Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Brother Ursus said:

Det er minst 8 skip, antatt russiske, som ligger rundt dronevraket. Disse vil i løpet av kort tid få selskap av amerikanske krigsskip. Dette kan bli spennende om de fremdeles er der når amerikanerne ankommer.

axoW5MD_460swp.webp

Når skulle de amerikanske hangarskipene være der? Er det bekreftet at USA nå skal øke tilværelsen i Svartehavet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Albania said:

Når skulle de amerikanske hangarskipene være der? Er det bekreftet at USA nå skal øke tilværelsen i Svartehavet? 


Jeg tror ikke det var snakk om hangarskip, men noe recovery som også vil få militæreksorte, sansyneligvis av missildestroyer(e) eller tom. kanskje en AEGIS krysser. De blir antagelig splittet ut av flåten i Middelhavet. De har jo masse ekstra skip der som ikke er del av hangarflåte også.

USA skal offisielt så langt så vidt jeg vet bare ta seg frem til vraket, men siden de allerede har sagt at det ikke er noe å hente opp, så antar jeg at det også er en unskyldning for å få missil-skip inn i Svartehavet. Det blir vanskeligere for Russland å senke amerikanske destroyere eller kryssere enn å kødde med en drone, for å si det sånn ;) Jeg vil også tro at deres evne til å overvåke Svartehavet og Krim også øker vesentlig.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

For meg virker det som om taktikken til Russland rett og slett er å forsøke å slite ut ukrainerne. Det plager dem visst ikke at det kanskje har gått med kanskje 8 russiske soldater for 1 ukrainsk soldat. Målet later til å være å få satt nok av ukrainernes soldater ut av spill "any way possible" med Stalin-logikk og metoder. Quantity being a quality all its own.

Vinterkrigen med Finland varte 3 måneder og 1 uke. På den tiden mistet Sovjet kanskje 150,000 mann og flere tusen tanks.  Krigen i Ukraina har nå vart i over et år. De har mistet kanskje like mange mann som i vinterkrigen, samt flere tusen tanks. Nesten to tusen tanks er visuelt bekreftet. Intensiteten er altså lavere enn Vinterkrigen, men resultatet ser ut til å være verre.

Vinterkrigen "vant" til slutt Russland ved å slite ut finnene og få et gjennombrudd. Det virker som om Putin forsøker å få historien til å gjenta seg. Sovjet endte opp med å ta en bit av territoriet til Finland, men til en voldsom pris. I min oppfatning en klar pyrrhosseier (altså som koster langt mer enn den smaker).

Det virker som om Russland satser på å tape alle slagene, men vinne krigen. Og nå kommer snart en ny runde med mobilisering. Moskovittene er fremdeles helt tafatte.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Brother Ursus said:

For meg virker det som om taktikken til Russland rett og slett er å forsøke å slite ut ukrainerne. Det plager dem visst ikke at det kanskje har gått med kanskje 8 russiske soldater for 1 ukrainsk soldat. Målet later til å være å få satt nok av ukrainernes soldater ut av spill "any way possible" med Stalin-logikk og metoder. Quantity being a quality all its own.

Vinterkrigen med Finland varte 3 måneder og 1 uke. På den tiden mistet Sovjet kanskje 150,000 mann og flere tusen tanks.  Krigen i Ukraina har nå vart i over et år. De har mistet kanskje like mange mann som i vinterkrigen, samt flere tusen tanks. Nesten to tusen tanks er visuelt bekreftet. Intensiteten er altså lavere enn Vinterkrigen, men resultatet ser ut til å være verre.

Vinterkrigen "vant" til slutt Russland ved å slite ut finnene og få et gjennombrudd. Det virker som om Putin forsøker å få historien til å gjenta seg. Sovjet endte opp med å ta en bit av territoriet til Finland, men til en voldsom pris. I min oppfatning en klar pyrrhosseier (altså som koster langt mer enn den smaker).

Det virker som om Russland satser på å tape alle slagene, men vinne krigen. Og nå kommer snart en ny runde med mobilisering. Moskovittene er fremdeles helt tafatte.

Jeg tror ikke russerne har noen taktikk nå. Etter at første fase feilet fullstendig så virker det som alt russerne prøver på er tilfeldig og uten å følge en større plan. Angreps retningene deres er mest knyttet til hvor det er enklest for dem å få fram forsyninger og ikke som en større konsept. Nå kriges det kun for å fortsette å krige siden russerne har null anelse om hvordan da kan få slutt på krigen uten at regimet kollapser. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Brother Ursus said:

Vinterkrigen "vant" til slutt Russland ved å slite ut finnene og få et gjennombrudd. Det virker som om Putin forsøker å få historien til å gjenta seg. Sovjet endte opp med å ta en bit av territoriet til Finland, men til en voldsom pris. I min oppfatning en klar pyrrhosseier (altså som koster langt mer enn den smaker).

Nei det var jo en akseptabel pris for russerne. De bryr seg ikke om tap av liv. De ville "sikre" leningrad ved annektering av karelen. Og seilingsruta. De er monstre de russiske lederne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Problemet er berre at om ein avgrensar ytringsfridommen vil debatten gå vidare i det skjulte, utan å bli motsagt. Dessutan: Kven har nokon fasit på kva som skal vere "lov" å meine og kvar grensa skal gå for kva ein ikkje har "lov" å seie eller meine? Om ein går langt nok risikerer ein å ende opp med eit autoritært system med streng sensur (som i Russland), og då hjelper det ikkje at tanken var god.

Difor meiner eg at det er betre å få "trolla" fram i lyset. Når sola skin på trollet sprekk det, og blir til stein.

Dette trodde jeg også. Men det viser seg å være feil. Ta MAGA f.eks.
Når troll kommer fram i lyset, formerer de seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Nei slikt vil USA aldri gjøre i Russland.

Fra theguardian.com: The FSB, whose roles include internal security and counter-terrorism, said in a statement that fuel and lubricants had caught fire in a workshop, causing an explosion and the partial collapse of the building housing its border patrol section.

Altså vodka og Marlboro. Det er det russerne bruker å forklare eksplosjoner i Russlan med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Albania said:

Hvis noen var i tvil så har vi fått det svart og hvitt. 

 

Han har mer rett enn man skulle ønske, selv om han kanskje ikke selv innser at utsagnet burde dreie seg om han selv.

Europa må være forberedt på å øke sin støtte dersom USAs velgere bestemmer seg for ytterligere selvflagellasjon.

Endret av TAC-2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:


Jeg tror ikke det var snakk om hangarskip, men noe recovery som også vil få militæreksorte, sansyneligvis av missildestroyer(e) eller tom. kanskje en AEGIS krysser.

 

Land som ikke selv ligger ved Svartehavet og som vil sende inn krigsskip er underlagt en streng vektbegrensning både på enkeltfartøy og summen av alle fartøy inne i Svartehavet samtidig, noe som i praksis begrenser US og UK til feks én destroyer/krysser pluss ett eller en håndfull mindre fartøy som fregatt/minesveiper. Land som ligger ved Svartehavet er ikke på langt nær like begrenset, noe som gir feks Russland en kronisk "hjemmebanefordel".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Nei slikt vil USA aldri gjøre i Russland.

Fra theguardian.com: The FSB, whose roles include internal security and counter-terrorism, said in a statement that fuel and lubricants had caught fire in a workshop, causing an explosion and the partial collapse of the building housing its border patrol section.

USA står heilt sikkert ikkje bak, og det er ingen grunn til at dei skulle ha noko ynskje om å starte 3. verdskrig.

Men når det gjeld russarane pleier dei å lyge så mykje at det godt kan ha vore ei bombe, trass i det FSB seier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Penny skrev (11 minutter siden):

Land som ikke selv ligger ved Svartehavet og som vil sende inn krigsskip er underlagt en streng vektbegrensning både på enkeltfartøy og summen av alle fartøy inne i Svartehavet samtidig, noe som i praksis begrenser US og UK til feks én destroyer/krysser pluss ett eller en håndfull mindre fartøy som fregatt/minesveiper. Land som ligger ved Svartehavet er ikke på langt nær like begrenset, noe som gir feks Russland en kronisk "hjemmebanefordel".

De kan dog ikke sende militære fartøy fra verken Østersjø-, Stillehavs- eller Nordflåten gjennom Bosporos ettersom det har vært stengt for all militær trafikk siden 28. Feb 2022. Skip med hjemmehavn i Svartehavet kan likevel passere til sjøen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (44 minutter siden):

Dette trodde jeg også. Men det viser seg å være feil. Ta MAGA f.eks.
Når troll kommer fram i lyset, formerer de seg.

No har det jo vist seg at mange av MAGA-kandidatane har blitt slått av demokratar ved val, og at demokratane til og med har støtta MAGA-kandidatar fordi det auka sjansane deira til å vinne. Når ein tenkjer på at det er vanskelege økonomiske tider og den sitjande administrasjonen lett får skulda for alt som har gått gale, samt at Biden er upopulær gjorde demokratane det mykje betre enn kva ein kunne forvente alt anna likt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når russiske soldater først ble mobilisert hadde jeg litt sympati med dem. Den sympatien er 'long gone'. Mobilikiene er tilsynelatende like hjernedøde og kanskje like ondskapsfulle som resten av de russiske troppene. Det er et trist faktum, at jo fler av dem som dør, jo bedre blir verden. Det er bare leit at det også går med titusener av ukrainske liv for å ta rotta på dem.

a7PN31LQ_700w_0.jpg

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...