Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (24 minutter siden):

Polsk Zloty mot Russisk Rubel siden kontraoffensiven mot Kharkiv i høst og frem til i dag.

Mens Euro, dollar, yuan og rupee har styrket seg 30-35% mot rubelen, har polens valuta mot rubelen økt betraktelig mer. Før kontraoffensiven i høst ville du fått 12 rubler for en zloty. Nå får du 20,5.

Untitled.jpg

Ja, er politikere som setter nasjonen og befolkningen først vi burde få her i Norge også. Det trengs etter 15+ år med vanstyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Windfarmer skrev (1 time siden):

Og den Kongelige Norske Marine kom dårligst ut fra denne kommisjonens vurderinger.

Marinen vår har alltid vært en spøk av en våpengren helt siden unionstridens dager. Hadde det brutt ut krig mot Sverige den gangen hadde de - til tross for de enorme investeringene og midlene stortinget bevilget til å ruste opp marinen den gangen - vært fullstendig ubrukelige. Mye takket være smålige personstrider på toppen som hadde lammet beslutningstagningen. Da Tyskerne angrep oss var admiraliteten i Horten den første til å kapitulere hele sørøst kommandoen da en tysk infanterikaptein under hardt press og i pur desperasjon under hvit flagg truet de med å bombe oslo hvis de ikke overga seg (den tyske infanterikapteinen hadde selvsagt ikke noe slikt disponibelt). Kapteinen gamblet på at han kunne få Nordmennene til å slutte å skyte å kompaniet sitt. Men defaitismen satt så langt inne blant yrkesoffiserene, at de likesågodt overga forsvaret av hele kysten på østlandet. TIL EN INFANTERIKAPTEIN

For å si det slik. Jeg har omtrent like mye tiltro til marinens evne til å forsvare landet vårt som jeg har til en varmluftsballongs evne til å nå månen.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Men den norske fuckings marine har i løpet av mindre enn 30 år prestert å miste to fregatter på grunn av dårlig sjømannskap.

Først Oslo i 1994:

KNM «Oslo» (F300) – Wikipedia

Og deretter Helge Ingstad i 2018:

KNM «Helge Ingstad» (F313) – Wikipedia

Dette må du utdjupe. Her er ein artikkel om Oslo-forliset:

https://www.klikk.no/historie/knm-oslo-panikken-var-i-ferd-med-a-bre-seg-pa-fregatten-skipssjefens-heltedad-kan-ha-reddet-113-liv-2915431

Det står ikkje noko om dårleg sjømannskap her.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Afrikanske ledere ber både Ukraina og Russland trappe ned

Flere afrikanske ledere var fredag i Kyiv i et forsøk på å overtale Ukraina til å forhandle. Men besøket ble sterkt preget av russiske rakettangrep.

Ukraina sier de skjøt ned tolv russiske missiler over Kyiv, hvorav seks skal ha vært hypersoniske av typen Kinzjal og seks var kryssermissiler.

– Russiske raketter er et budskap til Afrika. Russland vil ha mer krig, ikke fred, skriver Ukrainas utenriksminister Dmytro Kuleba på Twitter.

Ifølge det ukrainske innenriksdepartementet ble minst seks mennesker såret. Kuleba omtaler rakettangrepet som det mest omfattende mot Kyiv på flere uker.

(NTB)

Etter overskrifta å dømme har ikkje dei afrikanske leiarane lært nokon ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (36 minutter siden):

Dette må du utdjupe. Her er ein artikkel om Oslo-forliset:

https://www.klikk.no/historie/knm-oslo-panikken-var-i-ferd-med-a-bre-seg-pa-fregatten-skipssjefens-heltedad-kan-ha-reddet-113-liv-2915431

Det står ikkje noko om dårleg sjømannskap her.

Og det er fordi dårlig sjømannskap ikke tilhører vokabularet i Den Kongelige Norske Marine.

KNM Oslo var i 1994 over tretti år gammel. Den ble sjøsatt i 1964 og var bygget over samme lest som den amerikanske Dealyey klassen som var i drift i den amerikanske marine frem til ca. 1973:

Dealey-klassen – Wikipedia

Og siden jeg kommer fra et distrikt med temmelig tunge maritime tradisjoner kan jeg fortelle historier som får det meste til å blekne. At skipssjef Christian Irgens i ettertid har fått heltestatus som følge av sine Gutta på Skauen historier imponerer ikke meg. Den Kongelige Fuckings Marine burde ha lyttet til alle de beretninger de hadde hørt i tretti år der separatorne på Oslo klassen ikke var tilpasset norske forhold. Det er vanskelig å få noe til å tenne hvis drivstoffet er fullt av sjøvann, og det var drivstoffet på Oslo klassen mange ganger før havariet ved Marsteinen. 

Jeg finner det aldeles oppsiktsvekkende at den Kongelige Norske Marine har lykkes med å fremstille havariet av KNM Oslo som en heltehistorie. Om tretti år får vel KNM Helge Ingstad havariet samme status? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig forliset av knm Oslo og tilstanden på den norske marine er utenfor dette emnet. (Det heter ikke tråd!)
Det er 30 år siden dette, og det hadde tragisk utfall ved at Tellefsen ble skylt på sjøen og omkom. Å koble dette med dårlig sjømannskap blir feil, men at det var og er en ukultur kan man ikke komme helt bort i fra. Samtidig imponerte sksk med sin måte å utdanne navigatører på. Svært utradisjonell - men det jeg så var at de var svært dyktige. Til info så bodde Tellefsen på «nabolugaren» på sksk når jeg var der i Bergen på åttitallet. Det blir feil å dra frem slikt så mange år etterpå og koble det med dårlig sjømannskap - spesielt siden en navngitt mann omkom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en av de mest intense videoene jeg har sett fra krigen. Det er en skadet soldat som får hjelp helt på slutten, men det er sladdet og ingen blod synlig så min vurdering er at den er helt innafor trådens regler.

Videoen viser den ukrainske fremmedlegionen i retrett under intense kamper og under ild fra både artilleri og bombekastere.

Link:

https://twitter.com/seveerity/status/1669772006886178817?s=46&t=BDDQ39MBON2NvKFqcDMjSw

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (4 minutter siden):

Jeg syns egentlig forliset av knm Oslo og tilstanden på den norske marine er utenfor dette emnet. 

Ja, det har du full rett til å mene. 

Men jeg er dypt uenig.

Jeg tør å påstå at mye av det engasjementet dreier seg om hvem vi er, hvem russerne er, og hvilke kapasiteter russerne besitter. Tema på denne strengen er: Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Og det kanskje viktigste enkeltelementet i det spørsmålet er om vi nordmenn føler oss truet, eller om vi bare kan sitte på våre brede ræver å satse på at Ukrainerne fikser dette.

Der er jeg på langt nær sikker, så derfor vil jeg ha en kompetent og slagkraftig norsk marine. Og derfor er ikke tilstanden på Den Kongelige Norske Marine off topic.

Tvert i mot.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Brother Ursus said:

Jeg lurer på om Putin overfører atomvåpen til Belarus, slik at Putin og Lukachenko har et sted å gjemme seg i tilfelle Russland faller?

De er allerede overført.

https://sol.no/nyheter/lukasjenko-har-mottatt-atomvapen-fra-russland/79557073

Edit: Eller lurte du på om grunnen til overføringene var at de vil gjemme seg?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Etter overskrifta å dømme har ikkje dei afrikanske leiarane lært nokon ting.

Sør-Afrika har snakket offentlig om at de blir nødt til å arrestere Putin om han kommer dit til toppmøte i Brics i august. Nå er det krefter internt som ønsker å endre lovene så han likevel kan komme. 

At russerne bomber Kiev mens Sør-Afrikas president besøker byen er...interessant.

Hva blir resultatet? Vil Sør-Afrika la seg skremme til å unnlate å arrestere Putin om han kommer eller vil det heller stålsette dem? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Sør-Afrika har snakket offentlig om at de blir nødt til å arrestere Putin om han kommer dit til toppmøte i Brics i august. Nå er det krefter internt som ønsker å endre lovene så han likevel kan komme. 

At russerne bomber Kiev mens Sør-Afrikas president besøker byen er...interessant.

Hva blir resultatet? Vil Sør-Afrika la seg skremme til å unnlate å arrestere Putin om han kommer eller vil det heller stålsette dem? 

Sør Afrikanerne må vel gjøre som de vil.

Men det gleder meg at Sør Afrikanerne må gjennomføre en del lovendringer for å ta i mot Putin.

Stakkars Putin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...