Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Russerne er ganske forutsigbare når det gjelder propaganda-løgner. Nå lyver de om at Ukraina har startet opp en kavaleri-brigade. Taktikken er å projisere sine egne pinligheter over på sin fiende som en slags moralsk "vi er ikke dårligere enn fienden"-støtte i hjemlandet. Det eneste jeg leser ut av dette er at russerne må være temmelig pinlig berørt av at de selv må ty til kavaleri i mangel på annet utstyr. Ref. den ukrainske dronevideoen fra forrige uke der de tok ut en russisk kavalerist. Videoen var et innslag hos Jake Broe.

I følge Arthur Rehi så er det så ille i enkelte sektorer at annenhver russiske kontraktsoldat dør før de når posisjonen de skal være på. Dvs. på dag 12 av deres kontraktsperiode. Dag 1 er innrullering, utlevering av klær og utstyr og transport til treningsstedet. Dag 2-11 er trening og dag 12 er transport til fronten. Hvis de først overlever den farefulle transporten til fronten så har de adskillig bedre sjanser for overlevelse i uker og måneder fremover, men de kommer seg jo ingen vei derfra.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Russerne er ganske forutsigbare når det gjelder propaganda-løgner. Nå lyver de om at Ukraina har startet opp en kavaleri-brigade. Taktikken er å projisere sine egne pinligheter over på sin fiende som en slags moralsk "vi er ikke dårligere enn fienden"-støtte i hjemlandet. Det eneste jeg leser ut av dette er at russerne må være temmelig pinlig berørt av at de selv må ty til kavaleri i mangel på annet utstyr. Ref. den ukrainske dronevideoen fra forrige uke der de tok ut en russisk kavalerist. 

Kavaleri er ikke ensbetydende med hest, sånn bare for å pirke litt på begrepsbruken. Så her lyver ikke russerne om at man oppretter kavaleri i Ukraina, men at man setter opp soldater til hest.

• Liker 7
Skrevet
Sitat

Fourth Russian Military Jet Lost This Year as MiG-31 Crashes, Crew Survives
The MiG-31 is a two-seat, long-range supersonic interceptor designed to destroy enemy aircraft, including bombers and cruise missiles.

A Russian MiG-31 interceptor jet crashed in the Lipetsk region on Thursday while approaching for landing, the Russian Defense Ministry reported. The plane had completed a scheduled training flight and was flying without ammunition.

https://www.kyivpost.com/post/61823

• Hjerte 6
Skrevet

Ser at fredsprisen går til Maria Corina Machado, fra Venezuela. For utrettelig arbeid osv.
Og ikke til Donald og hans "utrettelige arbeid for fred i Ukraina og resten av verden"...

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Sitat

TOP NEWS TODAY 🔝 9 October 2025
Oct 10, 2025

A day of hard military pressure and political moves: Ukraine struck deep into Russia’s fuel infrastructure while lawmakers in Kyiv advanced key defense reforms. Europe sharpened its stance, with the European Parliament backing the downing of Russian intrusions into EU airspace, as Odesa recovered from another Shahed barrage that left thousands without power.

https://buymeacoffee.com/meaninuak/top-news-today-9-october-2025

• Liker 1
Skrevet

Skyranger 35 er bare *tårnet* om jeg forsto wikipedia-artikkelen rett. Kan monteres på en god håndfull ulike chassis. 

Sånn reint hypotetisk kan en gruppe sånne gi andre kjøretøy dekning mot smådroner. Da blir kanskje mekanisert fremrykning mulig igjen. De vil selvfølgelig være *ekstremt* ettertraktede mål. 😐 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
On 10/5/2025 at 10:13 AM, Simen1 said:

De leverer også dronesystem til Norge for detektering av droner - bare så synd det slutter å fungere når det trengst som mest ... "Killswitch?" 

" ...et system for detektering av droner ved Gardermoen var nede da det ble meldt om mulige droneobservasjoner over flyplassen 22. september. Det framgikk også av et dokument sendt fra Politiets sikkerhetstjeneste (PST) til Utenriksdepartementet (UD) 23. september at systemet hadde «bortfalt» i det aktuelle tidsrommet."

Avinor bekrefter at dronesystem var nede

• Innsiktsfullt 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...