Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (8 timer siden):

REMA, Norgesgruppen og Coop burde bare selge ut Freia-produkter til innkjøpspris og sluttet å ta inn disse varene.

Så kunne de heller satse og markedsføre produkter som er Norskeide- og produsert, samtidig som de berørte i Freia får skifte jobb.

Selge varer til innkjøpspris? Det vil jo gjøre at nordmenn hamstrer inn Freia-produkter (frem til det går tomt). Altså motsatt effekt enn en boikott.

 

Abigor skrev (8 timer siden):

Hvorfor kommer dette nå - hvorfor har vi ikke hørt om det før? Hvilke andre selskaper holder fortsatt på i Russland?

Svært mange selskaper har havnet i en lei knipe. Kanskje er de avhengig av kunnskap/produksjon eller lignende? Vanlige russere kan jo (muligens?) være flittige og flinke arbeidere? (Sympatisører med krigen er de nødvendigvis ikke heller!)

For er internasjonalt selskap kan nedleggelse av russiske avdelinger få såpass store innvirkninger, at daglig drift i Europa blir truet. Jeg snakker altså ikke om McDonalds, som fint overlever uten russiske restauranter — men de som må drepe kritisk infrastruktur og vingeklippe egen bedrift. Kanskje går de konkurs av et slikt tiltak? 

Hver sak er unik og må sees på individuelt. Å stoppe økonomien til Russland er svært viktig! Men helt enkelt for samtlige vestlige selskaper å trekke seg ut, er det tydeligvis ikke. Det høres kanskje overraskende ut, men for meg kommer ikke slike nyheter overraskende på meg. Selvfølgelig er verden litt mer kompleks, og ikke sort/hvitt, så derfor ... 😢

 

Vår lille forbrukermakt er å ikke handle varer fra Mondelez. Det kan vi jo alltids. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 minutter siden):

Selge varer til innkjøpspris? Det vil jo gjøre at nordmenn hamstrer inn Freia-produkter (frem til det går tomt). Altså motsatt effekt enn en boikott.

Han mener vel å selge varene til innkjøpspris til butikken er tom for deretter å tilby andre merker?

Ikke noe dårlig forslag, det er ikke nødvendig å kaste varene.

Lenke til kommentar

Dzhokhar Dudayev famously refused orders from the Soviet Union to crush Estonia's drive for independence and he also refused to attack civilians despite orders from Moscow and Gorbachev.

After being overthrown in 1992, former Georgian president Gamsakhurdia relocated to Chechnya where he was granted asylum by Dzhokhar Dudayev. It is also rumored that Dudayev provided sanctuary to various groups and individuals including separatist groups from other regions and even former KGB agent Alexander Litvinenko. However, evidence on these claims remain to be verified.

 

Meget interessant fyr. Jeg vil tro tankene hans er mer aktuelle nå enn på lenge. Ser at han fremdeles anses som helt og feires i Estland, Litauen, Latvia, Polen, Georgia, Ukraina og Tyrkia.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 


Ukrania mistet 13 stykk Bradley. Video viser imidlertid det mange av oss har mistenkt. De ble sendt inn for å redde mange liv - og lyktes.

Det du ikke ser av stillbildene av alle de ødelagte Bradleyene er alle soldatene som ble reddet, og alle de andre kjøretøyene som kom seg unna og trakk seg tilbake.

USA mistet forøvrig 357 Bradley i løpet av de første tre årene i Irak, som var mye lavere intensitet og hvor USA hadde luftherredømme.

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar

Quote

 

USA: Russland skal bygge dronefabrikk med iransk hjelp

Russland skal med hjelp fra Iran bygge en dronefabrikk som kan stå ferdig alt neste år, sier en talsmann for president Joe Bidens nasjonale sikkerhetsråd.

 

https://forsvaretsforum.no/droner-iran-russland/usa-russland-skal-bygge-dronefabrikk-med-iransk-hjelp/330904

 
Endret av Gjest MKII
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Artikkel som går gjennom våpen Ukraina kan få med F16, og samtidig nevner om Ukraina har våpnene, hvordan de i såfall brukes og fordeler ved bruk sammen med F16:

Quote

 

Disse våpnene kan ukrainske F-16 få

Det er en rekke våpen F-16 potensielt kan bevæpnes med hvis de ankommer Ukraina. Noen skal være mer sannsynlig enn andre.

 

https://forsvaretsforum.no/f-16-jagerfly-luftvern/disse-vapnene-kan-ukrainske-f-16-fa/330612

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Gjest MKII said:

Artikkel som går gjennom våpen Ukraina kan få med F16, og samtidig nevner om Ukraina har våpnene, hvordan de i såfall brukes og fordeler ved bruk sammen med F16:

https://forsvaretsforum.no/f-16-jagerfly-luftvern/disse-vapnene-kan-ukrainske-f-16-fa/330612



Litt snodig artikkel, i og med at Ukraina allerede besitter hvert eneste ett av disse våpensystemene ;)

Det vil si, SDB kommer antagelig om en måned eller to. Da merker vi nok fort en stor økning i smell på russisk side.

 

Og sånn litt OT, 4 Nidar storplater for 100kr på Europris, fordi fuck Mondelez :p

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Artikkel om produksjon av ukrainske droner for bruk mot RaZZere i krigen i Ukraina:

Quote

 

Den peiler seg inn på det russiske målet. Så smeller det

DØDELIG BYGGESETT

De er billige, enkle å produsere og skaper frykt. Nå er de med på å endre slagmarken i Ukraina.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dwprkJ/den-peiler-seg-inn-paa-det-russiske-maalet-saa-smeller-det

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • Ukraina har de første dagene kun engasjert ~20% av styrkene sine i motoffensiven.
  • 10'e armékorps sies å være på vei ned til Orikivh for å støtte offensiven i Zaporizhzhia. De utgjør kanskje <10% til av slagstyrken, men består av noen erfarne regulære styrker som paratropper, fjelltropper og marinetropper.
  • Den eneste stormbrigaden jeg har lest skal være engasjert så langt er Azov. Det er kanskje logisk nok mtp. på at Azov hører hjemme i Azov, i sør. og ønsker å komme seg hjem på hjemmebane.
  • Hvor er de andre 8 stormbrigadene? Hvor er de andre 70% av reservene? ;)
  • Innsiktsfullt 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Gjest MKII said:

Artikkel om produksjon av ukrainske droner for bruk mot RaZZere i krigen i Ukraina:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dwprkJ/den-peiler-seg-inn-paa-det-russiske-maalet-saa-smeller-det

De sliter med å samle inn penger til droneproduksjonen i følge han siste som tidligere har jobbet for Norske Evry i følge artikkelen.

Jeg tenker at det sikkert kan drives mer effektive innsamlingsaksjoner i f.eks utlandet og kanskje spesifikt rettet mot sosiale medier og forum slik som her hvor folk kanskje er over gjennomsnittet opptatt av Krigen.

Jeg donerer gjerne men jeg må også få visse sikkerhetsgarantier for at pengene går dit de skal.

Jeg ser på mine donasjoner mer symbolsk, men totalt sett hvis mange donerer så utgjør det jo en viss forskjell vil jeg tro, men hvor stor aner jeg ikke.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...