Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Orake1et skrev (4 timer siden):

Dette er ikke tilsvarende de dumme dronene vi ser i Ukraina. Dette er teknologi, som hvis det tilhørte russerne, ville ha avgjort krigen for lenge siden og ville gjort at vi måtte være reelt redde for at de skulle erobre hele verden.

Sludder og pølsevev. Disse dronene hadde ikke vart 10 minutter ved fronten.

Hvorfor? Fordi ved fronten er ingen redd for at vrakrester skal land i hodet på sivilister. Ikke er de bekymret over at luftvernmissiler forstyrrer flytrafikken heller.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

In an interview with RBC-Ukraine, Ukraine’s Ambassador to Moldova, Paun Rohovei, discussed the victory of pro-European forces in Moldova's latest elections, Russian propaganda and pro-Russian sentiments among local Gagauz, Bulgarians, and Ukrainians, analyzed Russia's fading control over Transnistria, and the prospects of its reintegration into Moldova.

https://newsukraine.rbc.ua/interview/ukraine-s-ambassador-to-moldova-paun-rohovei-1761646633.html

• Liker 4
Skrevet

Forsvarets Forum kjører en artikkelserie om Kirkenes, og første artikkel er denne:image.thumb.png.229479ff675539f9121e239d22cf7809.png

Sitat

KIRKENES (Forsvarets forum): Hver dag jammer russerne GPS-systemer i Øst-Finnmark. Mens jamming tidligere ble registrert på rundt 2400 meters høyde, ble det i juni 2025 registrert helt nede ved fjell-topper en del lavere. 

Det har også kommet rapporter om blokkering av GPS-signaler fra fiskebåter og Kystvakten i Barentshavet. Dette kan komme fra Russland, men er foreløpig ikke slått fast. 

Jamming er bare én av mange hybride operasjoner mot norsk side av grensen som Russland står bak. Distriktsleder for Politiets sikkerhetstjeneste (PST) i Finnmark, Johan Roaldsnes, sier det er en fremtredende etterretningstrussel mot Øst-Finnmark.

Om noen er i tvil, Russland kjører en operasjon mot sine naboer der formålet ser ut til å være og skape støy, uro, misnøye og generelle problemer for folk flest. Litt som en nabo som konsekvent kaster hageavfallet sitt over nabogjerdet og konsekvent nekter for at h*n har gjort det når h*n blir konfrontert.

Det mest forstemmende lesningen er damen som blir intervjuet i slutten av artikkelen:

Sitat

Natalia Pedersen er blant den store andelen russiske statsborgere i kommunen. Hun bor en kort kjøretur unna Kirkenes og har gjort om en gammel kirke til sitt eget hjem. Stuen er dekorert med russiske og norske flagg, og arvede, sovjetiske medaljer har fått hedersplass på veggen. 

<snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip>

Helt siden hun flyttet til Sør-Varanger i 1997 har hun engasjert seg i lokalmiljøet med frivillige verv. Men de siste årene har det vært annerledes å være russer på norsk side av grensen. Hun har ikke tatt avstand fra Vladimir Putins regime og hjelper det russiske konsulatet i Kirkenes med å få kontakt med andre russiske borgere. 

– Noen mener jeg løper ærend for Putin og konsulatet. Det er helt uforståelig å gjøre oss til «putinister», spioner og fiender for å stelle graver og legge blomster på frigjøringsmonumentet, sier hun med en tydelig røst.

<snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip><snip>

Pedersen har ikke tatt avstand fra regimet i Russland. 
– Jeg er en helt nøytral person, svarer hun kontant.

Selv føler hun ikke en økende «putinisme» i byen. 
Hun mener innbyggerne bør ha to tanker i hodet samtidig og fortsette med aktiviteter og høytider som gode venner. 
– Det oppleves mye splitt og hersk i samfunnet, spesielt når det tråkkes på eldres minner og verdier. Det burde vært flere som oss brobyggere.

Altså har hun en retorikk som legger seg svært så tett opp til den russiske myndigheter og deres medsammensvorne bruker når de blir konfrontert med sine forbrytelser og misgjerninger. Likedan legger hun seg tett opp til russernes ordbruk når de i sin feighet ikke tør å uttrykke sine meninger, men heller velger å skjule seg bak begreper som "nøytral" og "jeg bryr meg ikke så mye om politikk" osv.

Kanskje lett for meg å si som har vokst opp i et fritt og demokratisk land, men jeg føler meg ganske så trygg på at hun og de aller fleste andre russere vet bedre enn dette.

Når alt dette er sagt; ingen ting er bevist hverken den ene eller den andre veien her, og her i Norge er man uskyldig inntil det motsatte er bevist bortenfor enhver rimelig tvil.

Men for meg virker det som hun vet utmerket godt hva hun gjør når hun ordlegger seg på denne måten.

Heldigvis er ordføreren i byen klar og tydelig:
image.thumb.png.0d5d7b95da493ff6e94ca83962d0e3a3.png
Ordfører Magnus Mæland har kjøpt det største pride-flagget han fant.
I det gule bygget over plassen for rådhuset ligger det russiske konsulatet.

Vi må ikke gå rundt og tro at Russland er ufarlig for oss så lenge regimet er som det er, og så lenge befolkningen ikke evner å markere sin motstand mot undertrykking og kleptokrati.

Jeg tror ikke jeg vet om noe annet land i verden der det ikke finnes noen tydelig form for etablert og organisert motstand mot det et så undertrykkende regime som i Russland. I Belarus er det jo faktisk en aktiv, politisk opposisjon. Selv i Nazi-Tyskland fantes det motstandsorganisasjoner som jobbet mot regimet.

Men slikt er vanskelig, for ikke å si umulig å finne i Russland.

Rett nok finnes det enkelte, små lysglimt sånn som den unge damen som stadig vekk idømmes fengselsstraff for å synge på gaten, men det er åpenbart vanskelig å vekke noen opprørs- og frihetstrang hos den jevne russer.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
&lt;generisk_navn&gt; skrev (1 time siden):

Om noen er i tvil, Russland kjører en operasjon mot sine naboer der formålet ser ut til å være og skape støy, uro, misnøye og generelle problemer for folk flest.

Ingen er i tvil om at de utfører fiendtlige aktiviteter og hvis det f.eks. ble kuttet en kritisk undervannskabel i morgen er det ingen tvil om hvem jeg ville mistenkt.

Forskjellen mellom slike hendelser og UAV over våre atomvåpen er at kutting av undervannskabler og enkle drone-flyvninger er innenfor russisk kapasitet. UAV aktiviteten som vi i årevis har sett over hele verden er ikke det.

Enkelt sagt: vi må klare å ha to tanker i hodet på en gang. Noe er Russland, men ikke nødvendigvis alt.

• Liker 2
Skrevet

Ukraina har truffet et oljeraffineri i Samara-regionen i Russland, melder landets generalstab på Telegram søndag formiddag. 

- Som et ledd i å redusere fiendens offensive potensial og komplisere forsyningen av drivstoff og ammunisjon til okkupantenes militære enheter, angrep enheter fra Ukrainas forsvarsstyrker anleggene til Novokujbysjevsk-raffineriet i Samara-regionen i Russland, skriver de i et innlegg. 

• Hjerte 5
Skrevet (endret)
<generisk_navn> skrev (2 timer siden):

Forsvarets Forum kjører en artikkelserie om Kirkenes, og første artikkel er denne:image.thumb.png.229479ff675539f9121e239d22cf7809.png

Om noen er i tvil, Russland kjører en operasjon mot sine naboer der formålet ser ut til å være og skape støy, uro, misnøye og generelle problemer for folk flest. Litt som en nabo som konsekvent kaster hageavfallet sitt over nabogjerdet og konsekvent nekter for at h*n har gjort det når h*n blir konfrontert.

Det mest forstemmende lesningen er damen som blir intervjuet i slutten av artikkelen:

Altså har hun en retorikk som legger seg svært så tett opp til den russiske myndigheter og deres medsammensvorne bruker når de blir konfrontert med sine forbrytelser og misgjerninger. Likedan legger hun seg tett opp til russernes ordbruk når de i sin feighet ikke tør å uttrykke sine meninger, men heller velger å skjule seg bak begreper som "nøytral" og "jeg bryr meg ikke så mye om politikk" osv.

Kanskje lett for meg å si som har vokst opp i et fritt og demokratisk land, men jeg føler meg ganske så trygg på at hun og de aller fleste andre russere vet bedre enn dette.

Når alt dette er sagt; ingen ting er bevist hverken den ene eller den andre veien her, og her i Norge er man uskyldig inntil det motsatte er bevist bortenfor enhver rimelig tvil.

Men for meg virker det som hun vet utmerket godt hva hun gjør når hun ordlegger seg på denne måten.

Heldigvis er ordføreren i byen klar og tydelig:
image.thumb.png.0d5d7b95da493ff6e94ca83962d0e3a3.png
Ordfører Magnus Mæland har kjøpt det største pride-flagget han fant.
I det gule bygget over plassen for rådhuset ligger det russiske konsulatet.

Vi må ikke gå rundt og tro at Russland er ufarlig for oss så lenge regimet er som det er, og så lenge befolkningen ikke evner å markere sin motstand mot undertrykking og kleptokrati.

Jeg tror ikke jeg vet om noe annet land i verden der det ikke finnes noen tydelig form for etablert og organisert motstand mot det et så undertrykkende regime som i Russland. I Belarus er det jo faktisk en aktiv, politisk opposisjon. Selv i Nazi-Tyskland fantes det motstandsorganisasjoner som jobbet mot regimet.

Men slikt er vanskelig, for ikke å si umulig å finne i Russland.

Rett nok finnes det enkelte, små lysglimt sånn som den unge damen som stadig vekk idømmes fengselsstraff for å synge på gaten, men det er åpenbart vanskelig å vekke noen opprørs- og frihetstrang hos den jevne russer.

Unnskyld meg, men hvorfor kjøper man et f*ckings Pride flagg for å kontre russiske fiendtlige aktiviteter ? Hva med et stort norsk flagg for å statuere at du er i Norge og at norske verdier gjelder i dette landet?

Endret av Mbappe09
  • Liker 2
Skrevet
Mbappe09 skrev (15 minutter siden):

Unnskyld meg, men hvorfor kjøper man et f*ckings Pride flagg for å kontre russiske fiendtlige aktiviteter ? Hva med et stort norsk flagg for å statuere at du er i Norge og at norske verdier gjelder i dette landet?

Fordi det provoserer antar jeg, pluss et f*ckings pride flagg representerer norske verdier ganske bra, muligens til og med på en bedre måte en bare et nasjonalt flagg kan, personlig liker jeg en god kombinasjon av flagg som viser motstand til hatet som kommer fra russland. 

• Liker 4
Skrevet
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Fordi det provoserer antar jeg, pluss et f*ckings pride flagg representerer norske verdier ganske bra, muligens til og med på en bedre måte en bare et nasjonalt flagg kan, personlig liker jeg en god kombinasjon av flagg som viser motstand til hatet som kommer fra russland. 

Grunnleggende uenig. Pride symboliserer LGBTQ+ aktivistene, ikke Norge. Det er ingen som vil dø for et pride flagg. Ihvertfall ikke jeg. Kun det norske flagget som skal gjelde i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 minutt siden):

Grunnleggende uenig

No shit. 

Mbappe09 skrev (2 minutter siden):

Pride symboliserer LGBTQ+ aktivistene, ikke Norge.

Jeg tenker heller at det representer frihet fra undertrykking,  jeg har aldri skjønt hvorfor noen gjør personlig frihet til en slags "fiende". 

Mbappe09 skrev (3 minutter siden):

Det er ingen som vil dø for et pride flagg. Ihvertfall ikke jeg

https://www.boktips.no/dikt/norske-dikt/du-maa-ikke-sove-av-arnulf-overland/

Dette er norske verdier. 

Mbappe09 skrev (4 minutter siden):

Kun det norske flagget som skal gjelde i Norge. 

Hvorfor det? Jeg antar du mener som i tillatt, eller?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

No shit. 

Jeg tenker heller at det representer frihet fra undertrykking,  jeg har aldri skjønt hvorfor noen gjør personlig frihet til en slags "fiende". 

https://www.boktips.no/dikt/norske-dikt/du-maa-ikke-sove-av-arnulf-overland/

Dette er norske verdier. 

Hvorfor det? Jeg antar du mener som i tillatt, eller?

Vi får bare være uenige og ikke spore av i tråden. Jeg elsker Norge, ikke noe LGBTQ++ flagg. Så lar vi det bare være med det. 

Skrevet
Mbappe09 skrev (8 minutter siden):

Grunnleggende uenig. Pride symboliserer LGBTQ+ aktivistene, ikke Norge. Det er ingen som vil dø for et pride flagg. Ihvertfall ikke jeg. Kun det norske flagget som skal gjelde i Norge. 

Tipper pride provoserer mer en det norske flagget. Hadde egentlig vært bedre med et STORT Ukrainsk flagg

• Liker 2
Skrevet
madammim skrev (3 minutter siden):

Tipper pride provoserer mer en det norske flagget. Hadde egentlig vært bedre med et STORT Ukrainsk flagg

Kanskje endre noen gatenavn også? F.eks. Ukrainas gate, akkurat der russerne har konsulat. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 minutt siden):

Vi får bare være uenige og ikke spore av i tråden. Jeg elsker Norge, ikke noe LGBTQ++ flagg. Så lar vi det bare være med det. 

Fair enough, men om det irriterer kremlin så er jeg helt for det, et Ukrainsk flagg også, ja takk. Statue av Zelensky som pisser på putler, helt greit. 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Fair enough, men om det irriterer kremlin så er jeg helt for det, et Ukrainsk flagg også, ja takk. Statue av Zelensky som pisser på putler, helt greit. 

Statue av Zelensky hadde vært rått!

• Liker 2
Skrevet

Ukraine Destroys Russia’s “Unstoppable” S-400 in Novorossiysk, Satellite Images Confirm
Satellite imagery has confirmed the destruction of four launchers and two key radar systems belonging to Russia’s S-400 Triumf air-defense complex in Novorossiysk, leaving the entire position non-operational.
https://united24media.com/latest-news/ukraine-destroys-russias-unstoppable-s-400-in-novorossiysk-satellite-images-confirm-13470

• Hjerte 4
Skrevet

Det burde ha vore tre flaggstenger ved sidan av kvarandre med norsk, ukrainsk og pride-flagg.

Pride representerer ikkje berre LHBTI, men vil for mange også markere støtte til eit vestleg demokratisk og liberalt samfunn i motsetnad til eit autoritært samfunn der borgarrettar blir innskrenka eller fjerna. Det blir litt på same måten som at ein flaggar med det ukrainske flagget for å markere støtte til Ukraina i krigen mot Russland, ein brukar ikkje flagget fordi heile Norge er ukrainsk eller fordi ein er tilhengar av ein bestemt ideologi.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...