Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å finne arbeidskraft i Norge nå?


Anbefalte innlegg

16 hours ago, Dubious said:

Tydeligvis ikke da det er mange arbeidsledige ingeniører uten erfaring.

Vi har lenge vurdert å ansette noen med lang erfaring, men har ikke funnet den rette, og inntil den tid, så berger vi sånn som vi er i dag, og det er det nok mange andre firmaer som tenker også.  Uaktuelt å trene opp noen uten erfaring.

men da går dere før eller siden tom for folk for tro det eller ei erfarne folk faller fra, dør, pensjonerer seg etc

folk må jo få muligheten til å få seg erfaring

dersom ingen ansetter uerfarne så blir dere til slutt sjakk matt

Aldri skjønt denne logikken her til bedrifter slike som den du er del av

med mindre dere faktiskt ulogisk satser på flaks at det skal dukke opp ett firma som faktiskt tør ansette noen uerfarne slik at disse får seg erfaring

Endret av Lodium
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7a52f...d72
anon331 skrev (23 timer siden):

Hva i alle dager jobber dumed  der du får 320 i timelønn uten utdanning?

Og konduktører som har jobba Noen år tjener enda bedre en 320 / h. Min beste veninne jobber på Ikea og tjener 270 /h. Kjenner også flere som jobber uten utandning som får mer en 300/ h. Så ….

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72 skrev (50 minutter siden):

Og konduktører som har jobba Noen år tjener enda bedre en 320 / h. Min beste veninne jobber på Ikea og tjener 270 /h. Kjenner også flere som jobber uten utandning som får mer en 300/ h. Så ….

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

I så fall greit å få med at dette inkluderer ulempetillegg for natt og helg. Grunnlønna er vesentlig lavere, som er det man må sammenlignet med dersom dette skal gi noen mening. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

I så fall greit å få med at dette inkluderer ulempetillegg for natt og helg. Grunnlønna er vesentlig lavere, som er det man må sammenlignet med dersom dette skal gi noen mening. 

Vel nå er det dansk språk her, muligens har de ikke funnet opp kveldstillegg og ulempe i Danmark, Sverige er litt det samme selv om de har OB tillegg... taxin er like dyr enten det er Söndag eller Mandag typ..

Timesbetalt er timesbetalt, og tillegg er tillegg.. mye mulig Vy? Har bedre lønninger...

Men generelt med mange års ensformig høyrepolitikk så synes jeg Norge går bakover, både i levekår og egentlig selvsagte rettigheter.. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Vel nå er det dansk språk her, muligens har de ikke funnet opp kveldstillegg og ulempe i Danmark, Sverige er litt det samme selv om de har OB tillegg... taxin er like dyr enten det er Söndag eller Mandag typ..

Timesbetalt er timesbetalt, og tillegg er tillegg.. mye mulig Vy? Har bedre lønninger...

Men generelt med mange års ensformig høyrepolitikk så synes jeg Norge går bakover, både i levekår og egentlig selvsagte rettigheter.. 

Å ja, trodde vi snakket om arbeidskraft og lønnsforhold i Norge. Beklager. 

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (2 timer siden):

I så fall greit å få med at dette inkluderer ulempetillegg for natt og helg. Grunnlønna er vesentlig lavere, som er det man må sammenlignet med dersom dette skal gi noen mening. 

So What? Jeg jobber langt mye mindre en fleste andre :) og jobber 80% så jobber kun 13 vakter/ mnd og får ut 25500. Så turnus kan også vare en svær gode

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (3 timer siden):

I så fall greit å få med at dette inkluderer ulempetillegg for natt og helg. Grunnlønna er vesentlig lavere, som er det man må sammenlignet med dersom dette skal gi noen mening. 

Kan også tillegge at når du er konduktør så får du vite Hvordan du ska jobbe i et helt år i forvei. Så er en veldigt trygg jobb, og ikke mange suprises om at en må jobbe plutseligt. Det skjer nesten aldri. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72 skrev (18 minutter siden):

So What? Jeg jobber langt mye mindre en fleste andre :) og jobber 80% så jobber kun 13 vakter/ mnd og får ut 25500. Så turnus kan også vare en svær gode

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Fordi grunnlønn er grunnlønn, og tillegg er nettopp tillegg for ukurant arbeidstid. Jeg jobber selv som lokfører, og synes det er veldig viktig at man presiserer dette når folk spør om lønnsnivået. Ellers kan folk raskt få et helt feil inntrykk av lønnsnivået vårt, sammenliknet med andre yrker. 

Jeg har selv 540 000 kr i grunnlønn. Det synes jeg ikke er all verden for alt ansvaret. Men trives i jobben da. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (Akkurat nå):

Fordi grunnlønn er grunnlønn, og tillegg er nettopp tillegg for ukurant arbeidstid. Jeg jobber selv som lokfører, og synes det er veldig viktig at man presiserer dette når folk spør om lønnsnivået. 

Er ikke noe tillegg der uten en fastlønn og extra lønn før helg. Men alle må jobbe helg der uansett. Så du får ikke mer om du jobber tidligt eller kveld. Hvartfall ikke hos ene togsellskapet. Da kan faktiskt väninna mi tjene mer en meg på Ikea fordi hun får kveldstillegg :)

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72 skrev (1 minutt siden):

Er ikke noe tillegg der uten en fastlønn og extra lønn før helg. Men alle må jobbe helg der uansett. Så du får ikke mer om du jobber tidligt eller kveld. Hvartfall ikke hos ene togsellskapet. Da kan faktiskt väninna mi tjene mer en meg på Ikea fordi hun får kveldstillegg :)

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Nå skjønner jeg ikke helt poenget ditt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (2 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke helt poenget ditt? 

Jeg får 270 i timelønn grundlønn og 50 extra på helg hvar time. Min veninne hun får 270 og kveldstillegg på hvarfager og helg så hun tjener mer en meg. Men uansett 36% av alle jobber er turnus og dem er helt nødvendige. Så Noen må ta dem sant. Alle 8-16 jobber er Desverre ikke nødvendige og en må som regel oftest jobbe mer en 40 Tim / uken. Og Nei du trenger ikke utandning før å få god lønn. Holder med å skrive en god cv, ha gode kontakter og søke. Min kjere fikk nettop jobb som maskinoperatør og får opplæring av bedriften. Der er timelønnen 240 7-15 man- fred. Han får gratis firmabil. Og Etter 5 år så går lønna opp til 450 per time, og han kan også ta fagbrev Hvis han vil og få Litt extra. Så fleste jobber i Norge har gode lønner også har vi Noen jobber med lavlønnet, og det er vanskeligt å leve på. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (6 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke helt poenget ditt? 

Oh hun jobber på Ikea: hun jobber oftest dagtid og Noen kvelder. Natt existerer ikke der. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (1 minutt siden):

Det var da et voldsomt lønnsnivå!  Hvilket selskap er dette? 

Jeg må nokk spørr kjeresten min først om jeg får outa jobben hans her. ☺️men jeg leste selv kontakten og det er helt sant. Og en kan godt begynne å jobbe hos foretak uten fagbrev osv. Handler vel egt om rett kontakter og timing

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (5 minutter siden):

Det var da et voldsomt lønnsnivå!  Hvilket selskap er dette? 

Og Nei det er ikke rart. Du er jo selv fører sier du jo. Og det er svært kort utandelse og du tjener jo omtrent det samme.  🤷‍♀️
 

jobben er btw kranreperatør så sa feil, en jobb med mangel på arbeidskreft

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72 skrev (10 minutter siden):

Og Nei det er ikke rart. Du er jo selv fører sier du jo. Og det er svært kort utandelse og du tjener jo omtrent det samme.  🤷‍♀️
 

jobben er btw kranreperatør så sa feil, en jobb med mangel på arbeidskreft

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Her understreker du viktigheten av å skille mellom grunnlønn og tillegg. Mannen din vil få nesten 900K i grunnlønn for å jobbe normal arbeidstid, mens jeg får bare 540K i grunnlønn. Enorm forskjell!

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (4 minutter siden):

Her understreker du viktigheten av å skille mellom grunnlønn og tillegg. Mannen din vil få over 800K i grunnlønn for å jobbe normal arbeidstid, mens jeg får bare 540K i grunnlønn. Enorm forskjell!

Ja det er sant men for meg så innebærer det at min kjere vil jobbe mer en Hva jeg gjør. Jeg har også mer fridager. Og for meg er det en gode som betyr langt mer en å jobbe 8-16 40 timer i uken. Men ja det er goder og forsjeller med fleste jobb, du får vel søke til maskinreperatør isteden for å jobbe som lokfører :)  Men nå handlet jo egt saken om vilka som tjener mellom 230- 300+ i Norge , grunnlønn eller ikke. Det er ganske så mange jobber. Og alle som tjener under 200-220 er lavlønnet. Fordi du må jobbe ihjæl deg for å komme opp på samme nivå som alle andre ! 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (10 minutter siden):

Her understreker du viktigheten av å skille mellom grunnlønn og tillegg. Mannen din vil få nesten 900K i grunnlønn for å jobbe normal arbeidstid, mens jeg får bare 540K i grunnlønn. Enorm forskjell!

Oh når du jobber so. Konduktør eller fører så jobber du aldri mer en 2-4 netter per mnd. Med mindre du jobber på godståg. Vi har kun en linje som er mange netter og den er svært populær. Så så synd er det ikke på oss på jernbanen ass 😉 og du kan godt jobbe 80% og fortsatt få ut god lønn. Og du trenger aldri ta med deg jobben hjem. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (19 minutter siden):

Her understreker du viktigheten av å skille mellom grunnlønn og tillegg. Mannen din vil få nesten 900K i grunnlønn for å jobbe normal arbeidstid, mens jeg får bare 540K i grunnlønn. Enorm forskjell!

Mannen min vil få ca 860 i året når han har jobbet der 5 år ja! Ikke første 5 åren. Og Nei jeg tjekket nettop nlf avtalen og våres føretak er kjent for å ha di laveste lønnene på jernbanen. Her tjener en ferdig utandet lokfører 609 000 i grunnlønn- og 26/23% av den i helgetillegg. Jobber du varannen helg så er det over 700 k i året.

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...