger tid hvis det sparer ukrainske liv å gjøre det på den måten!

Så fint at du ble glad over den. Da har jeg mer lørdagsgodt til deg.

Se på den siste som jeg postet istad, den er også kostbar for russerne, flere tanks, 33 artilleri, 4 MLRS og 2 antiluftvern. Også ble det noen flere russere som ble harpespillere, eller de endte kanskje i underetasjen og skuffer køl?

OpdUKTV.jpg

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, bojangles said:

Så fint at du ble glad over den. Da har jeg mer lørdagsgodt til deg.

Se på den siste som jeg postet istad, den er også kostbar for russerne, flere tanks, 33 artilleri, 4 MLRS og 2 antiluftvern. Også ble det noen flere russere som ble harpespillere, eller de endte kanskje i underetasjen og skuffer køl?

  Hide contents

OpdUKTV.jpg

 

Det var nettopp det jeg kommenterte på til slutt...:

Quote

Også gledelig at trenden med mange artilerienheter og MLRS fortsatte døgnet etter. Og atpåtil to luftvern mindre på toppen av allt det andre 💕💓💞

Mulig du kommenterte før jeg la til det siste?

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Russia's Shifting Public Opinion on the War in Ukraine
«Sixteen months after Russia's full-scale invasion of Ukraine, the majority of respondents still support the war, and only 20% say they are against.  

Overall, researchers say they have tracked just a 9% fall in support for the war last year.  

The number of respondents who say Russia should “cease hostilities while maintaining the occupied territories” has more than doubled since last summer, from 11% to 28%»
https://www.voanews.com/amp/russia-s-shifting-public-opinion-on-the-war-in-ukraine-/7255792.html

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...