torbjornen Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Sitat USA kjøper enda flere missiler fra Kongsberg Publisert klokken09:38 iNæringsliv i Buskerud USA har utvidet en tidligere tildelt kontrakt for missiler fra våpenfabrikken på Kongsberg med 70 millioner dollar. Totalen blir på 208 millioner dollar. Det opplyser Kongsberg Defence & Aerospace i en pressemelding der de viser til en melding fra det amerikanske forsvarsdepartementet. Våpengiganten har fått melding om endringsordre på 70 millioner dollar, tilsvarende 788 millioner kroner etter dagens kurs, til fast pris fra det amerikanske forsvarsdepartementet. Bestillingen gjelder Joint Strike Missiles (JSM) til US Air Force, og kontrakten ble signert i juni 2024. Den totale verdien av kontrakten vil nå bli 208 millioner dollar, tilsvarende 2,34 milliarder kroner. Arbeidet vil bli utført på Kongsberg og forventes å være ferdig i 2027. – Vi ser fram til å fortsette å støtte amerikanske forsvarsevner med missiler fra Kongsberg, sier administrerende direktør Eirik Lie. (NTB) Kan dette vere tiltenkt Ukraina? 1
bo1e Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Må skip som skader infrastruktur betale erstatning? Eller de som har forsikret skipet. Det skal vel ganske godt gjøres å treffe kablene i det hele tatt? Eller det kan unngås hvis man ønsker å unngå det. Nasjonaliteten på skipene som gjør skadene virker ikke tilfeldig heller. Men det kan jo være dårlige skip eller dårlig sjømannskap osv. 4
sedsberg Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Skal man først sende skip for å sabotere så sender man jo ikke dyre og verdifulle skip med toppkvalifisert mannskap. Man sender gamle holker og mannskap man kan unnvære hvis de blir tatt. En bonus er jo at man kan skylde på tilstanden på skipet eller mannskapet også hvis man blir tatt. 1 6
bo1e Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Det kinesiske skipet som ble bordet for litt siden var utstyrt med avansert radioutstyr og sensorer hvis jeg ikke husker helt feil. Det var jo en annen underlig ting. 2 1
qualbeen Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar bo1e skrev (13 minutter siden): Det kinesiske skipet som ble bordet for litt siden var utstyrt med avansert radioutstyr og sensorer hvis jeg ikke husker helt feil. Det var jo en annen underlig ting. Hva legges i begrepet "avansert" egentlig? De fleste (alle?) fiskebåter har ekkolodd og lignende sensorer for å se havbunnen, fiskestimer, etc. Alle båter har radio og lignende for kommunikasjon. Det finnes sikkert en drøss med gode og halvgode unnskyldninger for hvorfor båt X er utstyrt med funksjon Y. Det sagt, så trenger vi ikke å tro på disse tåpelige unnskyldningene! Jeg liker at fartøy nå blir tatt i varetekt. Fortsett med det. Hjelper det ikke på problemet, så får vi begynne å senke skipene med militær makt. Blir det viden kjent at båter som saboterer blir senket, tenker jeg pipen får en annen lyd. Da begynner de kanskje å passe litt bedre på, så de ikke "mister" ankeret sitt i tide og utide? 4
torbjornen Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Det dansk-norske riket hadde kontroll over begge sider av Øresund, og båtar som skulle passere måtte betale toll. I dag burde Sverige og Danmark evt. med hjelp frå NATO kunne setje foten ned og krevje at alle båtar måtte ha gyldig forsikring for å kunne passere. Då ville kanskje ein stor del av problemet ha vore løyst. 5 1
Populært innlegg Simen1 Skrevet 27. januar Populært innlegg Skrevet 27. januar Det burde være en åpenbar reaksjon at skipet, lasten og mannskapet tas i arrest og at det kreves erstatning før løslatelse. Erstatningen bør i første omgang kreves til rederiet som i sin tur tar det med sitt forsikringsselskap. Skulle man komme i en skvis der det ikke betales erstatning og verdien på skip og last ikke er tilstrekkelig til å dekke erstatningen bør restbeløpet kreves fra flaggstaten. Dette har flere bivirkninger: Flaggstater vil begynne å nekte å flagge skip med tvilsom verdi, tvilsomme hensikter og med tvilsomme eiere og for dårlig forsikring. Tilsvarende vil forsikringsselskaper slutte å forsikre tvilsomme skip. Og til slutt, uforsikrede skip vil kunne nektes adgang til havner og dermed miste omsetning. Dette vil presse fram skikkelighet i shippingmarkedet og forebygge mot sabotasje. 8 5 1
Mannen med ljåen Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar bo1e skrev (39 minutter siden): ...Det skal vel ganske godt gjøres å treffe kablene i det hele tatt? ... Hvis de slipper ankeret om kvelden, og ikke oppdager det før neste morgen, kan de ha skadet mange kabler på den tilbakelagte strekningen. Og de kan alltid skylde på uhell, selv om konspirasjonsteoretikere kanskje ser er mønster.
sedsberg Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Når mønsteret er like tydelig som på tapeten på soverommet så er det kanskje noe i det? 6
torbjornen Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Nrk-meldingane var litt uklare, men det kom vel fram til slutt at mannskapet hevdar at dei sleppte anker (med vilje) på grunn av dårleg vêr og mykje vind. Spørsmålet som står att er om det er heilt tilfeldig at dei i same slengen greidde å rive over kabelen. Å bevise at kabelbrotet var tilsikta kan bli vanskeleg.
torbjornen Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Simen1 skrev (5 minutter siden): Det burde være en åpenbar reaksjon at skipet, lasten og mannskapet tas i arrest og at det kreves erstatning før løslatelse. Erstatningen bør i første omgang kreves til rederiet som i sin tur tar det med sitt forsikringsselskap. Skulle man komme i en skvis der det ikke betales erstatning og verdien på skip og last ikke er tilstrekkelig til å dekke erstatningen bør restbeløpet kreves fra flaggstaten. Dette har flere bivirkninger: Flaggstater vil begynne å nekte å flagge skip med tvilsom verdi, tvilsomme hensikter og med tvilsomme eiere og for dårlig forsikring. Tilsvarende vil forsikringsselskaper slutte å forsikre tvilsomme skip. Og til slutt, uforsikrede skip vil kunne nektes adgang til havner og dermed miste omsetning. Dette vil presse fram skikkelighet i shippingmarkedet og forebygge mot sabotasje. Har ein noko maktmiddel i bakhand som ville sikre at pengane faktisk ville bli betalt? 1
scuderia Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar 21 minutes ago, Simen1 said: Det burde være en åpenbar reaksjon at skipet, lasten og mannskapet tas i arrest og at det kreves erstatning før løslatelse. Erstatningen bør i første omgang kreves til rederiet som i sin tur tar det med sitt forsikringsselskap. Skulle man komme i en skvis der det ikke betales erstatning og verdien på skip og last ikke er tilstrekkelig til å dekke erstatningen bør restbeløpet kreves fra flaggstaten. Dette har flere bivirkninger: Flaggstater vil begynne å nekte å flagge skip med tvilsom verdi, tvilsomme hensikter og med tvilsomme eiere og for dårlig forsikring. Tilsvarende vil forsikringsselskaper slutte å forsikre tvilsomme skip. Og til slutt, uforsikrede skip vil kunne nektes adgang til havner og dermed miste omsetning. Dette vil presse fram skikkelighet i shippingmarkedet og forebygge mot sabotasje. Tror man skal være forsiktig med å bli for aggressive på dette. Kan sette presidents og gi "tvilsomme" stater anledning til å mer eller mindre drive piratvirksomhet. Er en vanskelig situasjon og for min del så setter jeg spørsmålstegn på hvor lurt det egentlig er å legge så viktige kabler under sjøen og spesielt utenfor 12 mils sonen.
Simen1 Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar scuderia skrev (8 minutter siden): Er en vanskelig situasjon og for min del så setter jeg spørsmålstegn på hvor lurt det egentlig er å legge så viktige kabler under sjøen og spesielt utenfor 12 mils sonen. Man kan også spørre hvor lurt det er at teritorialfarvann bare strekker seg 12 nm ut. Det burde blitt strukket ut til det møtte andre teritorialfarvann på midten. Jeg tror ikke det legger til rette for piratvirksomhet. Skadeerstatninger må selvsagt kunne dokumenteres for å være gyldige krav. torbjornen skrev (26 minutter siden): Har ein noko maktmiddel i bakhand som ville sikre at pengane faktisk ville bli betalt? Ja, man kan nekte uredelige rederier, forsikringsselskap og flaggstater adgang til territorialfarvann. Det vil koste dyrt og løpende i form av tapte inntekter til erstatningen er betalt. 4
bo1e Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar (endret) qualbeen skrev (1 time siden): Hva legges i begrepet "avansert" egentlig? Litt uklart, men dette er noe av det som er skrevet om det: Sitat Russia-linked dark fleet tanker Eagle S, seized by Finland on December 25 for damaging an undersea cable, had transmitting and receiving devices installed that effectively allowed it to become a “spy ship” for Russia. The hi-tech equipment on board was abnormal for a merchant ship and consumed more power from the ship’s generator, leading to repeated blackouts, a source familiar with the vessel who provided commercial maritime services to it as recently as seven months ago. The source has since provided additional information, telling Lloyd’s List that an unauthorised person, who was not a seafarer, had been identified on board Eagle S. They said listening and recording equipment was brought on to the 20-year-old tanker via “huge portable suitcases” along with “many laptops” that had keyboards for Turkish and Russian languages when calling at Türkiye and Russia. The equipment was kept on the bridge or in the “monkey island”, they said. The monkey island is the top-most place on the ship. The transmitting and receiving devices were used to record all radio frequencies, and upon reaching Russia were offloaded for analysis. “They were monitoring all Nato naval ships and aircraft,” Lloyd’s List was told. “They had all details on them. They were just matching their frequencies." “Russians, Turkish, Indian radio officers were operating it.” Eagle S also dropped “sensors-type devices” in the English Channel during a transit, they said. Ikke mye detaljer og mye "hearsay". Endret 27. januar av bo1e 4
jallajall Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Ref. Eagle S fra 25. desember og det kinesiske Yi Peng fra november: Accidents, not Russian sabotage, behind undersea cable damage, officials say An emerging consensus among U.S. and European security services holds that accidents were the cause of damage to Baltic seabed energy and communications lines. Ruptures of undersea cables that have rattled European security officials in recent months were likely the result of maritime accidents rather than Russian sabotage, according to several U.S. and European intelligence officials. The determination reflects an emerging consensus among U.S. and European security services, according to senior officials from three countries involved in ongoing investigations of a string of incidents in which critical seabed energy and communications lines have been severed. 1
bo1e Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Hvis de slipper ankeret om kvelden, og ikke oppdager det før neste morgen, kan de ha skadet mange kabler på den tilbakelagte strekningen. Og de kan alltid skylde på uhell, selv om konspirasjonsteoretikere kanskje ser er mønster. Grov uaktsomhet er forhåpentligvis ikke fritatt fra straffeforfølgelse og erstatningsansvar. 6
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Orban snur kappen etter vinden og har gått med på å forlenge EUs sanksjoner mot Russland: https://www.politico.eu/article/hungary-backs-down-in-eu-russia-sanctions-standoff/ 2 1
scuderia Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar 1 hour ago, Simen1 said: Man kan også spørre hvor lurt det er at teritorialfarvann bare strekker seg 12 nm ut. Det burde blitt strukket ut til det møtte andre teritorialfarvann på midten. Jeg tror ikke det legger til rette for piratvirksomhet. Skadeerstatninger må selvsagt kunne dokumenteres for å være gyldige krav. Ja, man kan nekte uredelige rederier, forsikringsselskap og flaggstater adgang til territorialfarvann. Det vil koste dyrt og løpende i form av tapte inntekter til erstatningen er betalt. En utvidelse av territorial farvann "til de møter andre" vil i all praksis bety slutten på handel på vann. Er forskjell på det og økonomisk sone. Hvem skal de dokumentere for? Når et norsk skip som ligger til havn i Afrika med dodgy styret får bogus krav om skade på et eller annet så vet alle at rederiet ikke gidder å vente i mange år på at saken kommer opp i den lokale "retten". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå