Gå til innhold

Hvordan redde en skadd DVD-plate?


thunea

Anbefalte innlegg

nightowl skrev (8 minutter siden):

Virker som IsoBuster kan gi litt håp: https://www.sevenforums.com/software/118280-cd-dvd-data-recovery-software.html

Men den krever pro-lisens virker det som.

Om det er brukt UDF så trenger en å betale for Personal lisens. Jeg vet egentlig ikke hva UDF er og om det er brukt, men det er en av forskjellene på Free og Personal lisensene.

Recover, Retrieve & Restore Data & Files - IsoBuster License Models

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I begynnelsen så leste DVD spillerene enten DVD+R eller DVD-R plater. Senere så ble det vanlig at de kunne bruke begge formater.

Om du ikke får lest platen med hverken isobuster og photorec så er det vel lite trolig en får lest det ut selv, om det ikke virker bedre på en annen DVD spiller da.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thunea skrev (9 timer siden):

Plata er tilsynelatende i mint tilstand, med forskjellige stasjoner er prøvd og ingen av disse greier engang å detektere plata og langt mindre lese noe som helst fra den.

Meiner du forskjellige PCar, eller ulike stasjonar kopla til same PC? Viss sistnemnte, prøv med andre maskinar . Gjerne via andre OS: Live USB med Ubuntu Linux, subsidiært mac om du har ein tilgjengeleg.

Lenke til kommentar
MKap skrev (11 timer siden):

Meiner du forskjellige PCar, eller ulike stasjonar kopla til same PC? Viss sistnemnte, prøv med andre maskinar . Gjerne via andre OS: Live USB med Ubuntu Linux, subsidiært mac om du har ein tilgjengeleg.

Forskjellige PCer. 5 stykker faktisk. En med Ubuntu. En vanlig dvd-spiller som står koblet mot tv som skal lese alle typer mediafiler. Og til sist en portabel dvd-brenner. Nå er det meste prøvd og ingen av disse kombinasjoner med ulike software kan i det hele tatt finne plata. 

Men nå er plata i posten til Ahlberg Data. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
vidor skrev (På 2.3.2022 den 22.00):

Hold oss gjerne oppdatert om hvordan denne sagaen ender.

Epilog uleselig hjemmebrent DVD-plate. Jo, plata ble sendt til Ahlberg Data hvor den ble undersøkt. Etter 10 dager ca. kom konklusjonen. Et folie-lag i plata var forvitret og innholdet kunne ikke hentes ut. Kostnad for meg 0.-

Plata var brent i 2009. Andre plater brent på den tiden er fortsatt ok. Platene har vært laget oppå hverandre i en spindel. Min teori er at plata har vært utsatt for sollys, eller at den har hatt en fabrikasjonsfeil. 

Lenke til kommentar

Uffda. Mine 20 år gamle Prico-plater som jeg reddet hadde ikke noe direkte sollys mot seg, så det var vel sikkert derfor jeg var heldig med at folielaget fremdeles var lesbart nok i TSST-spilleren. Laget var nok betydelig degradert siden det var kun denne spilleren som var i nærheten av å kunne lese data. Hvis du har fått plata tilbake kan jeg teste hvis du ønsker, men Ahlberg data burde nok kunne gravd fram noe om det var mulig. Om det er verdt et forsøk blir opp til deg.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 4.3.2022 den 9.44):

Uffda. Mine 20 år gamle Prico-plater som jeg reddet hadde ikke noe direkte sollys mot seg, så det var vel sikkert derfor jeg var heldig med at folielaget fremdeles var lesbart nok i TSST-spilleren. Laget var nok betydelig degradert siden det var kun denne spilleren som var i nærheten av å kunne lese data. Hvis du har fått plata tilbake kan jeg teste hvis du ønsker, men Ahlberg data burde nok kunne gravd fram noe om det var mulig. Om det er verdt et forsøk blir opp til deg.

Ahlberg data ringte meg og jeg bestemte meg for makulering. Men, takk for interessen.

Lenke til kommentar

Hjemmebrente CDer og DVDer er skumle, jeg erfarer at dette er medier man ikke kan stole på. For ca ti år siden skannet jeg en masse gamle bilder i høy oppløsning og brente dem på de aller beste DVD-plater, og for sikkerhets skyld brente jeg to eks av hver; de ble lagret i ei mappe/perm og mørkt.

Da jeg hentet de fram for ca fem år siden var de i så dårlig forfatning at hvis jeg ikke hadde vært forutseende nok til å brenne to eks av hver plate hadde noen av bildene gått tapt! Det var med nød og neppe jeg fikk ut alle bildene.

Lenke til kommentar

Dataråte skjer dessverre med det meste over tid, være seg optisk media, harddisker, flashminne, hellerisninger... you name it. Det er laget en type DVD/Blu-Ray som holder seg hele levetiden til brukeren, og det er M-Disc. Anbefales om en vil brenne noe som varer ekstra lenge. Faktisk bedre enn spesielle arkiv-DVDer som har gull i folielaget.

Lenke til kommentar
21 hours ago, vidor said:

Dataråte skjer dessverre med det meste over tid, være seg optisk media, harddisker, flashminne, hellerisninger... you name it. Det er laget en type DVD/Blu-Ray som holder seg hele levetiden til brukeren, og det er M-Disc. Anbefales om en vil brenne noe som varer ekstra lenge. Faktisk bedre enn spesielle arkiv-DVDer som har gull i folielaget.

Så skal man også huske Schofield's Laws of Computing §2: Data doesn't really exist unless you have at least two copies of it.

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, NULL said:

Så skal man også huske Schofield's Laws of Computing §2: Data doesn't really exist unless you have at least two copies of it.

Minner meg om denne;

Rob Kolstad, CEO of BSDi, told a story at the 1996 Australian Unix User Group national conference:

A BSD OS customer had telephoned up.

(customer:) "My hard disc has just crashed, and I need to get the data off it."
"What does it say on page 4 of the manual?"
(reading) "If you do not have a good backup, you will be sorry."
"Do you have a backup?"
"No"
"Are you sorry?"
"Yes!"
"There you are, then. Works as advertised!"

Lenke til kommentar
thunea skrev (På 4.3.2022 den 9.11):

Plata var brent i 2009. Andre plater brent på den tiden er fortsatt ok. Platene har vært laget oppå hverandre i en spindel. Min teori er at plata har vært utsatt for sollys, eller at den har hatt en fabrikasjonsfeil. 

Var stor forskjell i kvalitet på disse platene. For noen år siden tok jeg frem alt jeg hadde av brente CD'er og DVD'er for å overføre til et mer varig medium. Jeg merket god forskjell i hvor lett det var å lese platene etter hvilket merkenavn de var, og det var selv om mange av problem-platene var av de nyeste platene jeg hadde.

Heldigvis fikk jeg lest alle til slutt, men hadde jeg ventet et år eller to til, hadde jeg nok ikke fått ut så mye fra de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...