Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2009 Subaru Forester starter plutselig ikke lenger


Anbefalte innlegg

Kjøpte en brukt 2009 Subaru Forester med over 270 000 km på samvittigheten. De 200 kilometrene fra forhandleren og hjem gikk knirkefritt. Startet også fint dagen derpå, og dagen etter der igjen. Etter fire dager var det plutselig ingen reaksjon når jeg trykket på start-knappen. Et lite klikk var alt. Prøvde å lade batteriet på nytt. Prøvde å bytte batteri på nøkkelen. Fortsatt ingen reaksjon.

Noen som har vært borti lignende symptomer?

Her er hvordan det ser og høres ut:

 

Endret av hattori_hanzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, Labelle said:

Kan jo være så mange ting på den km.standen. Kan godt være startmotoren som er røket. Har du ikke noe form for ''bruktbilgaranti'' som kan hjelpe deg her. Dette har jo skjedd såpass nylig etter kjøp.

Tja, jeg vet ikke hvordan det funker når jeg kjøper en bil som har gått såpass mye og til en så lav pris (22 000 kr). Forhandleren annonserte i alle fall ikke med noen garanti på denne, nettopp pga. pris og km-stand. Ser at mange gjør det samme med såkalte "outlet"-biler.

20 minutes ago, sedsberg said:

Hvis du klarer å lokalisere og komme til starteren så kan du prøve å få noen til å prøve å starte mens du banker på den med et kosteskaft eller lignende. Starter den da så er garantert starteren gåen.

Skal få med meg kona og teste ut etterpå - takk for tips!

Lenke til kommentar
1 hour ago, bruker-540634 said:

2.0d er ikke akkurat kjent for å være den mest pålitelige motoren subaru lager så får håpe at det ikke er noe alvorlig

Ai, ai. Da er det jo en mulighet for at jeg har kjøpt den gode, gamle katta i sekken.

Men fortsatt rart at den bare slutter å fungere sånn over natta eller?

Endret av hattori_hanzo
Lenke til kommentar
7 minutes ago, sedsberg said:

Ikke nødvendigvis. En starter bruker du jo kun når du starter den. Så å oppdage en feil når du skal starte den vil jo være veldig logisk.

Jepp, starteren er jeg med på. Men motoren ble nevnt, så tenkte mer på at det var rart om den bare plutselig ikke fungerer, uten noe som helst forvarsel. Skal også nevnes at jeg ikke har peiling, hvilket er grunnen til at jeg poster her 🙂

Lenke til kommentar
1 minute ago, hattori_hanzo said:

Jepp, skal klare å lokalisere startreleet. Har ikke multimeter, men har vurdert å skaffe meg for å sjekke batteriet og eventuelt spenningen fra dynamoen. Er det noe jeg kan bruke ifm. startreleet?

Du kan prøve å måle styrestrømmen til starteren/releet. Har du styrestrøm vet du at det må være starteren. Tror releet er kombinert med starteren på de fleste nyere biler nå.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Duriello said:

Høres ut som starteren, nesten 100% sikker 👍

Ok. Sjekket priser nå, bare for moro skyld. Ser at bildeler.no selger en starter for 6088 kr, mens skruvat.no selger en for 1395 kr. Er det noen gode grunner til å velge den til 6000? Ganske drøy prisforskjell, synes jeg.

Edit: blingset visst. Den fra skruvat.no passer visst ikke bilen min. Pga. effekten (1 kW vs 2,2 kW) mon tro?

Endret av hattori_hanzo
Lenke til kommentar
7 minutes ago, sedsberg said:

Du kan prøve å måle styrestrømmen til starteren/releet. Har du styrestrøm vet du at det må være starteren. Tror releet er kombinert med starteren på de fleste nyere biler nå.

Ok, men det kan vel fortsatt være noe helt annet enn starteren også, selv om startreleet fungerer? Eller misforsto jeg hva du mente?

Lenke til kommentar

Det kan absolutt være noe helt annet, men selve starteren er ganske lett å teste.

Men hvis releet får styrestrøm og har hovedstrøm så skal den starte dra motoren rundt. Gjør den ikke det så kan det ikke være annet enn releet eller starteren. Og jeg tror som sagt at de sitter i samme enhet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
16 minutes ago, sedsberg said:

Det kan absolutt være noe helt annet, men selve starteren er ganske lett å teste.

Men hvis releet får styrestrøm og har hovedstrøm så skal den starte dra motoren rundt. Gjør den ikke det så kan det ikke være annet enn releet eller starteren. Og jeg tror som sagt at de sitter i samme enhet.

Aha, da er jeg med. Da tar jeg en tur til Biltema i morgen og skaffer meg et multimeter. Og tar med batteriet og får det testet i samme slengen. Takk for svar! Oppdaterer status i morgen

Lenke til kommentar
hattori_hanzo skrev (1 time siden):

Ok. Sjekket priser nå, bare for moro skyld. Ser at bildeler.no selger en starter for 6088 kr, mens skruvat.no selger en for 1395 kr. Er det noen gode grunner til å velge den til 6000? Ganske drøy prisforskjell, synes jeg.

Edit: blingset visst. Den fra skruvat.no passer visst ikke bilen min. Pga. effekten (1 kW vs 2,2 kW) mon tro?

Usikker :)

 

Ganske sikker på starteren siden jeg hadde samme problem på min bil nr2, en 2005 avensis for ett par mnd siden. Men det kan og være som sedsberg skriver.

Men lykke til i mårra, krysser fingrene for billigst mulige løsning 👍

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
hattori_hanzo skrev (10 timer siden):

Ok. Sjekket priser nå, bare for moro skyld. Ser at bildeler.no selger en starter for 6088 kr, mens skruvat.no selger en for 1395 kr. Er det noen gode grunner til å velge den til 6000? Ganske drøy prisforskjell, synes jeg.

Edit: blingset visst. Den fra skruvat.no passer visst ikke bilen min. Pga. effekten (1 kW vs 2,2 kW) mon tro?

Kjøpte starter fra skruvat til en tusenlapp. Den fungerte fortsatt da jeg solgte bilen dvs ca. 4år. Men du må jo sjekke styrestrøm/styrestrømskurs til startsolenoiden og tilkobl.på hovedpluss før du invisterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...