Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2009 Subaru Forester starter plutselig ikke lenger


Anbefalte innlegg

Oppdatering: OK, ganske pinlig, men viste seg at det var batteriet i bilen som var gåent. Kom en kar med en sånn jumpstarter-pakke i stad, og da starta bilen umiddelbart. Jeg har jo fulladet batteriet med batterilader to ganger, uten noen som helst antydning til at bilen skal starte.

Men kan det være at batteriet trengte mer kraft "utenfra"? Det ga ikke mer enn 11V når han målte. Og kaldstartstrømmen var nede på 15-20 A CCA, når det egentlig skulle være på rundt 650.

Uansett - det ble heldigvis en veldig enkel og billig løsning. Også skal jeg kjøpe en sånn jumpstarter-pakke til neste gang. Takk for forslag og info, alle sammen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en beskrivelse av hvilken spenning et bilbatteri skal ha: Et fullt batteri i god stand skal ha en spenning på 12,7 volt når motoren er av (hvilespenning). Hvis det er rett over 12 volt, er batteriet omtrent halvfullt – og hvis det er under 12 er batteriet utladet eller ødelagt og det er på tide å bytte.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (15 minutter siden):

Her er en beskrivelse av hvilken spenning et bilbatteri skal ha: Et fullt batteri i god stand skal ha en spenning på 12,7 volt når motoren er av (hvilespenning). Hvis det er rett over 12 volt, er batteriet omtrent halvfullt – og hvis det er under 12 er batteriet utladet eller ødelagt og det er på tide å bytte.

Dynamoen skal gi 14,4v og hvilspenningen varierer men rundt 12,5-13v

Lenke til kommentar
hattori_hanzo skrev (4 timer siden):

Det ga ikke mer enn 11V når han målte. Og kaldstartstrømmen var nede på 15-20 A CCA

Det er ikke noe poeng å måle kaldstartstrømmen på et batteri som har så lav spenning.

Det høres ut som at det batteriet har blitt ødelagt. Har det stått på noe strøm som har tappet batteriet?

Lenke til kommentar
1 hour ago, mobile999 said:

Det er ikke noe poeng å måle kaldstartstrømmen på et batteri som har så lav spenning.

Det høres ut som at det batteriet har blitt ødelagt. Har det stått på noe strøm som har tappet batteriet?

Ikke som jeg kjenner til. Det var et gammelt batteri, så jeg lurer på om det bare er alderen. Men da gir det kanskje ingen mening at bilen startet uten problemer i tre dager etter at jeg hentet den?

Skal sies at det ble litt småkjøring i dagene etter at jeg hentet bilen (turer på 10-20 minutter).

Lenke til kommentar
1 minute ago, sedsberg said:

Hvis du setter batteriet på lader så legg merke til hvor lang tid det tar før det er fullt. Det bør ta rundt 10 timer. Blir det fullt på en time er det ødelagt.

En kort kjøretur er ikke nok til å lade et batteri. Da måtte du omtrent ha kjørt Oslo-Bergen og retur.

Jøss, det visste jeg ikke. Ikke rart at batteriet plutselig tømmes da, når det stadig blir borte mer og mer strøm, uten tilstrekkelig "påfyll".

Lenke til kommentar
39 minutes ago, hattori_hanzo said:

Jøss, det visste jeg ikke. Ikke rart at batteriet plutselig tømmes da, når det stadig blir borte mer og mer strøm, uten tilstrekkelig "påfyll".

Er det nok strøm til å starte så er det nok. Kapasiteten reduseres med alderen. Et nytt 65Ah-batteri har kanskje bare 4Ah igjen når det er fulladet. Hvis du da bare trenger litt strøm for å starte så er alt greit. Men ett sted går grensa. Og da fungerer det plutselig ikke.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
hattori_hanzo skrev (54 minutter siden):

Jøss, det visste jeg ikke. Ikke rart at batteriet plutselig tømmes da, når det stadig blir borte mer og mer strøm, uten tilstrekkelig "påfyll".

Det er en liten misforståelse her. Strømmen en start forbruker vil kanskje være ladet tilbake i løpet av 10-15 minutter. Så vanligvis vil bilbatteriet få nok påfyll om en ikke bruker for mye strøm i bilen. Men om et batteri har blitt langt på vei helt utladet så tar det mange timer med lader å lade det helt opp igjen. Om batteriet er nesten fult så tar det selvfølgelig ikke lange tiden før laderen sier at det er fult.

Lenke til kommentar
hattori_hanzo skrev (På 16.2.2022 den 18.26):

Tja, jeg vet ikke hvordan det funker når jeg kjøper en bil som har gått såpass mye og til en så lav pris (22 000 kr). Forhandleren annonserte i alle fall ikke med noen garanti på denne, nettopp pga. pris og km-stand. Ser at mange gjør det samme med såkalte "outlet"-biler.

Det 5 år reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbil fra forhandler. Ordet "outlet" har ingen juridisk betydning, men de har ofte en del vilkår der forhandler frasier seg så mye ansvar som mulig i tillegg til at de gjør seg ekstra vanskelig når det oppstår en reklamasjonssak. Merk at reklamasjonsretten kun gjelder skjulte feil og mangler og at det gjelder kun når bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente. Forhandlere gjør derfor mye for å så tvil om tilstanden til bilen slik at de kan peke tilbake på at du "ble advart".

Poenget er at hvis det står "fullt kjørbar men vi kan ikke garantere hvor lenge" så mener jeg du har grunn til å forvente at den er fullt kjørbar i mer enn 4 dager. Men de forsøker nok å skjule seg bak det at du hadde blitt advart om at de ikke kan garantere hvor lenge. Klag gjerne til forhandler snarest mulig og rådfør deg med forbrukerrådet. Send dem annonsen og be de tolke hva de mener du hadde grunn til å forvente.

Lenke til kommentar
6 hours ago, mobile999 said:

Hvilken jumpstarter?

https://www.komplett.no/product/1146448/mobiler-klokker/tilbehoer-til-mobiltelefoner/powerbank/4smarts-jumpstarter-ignition-sortroed?channable=00808169640031313436343438c8&gclid=CjwKCAiAgbiQBhAHEiwAuQ6BksVlsmFMQvLm9Ng2YNeZKvxjANcOBt17OfCERCZW-91fW6-fsW7J3RoCicUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Gikk for denne. Så jo i teorien genial ut, selv om jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til sånne "alt-i-ett"-løsninger. Prøvde å sammenligne specs med de dedikerte bilbatteri-starterne, og det så ut til å være mer eller mindre det samme.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Det 5 år reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbil fra forhandler. Ordet "outlet" har ingen juridisk betydning, men de har ofte en del vilkår der forhandler frasier seg så mye ansvar som mulig i tillegg til at de gjør seg ekstra vanskelig når det oppstår en reklamasjonssak. Merk at reklamasjonsretten kun gjelder skjulte feil og mangler og at det gjelder kun når bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente. Forhandlere gjør derfor mye for å så tvil om tilstanden til bilen slik at de kan peke tilbake på at du "ble advart".

Poenget er at hvis det står "fullt kjørbar men vi kan ikke garantere hvor lenge" så mener jeg du har grunn til å forvente at den er fullt kjørbar i mer enn 4 dager. Men de forsøker nok å skjule seg bak det at du hadde blitt advart om at de ikke kan garantere hvor lenge. Klag gjerne til forhandler snarest mulig og rådfør deg med forbrukerrådet. Send dem annonsen og be de tolke hva de mener du hadde grunn til å forvente.

Takk - det var oppklarende.

I dette tilfellet mistenker jeg vel kanskje at de visste at batteriet var mer eller mindre dødt. Når det likevel er en så rimelig og enkel fiks, så gidder jeg ikke å lage noe mer fuzz om det.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Svein M said:

Det er en liten misforståelse her. Strømmen en start forbruker vil kanskje være ladet tilbake i løpet av 10-15 minutter. Så vanligvis vil bilbatteriet få nok påfyll om en ikke bruker for mye strøm i bilen. Men om et batteri har blitt langt på vei helt utladet så tar det mange timer med lader å lade det helt opp igjen. Om batteriet er nesten fult så tar det selvfølgelig ikke lange tiden før laderen sier at det er fult.

Åja, så det er egentlig først hvis batteriet har blitt tappet på en annen måte (annen enn ved oppstart) at dynamo-ladingen ikke er tilstrekkelig? Om du f.eks. har latt et lys stå på, ved mye småkjøring eller lignende? Eller om batteriet er blitt dårlig, som i dette tilfellet.

Endret av hattori_hanzo
Lenke til kommentar

Et kjent problem med Forester er strømtrekk selv om den står avslått, det kan være så mye som 0,8-1A. Dette tapper batteriet og reduserer levetiden betraktelig. Kjenner folk som har byttet batteri hyppig og fått lite hjelp på verksted til feilsøking. Målte en gang over 0,8A strømtrekk på en av de 50A stamkablene som blant annet går til sikringsboksen i kupeen. Fant ikke eksakt feilkilde men etter litt googling fant jeg ut at denne problematikken er en gjenganger på Subaru Forester.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Powertrainer said:

Et kjent problem med Forester er strømtrekk selv om den står avslått, det kan være så mye som 0,8-1A. Dette tapper batteriet og reduserer levetiden betraktelig. Kjenner folk som har byttet batteri hyppig og fått lite hjelp på verksted til feilsøking. Målte en gang over 0,8A strømtrekk på en av de 50A stamkablene som blant annet går til sikringsboksen i kupeen. Fant ikke eksakt feilkilde men etter litt googling fant jeg ut at denne problematikken er en gjenganger på Subaru Forester.

Høres ikke bra ut. Hvordan unngår man noe sånt? Koble fra den ene polen etter hver kjøretur? 😆

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...