Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Tre tyskrussere dømt for spionasje i München

Publisert klokken11:49 iTyskland

Den antatte gjenglederen, kalt Dieter S. i tyske medier, er også dømt for planlegging av sabotasje og for å ha slåss for en prorussisk milits øst i Ukraina.

Dieter S. har ifølge rettens dom hjulpet med å planlegge angrep mot jernbaneinfrastruktur og militære installasjoner i Tyskland, angivelig på vegne av russisk etterretning.

De to medskyldige, også tyskere med russisk bakgrunn, fikk seks års betinget fengsel for å ha bistått Dieter S. mot slutten av sin virksomhet.

(NTB)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Kina har hele tiden støttet russland akkurat så lite at krigen bare forlenges og utarmer russland uten at de vinner. Kina og russland er i langvarig konflikt om blant annet grenseområdene mellom de to i øst.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mag ne skrev (35 minutter siden):

Kina har hele tiden støttet russland akkurat så lite at krigen bare forlenges og utarmer russland uten at de vinner. Kina og russland er i langvarig konflikt om blant annet grenseområdene mellom de to i øst.

Det er nok treffende, men det bør kanskje legges til at Kina også har en interesse i å holde krigen gående mtp. USA sitt fokus, slik at mest mulig amerikanske ressurser bindes opp i Europa.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Hvorfor finnes det organisasjon for en bestemt seksuell legning for Palestina? 

Jeg tipper det starter i et ekkokammer.

https://www.instagram.com/queers.for.palestine/?hl=en

https://queercoalitionforpalestine.noblogs.org/

.. som har blitt en meme. Blant annet parodisert av Chicken for KFC.

Ja, du har nok rett, det har nok oppstått et ekkokammer i de miljøene og så har tydelige frontfigurer som Gilbert fått med seg et kobbel av kolleger i samme sporet og forhøyet seg selv pga "vi er jo leger sååå, da kan vi naturlig nok politikk bedre enn andre.."

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er uheldig med atomprøvesprenging. Det er nødvendig med økt press mot Russland, ser helst at USA velger andre fremgangsmåter. 

Generelt sett er dette et område jeg vil vurdere at legers synspunkt kan veie ekstra tyngt. Selv om det er en digresjon. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Nå har jeg kjennskap til legemiljøet i Tromsø, med Mads Gilbert som en kjent politisk ringrev med en rimelig stor slagside mot USA, i likhet med et sterkt Rødt miljø i Tromsø, inkludert pro-russiske krefter i både FOR og Rødt. Jeg har inntrykk av at både Rødt og FOR har en uforholdsmessig høy oppslutning i legemiljøet og lurer på hvorfor akkurat den yrkesgruppen har en slagside der?

Det er mange av de folkene som har holdninger som ikke tåler dagslys. Mads Gilbert synes terrorangrepet 11.9.2001 var helt legitimt, helt til han skjønte at den radiss-bobla han lever i ikke deles av majoritetsbefolkningen.

429694.thumb.jpg.d3406521c21f73afa050921c7bfb2ad5.jpg

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 7
Skrevet (endret)

Trumps direktiv til Pentagon om å starte opp igjen med testing av atomvåpen er vel kanskje feiladressert, siden det er energidepartementet som ivaretar USA's atomvåpenarsenal. Forøvrig innebærer "testing av atomvåpen på lik linje med Russland og Kina" som han snakket om i realiteten ingen atomprøvesprengninger, da ingen av de landene har foretatt atomprøvesprengninger siden 90-tallet.

Det de har testet er leveringssystemer (fly, missiler, bærere) kapable til å levere atomstridshoder, men ingen av testene er gjort med atomstridshoder inkludert. Slike tester av leveringssystemer og fartøy kapable til å levere atomstridshoder har også USA gjort siden 90-tallet.

Det virker nesten litt usikkert om Trump er helt klar på hva det er som har blitt testet av Russland og Kina de siste årene.

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet (endret)
Dotten skrev (1 time siden):

Det er uheldig med atomprøvesprenging. Det er nødvendig med økt press mot Russland, ser helst at USA velger andre fremgangsmåter. 

Generelt sett er dette et område jeg vil vurdere at legers synspunkt kan veie ekstra tyngt. Selv om det er en digresjon. 

Kvifor skal ikkje USA kunne teste atomvåpen når våre fiendar gjer det og i tillegg truar Vesten i eitt sett?

Det er mykje eg er ueinig i når det gjeld Trumps politikk, men i dette spørsmålet er eg faktisk einig.

(Og så håpar eg også at USA kan støtte Ukraina meir og leggje sterkt press på Russland også på andre område).

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Skrevet
Sitat

30. oktober 2025 kl. 16:30

Kongsberg Gruppen falt 18 prosent på Oslo Børs – hovedindeksen ned nesten 2 prosent

Kongsberg Gruppen falt 18,25 prosent på Oslo Børs torsdag.

Det er den nest verste børsdagen for Kongsberg-aksjen noen sinne, skriver E24.

E24 skriver at rundt 47 milliarder i markedsverdi har blåst vekk fra Kongsberg Gruppen.

Virksomheten la torsdag frem kvartalsresultat som var svakere enn forventet, ifølge næringslivsavisen.

Samme dag ble det kjent at Kongsberg Gruppens styre foreslår å dele selskapet i to og skille ut den maritime virksomheten i et eget børsnotert selskap i 2026.

Hovedindeksen på Oslo Børs endte ned 1,96 prosent.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (48 minutter siden):

Kvifor skal ikkje USA kunne teste atomvåpen når våre fiendar gjer det og i tillegg truar Vesten i eitt sett?

Det er mykje eg er ueinig i når det gjeld Trumps politikk, men i dette spørsmålet er eg faktisk einig.

(Og så håpar eg også at USA kan støtte Ukraina meir og leggje sterkt press på Russland også på andre område).

Det er en overdimensjonert rasling med sablene. Arsenalet til USA er avskrekkende nok. Stemmer det at Trump ikke er særlig tilhenger av atomvåpen, kan han i så måte også vise til verden at det er en kjerneverdi. 

Ønsker Trump å vise styrke, kan han sende utstyr til Ukraina, fremfor å marinere seg i effekten av russisk påvirkningsoperasjon - og med det trigge til ordkløveri med Ukraina. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jarmo skrev (12 minutter siden):

Dette er vel ein av fleire som konkurrerer om ein CCA-kontrakt med det amerikanskje forsvaret. CCA = Colaborative Combat Aircraft. Altså droner som skal fungere som vingman til vanlige jagerfly med piloter. Dei ser på å kjøpe slike i det norske luftforsvaret også.

• Liker 2
Skrevet
Dragavon skrev (2 minutter siden):

Dette er vel ein av fleire som konkurrerer om ein CCA-kontrakt med det amerikanskje forsvaret. CCA = Colaborative Combat Aircraft. Altså droner som skal fungere som vingman til vanlige jagerfly med piloter. Dei ser på å kjøpe slike i det norske luftforsvaret også.

Det meste av WWW3 vil være fjernstyrt. Konturene ser vi allerede nå i Ukraina. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...