Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å finne arbeidskraft i Norge nå?


Anbefalte innlegg

Gjest 7a52f...d72
Hansien skrev (20 minutter siden):

Ja. Om man går over de faste utgiftene kan man fint hente inn en del ekstra sparepenger der og. Og om man veltes økonomisk av å 'bare' ha 200kr/t så blir ting ikke så mye bedre av å bare gå opp i lønn som regel. Det ligger da ofte et annet problem bak enn at lønna er for lav.

Bruken av "du" var vel kanskje noe feil fra min side da det var myntet som et generelt "du" til leseren og ikke deg. Beklager dette.

Det er ingen som påstår noe annet enn at det er en forskjell på utbetalinger når du har en lønn på 200kr/t kontra 230kr/t. Påstanden min gikk på at en slik lønnsøkning er ikke løsningen om du har økonomiske utfordringer ved 200kr/t.

Og speciellt Hvis en kun får 60% stillinger. Ska en da som godt voxen ha flere jobber og ikke ha en trygghet å kunne komme hjem fra jobb å vare ferdig. Kjeresten min som bor i en annen kommune jobber som både vekter, renholdsleder og flyttehjelp. Alle er deltidskontrakter uteom ledarrollen. Han har 200 i timen uansett og jobber 50-60 timer i uken. Det er ikke lønnsomt for hjernen helsen eller for lommeboka. Det er en lavlønnet jobb- bytter du jobb og jobber mindre og har trygghet så kan du fort få dobblet så mye i lønn. Min kjereste har fått ny stilling og vil tjene 240 i timen og Etter Noen år 450. Trenger ikke utandning engang. Får du fast stilling på Fex Ikea med fast schema så tjener du 270 i timen og får gode avtaler. Jeg mener det- 230 og alt under er alt for lavt

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7a52f...d72
Gjest 7a52f...d72 skrev (2 minutter siden):

Og speciellt Hvis en kun får 60% stillinger. Ska en da som godt voxen ha flere jobber og ikke ha en trygghet å kunne komme hjem fra jobb å vare ferdig. Kjeresten min som bor i en annen kommune jobber som både vekter, renholdsleder og flyttehjelp. Alle er deltidskontrakter uteom ledarrollen. Han har 200 i timen uansett og jobber 50-60 timer i uken. Det er ikke lønnsomt for hjernen helsen eller for lommeboka. Det er en lavlønnet jobb- bytter du jobb og jobber mindre og har trygghet så kan du fort få dobblet så mye i lønn. Min kjereste har fått ny stilling og vil tjene 240 i timen og Etter Noen år 450. Trenger ikke utandning engang. Får du fast stilling på Fex Ikea med fast schema så tjener du 270 i timen og får gode avtaler. Jeg mener det- 230 og alt under er alt for lavt

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Vekterjobben er 230 i timen da men er deltid *

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Nei det er feil, det er ikke alle som kan jobbe i butikk... Det høres kanskje lett ut dvs kassa på Ica og det der, men det er en masse, sosiale ferdigheter, være blid, huske beløp og vite hvor alt er.

Bemerk at jeg skriver "Blant annet". Det finnes masse jobber å kunne ta på seg som gir en lønn rundt 200kr/t uten denne mengden fysisk aktivitet

For øvrig, når jeg selv jobbet på matbutikk fikk jeg lov til å kun jobbe på lageret med mottak av varer, plassering og rydding og slapp helt unna det å sitte i kassa trass det var en del av stillingen min. Jeg var kanskje heldig og hadde kolleger som i all hovedsak foretrakk å sitte i kassa.

Huske beløp? Det er nok en svunnen tid når alt foregår via maskiner. Kanskje enkelte lokale matvareforretninger opererer med gammeldags kassasystem, men de er nok heller unntaket enn regelen. Og det å vite hvor alt er hører sjeldenheten til. Du lærer deg noen enkle triks for å vite sånn CA hvor ting skal være, men de fleste jeg har spurt om ting må som oftest bruke 1 min på å lete de og.

 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Bemerk at jeg skriver "Blant annet". Det finnes masse jobber å kunne ta på seg som gir en lønn rundt 200kr/t uten denne mengden fysisk aktivitet

For øvrig, når jeg selv jobbet på matbutikk fikk jeg lov til å kun jobbe på lageret med mottak av varer, plassering og rydding og slapp helt unna det å sitte i kassa trass det var en del av stillingen min. Jeg var kanskje heldig og hadde kolleger som i all hovedsak foretrakk å sitte i kassa.

Huske beløp? Det er nok en svunnen tid når alt foregår via maskiner. Kanskje enkelte lokale matvareforretninger opererer med gammeldags kassasystem, men de er nok heller unntaket enn regelen. Og det å vite hvor alt er hører sjeldenheten til. Du lærer deg noen enkle triks for å vite sånn CA hvor ting skal være, men de fleste jeg har spurt om ting må som oftest bruke 1 min på å lete de og.

 

Haha jeg spør alltid om pris og hvor ting er, og jeg hadde aldri husket slikt selv, iallefall ikke som vikar..

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72

Flyttehjelp krever oftest at en er tillgjengelig 24/7. Og for 200 i timen så er det en jobb svært få vil ha. Du må innimellom ta oppdrag på kort varsel der du ska kjøre å flytte i over 12 timer i strekk. Det er ofte deltidstillinger som annonseras ut, men du jobber langt mer en det men du må stille opp på kort varsel og være lojal. Når det finnes jobber som tillbyr fast schema, du vet når du ska jobbe og er ferdig, får fast lønn som er langt over 200 i timen, der du får gode avtaler. Nei da tror jeg flestparten velger alternativ 2. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 490f1...1ff

Det er ikke vanskelig å finne arbeidskraft. 

Men det er vesentlig ting å vite hvem du søker etter. 

Hva er egentlig visjonen til bedriften?

Uten visjon så drar jo ingen til en slik bedrift. 

Anonymous poster hash: 490f1...1ff

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Jobber ikke studenter lenger? Denne jobben burde jo passe fint for en student til å spe på studielån og stipend. Når jeg studerte jobbet jeg 60 % på bensinstasjon til 136 kr/timen. Joda, det er noen år siden, men selv med inflasjonsjustering er 200 kr/timen langt bedre. 

Jeg tipper TS forventer at den ansatte alltid skal være tilgjengelig. Ikke så lett å kombinere med studier da. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kajac said:

Jobber ikke studenter lenger? Denne jobben burde jo passe fint for en student til å spe på studielån og stipend. Når jeg studerte jobbet jeg 60 % på bensinstasjon til 136 kr/timen. Joda, det er noen år siden, men selv med inflasjonsjustering er 200 kr/timen langt bedre. 

Joda.
Men flere har fjernstudier i år og i fjor, og mange har rykket opp til å ta jobbene østeuroperne bruker å ta. Og på toppen av det er det jo februar, det er en del måneder siden studentene fant seg deltidsjobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å få folk til en 40 % stilling er vanskelig

og det er stort sett bare desperate folk, studenter , pensjonister eller utlendinger som tar det eventuelt andre folk som har deltidsstilling fa før og derfor trenger jobben for å full prosent.

Forklaringen er meget enkel

og det er at kostnadsnivået i norge er ganske høyt

Dersom noen må kjøre for å komme seg på jobb og en bare har 40 % prosent så går mye av vinninga opp i spinninga i avgifter og bom + vedlikehold av bil

og da er ikke utgifter slik som husleie og annet tatt med

Dette er i tilegg til at du har mye mindre rettigheter ved en deltidstilling enn hva du ville hatt med en full stilling

Deltidsstillingen bør være på minst 60 % med mulighet for ekstra arbeid om du skal ha håp om å få napp

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er ett veldig stort problem å tilby fulltidsstillinger 

man kan jo ta på seg andre tranportoppdrag dersom det blir lite flytting

en må ikke kun drive med å flytte sakene til folk ved flytting dersom en allerede har en lastebil eller noe annet tranportmiddel for å flytte saker

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste som kan ta det er studenter, og de er ikke alltid flinke til å flytte.

Ofte har ikke lappen, og har ikke erfaring.

Hvorfor tilbyr du ikke heller tre stillinger 💯% en sjåfør og to sjauere som kan ha fleksible oppgaver???

Er det så vanskelig å tilby faste stillinger til et firma? Merk back in the days hadde det vært et Krav, bare ekstrahjelp over dette hadde du fått tillatelse til å hyre inn deltids...

Ring Adecco og skaff noen deltids slaver fra Polen eller Litauen, eller ansett folk normalt!!!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (35 minutter siden):

Eneste som kan ta det er studenter, og de er ikke alltid flinke til å flytte.

Ofte har ikke lappen, og har ikke erfaring.

 

I byen jeg bor i (Trondheim) har det beste flyttebyrået så og si bare studenter som ansatte (skal sis at de som driver byrået startet det når de selv var studenter). Så joda studenter kan godt ta i et tak å bedrive flytting :) 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Undified said:

Fra en som har flyttet mye rundt i landet gjennom livet så vil jeg si at det å bære møbler, esker og sekker fra hus til hus som hverdagsjobb frister meget lite. Jeg tror de fleste vet hvor utrolig kjip denne jobben er. Det er nok der det ligger, dessverre.

Litt sexy er det, så lenge man har ramper og traller nok.
Men veldig mye boligfelt hvor man på liv og død skal ha alt av veranda eller hovedinngang på andre siden av huset fra alt av tilgjengelig vei. Samt alt skal i andreetasjen eller i kjellern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (6 timer siden):

Som nyutdannet så hadde jeg bare noen få tusen mer utbetalt en min mor som var uføretrygdet. Det var veldig lite motiverende. Samtidig kan ikke trygda bli så veldig mye lavere for et verdig liv. 

Folk som har jobbet med høy lønn får mye mer i trygd enn de som ikke har jobbet de siste 3 årene før de ble syk.
Mange studenter som jobber i yrker med mye gjennomtrekk, som matbutikken, og pizzabakeren. 

 

Flyttebyrå er ikke akkurat noen ideel jobb for studenter, når en garantert må jobbe til alle tider på døgnet.

Og hvem andre vil ta en 40% stilling?

Jeg kunne faktisk tatt denne jobben, og 40% passer meg perfekt, da jeg allerede har en jobb på sommerstid så jeg kan ikke jobbe hos noen andre alle dager. Har i tillegg førerkort for tung lastebil.
Men, jeg bor rett utenfor Trondheim, og kan ikke flytte. 
Så har vi NAV da... NAV trekker meg nok allerede, og ja jeg skjønner at en ikke skal snylte på staten etc, men det er uføretrygdede som får mer enn meg, selv når jeg tjener 120k utenom.
Som flere har sagt, for mange så lønner det seg ikke å jobbe, da NAV/Staten trekker deg, så du kommer dårligere ut. 

 

Lenke til kommentar
Gjest ebb4a...bbc
Gjest 7a52f...d72 skrev (8 timer siden):

jobber selv 80% i en jobb uten utandning i Norge og får utbetalt 320 i timelønn. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Så bra for deg, det er jo veldig godt betalt. Bedre enn flusst av fagarbeidertariffer med full ansiennitet. Men det er massevis av jobber hvor 200 er helt greit betalt ift hva andre i samme og lignende stillinger tjener. Tariff i kommunesektoren for ufaglærte uten erfaring er på noe over 160kr/t, feks. 

Anonymous poster hash: ebb4a...bbc

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Guest ebb4a...bbc said:

Så bra for deg, det er jo veldig godt betalt. Bedre enn flusst av fagarbeidertariffer med full ansiennitet. Men det er massevis av jobber hvor 200 er helt greit betalt ift hva andre i samme og lignende stillinger tjener. Tariff i kommunesektoren for ufaglærte uten erfaring er på noe over 160kr/t, feks. 

Anonymous poster hash: ebb4a...bbc

200 kr er greit betalt dersom en har 100 % stilling

Det er elendig betalt dersom du kun jobber 2-3 ganger i uka 

eller 40% stilling

Det er ikke gratis å leve eller å kjøre bil til jobb eller annet tranportmiddel

Endret av Lodium
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...