Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2009 Subaru Forester starter plutselig ikke lenger


Anbefalte innlegg

hattori_hanzo skrev (38 minutter siden):

Høres ikke bra ut. Hvordan unngår man noe sånt? Koble fra den ene polen etter hver kjøretur? 😆

Spørs om det er noe lurt da komponenter i bilen ofte er avhengig av konstant strøm (tilkoblet batteri) for å holde på ‘minnet’. Minnefunksjonen på radioen (preset av favorittkanaler) er det enkleste men i verste fall så må man inn med diagnoseutstyr for å få bort feilmeldinger etc. 

Enkel feilsøking kan være å ta en og en sikring og måle strømforbruket på batteriet for å forhåpentligvis finne en synder. Mange biler har en sikringsboks i motorrommet samt en i kupéen, noen også andre steder  (eks. under setet) så om ikke du finner strømtyven ved å ta de sikringene du ser… er det bare å lete videre/allierer deg med noen som kjenner bilen 😉 
 

Siden problemet er kjent så kan det være at eks. en kontroll-/styreenhet i bilen er strømtyven og da spørs det om man kan få løst problemet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hattori_hanzo skrev (53 minutter siden):

Høres ikke bra ut. Hvordan unngår man noe sånt? Koble fra den ene polen etter hver kjøretur? 😆

Om det skulle være slik at der er 1 A trekk så ville batteriet bli tømt i løpet av noen få dager. En mulighet i et slikt tilfelle er å ha batterilader i bilen og lade nesten hver dag.

Lenke til kommentar
hattori_hanzo skrev (4 timer siden):

Høres ikke bra ut. Hvordan unngår man noe sånt? Koble fra den ene polen etter hver kjøretur? 😆

Man har i utgangspunkte 3 alternativ der det beste er å finne feilen ved hjelp av å måle med et ampermeter i serie på hovedpluss til batteriet og bruke elimineringsmetoden ved å dra ut en og en sikring til strømtrekket går ned. Hvis man ikke finner feilen på den aktuelle kursen der strømtrekket er problemet kan man bruke et rele med styrestrøm fra en krets som brytes av tenningen for å kutte kursen ut når man stopper motoren. Det tredje alternativet er å montere en hovedstrømsbryter på batteriet.

Lenke til kommentar

Per nå så er det ingenting som tyder på at batteriet tappes (i alle fall om jeg antar at problemet i utgangspunktet skyldtes batteriets alder og tilstand). Men om de samme problemene dukker opp på nytt, nå med et splitter nytt batteri, så kan det jo tenkes at jeg må prøve ut noe av dette. Takk for tips, alle sammen.

Endret av hattori_hanzo
Lenke til kommentar
11 minutes ago, sedsberg said:

Hvis du nå har et multimeter så kan du begynne å kjapt måle batterispenninga før du skrur på bilen om morgenen. Du skal da ha ca. 12,6V for fullt batteri. 12,0 er lavt og ca. 11,4V er flatt.

Tenkte å handle inn et i løpet av helga. Duger noe sånt som dette eller? https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/maleinstrumenter/multimetere/uni-t-ut125c-multimeter-p48874

3 minutes ago, Powertrainer said:

Vil for sikkerhets skyld også målt ladespenningen, ideelt sett skal den være 14,7V men alt over 13,5V er innenfor i og med at den går litt opp med turtall.

Ladespenningen fra dynamoen? Hvordan måler jeg den? Samme som batterispenningen, bare mens bilen går?

Lenke til kommentar
hattori_hanzo skrev (Akkurat nå):

Tenkte å handle inn et i løpet av helga. Duger noe sånt som dette eller? https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/maleinstrumenter/multimetere/uni-t-ut125c-multimeter-p48874

Ladespenningen fra dynamoen? Hvordan måler jeg den? Samme som batterispenningen, bare mens bilen går?

Ja bare mål på batteriet når bilen går på tomgang👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...