Gå til innhold

Hvordan redde en skadd DVD-plate?


thunea

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med en uleselig DVD-R plate. Den inneholder diverse familie-medier og dermed en viss affeksjonsverdi. Plata er tilsynelatende i mint tilstand, med forskjellige stasjoner er prøvd og ingen av disse greier engang å detektere plata og langt mindre lese noe som helst fra den. 

Mer eller mindre skadde DVD-plater har vi jo opplevd alle sammen, men at plata ikke engang oppdages i stasjonen og samtidig er helt mint forstår jeg ikke mye av.

Noen som har erfaring og kunnskap om data-recovery fra DVD? 

Lurer på om sollys er synderen her siden plata der uskadd ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, kremt said:

Det fins poleringsmidler for CD og DVD. Verdt et forsøk.

KAN være verdt et forsøk, men det skal ganske mye til for at riper ødelegger CD-er. Det er tre systemer som sørger for at data fra CD-plater blir riktig, en av de er optiskt som gjør at laseren "ser rundt" i alle fall små riper.

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Det fins poleringsmidler for CD og DVD. Verdt et forsøk.

Det har jeg gjort, med alle anbefalte midler og noen ikke anbefalte midler også. 

Jeg heller til at dette er noe for spesialister så jeg skal se hva som tilbys i markedet.

Lenke til kommentar

Har en DVD-spiller jeg alltid bruker når jeg har sånne problemer. Hvis du sender meg DVDen i posten kan jeg prøve å hente ut data og svi det på nytt eller gjøre det nedlastbart så lenge data er leselig i DVD-spilleren. Er forresten en IDE Toshiba/Samsung (TSST) som kom med en Dell Latitude D600.

Edit: 20 år gamle Princo no-name plater var forresten det siste jeg hentet ut 100% av data på.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (35 minutter siden):

Har en DVD-spiller jeg alltid bruker når jeg har sånne problemer. Hvis du sender meg DVDen i posten kan jeg prøve å hente ut data og svi det på nytt eller gjøre der nedlastbart så lenge data er leselig i DVD-spilleren. Er forresten en IDE Toshiba/Samsung (TSST) som kom med en Dell Latitude D600.

Edit: 20 år gamle Princo no-name plater var forresten det siste jeg henter ut 100% av data på.

Hvor bor du? Jeg bor i Vestfold (og Telemark) Honnør for hjelpsomhet. Det er notert. Mitt neste skritt blir nok ibas eller tilsvarende om plate må sendes i posten.

Lenke til kommentar

Holder til i Nordland, så ikke helt gangavstand, nei. IBAS er nok ditt beste håp, men viktig at du lar plata være fysisk ubehandlet, så ikke det roter ting til.

Det som normalt skjer er at datalaget degraderer over tid, slik at spilleren ikke lenger klarer å tolke 0 og 1 på plata riktig lengre, og så oppfører ting seg som om en ikke har en lesbar DVD. Noen få spillere klarer å lese det fordi dem har en sensitiv nok avleser. Datalaget kan også "råtne bort" med en uheldig kjemikalieblandig i laget gjerne kombinert med sollys.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (36 minutter siden):

Fikk du testet Photorec?

Not yet, men innen tirsdag får jeg gjort det. Jeg vet ikke i detalj hvordan dataen ligger på ei plate. Men når jeg legger den i en spiller detekteres ingenting. Uansett hvordan jeg prøver å utforske plata. Jeg ser for meg at en avansert hardware kan skvise ut noe, men kanskje photorec kan simulere noe som gjør at man kan få ut noen filer. At plata er helt blank kan vel tyde på at en index er skadet. Med det er bare gjetning fra min side. 

Lenke til kommentar

Sjekk at du ikke har fått riper eller skader på oversiden av platen.

Quote

If the scratch is on the top, shiny part of the disc, the disc is not repairable and all the data is lost. If the scratch is on the bottom, plastic part of the disc, you may be able to repair the disc by resurfacing and polishing it.

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...