Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å finne arbeidskraft i Norge nå?


Anbefalte innlegg

Hei Alle,

Hvordan ser du på arbeidsledigheten i Norge i na tiden?

Jeg har nettopp startet et flyttebyrå og jeg har annonsert over alle mulige steder, men fikk nesten ingen søknader.

Jeg vet at jeg ber om deltid og dette er ikke den mest attraktive jobben i verden, men jeg hadde aldri forventet å ha så store problemer med å ansette personer. På annonsen min nevnte jeg ikke engang noen lønnskompensasjon. Jeg hadde aldri forventet å ha så mye vanskeligheter med å få folk til å jobbe.
Noen ideer om hvor jeg bør søke etter flere personer? Jeg har annonsert på NAV og Facebook Grupper. 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig betalte drittjobber betyr at du må få inn øst-europeere. Nordmenn er stort sett ikke interessert i slike jobber.

Det er ikke arbeidstakerne som er problemet, det er hva du tilbyr, i konkurranse med arbeidsmarkedet forøvrig. Husk også at mange tjener bedre ved å gå på NAV enn å ta en dårlig betalt deltids stilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Dårlig betalte drittjobber betyr at du må få inn øst-europeere. Nordmenn er stort sett ikke interessert i slike jobber.

Det er ikke arbeidstakerne som er problemet, det er hva du tilbyr, i konkurranse med arbeidsmarkedet forøvrig. Husk også at mange tjener bedre ved å gå på NAV enn å ta en dårlig betalt deltids stilling.

Hei Kremt,

Jeg er helt enig og mener det er et problem i denne typen virksomhet, jeg tror at jeg betaler litt over gjennomsnittet. Jeg hadde ikke forventet denne utfordringen angående arbeidskraften. 🤞

Takk

Lenke til kommentar

Du har et ekstremt simpelt konsept hvor så og si all verdiskapningen er knyttet 1:1 til antall timer dine ansatte jobber. Når du da kun tilbyr deltid, og sannsynligvis ikke spesielt god lønn. Hvorfor skal ikke da heller potensielle ansatte bare begynne for seg selv, i stedet for at du skummer fløten for deres arbeid, og de selv knapt får noen sosiale goder eller forutsigbarhet tilbake.  

Hvilken verdi er det DU tenker å tilføre, både for ansatte og kunder?

Endret av ITtraktor
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synes det er bra for arbeidstakere i Norge at det nå virker som trenden har snudd. Før korona kunne en 20% stilling fort få 200 søkere. Nå som arbeidsinnvandringen har dempet seg ser det ut til at igjen at arbeidsmarked er arbeidernes marked. Mitt tips til TS er at han må gjøre jobben mer attraktiv, kanskje gjøre den fast istedenfor deltid? Dette vil nok hjelpe med søker antallet.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (5 minutter siden):

Hva er lønna og stillingsprosent? Hvilken del av landet? 

Hei,


gjennomsnittlig lønn i denne bransjen: Fra NOK160,- til NOK 200,-

Jeg tilbyr lønna:  fra NOK 180,- til NOK 200,- Avhengig av erfaring.

stillingsprosent: Min. 40% men vi er mer!!!  (Viken)


Takk

Lenke til kommentar
Gjest 490f1...1ff
PolarD skrev (25 minutter siden):

Det er nesten umulig å få tak i folk i Sverige også. I alle fall folk med litt erfaring. 

Bor du i Sverige?

 

Anonymous poster hash: 490f1...1ff

Lenke til kommentar
Gjest 490f1...1ff
geonaute skrev (10 minutter siden):

Hei,


gjennomsnittlig lønn i denne bransjen: Fra NOK160,- til NOK 200,-

Jeg tilbyr lønna:  fra NOK 180,- til NOK 200,- Avhengig av erfaring.

stillingsprosent: Min. 40% men vi er mer!!!  (Viken)


Takk

hvordan behandler du ansatte? Det er en vesentlig ting til bedriftskultur. 

Anonymous poster hash: 490f1...1ff

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (8 minutter siden):

Jeg tipper at en god del av forklaringen er at vi har en altfor god velferdsordning her til lands. Vet selv flere som har vært arbeidssøkende, men som har sittet på gjerdet lenge fordi de ikke har funnet noe som er "bra nok".

Som nyutdannet så hadde jeg bare noen få tusen mer utbetalt en min mor som var uføretrygdet. Det var veldig lite motiverende. Samtidig kan ikke trygda bli så veldig mye lavere for et verdig liv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Et flyttebyrå AS kunne fint drevet med fast ansatte i et flyttebyrå.

Problemet er Vikarloven som Jens Stoltenberg signerte, et regelrett svik mot arbeidere..

Og nå er Polen og Øst-Europa i Corona tilstand.. Derfor tror jeg billige østeuropeisk arbeidskraft er vanskelig å få tak i.

Jeg jobbet og slet som Vikar med overtid i ADECCO i mange år til jeg fikk sparken pga dårlig helse, dvs sykmeldt i 2 uker. Deretter sparken pga at jeg ble syk.

Er det rart folk ikke vil jobbe slik? Den 2 ukers sykmelding førte til at jeg ble trygdet.

Pre Stoltenberg signatur sviket ville jeg fått komme tilbake til jobben og lønna i en fast ansatt stilling med RETTIGHETER.

Endret av Gouldfan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
geonaute skrev (43 minutter siden):

Hei,


gjennomsnittlig lønn i denne bransjen: Fra NOK160,- til NOK 200,-

Jeg tilbyr lønna:  fra NOK 180,- til NOK 200,- Avhengig av erfaring.

stillingsprosent: Min. 40% men vi er mer!!!  (Viken)


Takk

Lønna er alt for lav for mengden fysisk aktivitet det gjerne innebærer å drive med flytting. Man tjener like bra på å jobbe hos en matvarebutikk blant annet, og da er det jo selvsagt at folk heller velger et yrke som er lettere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...