Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pruting på bruktbil


SheldonC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hva prisklasse selvfølgelig.
Som nevnt finn feil. Ta med deg den du kjenner som kan mest om bil, det du ikke finner, finner han/hun. Virk mindre int enn du egentlig er, bruk gooood tid. Stillhet er bra, la selger få kjenne på det mens du befarer bilen. Alt av riper, rust & småtteri nevner du for personen du har med . Alt som er bra gir du f i å nevne mens selger står der. Derfra ber du om prøvekjøring på minst 15 min. Dukker det mer opp da nevner du det når du kommer inn igjen. Pokerfjes er viktig, ikke glis når du kommer inn døra igjen :lol:

Er bilen ok så lek usikker, eksempel: at den ikke var helt slikt du tenkte deg, litt mye feil, hjem å tenke, se på andre alternativ..
Det å kjøpe bil er et spill.
Du kan også logge inn på SV å se hvor lenge bilen har stått der, har den stått der en stund kan du dra det ganske langt.
Det er lettere med privat personer enn med selgere. Noen biler får du ikke pruta, kan allerede være bud & mye int. Da funker det ikke.
Gjerne få skrevet inn en liten garanti på 1000 eller 2000km også, kan være fint å ha (så sant det ikke er gjenstående nybilgaranti)

Ikke vær redd for å prute for mye eller si nei om selger vil møte deg halvveis.

Hilsen en du ikke vil selge din bil til.

Endret av Pizza3333
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min bil var annonsert til 165k hos forhandler. Jeg tenkte da at da forventer de å klare å få ca 155k for den, og det var ikke vanskelig å få den ned dit. De kunne i tillegg gi meg 3k for den gamle skraphaugen min, men Til det takket jeg nei til da jeg håpte å få mer for min. Jeg tilbød 149k og etter litt tenking gikk selger med på dette. Dette er 3 år siden nå.

Jeg fikk solgt min bil privat for 10k.

 

Er bilen dyrere enn dette er det sikkert mulig å prute mer enn de 16k jeg fikk til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tommelfinger regel er at du skal 8-12% ned. Både på nybil og bruktbil. 

Og ja, du må være villig til å gå fra handelen for å få det som du vil. 

Jeg er ikke noe god til å prute, når jeg først ha funnet et kjøretøy som «tikker alle boksene» så er det viktigere for meg å gjennomføre handelen enn å spare 10000,- Men jeg har ikke kjøpt biltype som det finnes 12 av å velge imellom brukt noen gang heller da.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (30 minutter siden):

Tommelfinger regel er at du skal 8-12% ned. Både på nybil og bruktbil. 

Null problem, men på nybil begrenser du deg til ukurant lagervare, og på bruktbil til de som har vært priset over verdi.

Det eneste som spiller noen rolle på brukt er hvordan den er priset i forhold til markedsverdi, andre tilsvarende.

Jeg har både kjøpt og solgt til 100% av annonsert realistisk pris, men vet jo at enkelte ikke vil handle på den måten, det er fritt valg. To biler og to motorsykler solgt i det siste med null pruting, uten at kjøperne har gjort en dårlig handel. Den siste bilen jeg solgte var ganske unik, jeg lurer fortsatt på hva de tenkte de som ønsket å kjøpe den, men prioriterte å prute fremfor å kjøpe.

 

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg jaktet på en eldre bil som bare skulle gå et år. En forhandler hadde en bakerst med litt støv på. 30 000 kr. Jeg bød 15 000 og fikk den. Den var EU-godkjent av forhandlerens eget verksted. Jeg sjekket bilen hos NAF i hemmelighet da jeg prøvde den.

Tilstand dokumentert og fotografert: Feil type 1: Rustne bremserør, hull i bensintanken og engelske (venstrevridde) lykter, stor ripe i frontruta. Ripa kunne jeg se, likedan de ganske rustne røra, men hullet i tanken eller de feil lyktene oppdaget jeg ikke selv.

Hvem hadde satt inn de feil lyktene? Merkelig.

Så gikk den til en kompis som fikset alt sammen. Jeg tok regningen, kr 11 000 og gikk tilbake til daglig leder i butikken. Konfrontert med at de solgte den utgitt som EU-godkjent kvalifiserte til bråk med Veivesenet. Jeg fikk mine 11 000 tilbake uten debatt og var fornøyd med det. Bilen holdt i 6 år og to EU kontroller til. 

Lenke til kommentar

Det er nok ofte litt marginer, så man kan prute. Jeg fikk åtte nye dekk og nye bremser på en Ford til 160000. Prisen kunne muligens vært prutet ned også, men det var ingen billigere tilsvarende Ford på finn.no så jeg tenkte det ikke var så mye å hente. To uker etter at bruktbilgarantien utløp paia den ene dieselinjektoren. Dette ble utbedret kostnadsfritt siden det var så kort tid etter garanti-utløp. Alt i alt så betyr det at jeg gjerne handler bil samme sted igjen, og da har forhandleren oppnådd det han ønsker, også. Verkstedet er bra også, så de tar nok inn det tapte i fortjeneste på service, og jeg får driftssikkerhet. Det får man ikke alle steder.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mag ne said:

Null problem, men på nybil begrenser du deg til ukurant lagervare, og på bruktbil til de som har vært priset over verdi.

Det eneste som spiller noen rolle på brukt er hvordan den er priset i forhold til markedsverdi, andre tilsvarende.

Jeg har både kjøpt og solgt til 100% av annonsert realistisk pris, men vet jo at enkelte ikke vil handle på den måten, det er fritt valg. To biler og to motorsykler solgt i det siste med null pruting, uten at kjøperne har gjort en dårlig handel. Den siste bilen jeg solgte var ganske unik, jeg lurer fortsatt på hva de tenkte de som ønsket å kjøpe den, men prioriterte å prute fremfor å kjøpe.

 

På nybil har jeg fått 8 - 10% som privatperson uten noen storkunde-avtale gjennom arbeidsgiver e.l., ingen var lagervare. Fikk 8% på bil og utstyr på VW og det samme på en MB C-klasse da den var helt ny, det var i tillegg til kampanjerabatt på modellen. Forsåvidt enig i det du skriver ift. bruktbil, man har ikke mange argumenter igjen dersom bilen du ser på er billigst av samtlige sammenlignbare modeller (årsmodell, km, utstyr og tilstand) på finn.no. Men er det en bilmodell det ligger hundrevis av ute kan det fortsatt være muligheter. Kjøpte selv en rimelig nr. 2 bil denne uken. Hadde tenkt å forsøke å prute 5.000,- på bilprisen på 90.000,-. Godt mulig det hadde vært mulig, men ettersom bilen både var klart rimeligst av alle på finn.no, hadde full servicehistorikk, litt mer utstyr og var meget pen sammenlignet med andre så droppet jeg det. Alt virket veldig ryddig og kjøper visste jeg hadde kjørt 1 time for å se på den. Hadde det vært en annen prisklasse og mer å spare hadde jeg nok forsøkt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg gjenopptar denne tråden om det går greit.

Vi er nå i 2023, avgiftene på bilene har økt og lånerentene har doblet seg. Dette er nok mye av grunnen til at nybilsalget for januar og februar har sunket med 25% sammenlignet med samme måned i 2022.

Det burde vel gi muligheter for å gjøre et god kjøp, skulle man tro?

Noen tips? Jeg ser etter en stor familiebil, enyaq eller ioniq 5 f.eks.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (5 minutter siden):

Vi er nå i 2023, avgiftene på bilene har økt og lånerentene har doblet seg. Dette er nok mye av grunnen til at nybilsalget for januar og februar har sunket med 25% sammenlignet med samme måned i 2022.

Det burde vel gi muligheter for å gjøre et god kjøp, skulle man tro?

Noen tips? Jeg ser etter en stor familiebil, enyaq eller ioniq 5 f.eks.

Tesla Model Y er vel det desidert beste kjøpet i denne klassen nå. Det vitner vel salgslistene om også, så der har du mitt tips.

Vi har hatt vår TMY i nesten ett år nå uten noen som helst form for problemer, og er kjempefornøyde. God pris, god plass, 1600 kg tilhengervekt, god rekkevidde, rask lading og Tesla's superladenettverk. En uslåelig kombinasjon.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Tesla Model Y er vel det desidert beste kjøpet i denne klassen nå. Det vitner vel salgslistene om også, så der har du mitt tips.

Vi har hatt vår TMY i nesten ett år nå uten noen som helst form for problemer, og er kjempefornøyde. God pris, god plass, 1600 kg tilhengervekt, god rekkevidde, rask lading og Tesla's superladenettverk. En uslåelig kombinasjon.

Jeg er helt enig, men de har også fjernet parkeringssensoren. Vi har en supertrang garasje (220cm åpning), og turte ikke rygge teslaen inn der under prøvekjøring. Faktisk var det skummelt allerede fra start, da teslaen var lukeparkert og man ikke ser hvor panseret slutter. Dette fungerer dårlig i trange parkeringshus i og rundt oslo!

Med en enyaq med 360-kamera var det ikke noe problem å komme seg inn i garasjen. Vi skal teste med en ioniq 5 ikveld tilfeldivis.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig, men de har også fjernet parkeringssensoren. Vi har en supertrang garasje (220cm åpning), og turte ihvertfall ikke rygge teslaen inn der under prøvekjøring. Faktisk var det skummelt allerede fra start, da teslaen var lukeparkert og man ikke ser hvor panseret slutter. Dette fungerer dårlig i trange parkeringshus i og rundt oslo!

Med en enyaq med 360-kamera var det ikke noe problem å komme seg inn i garasjen. Vi skal teste med en ioniq 5 ikveld tilfeldivis.

Parkeringssensor er et handikap. 

Du skal rygge inn, og da har det ikke noe å si om en ser hvor panseret slutter.

Den eneste bilen jeg må gå ut for å sjekke avstand til vegg, er på en Vito uten ryggekamera.
Klarer å plassere bilen med kun speil. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Parkeringssensor er et handikap. 

Du skal rygge inn, og da har det ikke noe å si om en ser hvor panseret slutter.

Den eneste bilen jeg må gå ut for å sjekke avstand til vegg, er på en Vito uten ryggekamera.
Klarer å plassere bilen med kun speil. 

Du var da veldig bastant. "Du skal rygge inn"??! Hvordan får du det for deg at alle i verden skal rygge inn på en parkeringsplass? Eller tenker du at det er skummelt å rygge ut fra en garasje? Isåfall burde du prøve ryggekamera. Man har bedre oversikt med ryggekamera siden det er plassert lengre ned og ikke har et panser i veien.

"Parkeringssensor er et handicap". Er du litt Amish? (edit: moderering av språk). I tilfelle du ikke har erfaring med barn, så kan de finne på å krype langs veien på en parkeringsplass eller utenfor barnehage. En parkeringssensor vil oppdage sånt OG stoppe bilen, mens et panser vil hindre sikten din. 

Supert at du alltid vet hvor hjørnene på bilen din er, men i de fleste tilfeller så er det flere som kjører bilen. Å ha et instrument som forteller hvor lang avstand det er til hindringer er et verktøy. 

 

Endret av Axefjord
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (6 timer siden):

Du var da veldig bastant. "Du skal rygge inn"??! Hvordan får du det for deg at alle i verden skal rygge inn på en parkeringsplass? Eller tenker du at det er skummelt å rygge ut fra en garasje? Isåfall burde du prøve ryggekamera. Man har bedre oversikt med ryggekamera siden det er plassert lengre ned og ikke har et panser i veien.

Det er mye tryggere, og enklere å rygge inn.
Så og si alle kollisjoner og ulykker på parkeringsplasser skjer når folk skal rygge ut.
Masse artikler om barn som har blitt rygget på. 

https://www.tryggtrafikk.no/kjore/bil/tips/derfor-bor-du-parkere-med-nesa-ut/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...