Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (43 minutter siden):

Det er koko at Ukraina ikke har fått moralødeleggende våpen fra begynnelsen av. Særlig når de har hatt mangel på artilleri og artillerigranater og moralen til russiske soldater er en viktig faktor.

Det er også koko at Norge og andre land har undertegnet konvensjoner og destruert egne klasevåpen og miner. Vi visste ikke før krigen hvor dårlig stilt det var med det russiske militæret. Vi kunne like gjerne ha signert vår egen dødsdom.

Jeg mener i fullt alvor at Norge bør trekke seg fra konvensjoner om landminer og klasevåpen, og bygge eller kjøpe nye.

Helt enig. Disse konvensjonene svekker vår forsvarsevne fatalt. Og er som spesiallagd for å svekke Europa siden ingen andre følger dem.

Brother Ursus skrev (40 minutter siden):


Det er lov å håpe. Men senest i dag leste jeg i en norsk avis at Goldman Sachs seriøst mener Kina er en god investeringsmulighet og at Kina og India snart vil gå forbi USA. Kina er altså nå i deflasjon og på vei mot demografisk kollaps, mens den store majoriteten av India ikke har innlagt vann og avløp.

Huff…på tide folk snart slutter å stole på disse «ekspertene».

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Q7WG9R/lavrov-krigen-fortsetter

Lavrov: Krigen fortsetter

Verken Sergej Lavrov eller Dmitrij Medvedev gir noe signaler om at Russland vil trappe ned krigføringen i Ukraina. Snarere tvert i mot.

Han gjentar behovet for «våpenhvile» og behovet for løsninger på det han omtaler som krisen i Ukraina.

 


Lavrov signaliserer svakhet. Bløffen hans er ikke overbevisende. Eneste grunn til at de ønsker våpenhvile er for å bygge opp styrke og bygge enda fler forsvarsverk og forsøke å stabilisere økonomien sin.

 

Hver gang jeg ser det hatefulle hestetrynet til Lavrov kjenner jeg det vekker en jævel i meg

Lenke til kommentar

Ang. Tyrkia og NATO så tror jeg at Erdogán får (fikk) lov til å presse NATO så langt som han gjorde fordi generalene hans tillot dette. De vil mer enn gjerne ha nye fly. Som tidligere nevnt ble Tyrkia i sin tid kastet ut fra F-35-programmet i 2019 da Erdogán valgte å kjøpe russiske S-400 luftvernsystemer, noe jeg tror at den tyrkiske generalstaben likte dårlig. De er ikke helt ukjente med militærkupp der i gården, og dette vet også Erdogán. Dessuten "gjetter" jeg på at generalene er mer orientert mot Europa og USA enn de er mot Russland.

Og til den som nevnte at F-16 er en 50 år gammel flytype; ja, den er det, men den nye F-16V er vel bare lik i navnet. Så godt som alt av avionikk, sensorer og annen teknologi er byttet ut slik at denne varianten nå er som en (nesten) helt ny flytype å regne. Dermed er dette i realiteten en stor oppgradering av det tyrkiske flyvåpenets jager-kapasiteter.

Når det kommer til avtalen som ble inngått rundt svensk medlemskap ville det ikke overraske meg om amerikanerne fortalte Erdogán i nokså klare ordelag at "nå er det nok uthaling fra deg!". Tyrkia har allerede F-16-fly i sitt inventar, og dette er fly som skal moderniseres på en fabrikk i Tyrkia. Om amerikanerne tillater det, og det har de gjort til nå.

Ang Tyrkia og EU er dette et spor som ikke kommer til å føre noen vei. Tyrkia har som andre her har påpekt helt andre kulturelle tradisjoner og forutsetninger enn landene på det europeiske kontinentet, og dermed er Tyrkia som EU-nasjon etter min oppfatning en utopi.

Så til topic:
Norge donerer droner, feltrasjoner og mer luftvern til Ukraina.

Sitat

En ny NASAMS støttepakke til Ukraina inneholder to ekstra ildledningssentraler, to utskytingsenheter og reservedeler.

NASAMS blir trolig ikke mindre populært som kort- og mellomdistanse luftvern etter prestasjonene i Ukraina.

Sitat

– I tillegg ønsker vi også å øke støtten til umiddelbare, ikke-dødelige behov. Vi sender derfor nå norsk feltproviant til Ukraina. Det er snakk om 150 000 feltrasjoner, 80 000 lunsj- og middagsmåltider og 50 000 frokostmåltider, opplyser forsvarsministeren.

Uten mat og drikke...

Sitat

Ifølge forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) har Ukraina etterspurt flere norsk-produserte droner av typen Black Hornet, som veier bare 32 gram.

– Ukraina er svært tilfreds med tidligere norske leveranser av denne type rekognoseringsdroner, .Ukrainske myndigheter har bedt om å få donert denne typen utstyr til bruk i kampen mot den russiske invasjonen, opplyser Gram i en pressemelding.

Dette er kanskje den viktigste donasjonen. Slike droner er svært så verdifulle når man skal rydde skyttergraver og slåss i bebyggede områder. Det at de ønsker flere slike droner kan da være et tegn på at de forbereder seg på å intensivere innsatsen på ett eller flere frontavsnitt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mangel på ammunisjon har vært et gjennomgangstema i ett og et halvt år, og EU har enda ikke greidd å organisere dette på en effektiv måte. Bl.a. ønsket Tyrkia å delta i dette, og Tyrkia har både lager og produksjonskapasitet, men så slo EU proteksjonismen inn. Det er også tilfeller der ammunisjon som er ment å være samme kaliber ikke passer, mye kan tyde på at både EU og NATO har store problemer med å koordinere dette og at krigen i Ukraina kan bli en viktig lærepenge, men akkurat det hjelper ikke Ukraina. Mer detaljer her:

Investigation: EU inability to ramp up production behind acute ammunition shortages in Ukraine (kyivindependent.com)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Jeg mener i fullt alvor at Norge bør trekke seg fra konvensjoner om landminer og klasevåpen, og bygge eller kjøpe nye.

Disse konvensjonene bør kun gjelde mot andre land som har signert de samme konvensjonene. Det er i begge parters interesse. Land som vil smake sin egen medisin får derimot som de ønsker.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (1 time siden):
Sitat

Ifølge forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) har Ukraina etterspurt flere norsk-produserte droner av typen Black Hornet, som veier bare 32 gram.

– Ukraina er svært tilfreds med tidligere norske leveranser av denne type rekognoseringsdroner, .Ukrainske myndigheter har bedt om å få donert denne typen utstyr til bruk i kampen mot den russiske invasjonen, opplyser Gram i en pressemelding.

Dette er kanskje den viktigste donasjonen. Slike droner er svært så verdifulle når man skal rydde skyttergraver og slåss i bebyggede områder. Det at de ønsker flere slike droner kan da være et tegn på at de forbereder seg på å intensivere innsatsen på ett eller flere frontavsnitt.

Jeg synes prislappen på 2 millioner kroner er en skandale. Vi burde klart å produsere og levere det mangedobbelte for den prisen og fått mangedobbelt militær nytte ut av det. Jeg tipper utviklingskostnadene var temmelig høye og at salget var ganske lavt i starten, derav høy enhetspris. Men marginalkostnaden på å produsere flere er nok langt lavere. Derfor bør prisen synke når antallet solgte øker. Vi kunne godt produsert et mangedobbelt antall på samlebånd for en brøkdel av prisen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Jeg synes prislappen på 2 millioner kroner er en skandale. Vi burde klart å produsere og levere det mangedobbelte for den prisen og fått mangedobbelt militær nytte ut av det. Jeg tipper utviklingskostnadene var temmelig høye og at salget var ganske lavt i starten, derav høy enhetspris. Men marginalkostnaden på å produsere flere er nok langt lavere. Derfor bør prisen synke når antallet solgte øker. Vi kunne godt produsert et mangedobbelt antall på samlebånd for en brøkdel av prisen.

Såvidt jeg erindrer er selskapet bak Black Hornet solgt til USA, de som står bak FLIR kamera. Så vi som nasjon har ingen påvirkning på prisen. De amerikanske eierne tar nok en pris som er høy nok til at de går i pluss og lar dem melke kua. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (12 minutter siden):

Mulig den er en skandale. Jeg vet ærlig talt ikke hva en sånn pris inkluderer av leveranser. Jeg antar at det ikke er per enkelt drone.

Om jeg har forstått rett så inkluderer den drone, koffert med ekstra batterier, vr-briller, reservedeler, garanti, service og programvareoppdateringer i x antall år og grundig opplæring i bruk og taktikk.

Edit: Det ser ut som Black Hornet har konkurranse fra Kina, som muligens vil øke motivasjonen for å øke utbredelsen av den vestlige originalen, samt at den kan presse prisen i land som vurderer både vestlig og kinesisk.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (5 timer siden):

NATO har ikke og kan ikke love Tyrkia noe som helst på vegne av EU eller USA.

Det er riktig. Men land snakker sammen både innenfor og utenfor de offisielle NATO-kanalene, ref. Bidens personlige samtale med Erdogan. Derfor kan USA gi Tyrkia forsikringer om at de vil øke tempoet på jagerfly-avtalen, uten at dette kobles direkte opp til svensk NATO-medlemskap, selv om alle skjønner at dette henger sammen.

Endret av VifteKopp
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Forholdet mellom Polen og Tyskland er så som så,  og har vært det siden Polen kom inn i EU. For en del år siden krevde bl.a. en eller annen polsk politiker at Polens stemmeandel i EU parlamentet skulle økes slik at de hadde like mange stemmer tilsvarende det Polen hadde hatt om ikke tyskerne hadde drept mange millioner polakker under WWII.

Denne er et utslag av denne mistroen:

https://twitter.com/NOELreports/status/1679067504801464321/photo/1

I utgangspunktet skulle den tyske stat betale for at en polsk våpenprodusent skulle reparere og vedlikeholde Leo II som allerede var donert av Tyskland. Men de ble ikke enige, der Krauss Maffei tok €5000 for en tjeneste, skulle polakkene ha €100.000 for den samme tjenesten, polakkene ville heller ikke gi garantier for at arbeidene var utført iht spesifikasjonene. 

Når er hele avtalen terminert. Jeg undres på om dette har sammenheng med at tysk industri nå har annonsert at de om kort tid skal etablere en anlegg for service og nybygg av tysk materiell i vest Ukraina, dette skulle inkludere opplæring, overføring av know how og delleveranser. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Forholdet mellom Polen og Tyskland er så som så,  og har vært det siden Polen kom inn i EU. For en del år siden krevde bl.a. en eller annen polsk politiker at Polens stemmeandel i EU parlamentet skulle økes slik at de hadde like mange stemmer tilsvarende det Polen hadde hatt om ikke tyskerne hadde drept mange millioner polakker under WWII.

Som et lite sidespor kan det nevnes at jeg har hørt via uoffisielle kilder at polakkene har svært liten tillit til at NATO vil komme for å hjelpe om Polen skulle bli angrepet av en fremmed makt (les: Russland).

Dette har historiske årsaker fra 1939 da Frankrike og Storbritannia vel hadde gitt Polen sikkerhetsgarantier, men disse garantiene viste seg jo å ha liten praktisk verdi for Polen der og da. Polen endte jo opp med å bli okkupert, først av Tyskland og Sovjetunionen, og deretter av Sovjetunionen alene helt frem til 1989. Dette sitter dypt i sjelen til polakkene.

Dette forklarer vel også den massive opprustningen av det polske militæret.

Endret av <generisk_navn>
la til uteblitt tekst
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg synes prislappen på 2 millioner kroner er en skandale. Vi burde klart å produsere og levere det mangedobbelte for den prisen og fått mangedobbelt militær nytte ut av det

Jeg så nettopp en melding fra forsvarsdepartementet at de skulle donere 1000stk av disse dronene. Da kan ikke summen på 2 millioner stemme. Vi donerer ikke disse små dronene for 2 milliarder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...