Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å finne arbeidskraft i Norge nå?


Anbefalte innlegg

Gjest 7a52f...d72
geonaute skrev (48 minutter siden):

Hei,


gjennomsnittlig lønn i denne bransjen: Fra NOK160,- til NOK 200,-

Jeg tilbyr lønna:  fra NOK 180,- til NOK 200,- Avhengig av erfaring.

stillingsprosent: Min. 40% men vi er mer!!!  (Viken)


Takk

Sorry to Say men 200 er inget. Alt over 230 er ok lønn. Alt under er for meg slaveløn. Det er nest intill umuligt å betale husleie, få mat, spare penger og leve på under 21 k i mnd Etter skatt. Tror mange hellre tar utandning eller får hjelp fra nav en å ta lavlønte jobber. Speciellt når mange ser Hvordan andre lever på Fex sociale medier. Folk streber av å få det bedre, bedre vilkor og bedre jobb- mer fritid og et liv. Desverre

samme skjer i Sverige. Men svensker flytter også fra Norge siden lønna i Sverige har blitt bedre og folk krever bedre standard. 

jobber selv 80% i en jobb uten utandning i Norge og får utbetalt 320 i timelønn. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror egentlig at tiden hvor nordmenn generelt tok sånne jobber er over. Med mindre du klarer å gjøre bedriften din særdeles attraktiv enten på lønn/og eller arbeidsmiljø.

 

Det at det er deltid hjelper også ikke veldig mye vil jeg tro.

 

Forøvrig så er det vanskelig å finne folk i mange bransjer i norge for tiden. Min sjef måtte blant annet gi opp å finne norske programmerere når vi skulle ansette flere i firmaet. Det var så og si ingen som søkte som hadde kompetansen vi trengte. Det hjalp heller ikke at de få folkene vi kunne hentet inn som innleide konsulenter var for dyre i drift. 

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72 skrev (2 minutter siden):

Sorry to Say men 200 er inget. Alt over 230 er ok lønn. Alt under er for meg slaveløn. Det er nest intill umuligt å betale husleie, få mat, spare penger og leve på under 21 k i mnd Etter skatt.

Om forskjellen på 200,- og 230,- pr time er det som bikker deg så tror jeg heller du bør få opp et budsjett og luke ut de unødvendige utgiftspostene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
Hansien skrev (1 minutt siden):

Om forskjellen på 200,- og 230,- pr time er det som bikker deg så tror jeg heller du bør få opp et budsjett og luke ut de unødvendige utgiftspostene dine.

 Mener du det? 
200 er ca 32 k i mnd

230 er ca 36 k i mnd 

Etter skatt gjor det en stor forsjell, hvartfal på sparande.

mange som har 230 som minimum lønn i Norge. Allt under er lavlønnet yrke

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
Hansien skrev (4 minutter siden):

Om forskjellen på 200,- og 230,- pr time er det som bikker deg så tror jeg heller du bør få opp et budsjett og luke ut de unødvendige utgiftspostene dine.

Og joda når husleie for å bo alene er bikket over 7 i mnd på fleste steder i norge, matpriser som går opp og strøm, bensin osv da er lønn viktigt. Og da er Noen 1000 kapper i forsjell en viktig faktor. Og det er forsjell på å få ut 18-21 k en 24-29 k. Du trenger ikke å lære opp meg, har alltid vart snål og spart masse penger. Og jeg har jo en jobb. Så Hva er problemet? 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (42 minutter siden):

Et flyttebyrå AS kunne fint drevet med fast ansatte i et flyttebyrå.

Problemet er Vikarloven som Jens Stoltenberg signerte, et regelrett svik mot arbeidere..

Og nå er Polen og Øst-Europa i Corona tilstand.. Derfor tror jeg billige østeuropeisk arbeidskraft er vanskelig å få tak i.

Jeg jobbet og slet som Vikar med overtid i ADECCO i mange år til jeg fikk sparken pga dårlig helse, dvs sykmeldt i 2 uker. Deretter sparken pga at jeg ble syk.

Er det rart folk ikke vil jobbe slik? Den 2 ukers sykmelding førte til at jeg ble trygdet.

Pre Stoltenberg signatur sviket ville jeg fått komme tilbake til jobben og lønna i en fast ansatt stilling med RETTIGHETER.

Enig men var det ikke Støre?

Uansett ja dette er en av mange feil den nye regjeringen har gjort. Vikarer er bra i krisetider eller tider med uventet arbeidsmengder. Har selv hatt flere vikarjobber og har trives med det. Det har gitt meg mye variert erfaring og kompetanse, uten at jeg har måtte "binde" meg fast til jobben. 

Et annet problem med vikarloven er at firmaer nå vil verge seg for å satse på oppdrag som kan både styrke bedriften og samfunnet. For arbeidstakere som sliter med å komme seg inn på jobbmarkedet har det å jobbe som vikar gitt dem en vei videre inn i jobbmarkedet. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
Gjest 7a52f...d72 skrev (3 minutter siden):

Og joda når husleie for å bo alene er bikket over 7 i mnd på fleste steder i norge, matpriser som går opp og strøm, bensin osv da er lønn viktigt. Og da er Noen 1000 kapper i forsjell en viktig faktor. Og det er forsjell på å få ut 18-21 k en 24-29 k. Du trenger ikke å lære opp meg, har alltid vart snål og spart masse penger. Og jeg har jo en jobb. Så Hva er problemet? 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Og ska du spare til egenkaptial så må du spare store summer hvar mnd for at du ska få det till. Ellers må du spare i en evighet. Og ska du ens komme in på boligmerkedet så tror jeg ikke en lønn på 160-200 nok i timen vil hjelpe. Med mindre du ønsker å jobbe deg ihjæl. Tung fysisk jobb krever også veldigt mye mer en stillesittende jobber. Mye større risiko for skader 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Hansien skrev (22 minutter siden):

Lønna er alt for lav for mengden fysisk aktivitet det gjerne innebærer å drive med flytting. Man tjener like bra på å jobbe hos en matvarebutikk blant annet, og da er det jo selvsagt at folk heller velger et yrke som er lettere.

Hadde tatt den lønna og jobben kjapt om det var fast ansettelse....

Hilsen meg i Eksil i Strømstad på Nav internasjonal...

Det mangler ikke på viljen, det mangler på elendige vilkår....

En av de siste jobbene var på byggeplass, jeg var ufaglært jernbinder og dyktig i jobben.

Min feil var at jeg trodde jeg kunne ta en halvtime lunsjpause som andre og dytte en brødskive og en kaffe inn i kjeften.

Når jeg kom tilbake så hadde polakkene gjort jobben I PAUSA, polakkene tror det er kriminalitet å ta lunsjpause... De spiser hjemme og i bilen....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
Gjest 7a52f...d72 skrev (7 minutter siden):

Og ska du spare til egenkaptial så må du spare store summer hvar mnd for at du ska få det till. Ellers må du spare i en evighet. Og ska du ens komme in på boligmerkedet så tror jeg ikke en lønn på 160-200 nok i timen vil hjelpe. Med mindre du ønsker å jobbe deg ihjæl. Tung fysisk jobb krever også veldigt mye mer en stillesittende jobber. Mye større risiko for skader 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

4500 er forsjellen på 200 og 230 i timelønn per mnd i 100% stilling 

det er mye penger speciellt i en tid som dette med øye priser. Da må også lønna opp for å ikke skape for store forsjeller. Alt under 230 er lavlønnet

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (12 minutter siden):

Enig men var det ikke Støre?

Uansett ja dette er en av mange feil den nye regjeringen har gjort. Vikarer er bra i krisetider eller tider med uventet arbeidsmengder. Har selv hatt flere vikarjobber og har trives med det. Det har gitt meg mye variert erfaring og kompetanse, uten at jeg har måtte "binde" meg fast til jobben. 

Et annet problem med vikarloven er at firmaer nå vil verge seg for å satse på oppdrag som kan både styrke bedriften og samfunnet. For arbeidstakere som sliter med å komme seg inn på jobbmarkedet har det å jobbe som vikar gitt dem en vei videre inn i jobbmarkedet. 

Nei Støre var ikke da, mulig han var minister..

Stoltenberg var statsminister.

Det er kjempelenge siden, Vikarloven var ferdig og var for å tekkes EU og EØS..

Høyre og høyresiden i AP jublet nok.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Nei Støre var ikke da, mulig han var minister..

Stoltenberg var statsminister.

Ahh, ok beklager trodde du refererte til den nye vikarloven til Støre. Ja, Stoltenberg-regjeringen var også en tulleregjering av rang. SV sin utrolige naive og særs idiotiske skolepolitikk er jo noe vi enda sliter med å få fikset opp i. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72

Tror også folk flest vil ha gode arbeidavilkor og tid over til å kunne leve. Og trygghet. Og lønn å leve på og kunne spare. Tror mange høyre standarden sin. Sen har denne servicen tatt helt av og folk som jobber ska ikke jobbe lengre- dem ska se ut som smilende dukker 24/7 og være positive og hjelpsomme i 9 Tim i strekk uansett om jobben er fysisk tung eller sittestillende. Vi er ikke mennesker lengre uten roboter. :) folk vil vel hellre gå på nav eller finne seg en jobb som føles menneskelig og grei :)

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72 skrev (18 minutter siden):

 Mener du det? 
200 er ca 32 k i mnd

230 er ca 36 k i mnd 

Etter skatt gjor det en stor forsjell, hvartfal på sparande.

mange som har 230 som minimum lønn i Norge. Allt under er lavlønnet yrke

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Ja. Om man går over de faste utgiftene kan man fint hente inn en del ekstra sparepenger der og. Og om man veltes økonomisk av å 'bare' ha 200kr/t så blir ting ikke så mye bedre av å bare gå opp i lønn som regel. Det ligger da ofte et annet problem bak enn at lønna er for lav.

Bruken av "du" var vel kanskje noe feil fra min side da det var myntet som et generelt "du" til leseren og ikke deg. Beklager dette.

Gjest 7a52f...d72 skrev (14 minutter siden):

Og joda når husleie for å bo alene er bikket over 7 i mnd på fleste steder i norge, matpriser som går opp og strøm, bensin osv da er lønn viktigt. Og da er Noen 1000 kapper i forsjell en viktig faktor. Og det er forsjell på å få ut 18-21 k en 24-29 k. Du trenger ikke å lære opp meg, har alltid vart snål og spart masse penger. Og jeg har jo en jobb. Så Hva er problemet? 

Det er ingen som påstår noe annet enn at det er en forskjell på utbetalinger når du har en lønn på 200kr/t kontra 230kr/t. Påstanden min gikk på at en slik lønnsøkning er ikke løsningen om du har økonomiske utfordringer ved 200kr/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke snakke for andre, jeg er gift og kona er kokk. Om jeg hadde mulighet så hadde den lønna vært motiverende. Men det måtte vært fast med rett til å få en influensa eller ryggskade i 2 uker om så skjer...

Og slik er det ikke i Norge idag, alle lavtbetalte yrker er midlertidig ansatte vikarjobber, tilogmed merk i kommunen.

 

Veldig mye av det vi snakker om er et pennestrøk unna, problemet er at vi er avhengig av å tekkes EU....

Det gjelder strøm og Vikarlover. Om vi var for oss selv, så hadde vi hatt nok strøm og folk hadde hatt bedre jobber og vilkår.

Sannheten er at AP var med på det og gjennomførte det, nå ser de at det var feil. Men det var de som SIGNERTE loven...

Jeg hørte det live fra Stortinget..

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
geonaute skrev (2 timer siden):

Hei Alle,

Hvordan ser du på arbeidsledigheten i Norge i na tiden?

Jeg har nettopp startet et flyttebyrå og jeg har annonsert over alle mulige steder, men fikk nesten ingen søknader.

Jeg vet at jeg ber om deltid og dette er ikke den mest attraktive jobben i verden, men jeg hadde aldri forventet å ha så store problemer med å ansette personer. På annonsen min nevnte jeg ikke engang noen lønnskompensasjon. Jeg hadde aldri forventet å ha så mye vanskeligheter med å få folk til å jobbe.
Noen ideer om hvor jeg bør søke etter flere personer? Jeg har annonsert på NAV og Facebook Grupper. 

Takk

Folk er jo villige til å jobbe på slavekontrakter med lønninger tilsvarende det man får i Romania, så hvis du ikke kommer med bevis på dine påstander alle link til annonsen/utlysningen eller lignende så har jeg null tiltro til dine påstander.

Edit kan være at det langt ute på landet eller i nord norge, da kan det stemme.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
Hansien skrev (17 minutter siden):

Ja. Om man går over de faste utgiftene kan man fint hente inn en del ekstra sparepenger der og. Og om man veltes økonomisk av å 'bare' ha 200kr/t så blir ting ikke så mye bedre av å bare gå opp i lønn som regel. Det ligger da ofte et annet problem bak enn at lønna er for lav.

Bruken av "du" var vel kanskje noe feil fra min side da det var myntet som et generelt "du" til leseren og ikke deg. Beklager dette.

Det er ingen som påstår noe annet enn at det er en forskjell på utbetalinger når du har en lønn på 200kr/t kontra 230kr/t. Påstanden min gikk på at en slik lønnsøkning er ikke løsningen om du har økonomiske utfordringer ved 200kr/t.

200 nok er lavlønnet og alt under 230. Og folk som har 200 i timen sliter mest sansynligt med ekonomi uansett. Med mindre en er et par eller bor med andre 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Hansien skrev (58 minutter siden):

Lønna er alt for lav for mengden fysisk aktivitet det gjerne innebærer å drive med flytting. Man tjener like bra på å jobbe hos en matvarebutikk blant annet, og da er det jo selvsagt at folk heller velger et yrke som er lettere.

Nei det er feil, det er ikke alle som kan jobbe i butikk... Det høres kanskje lett ut dvs kassa på Ica og det der, men det er en masse, sosiale ferdigheter, være blid, huske beløp og vite hvor alt er.

Jeg elsker å bære bruke kroppen og manuelt arbeid, truck, maling, bygging, sjauing, 200kr timen var drømmelønn for meg, tror jeg hadde 190 på Husqvarna og jobbet masse overtid for å spe på som vikar... Og jeg var ikke alene, jeg lærte opp en drøss fra ulike byråer.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

40% tilsvarer jo kun 40% av en 100% jobb.
Det kan være så enkelt som at uten studenter til å flytte til studiested, så har fåtallet prioritert høyere stillingsprosenter. Koronaen har nok gjordt at veldig få er veldig til å gå ned i lønn OG stillingsprosent kontra å prøve å vente ut lavkonjukturen i forbindelse med Korona.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...