Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Rødt sier ja til at Norge skal sende våpen til Ukraina. Det ble vedtatt på partiets landsmøte i Stavanger søndag.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=131383

I hvilken grad påvirker dette Norges politikk? 

Det påvirker nok ikke norsk politikk så mye direkte. Til det er Rødt for små på Stortinget, og våpenstøtte til Ukraina har jo fra før støtte fra alle de andre partiene.

Andre uttalelser som kom frem på Rødts landsmøte påvirker dog norsk politikk. For eksempel har Raymond Johansen i Oslo Arbeiderparti sagt at det kan bli helt uaktuelt å samarbeide med Rødt lokalt på grunn av Siavash Mobasheris forkastelige uttalelse om at Jens Stoltenberg "er en krigsforbryter". Så det er mer slike ting som får konsekvenser politisk internt i Norge.

Sitat

– Dette skaper ikke et bedre klima for samarbeid og forhandlinger. Men bidrar til å skape større avstand. Kommunepolitikk er ikke utenrikspolitikk, men her viser Rødt en side av seg som gjør det svært krevende å samarbeide. Jeg forventer at ledelsen i Rødt fordømmer slike uttalelser, sier byrådsleder Raymond Johansen til Aftenposten.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/dwb4lO/roedt-topp-kalte-jens-stoltenberg-krigsforbryter-fra-talerstolen-stoettes-av-partileder-moxnes

Merk også at det Rødt overveldende stemte ja til på landsmøtet er begrenset våpenstøtte til Ukraina.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (16 timer siden):


Jeg var ikke klar over at det var så stor forskjell på radar-rekkeviddene. Har hørt mange ganger at vestlige radarer er bedre, og antar at det er fordi elektronikken er mer avansert samt at kvaliteten og nøyaktigheten på det maskinelle arbeidet er mye høyere. Men dæven.

(i omtrentlig samme søkemodus)
Ukrainsk Mig-29 radar: 70km
Russisk SU-35 radar: 200km
F-16 radar: 300km
F-35 radar: 400km

Nå har vel F-16 blitt oppgradert ganske mange ganger, men at de banker de nyeste russiske radarene så hardt var nytt for meg.

Dette og mye annet relatert til vestlige og russiske kampfly har jeg formidlet og diskutert flere ganger enn jeg kan huske, men har gitt opp. Folk har en formening om hva et kampfly er, hvordan det skal se ut, og sper man på noen airshow og filmer, for ikke å snakke om klipp uten kontekst på diverse sosiale media så har man mange myter folk spiser rått. MEN COBRA bla bla bla... Russiske SU-xx fikk F-22 til å flykte... Så F-XX på radar... osv...

Sannheten er og blir imidlertid at vestlige luftstyrker overgår de Russiske på så og si alle relevante punkter i et faktisk kampscenario. Det betyr naturligvis ikke at vestlige fly er uovervinnelige, det betyr at vekten alltid er i vestens favør mål fra kampteknisk kapasitet, og dette gjelder så og si alt annet krigsmateriell. Så kan noe naturligvis jevnes ut med antall, overraskelsesmoment, bedre taktikk osv, osv...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Anders Åslund er en svensk økonom, forfatter og forsker som har jobbet for blant annet Ukraina og Russland med å innføre markedsøkonomiske reformer på 90-tallet, og senere som forsker for Atlantic Council (basically Pentagon). Han har skrevet voldsomt mange bøker og forsket veldig mye på reformer i Øst-Europa etter Sovjets fall.

Han sier nå høyt det vi alle tenker.

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

 

Anders Åslund er en svensk økonom, forfatter og forsker som har jobbet for blant annet Ukraina og Russland med å innføre markedsøkonomiske reformer på 90-tallet, og senere som forsker for Atlantic Council (basically Pentagon). Han har skrevet voldsomt mange bøker og forsket veldig mye på reformer i Øst-Europa etter Sovjets fall.

Han sier nå høyt det vi alle tenker.

Langt fra det alle tenker. Bare de mest radikale som gjerne ikke tenker så langt. En svekkelse og intriger i NATO er nå også en ønskedrøm for Russland også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Musefella skrev (12 timer siden):

Jeg kommenterte det mest kontroversielle aspektet ved uttalelsen(å ikke gi militær støtte), at du ble så personlig berørt av at noen kalte Stoltenberg for en krigsforbryter var jeg ikke klar over. Spesielt ikke etter hans herjinger i Libya.

Du tenker da på FN operasjonen i Libya med mandat fra FN's sikkerhetsråd? Krigen som for øvrig har null relevans for krigen i Ukraina... 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Langt fra det alle tenker. Bare de mest radikale som gjerne ikke tenker så langt. En svekkelse og intriger i NATO er nå også en ønskedrøm for Russland også. 


Kast ut Ungarn og la Tyrkia bestemme seg for hvilken side de står på. Det er valg der 14 mai. Erdogan har handlet inn tusenvis av tåregassgranater. Han planlegger nok et fritt og demokratisk valg og maktovertagelse :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):
Han sier nå høyt det vi alle tenker.

Fyr som har jobbet for så å si pentagon (dine ord). Som var med på å danne grupper som beetroot academy, som jobbet med å snu Ukraina mot vesten lenge før maidan... han har kanskje sin egen agenda? 

Åslund er typisk propaganda-ekstremist som skriker høyst mulig, så aggressivt som det går an, uten å ha mye fakta bak. På lik linje med Trump eller propaganda-figurer i Russland (Soloviev o.l.). 
Ukraina er ikkje demokratisk. Den aldri var demokratisk. Ukraina er oligarki gjennomstyrt av korrupsjon. Har sett maaange eksempler i løpet av den tiden eg var der.

Ukraina har sterkeste arme i Europa? Det øysblikket nato slutte å gi våpen til Ukraina så har de null og niks. For å ikkje nevne at det fleste som blir sendt til fronten nå blir tvunget til å krige, det er ikkje mange frivillige som kriger nå lenger. For meg blir det alt for drøyt å kalle det "arme".

Når det gjelder Tyrkia - de er ekstremt viktig strategisk for NATO. Tyrkia var også eit av land som dannet NATO. Eg skjønner godt at Åsland er ikkje happy at Tyrkia (som dannet NATO) er imot Sverige. Kanskje svenskene burde ikkje brenne koran foran Tyrkisk ambassade dager før de hadde møte der Sverige skulle få "ja" fra Tyrkia. 

Ungarn - ja, kast de ut - gavepakke til Putin. Så han kan plassere sine styrker der. Som sagt, eg håper du innser kor idiot Åsland er? Han spiller på følelser å mange svelger det rå.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (17 minutter siden):

Langt fra det alle tenker. Bare de mest radikale som gjerne ikke tenker så langt. En svekkelse og intriger i NATO er nå også en ønskedrøm for Russland også. 

Det som avgjer er med andre ord om ein tenkjer med hjartet eller med hjernen.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
3 minutes ago, aomt said:

Fyr som har jobbet for så å si pentagon (dine ord). Som var med på å danne grupper som beetroot academy, som jobbet med å snu Ukraina mot vesten lenge før maidan... han har kanskje sin egen agenda? 

Åslund er typisk propaganda-ekstremist som skriker høyst mulig, så aggressivt som det går an, uten å ha mye fakta bak. På lik linje med Trump eller propaganda-figurer i Russland (Soloviev o.l.). 
Ukraina er ikkje demokratisk. Den aldri var demokratisk. Ukraina er oligarki gjennomstyrt av korrupsjon. Har sett maaange eksempler i løpet av den tiden eg var der.

Ukraina har sterkeste arme i Europa? Det øysblikket nato slutte å gi våpen til Ukraina så har de null og niks. For å ikkje nevne at det fleste som blir sendt til fronten nå blir tvunget til å krige, det er ikkje mange frivillige som kriger nå lenger. For meg blir det alt for drøyt å kalle det "arme".

Når det gjelder Tyrkia - de er ekstremt viktig strategisk for NATO. Tyrkia var også eit av land som dannet NATO. Eg skjønner godt at Åsland er ikkje happy at Tyrkia (som dannet NATO) er imot Sverige. Kanskje svenskene burde ikkje brenne koran foran Tyrkisk ambassade dager før de hadde møte der Sverige skulle få "ja" fra Tyrkia. 

Ungarn - ja, kast de ut - gavepakke til Putin. Så han kan plassere sine styrker der. Som sagt, eg håper du innser kor idiot Åsland er? Han spiller på følelser å mange svelger det rå.



Kjenner ham ikke så godt. Men ift. de uttalelsene der så vil jeg påstå at han har helt rett. Og det er på tide at noen sier det høyt. Vi trenger en prosess for å ekskludere land fra NATO.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):

 

Anders Åslund er en svensk økonom, forfatter og forsker som har jobbet for blant annet Ukraina og Russland med å innføre markedsøkonomiske reformer på 90-tallet, og senere som forsker for Atlantic Council (basically Pentagon). Han har skrevet voldsomt mange bøker og forsket veldig mye på reformer i Øst-Europa etter Sovjets fall.

Han sier nå høyt det vi alle tenker.

Uenig. Tyrkia er stort og betydningsfullt, det er i vestens interesse å ha dem nært og orientert mot oss. De behøver imidlertid en ny regjerning. Når det gjelder Ungarn så er det åpenbart at vi ikke ønsker at de blir mer ekstreme og knytter seg mer til Russland og Kina, vi ønsker ikke et nytt Kaliningrad. 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (5 minutter siden):

Uenig. Tyrkia er stort og betydningsfullt, det er i vestens interesse å ha dem nært og orientert mot oss. De behøver imidlertid en ny regjerning. Når det gjelder Ungarn så er det åpenbart at vi ikke ønsker at de blir mer ekstreme og knytter seg mer til Russland og Kina, vi ønsker ikke et nytt Kaliningrad. 

 

Ungarn bør håndteres av EU. Dvs at EU sanksjonerer Orbàn og hans regjering. Tyrkia er foreløpig for viktig til å bare kastes ut. Jeg ser mange her inne blir svært så emosjonelle i sine uttalelser.

Geopolitikk og følelser bør holdes adskilt. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Serpentbane said:

Uenig. Tyrkia er stort og betydningsfullt, det er i vestens interesse å ha dem nært og orientert mot oss. De behøver imidlertid en ny regjerning. Når det gjelder Ungarn så er det åpenbart at vi ikke ønsker at de blir mer ekstreme og knytter seg mer til Russland og Kina, vi ønsker ikke et nytt Kaliningrad. 

 



Det er derfor jeg sier vi får vurdere Tyrkia ut ifra hva som skjer i dagene etter 14 mai.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):



Det er derfor jeg sier vi får vurdere Tyrkia ut ifra hva som skjer i dagene etter 14 mai.

For å bygge på min forrige post. EU er et politisk prosjekt som er mer egnet til å spre demokrati og handel enn det NATO er. NATO er en ren forsvarsallianse som først og fremst skal sikre medlemmenes selvstendighet.

Derfor mener jeg at EU skal brukes til å sikre europeiske nasjoners demokratiske institusjoner og utvikling, enten gjennom sanksjoner eller løfter om medlemskap. Nettopp mangelen på demokrati var begrunnelsen for at Tyrkia ble stoppet på sin vei mot EU-medlemskap for en del år siden, og siden da har Erdogan vært sur på EU.

Om en ny tyrkisk regjering lukter et potensielt EU-medlemskap i fremtiden vil det kunne være motivasjon god nok til å innføre reformer og lettelser i regimets fullmakter. Derfor mener jeg at EU får ta tak i den biten, og så får NATO fokusere på hva som er militært fornuftig.

Tyrkia er altfor strategisk viktig til at man bør kaste de ut. Da mister NATO kontrollen med Svartehavet og Kaukasus. Selv jeg med mine kringvern-leksjoner på Værnes skjønner at det ikke er spesielt smart.

Endret av <generisk_navn>
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 timer siden):

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ukraina-ber-om-tidobling-i-militaerhjelp-fra-vesten.N1dwdqoJB

Ukraina ber om tidobling i militærhjelp fra Vesten

Ukraina er takknemlig for militærhjelp fra utlandet, men landet trenger minst ti ganger så mye hjelp fra Vesten enn det landet har fått så langt, uttaler Kyiv.

 

 

Jeg har forståelse for at Ukraina trenger mer hjelp, og de burde fått mye mer, men akkurat den uttalelsen der er veldig politisk tonedøv og kommer til å bli brukt mot dem av putinister.

I følgje etteretningslekkasjen skal USA ha hatt lita tru på at Ukraina kunne greie å slå tilbake gjennom ein våroffensiv. Eg såg også ein reportasje på TV2 Nyheitskanalen der det vart nemnt at dei som kjempar mot russarane no kjempar med eldgamle stridsvogner teke frå russarane, og at dei knapt har ammunisjon. Ei stridsvogn var visstnok 70 år gammal, men inneheldt også noko ammunisjon, og ukrainarane reparerte på harde livet. Ei gruppe fekk ordre om å skyte mot russarane. Dei hadde ein rakett. Og det var det.

Kan det vere slik at uttalelsen vitnar om eit reelt behov, og at den viser kor ille det eigentleg står til?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (55 minutter siden):

Kjenner ham ikke så godt. Men ift. de uttalelsene der så vil jeg påstå at han har helt rett. Og det er på tide at noen sier det høyt. Vi trenger en prosess for å ekskludere land fra NATO.

Tyrkias medlemskap i NATO er alt for viktig rent strategisk. Og skal vi sparke Tyrkia og Ungarn ut av NATO på samme grunnlag (anti vestlige og anti liberale verdier) som det Åslund skisserer burde vi sparke ut Polen også (Ikke at jeg vil det, men det illustrerer hvor lite gjennomtenkt linja hans er).

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Kan det vere slik at uttalelsen vitnar om eit reelt behov, og at den viser kor ille det eigentleg står til?

Jeg tror det står værre til en det allmenheten er klar over. Hvor ille er det vanskelig, hvis ikke umulig å si. Vi burde ha kastet oss i å førsteprioritere krigsmateriell over sivil produksjon i vesten for lenge siden og gitt Ukraina alt det de trenger.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...