Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bilder jeg ikke kan poste her, som påstås være russiske soldater i Kherson som druknet (jeg ser ingen tegn til vold).

Russland sprengte definitivt demningen, men man må lure på om de så for seg at de skulle miste soldater og tungt utstyr selv. Som vanlig gir de vel blaffen. Det er så dårlig koordinering i det forsvaret. Russland bombarderer jo også og truer med å nuke', sine egne byer, så noen soldater spiller vel ingen rolle.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Brother Ursus said:

Det er bilder jeg ikke kan poste her, som påstås være russiske soldater i Kherson som druknet (jeg ser ingen tegn til vold).

Russland sprengte definitivt demningen, men man må lure på om de så for seg at de skulle miste soldater og tungt utstyr selv. Som vanlig gir de vel blaffen. Det er så dårlig koordinering i det forsvaret. Russland bombarderer jo også og truer med å nuke', sine egne byer, så noen soldater spiller vel ingen rolle.

Det kan være noe i det som er påpekt her tidligere: Det var sannsynligvis RaZZland som sprengte dammen ettersom det var de som sørget for at den var bredfull, som igjen trolig var en forberedelse til å sprenge dammen. Og det var sannsynligvis enten ikke med mening (å sprenge på det tidspunktet), eller det var ikke meningen å sprenge og slippe ut SÅ mye vann siden RaZZland mistet folk og utstyr i oversvømmelsen selv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det ligger en ny ganske lang video ute hvor ukrainske soldater tar en skyttergrav. Det er tre russiske soldater som forsøker å holde stand mot et større antall ukrainere med humwee støtte.

Det går ikke veldig bra for russerne her. Ukrainerene ser veldig proffe og organiserte ut.

Det jeg lurer på er om det er typisk at dronepilot er i kontakt med og rapporterer til soldatene i front? Droneoperatøren har jo en enorm oversikt og ser lett russerne sine bevegelser!

Og så lurer jeg på hvorfor det ikke brukes f.eks. FPV droner til å føre sprengladninger til fiendens posisjon når slike skyttergraver skal klareres?

 

 

 

Endret av Enceladus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Enceladus said:

Det ligger en ny ganske lang video ute hvor ukrainske soldater tar en skyttergrav. Det er tre russiske soldater som forsøker å holde stand mot et større antall ukrainere med humwee støtte.

Det går ikke veldig bra for russerne her. Ukrainerene ser veldig proffe og organiserte ut.

Det jeg lurer på er om det er typisk at dronepilot er i kontakt med og rapporterer til soldatene i front? Droneoperatøren har jo en enorm oversikt og ser lett russerne sine bevegelser!

Og så lurer jeg på hvorfor det ikke brukes f.eks. FPV droner til å føre sprengladninger til fiendens posisjon når slike skyttergraver skal klareres?

 

 

 



Jeg så samme videoen og lurte på det samme. Det ser også ut som om noe fra andre krig. Ukrainerne er svært proffe, men det første jeg tenkte er at vi burde ha gitt dem napalm eller flammekastere. Det hadde vært en fin overraskelse for russerne. Moralødeleggende våpen.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det forbauser meg også stadig hvorfor russerne ikke overgir seg. Men jeg kan bare anta at de er fanatikere og preget av div. propaganda at de uansett aldri ville gitt seg. Så ja kanskje flammekastere er det som må til? Eventuelt gi de flere sjanser til å overgi seg med klar og tydelig beskjed over høytaler og hvis det ikke er respons så ty til flammekaster.

Men godt mulig at slike våpen ikke blir brukt pga stor sjanse for at støtte fra vesten kan forsvinne? Slike våpen er nok for grusomme og ville påvirket opinionen for mye.

Endret av Enceladus
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):



Jeg så samme videoen og lurte på det samme. Det ser også ut som om noe fra andre krig. Ukrainerne er svært proffe, men det første jeg tenkte er at vi burde ha gitt dem napalm eller flammekastere. Det hadde vært en fin overraskelse for russerne. Moralødeleggende våpen.

Det finnes videoer fra andre enden, han Ukrainske skjeggebassen som er kjent for droneangrep.

I de videoene gir droneoperstørene pinpoint info til infanteri i skyttegroper. De ild-ledet håndgranater bl.a og ga detaljert info om fiendlige posisjoner.

Edit: hvordan samband virker vet jeg ikke, men på Reddit var det en sak om at Ukrainere brukte (i visse tilfeller) Discord. Jeg bare antar, men tenker st det fungerer som de andre støttelelementene. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ikke bare en, men to gledelige nyheter på Nettavisen.no i dag 😀

 

Quote

 

Zelenskyj bekrefter: – Motoffensiven er i gang

Britisk etterretning mener Ukraina har slått igjennom russernes første forsvarslinje

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/zelenskyj-bekrefter-motoffensiven-er-i-gang/s/5-95-1151322

og:

 

Quote

 

Russland har kjempet mot intern motstand lenge – nå kan de har gjort det verre for seg selv

– Flere og flere sympatiserer med Ukraina, sier norsk forsker.

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/russland-har-kjempet-mot-intern-motstand-lenge-na-kan-de-har-gjort-det-verre-for-seg-selv/s/5-95-1149057

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Enceladus said:

Det ligger en ny ganske lang video ute hvor ukrainske soldater tar en skyttergrav. Det er tre russiske soldater som forsøker å holde stand mot et større antall ukrainere med humwee støtte.

Det går ikke veldig bra for russerne her. Ukrainerene ser veldig proffe og organiserte ut.

Det jeg lurer på er om det er typisk at dronepilot er i kontakt med og rapporterer til soldatene i front? Droneoperatøren har jo en enorm oversikt og ser lett russerne sine bevegelser!

Og så lurer jeg på hvorfor det ikke brukes f.eks. FPV droner til å føre sprengladninger til fiendens posisjon når slike skyttergraver skal klareres?

 

 

 

De har gjort det tidligere, klarert skyttergraver med droner. Og det har også benyttet droner til å holde oversikt og rapportere. Men kanskje det blir for kostbart for når russerne vet fienden kommer mot skyttergraven og peprer løs alt de kan så rekker de kanskje fyre mot droner også? Eller at Ukraina sparer på dronene nå til et kommende stor fremrykk? Alle tankene vi klarer å tenke om krigen og strategi har sikkert Ukraina allerede tenkt flere ganger, testet ut, revidert også tatt vare på det som virket best. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg så samme videoen og lurte på det samme. Det ser også ut som om noe fra andre krig. Ukrainerne er svært proffe, men det første jeg tenkte er at vi burde ha gitt dem napalm eller flammekastere. Det hadde vært en fin overraskelse for russerne. Moralødeleggende våpen.

Flammekastere for rensking av skyttergraver var vanlig i 2vk. Og USA har jo brent ned halve Asia med flammekastere og napalm lenge etter det. Nå er vel begge deler på fy-lista om jeg ikke tar feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, bojangles said:

Flammekastere for rensking av skyttergraver var vanlig i 2vk. Og USA har jo brent ned halve Asia med flammekastere og napalm lenge etter det. Nå er vel begge deler på fy-lista om jeg ikke tar feil?

Ble ikke flammekastere mest brukt til å renske bunkere? Jeg skulle ikke tro det er velegnet til skyttergraver da en blir et veldig lett mål.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (36 minutter siden):

Flammekastere for rensking av skyttergraver var vanlig i 2vk. Og USA har jo brent ned halve Asia med flammekastere og napalm lenge etter det. Nå er vel begge deler på fy-lista om jeg ikke tar feil?

Ja forstår det slik at en har gått bort fra flammekastere og napalm, det er vel etter reglene i Genèvekonvensjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...