Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forlate russegruppe


Russefar

Anbefalte innlegg

Hei,
Min datter ønsker å forlate russegruppa si, da hun ikke trives i den. Hun har vært med på dugnader, og fått samlet inn litt penger. Det som nå er problemet er at gruppa krever at hun skal betale for å forlate gruppa. De skal ha ganske mye penger for dette, men hun har fått prutet dette ned til kr.2000,- pluss at hun er med på den siste dugnaden som går til gruppa. 

Så til spørsmålet... Jeg syntes ikke det er riktig at hun skal betale dette til russegruppa, da hun ikke har noe igjen for det. I tillegg så må hun betale seg inn i ny gruppe, og hun har jo ikke jobb, så dette går på meg..
Hva syntes dere?
Hun har tenkt å betale da de har begynt å bli skikkelig ufine, men jeg syntes det er feil.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duncan skrev (22 minutter siden):

Hva er det hun eventuelt skal betale for ?
Og på hvilket grunnlag ?

 

Er nok bare å ignorere

Og gjøre datteren sin mislikt og upopulær blant russen og sine medelever og venner?

Jeg ville tatt det opp med russepresidenten først og fremst, og hatt en diskusjon rundt det. La hen prate med den aktuelle gruppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som dette har gått for langt. De kan ikke forlange penger fra ungen din fordi hun ønsker å forlate en gruppe.

Hele russeopplegget er råttent og burde fjernes. Søskenbarnet mitt begynte planlegging av russegruppe sommeren de skulle begynne på videregående. Søsteren gjorde det i løpet av vg1. Endrer navn og kjøper inn nye effekter mange ganger før de faktisk blir russ. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Sjørøver skrev (11 minutter siden):

Hele russeopplegget er råttent og burde fjernes. Søskenbarnet mitt begynte planlegging av russegruppe sommeren de skulle begynne på videregående. Søsteren gjorde det i løpet av vg1. Endrer navn og kjøper inn nye effekter mange ganger før de faktisk blir russ. 

Ja jeg synes hele opplegget er helt idiotisk. 

Lenke til kommentar
Russefar skrev (2 timer siden):

Hei,
Min datter ønsker å forlate russegruppa si, da hun ikke trives i den. Hun har vært med på dugnader, og fått samlet inn litt penger. Det som nå er problemet er at gruppa krever at hun skal betale for å forlate gruppa. De skal ha ganske mye penger for dette, men hun har fått prutet dette ned til kr.2000,- pluss at hun er med på den siste dugnaden som går til gruppa. 

Så til spørsmålet... Jeg syntes ikke det er riktig at hun skal betale dette til russegruppa, da hun ikke har noe igjen for det. I tillegg så må hun betale seg inn i ny gruppe, og hun har jo ikke jobb, så dette går på meg..
Hva syntes dere?
Hun har tenkt å betale da de har begynt å bli skikkelig ufine, men jeg syntes det er feil.

Og hva er grunnlaget for kravet om betaling?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest c4013...c50
hekomo skrev (30 minutter siden):

Og hva er grunnlaget for kravet om betaling?

Grunnlaget er vel at det blir en økonomisk belastning på de som er igjen. 

Anonymous poster hash: c4013...c50

Lenke til kommentar
Russefar skrev (3 timer siden):

Så til spørsmålet... Jeg syntes ikke det er riktig at hun skal betale dette til russegruppa, da hun ikke har noe igjen for det. I tillegg så må hun betale seg inn i ny gruppe, og hun har jo ikke jobb, så dette går på meg..

 

Tja helt urimelig synes jeg ikke det er.

Hun har ikke noe igjen for det?

Hvis 20 personer har bestemt seg for å bruke 1 mill på en russebuss så må hver eneste resterende person ut med 2000 kr ekstra hvis hun trekker seg. Hva har de igjen for det annet enn økte kostnader ?

Hvorfor er det deres "problem" at hun ønsker å trekke seg, og hvorfor skal de betale mer? Hun forpliktet seg nok når hun valgte å bli med på bussen. Bussen skal rulle og gå uansett om hun er med eller ikke, de sparer trolig ikke noe på å ikke ha hun med. 

Samtidig hvis dugnaden skal betale ned alt er det jo interesangt å se hva de siste 2000 kr skal være for, da hvis dugnaden skal betale for alt må det være et grunnlag for de 2000 som ikke er tatt med her. 

 

 

 

 

 

 

              

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Her synes jeg mange er litt for raskt ute. 

Det er ingen informasjon om hvilke utgifter som er gjort, og hvordan disse er dekket inn. Det er heller ikke noen informasjon om fremtidige utgifter.

Dersom det er kjøpt bil og utstyr, som mangler finansiering, så kan man ikke bare forlate forpliktelsene å la de andre sitte igjen med sin del av regningen.

Dersom det var TS sin datter som hadde betalt for bilen, og de andre trakk seg, så måtte de andre selfølgelig tatt ansvar for egne forpliktelser.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (14 minutter siden):

Dersom det er kjøpt bil og utstyr, som mangler finansiering, så kan man ikke bare forlate forpliktelsene å la de andre sitte igjen med sin del av regningen.

De sitter også igjen med en større andel hver i russebilen, og en større andel av salgssummen når den tid kommer.

Endret av quantum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, quantum said:

De sitter også igjen med en større andel hver i russebilen, og en større andel av salgssummen når den tid kommer.

Det er jo uansett også en ukjent faktor. Hvordan en event salgssum fordeles.. men det er ikke sikkert at det er kjøpt en bil engang.
Poenget mitt er bare at det er for lite informasjon i tråden til at folk bør være så skråsikre på hva som er rett og rimelig. 

Lenke til kommentar
Gjest c4013...c50
WiiBoy skrev (19 minutter siden):

Det er jo uansett også en ukjent faktor. Hvordan en event salgssum fordeles.. men det er ikke sikkert at det er kjøpt en bil engang.
Poenget mitt er bare at det er for lite informasjon i tråden til at folk bør være så skråsikre på hva som er rett og rimelig. 

Nei. De hadde ikke kjøpt bil ennå. De snakka om å betale ett par tusen hver på bil. De er bare 6 stk. Så blir bare en billig  

Anonymous poster hash: c4013...c50

Lenke til kommentar
Gjest c4013...c50 skrev (1 time siden):

Grunnlaget er vel at det blir en økonomisk belastning på de som er igjen. 

Anonymous poster hash: c4013...c50

Kva er det inngått avtale om? 

Og kva slags økonomisk belastning skal ho dekke opp for? At det blir dyrare å dele utgiftene på færre personar kan utgjere eit eit legitimt om det var avtale om å gå saman om dette. Derimot så skal ho ikkje betalte for anna enn det som resten av gruppa taper. Kan resten også trekke seg ut utan nostnad, eller dei kan få inn ein ny person så har ikkje gruppa lidd eit tap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de avtalt å bruke penger på en bil, så er det en avtale hun bør holde, juridisk og etisk. Men hvis bilen selges i ettertid, så skal hun selvsagt ha sin andel. Avtalen regner jeg med er muntlig, men de er helt og holdent like gyldige -- og her har vi flere mot en. 

Hun har i det minste lært en lekse om og ikke gå tankeløst inn i avtaler, eller at ikke alle avtaler viser seg å være givende.

Endret av anon_83104
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også gruppas ansvar at alle trives.
Så lenge hun ikke har bundet seg juridisk, i form av papir eller meldinger så kommer de ingen vei. Men den resterende skoletiden kan bli et helvete..

Hvis hun spytter inn penger (+dugnader) skal hun selvfølelig få sin del av kaka når bilen selges igjen. Da ville jeg krevet skriftlig kontrakt på dette, mulig de gir seg da..

Russerfeiringen har gått over stokk & stein. 

Jeg synes ikke det er rimelig å betale når det er flere måneder til, de har god tid til å enten finne nytt medlem eller justere budsjettet sitt litt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...