Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Det har potensiellt noe å si for fremtiden: Hvis 7BAR er målt ved land i Tyskland så er det gasstrykk, og det er grenser for hvor stor skade det eventuellt er på rørledningen(e). Hvis 7BAR er målt på 60 meters dyp er det trolig ikke gasstrykk i rørene, men bare vanntrytrykk, som igjen betyr at rørene er fulle av vann i alle fall lokalt/på den dybden og dypere. Det igjen betyr i så fall at skaden er vesentlig større og kan bli ennå større enn hvis det faktiskt finnes gasstrykk i rørene. Forskjellen er vesentlig om rørene noen gang skal benyttes til gass igjen i fremtiden etter et eventuellt regimeskifte i Rassland for eksempel.

Om rørene er tett i tyskland, men det er hull ved 60 meters dyp, så vil trykket også bygge seg opp til 7 bar ved at vannet presser på gassen i røret.
Så godt mulig de er revet rett av..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er hele røret bare en lang støvsugerslange, eller er det strategisk plasserte pumper og ventiler hver kilometer?

Jeg tenker på hva som ville skje hvis russerne pumpet inn en eksplosiv blanding av naturgass og oksygen, og kastet inn en fyrstikk. En flere kilometer lang rørbombe?

Inspirert av dette klippet fra Olsenbanden.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (22 minutter siden):

Skremmende ordbruk, og det er nok meningen og. Det er et tegn på desperasjon. Russland har blitt et monster, og hvordan en skal få bukt med det blir den største utenrikspolitiske utfordringen for mange år fremover. De kan for det første ikke slippe unna med det, for da får de blod på tann og en kan starte å lure på hvilket territorie som står for tur.

Jeg er redd Russland mener det.De har vel ikke noe å tape lengre

Lenke til kommentar
8 minutes ago, aklla said:

Om rørene er tett i tyskland, men det er hull ved 60 meters dyp, så vil trykket også bygge seg opp til 7 bar ved at vannet presser på gassen i røret.

Det tror jeg ikke: Gassen ville trykkes ut av lekasjen og/eller diffundere inn i vannet, og det ville blitt kun atmosfærisk trykk ved land i Tyskland mener jeg. Korriger meg gjerne hvis noen har bedre greie på hydrodynamikk enn det jeg har.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg ikke: Gassen ville trykkes ut og/eller difundere inn i vannet, og det ville blitt kun atmosfærisk trykk ved land i Tyskland mener jeg. Korriger meg gjerne hvis noen har bedre greie på hydrodynamikk enn det jeg har.

Trykkes ut hvor?
Diffundere vil ta tid, gitt at det skjer med gassen. Det skjer ikke momentant.

Gitt at røret er tett i enden vil trykket holde seg på samme nivå som hullet..

Lenke til kommentar

Hva skal man egentlig historisk sammenligne dagens Russland med, og trusselen de utgjør og kommer med? Tankene går jo umiddelbart til Nazi-Tyskland, kanskje aller mest til årene rett før andre verdenskrig med Anschluss og okkupasjonen av Tsjekkoslovakia. Eller til Sovjets forsøk på annektering av sistnevnte nasjon. Dette de holder på med nå minner meg faktisk om en blanding av overnevnte, Gaddafis Libya og Iran. Angrepskriger, annektering og statsterrorisme i skjønn forening.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, aklla said:

Trykkes ut hvor?
Diffundere vil ta tid, gitt at det skjer med gassen. Det skjer ikke momentant.

Gitt at røret er tett i enden vil trykket holde seg på samme nivå som hullet..

Trykkes ut gjennom lekasjen selvfølgelig. Trykket vil fordeles f.o.m. 7BAR fra atmosfæretrykket pluss vanntrykket ved 60 meter ved lekasjen og ned til 1BAR ved havoverflaten mener jeg. Det overskytende trykket over 60 meter vil lekke ut på skadestedet. Men igjen: Har ingen bakgrunn innen hydrodynamikk, så kan ta feil.

Lenke til kommentar

Nord Stream om läckorna: ”Skadorna saknar motstycke”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nord-stream-lackan-kan-ha-varit-medveten-attack

Sitat

Läckagen upptäcktes med bara några timmars mellanrum, först vid 14-tiden på Nord Stream 2 och senare vid 20-tiden på Nord Stream 1. Nord Stream uppger på tisdagen att skadorna ”saknar motstycke”.


Gaspriset stiger efter läckorna: ”Psykologiskt”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/gaspriset-stiger-efter-lackorna-psykologiskt

Sitat

Gaspriset stiger på tisdagen med 3,3 procent i Europa, efter att ha fallit fyra dagar i rad. Prisökningen kommer efter att läckor har upptäckts på gasledningarna Nord Stream 1 och 2 på måndagskvällen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Trykkes ut gjennom lekasjen selvfølgelig. Trykket vil fordeles f.o.m. 7BAR fra atmosfæretrykket pluss vanntrykket ved 60 meter ved lekasjen og ned til 1BAR ved havoverflaten mener jeg. Det overskytende trykket over 60 meter vil lekke ut på skadestedet. Men igjen: Har ingen bakgrunn innen hydrodynamikk, så kan ta feil.

Nå er vel hullet angivelig på 60 meters dyp, eller?
Om det er på land vil trykket bli 0 ja..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Sitat

- Der strømmer en masse naturgas ud i havet, og derfor er der også etableret nogle sikkerhedszoner omkring de her områder fra Forsvarets og Søfartsstyrelsens side, så der ikke er nogen, der sejler derind, siger han.

- Det er gas, der stiger op fra havoverfladen og op i atmosfæren, så hvis man holder sig uden for de sikkerhedszoner, så er der ingen fare, siger Kristoffer Böttzauw.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/russiske-gasroerledninger-ramt-af-laekager

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Brother Ursus said:

Ser ikke bort ifra at sabotasjeangrepet på disse rørledningene kan være gjort av privatpersoner, eller soldater/dykkere på eget initiativ. Slikt har skjedd flere ganger. F.eks de tyske gutta som ville sprenge Kerch-broen.

Jeg heller mot noe slikt, eller i alle fall andre aktører enn Rassland: Om Rassland har utført dette med viten og vilje så fratar de seg selv et pressmiddel ovenfor Europa under krigen, og de vanskliggjør mulighetene for å åpne for gassalg igjen etter krigen og etter et eventuellt regimeskifte senere.

Samtidig er det vel også spekulert i om det rett og slett er forårsaket av inkompetanse og mennesklig feil hos rasserene. Det ville jo i så fall ikke være første gang. Det var bl.a. det som var grunnen i tillegg til omfattende systemfeil i prosedyrer og konstruksjonsfeil som førte til at Tjernobyl eksploderte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man lurer nesten på om gassrør-ødeleggelsen er et utslag av en desperat form for "brent jord", noe det er tradisjoner for å bruke i russisk historie.
Gjennom å ødelegge NS1 og NS2 har man langt på vei blokkert for russisk salg av gass til Vest-Europa via Tyskland i mange år fremover, noe som vil gjøre det vanskelig for et eventuelt nytt, russisk regime å stable økonomien på beina igjen.

Lenke til kommentar

Russerne taper nå muligens cirka 10 ganger så mye personell og 9 ganger så mye materiell som Ukraina per dag.

Det går nå så dårlig på slagmarken, i russisk økonomi, og sosialt innad i Russland, at jeg begynner å tro atomvåpen faktisk kan være aktuelt for regimet.

Det begynner å bli mangel på ting de har igjen å tape. Og det russiske folk har vist seg å være zombier. Ute av stand til å utfordre regimet sitt. De bare gjemmer seg eller flykter.

Virker som om USA faktisk forbereder en eller annen form for intervensjon gjennom luftkampanje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (15 minutter siden):

Russerne taper nå muligens cirka 10 ganger så mye personell og 9 ganger så mye materiell som Ukraina per dag.

Det går nå så dårlig på slagmarken, i russisk økonomi, og sosialt innad i Russland, at jeg begynner å tro atomvåpen faktisk kan være aktuelt for regimet.

Det begynner å bli mangel på ting de har igjen å tape. Og det russiske folk har vist seg å være zombier. Ute av stand til å utfordre regimet sitt. De bare gjemmer seg eller flykter.

Virker som om USA faktisk forbereder en eller annen form for intervensjon gjennom luftkampanje.

Litt redd for dette jeg og. Virker heller ikke som det finnes en kjeft i Russland som kan avsette gjengen i Kreml. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...