Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Baltic Pipe som skal bringe gass fra Norge til Polen skal åpnes i morgen med blant andre Mette Frederiksen som gjest.

Skal man være veldig konspiratorisk så kan man anta at russiske "frosker" bommet på røret de skulle sprenge. 😉

Men nå er vel dette blitt en ganske kraftig avsporing fra tråden. 

Endret av Jalla21
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Jalla21 said:

Baltic Pipe som skal bringe gass fra Norge til Polen skal åpnes i morgen med blant andre Mette Frederiksen som gjest.

Skal man være veldig konspiratorisk så kan man anta at russiske "frosker" bommet på røret de skulle sprenge. 😉

Men nå er vel dette blitt en ganske kraftig avsporing fra tråden. 

Faktisk troverdig ut fra det de har prestert hittil.

Lenke til kommentar

Finner det ikke igjen, men mener det var noen som skrev at lekasjen er på 60m dyp? Så det stod et sted at det var registrert 7BAR på landsiden i Tyskland, men er det der trykket er 7BAR eller er det målt et annet sted og registrert i Tyskland? Hvis det stemmer at lekasjen er på 60m dybde kan det bety at gasstrykket er fullstendig borte:

For hver 10'ende meter under vann øker trykket med 1BAR. Så 60m vanndybde gir trykk på 6BAR, pluss 1Bar trykk fra atmosfæren=7BAR i sum.

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gjest MKII said:

Finner det ikke igjen, men mener det var noen som skrev at lekasjen er på 60m dyp? Så det stod et sted at det var registrert 7BAR på landsiden i Tyskland, men er det der trykket er 7BAR eller er det målt et annet sted og registrert i Tyskland? Hvis det stemmer at lekasjen er på 60m dybde kan det bety at gasstrykket er fullstendig borte:

For hver 10'ende meter under vann øker trykket med 1BAR. Så 60m vanndybde gir trykk på 6BAR, pluss 1Bar trykk fra atmosfæren=7BAR i sum.

Hva har det i betydning nå? NS2 er sagt å være en jernklump på sjøbunnen, og kommer aldri til å frakte gass. NS1 har russerne stengt selv. Problemet her som jeg ser det ligger i Kreml. De vil ikke klare å levere gass om de ønsker og Europa ønsker gassen.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (31 minutter siden):

Jeg har funnet to til, begge KC - 135, det ene er nå på grensen mellom Tyskland og Slovenia, fortsatt i luften, det andre ligger akkurat nå over Køln. Og der fant jeg en til, også det en KC - 135, RCH850, det ligger nå over Scwheinfurt.

3 stk i lufta nå, over Tjekkia, Slovakia og Ungarn. Var 4 for en god halvtime siden, så ett må ha landet i Øst-Europa ett sted. Muligens Romania.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (8 timer siden):

Baltic Pipe som skal bringe gass fra Norge til Polen skal åpnes i morgen med blant andre Mette Frederiksen som gjest.

Skal man være veldig konspiratorisk så kan man anta at russiske "frosker" bommet på røret de skulle sprenge. 😉

Men nå er vel dette blitt en ganske kraftig avsporing fra tråden. 

Jeg tror faktisk ikke de vil angripe infrastruktur som andre land eier. Jeg tror nok de heller skal vise at det ikke finnes noen nødløsning.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Kanskje spesielt til glede for JK22, russere som heiser det hvite flagget! De begynner kanskje gå tom for folk med denne dødsmentaliteten som ble pratet om?

 

Usikker på om det faktisk er et hvitt flagg, eller om det er et liggeunderlag elns. som blafrer og gir gjenskinn i dronekameraet. Men her ser vi uansett hvordan en WP-granat fungerer. (WP = white phosphorous/hvitt fosfor).

Lenke til kommentar

Enligt Sjöfartsverket är den ena läckan på danskt territorium och den andra på svenskt territorium. Båda ska ha uppstått nordost om Bornholm. 

Myndigheten har nu skickat ut en ny varning till fartyg i området att hålla sig borta från läckan. Sjöfart är nu förbjuden inom ett område på fem sjömil från platserna.

– Vi följer upp det här och ser till att inga fartyg åker in i området, säger Fredrik Strömbäck.

Tyska teorin: Medveten attack mot Nord Stream 1 och 2

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7652L8/lacka-i-nord-stream-1-och-2-tyska-teorin-medveten-attack

 

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (8 timer siden):

Finner det ikke igjen, men mener det var noen som skrev at lekasjen er på 60m dyp? Så det stod et sted at det var registrert 7BAR på landsiden i Tyskland, men er det der trykket er 7BAR eller er det målt et annet sted og registrert i Tyskland? Hvis det stemmer at lekasjen er på 60m dybde kan det bety at gasstrykket er fullstendig borte:

For hver 10'ende meter under vann øker trykket med 1BAR. Så 60m vanndybde gir trykk på 6BAR, pluss 1Bar trykk fra atmosfæren=7BAR i sum.

Jeg har blant annet skrevet det her i forumet, basert på denne twittertråden.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke utenkelig at det lekker fordi det indre trykket har falt, og dermed er det ikke tilstrekkelig trykk til å holde det tett under det trykket som er på den dybden rørene ligger. Det har vel også blitt nevnt av andre her inne.
Så kan man gjerne spekulere i hvorfor det indre trykket har falt, men det godt være fordi russerne har stengt av kranen på sin side.
Jeg har ingen som helst tro på at dette er tilfeldig.

Endret av >generisk navn>
tyrkkleif
Lenke til kommentar

Litt merkelig sabotasjemål for russerne? Blir. vel som å stikke en kniv i eget lår og si "jeg kan skade deg også".

Dersom de tar ut NS1 og NS2 så har de fjernet sitt eget pressmiddel overfor EU og EU kan øke støtten til Ukraina uten å bekymre seg over hva det vil si for russisk gass.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

tyske regjeringen sier de tror det er russisk sabotasje. i så fall kan noe skje med norske gass-installasjoner også..

Det er jo for så vidt sabotasje om de stenger av på sin side og på den måten forårsaker et trykkfall som gir lekkasjer. Dog er det et stykke vei videre fra det og til å skulle begå aktive handlinger på fremmed stats territorium og/eller installasjoner slik som vi har i Nordsjøen. Det vil i så fall være hjemmel for å utløse NATOs artikkel 5, noe jeg tror russerne er svært så redde for å gjøre. Men helt utenkelig er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...