Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (28 minutter siden):

De truet senest i går med å forkaste korn-avtalen fordi FN ønsker å sende observatører for å undersøke de iranske dronene.

 

Ja - den la jeg merke til. Tenkte mer på trussler om atomkrig og innblading av vesten - jeg har vel kanskje et lite håp om at de en eller gang innser at trusslene ikke fungerer i den grad de skulle ønsket. Men er vel rimelig naivt å tro. Mtp hvor dårlig(?) det går for russerne, så hadde jeg sett for meg en opptrapning i retorikken. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Ja - den la jeg merke til. Tenkte mer på trussler om atomkrig og innblading av vesten - jeg har vel kanskje et lite håp om at de en eller gang innser at trusslene ikke fungerer i den grad de skulle ønsket. Men er vel rimelig naivt å tro. Mtp hvor dårlig(?) det går for russerne, så hadde jeg sett for meg en opptrapning i retorikken. 

Maria Zakharova uttalte seg for noen dager siden at EU var part i konflikten.Husker ikke hva hun var så sint for denne gangen..

Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (1 time siden):

Gram: - Norge skal gi vinterbekledning og utstyr til Ukraina (forsvaretsforum.no)
Fra artikkelen:

– Norge har kompetanse på vinterkrig. Er det noe vi deler med Ukraina nå?
– Det vi konkret jobber med er en donasjon av vinterbekleding og utstyr til Ukraina, et betydelig bidrag knyttet til det, sa Gram til Forsvarets forum.


Jeg gjetter på at man ser for seg å donere større mengder utgående vinterbekledning i samband med at man snart får nye feltuniformer i Norge, visstnok også med nytt kamuflasjemønster. Om donasjonene vil omfatte de kjente norske ytterplaggene som jakke og bukser i gammelt norsk kamuflasjemønster er ikke nevnt i artikkelen.

Vi blir sikkert å sende en million godt brukte "lang under hvit" ja tenker jeg :p

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):

Det tror jeg også 😄

Men den er utrolig rar denne russiske mentaliteten rundt propaganda, som er sånn "Nei, det er jeg ikke det! Det er det du som er! Pappaen min er sterkere enn pappaen din!"

Det er på det nivået. Det er så snålt.

Ja, det er det som forundrer meg også med den russiske propagandaen. 
Det Lavrov og Polyanskiy står og lirer ut av seg er ofte så dumt at du skal ha veldig spesielle høreapparater for å ikkje skjønne at det er berre tullprat. Alle skjønner at dei lyger så det renner av dei.
Men dei må jo skjønne sjølv at dei berre gjer seg til latter for heile verda?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

 

Jeg skrev et lengre innlegg for noen sider tilbake der jeg hadde brukt en delt tid på å gå gjennom det jeg kunne finne av informasjon, og konkluderte med at jeg ikke anså det som realistisk basert på den tilgjengelige informasjonen. Går ut i fra at britisk etterretning sitter på enda mer informasjon enn hva jeg klarte å spa opp, så da kan vi, og Ukraina, forhåpentligvis senke skuldrene litt. Håper ikke Belarus blir mer involvert enn hva de er.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (1 time siden):

Gram: - Norge skal gi vinterbekledning og utstyr til Ukraina (forsvaretsforum.no)
Fra artikkelen:

– Norge har kompetanse på vinterkrig. Er det noe vi deler med Ukraina nå?
– Det vi konkret jobber med er en donasjon av vinterbekleding og utstyr til Ukraina, et betydelig bidrag knyttet til det, sa Gram til Forsvarets forum.

Jeg gjetter på at man ser for seg å donere større mengder utgående vinterbekledning i samband med at man snart får nye feltuniformer i Norge, visstnok også med nytt kamuflasjemønster. Om donasjonene vil omfatte de kjente norske ytterplaggene som jakke og bukser i gammelt norsk kamuflasjemønster er ikke nevnt i artikkelen.

Da regjeringen annonserte dette sammen med den nye pakken på 3 milliarder i slutten av september ble det delt en del detaljer:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-vil-gi-3-milliarder-kroner-i-militar-stotte-til-ukraina/id2929594/

Sitat

Inntil 250 millioner kroner settes av til å utruste ukrainske styrker med nødvendig utstyr og bekledning for vinteren.

– Vinterutrustning er avgjørende for at de ukrainske soldatene skal kunne operere og forsvare seg gjennom høsten og vinteren, men mye av dette materiellet gikk tapt i krigens første måneder. Behovet for å bistå Ukraina med vinterutrustning til soldatene er akutt og mange vestlige land arbeider med å bistå. Landene som støtter Ukraina bidrar i en koordinert innsats med å anskaffe varmeisolerende klær og annet materiell som for eksempel telt og primuser, sier Bjørn Arild Gram.

Utstyret vil kunne bli anskaffet fra norsk industri.

– Norge har god kompetanse på vinterbekledning, og mange av disse leveransene vil kunne gå til norske leverandører, sier forsvarsministeren.

59 mill. kroner skal dekke Forsvarets og Forsvarsmateriells merutgifter til klargjøring, vedlikehold og transport av materielldonasjoner i 2022.

Passer Norge godt med tanke på NCU som skal fases inn fra neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dragavon said:

Ja, det er det som forundrer meg også med den russiske propagandaen. 
Det Lavrov og Polyanskiy står og lirer ut av seg er ofte så dumt at du skal ha veldig spesielle høreapparater for å ikkje skjønne at det er berre tullprat. Alle skjønner at dei lyger så det renner av dei.
Men dei må jo skjønne sjølv at dei berre gjer seg til latter for heile verda?

Ja, det gjør de nok. Men de driter enkelt i det. Målet er å få egen befolkning til å se at de forteller verden hvor skapet skal stå. Å fremstå som klar og tydelig, og ikke minst sterk. At det er klar og tydelig løgn er helt opplagt for vår del, men for en befolkning som har blitt foret med løgnene i alle årene av livet, er det bare bekreftelser på eksisterende "kunnskap".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (4 minutter siden):

Hva vil skje med krigen hvis republikanerne vinner kongressvalget og reduserer støtten til Ukraina betraktelig? Vil det være nok med kun støtte fra EU militært? 

Den store forskjellen er nok at USA har mye større lagre av våpen og materiell som kan doneres. EU har i stor grad gitt bort det de kan gi allerede. Skal de gi mer må det produseres nytt først. Som til en viss grad skjer allerede, NAMMO laget vel ammunisjon for Gepard-vognene som Tyskland sendte og vi finansierer bulgarsk produksjon av artellerigranater etter sovjetiske spesifikasjoner.

I hvor stor grad europeisk våpenindustri girer opp vet jeg ikke. Liker å tro at det skjer men jeg har ennå til gode å se en artikkel av typen 'så mye våpen produseres nå'.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (5 minutter siden):

I år er eg sikker på at julenissen endelig kommer på besøk. 😇

Uansett om han på næverende tidspunkt hadde vært mer forhandlingsvillig, så vet jo alle at han ikke kan stoles på for fem flate øre - og sjansen for at han prøver på en militær spesialoperasjon.v2 på et senere tidspunkt er stor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (41 minutter siden):

Hva vil skje med krigen hvis republikanerne vinner kongressvalget og reduserer støtten til Ukraina betraktelig? 

For det første - republikanerne vinner etter all sannsynlighet mellomvalgene. Det har kun skjedd fire ganger i historien at opposisjonen til sittende president ikke vinner mellomvalgene.

For det andre - det er riktig at det er en fare for at republikansk flertall vil redusere eller på sikt fjerne støtten til Ukraina. Stadig flere republikanske kongressmedlemmer, ikke bare de som regnes som ytterliggående (MAGA/Trump) begynner nå å snakke høyt om at de ikke vil støtte Ukraina lengre, enten det er fordi de mener at det ikke er så farlig hva som skjer der, eller fordi de forsøker å få oppmerksomhet over på problemer de hevder er større - som innvandring i USA. Noen flere virker å ha kjøpt Russlands propaganda om atomkrig og gjentar Elon Musks håpløse "fredsforslag".

Men, det er fremdeles et flertall også av republikanske representater og senatorer som vil støtte Ukraina videre. Her vil meningsmålingene fremover avgjøre, slik som med støtten til Trump. De fleste senatorene gikk jo ut og fordømte Trump etter 6. januar, men da de så at republikanske velgere fremdeles støttet Trump i stor grad så snudde de kappa etter vinden. I dagens republikanske parti settes i stor grad makt og penger nesten alltid foran moral og prinsipp.

Det mest bekymringsfulle er at flertallet av de republikanske kandidatene i dette valget regnes som ekstreme kandidater, det vil si at de støtter Trumps "The Big Lie", altså konspirasjonsteorien om at Trump "vant valget" i 2020. Dette gjør de ikke fordi de nødvendigvis tror på den løgnen, men fordi det resonnerer med Trumps velgere som de fortsatt er avhengige av for å vinne. Noe som forteller oss at disse kandidatene er mer ekstreme enn noensinne og er villige til å gjøre alt for å komme i posisjon. Noen av de sier også åpent at de støtter Russland, men det er få.

Likevel er det et håp om demokratisk seier, da de demokratiske kandidatene gjør det overraskende godt på målingene i flere delstater som vanligvis alltid vinnes enkelt av republikanere. Det betyr at sånn det ser ut nå, så har demokratene faktisk en bra sjanse til å beholde flertallet i Senatet. Sjansen for å beholde Huset er en del mindre, men også her ser vi at demokratene gjør det overraskende bra flere steder. Så det er mulig. Flere av de republikanske kandidatenes taktikk med å ikke stille opp til debatter har fungert dårlig.

Når/hvis republikanerne vinner Huset vil de begynne med å fokusere mest på andre ting enn Ukraina, fordi flertallet i folket mener Ukraina er viktig å støtte. Det første de vil gjøre er eksempelvis å legge ned etterforskningskomiteen som gransker stormingen av kongressen, og sabotere abortsaker.

Jeg tror støtten fra USA til Ukraina vil fortsette, men når/hvis republikanerne får full kontroll over kongressen vil den sannsynligvis bli mindre. Biden kan fremdeles gjøre en god del i en slik situasjon, så det betyr ikke nødvendigvis at krigen vil endres totalt av hva som skjer internt i USA. Dersom republikanerne hadde hatt presidenten ville det vært en helt annen situasjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...