Gå til innhold

Europas første batteribyttestasjon åpnet i Lier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke så meningsfullt å sammenligne med en ladeinstallasjon med 10 stk 250 kW ladere. Kapasiteten på denne stasjonen er altså maks rundt 12 biler i timen. Mens man med 10 ladere på 250 kW bør kunne ta unna 30-60 biler i timen.

Altså man har omkring en fjerdedel av nettilførselen for omkring en fjerdedel av kapasiteten. Man har altså ingen fordel på det området.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Er ikke så meningsfullt å sammenligne med en ladeinstallasjon med 10 stk 250 kW ladere. Kapasiteten på denne stasjonen er altså maks rundt 12 biler i timen. Mens man med 10 ladere på 250 kW bør kunne ta unna 30-60 biler i timen.

Får vel se på det som et prøveprosjekt. De første laderne langs veien tok heller ikke unna 30 biler i timen. Interessant at noen satser på dette. Det kan fint være plass for begge løsninger en stund, men det kan jo hende at noen blir grinete når de får inn et batteri med vesentlig dårligere kapasitet enn de har hatt før. Det problemet blir vel ikke synlig før om minst et halvt år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når bilen har vært ute på kvelden i skikkelig norsk sørpe-snø og er parkert for natta hvor all sørpe under bilen fryser til stein under hele bilen.noe som skjer hele tiden i vinterlandet Norge..hvordan går det da når man kommer inn morgenen etter og skal bytte batteri..? Kan bilprodusenten forklare oss nordmenn hvordan det skal løses..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (6 minutter siden):

Og når bilen har vært ute på kvelden i skikkelig norsk sørpe-snø og er parkert for natta hvor all sørpe under bilen fryser til stein under hele bilen.noe som skjer hele tiden i vinterlandet Norge..hvordan går det da når man kommer inn morgenen etter og skal bytte batteri..? Kan bilprodusenten forklare oss nordmenn hvordan det skal løses..?

Om du kikket på videoen kom det røyk eller damp da de åpnet porten. Det *kan* har vært teaterrøyk men det kan også ha vært damp fra en høyttrykkspyler som rensker bunnen på bilen.

Der det noe problem under forresten? Snø og sørpe legger seg jo stort sett alle andre steder enn akkurat der. For all del, noe er det jo men sjelden noe mengder.

Lenke til kommentar

"Siste nye fra Esso: Bytte av tom bensintank med full bensintank. Mye enklere enn å fylle bensin. Tar kun fem minutter. Fungerer kun på fjerde generasjons Volkswagen Passat stasjonsvogn 😂"

 

Nei, om det er ett elbilkonsept jeg tror vil feile kolossalt, så er det batteribyttestasjoner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Er ikke så meningsfullt å sammenligne med en ladeinstallasjon med 10 stk 250 kW ladere. Kapasiteten på denne stasjonen er altså maks rundt 12 biler i timen. Mens man med 10 ladere på 250 kW bør kunne ta unna 30-60 biler i timen.

Altså man har omkring en fjerdedel av nettilførselen for omkring en fjerdedel av kapasiteten. Man har altså ingen fordel på det området.

Jeg lurer også på om NIO har veldig god tilgang på batterier siden de synes det er en god ide å lage mange ekstra batteripakker som de bare har liggende rundt, fremfor å produsere flere biler med dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

"Siste nye fra Esso: Bytte av tom bensintank med full bensintank. Mye enklere enn å fylle bensin. Tar kun fem minutter. Fungerer kun på fjerde generasjons Volkswagen Passat stasjonsvogn 😂"

 

Nei, om det er ett elbilkonsept jeg tror vil feile kolossalt, så er det batteribyttestasjoner.

Med allerede 4 millioner batteribytter i Kina og 504 stasjoner, så er det bevist allerede at du tar feil! Om det slår an generelt er en annen sak og jeg ville ikke gått for det.

Flere fakta: "On September 29, 2021, our NIO users have completed over 4,000,000 battery swaps. As of today, we have 504 #NIOPower Swap stations up and running, a quarter ahead of schedule which expected 500 stations installed by the end of 2020."

To millioner bytter fra mars 2021 til september 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Med allerede 4 millioner batteribytter i Kina og 504 stasjoner, så er det bevist allerede at du tar feil! Om det slår an generelt er en annen sak og jeg ville ikke gått for det.

Flere fakta: "On September 29, 2021, our NIO users have completed over 4,000,000 battery swaps. As of today, we have 504 #NIOPower Swap stations up and running, a quarter ahead of schedule which expected 500 stations installed by the end of 2020."

To millioner bytter fra mars 2021 til september 2021.

Tja, jeg vil ikke si det er bevist. Ikke ennå, i hvert fall.

Nio tapte nærmere $190 mill i Q3 2021, og ca $820 mill totalt de siste fire kvartalene. Så de tjener ikke penger.

Det er også stor tvil om modellen med batteribytting vil fungere over litt sikt. Om fem år, når bilene begynner å bli gamle, og folk dumper sine slitte batterier hos batteribyttestasjonene for nyere ferskere batterier, så vil det ikke være like attraktivt for folk med splitter ny bil å bytte batteriet. Da har man plutselig en ny bil med fem år gammelt batteri.

(Jeg har litt tro på batteribytting spesifikt i Kina. Der er det ekstremt mange som bor i leilighet og har vanskeligheter med å lade der de parkerer. Da er batteribytting mer attraktivt, selv om det har ganske betydelige ulemper.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (6 minutter siden):

At man kunne bytte seg opp og ned alt etter behov for elbiler flest hadde jo ver smart.

Lokal kjøring med lite batteri, ferietur og annet med et stort et. Daglig lading som vanlg.

Dette er jo uaktuelt om en bor i villa med lademulighet hjemme. Det er tilpasset de som bor på hybel i byen og ikke får ladet hjemme. De vil på ingen måte ta til takke med et mindre batteri for da må en jo lade eller bytte oftere. Bor en i villa kunne en hatt mindre batteri, men da driver en jo ikke med bytting. Også en liten ulempe å måtte innom for å bytte batteri før en plutselig lengre tur.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Med allerede 4 millioner batteribytter i Kina og 504 stasjoner, så er det bevist allerede at du tar feil! Om det slår an generelt er en annen sak og jeg ville ikke gått for det.

Flere fakta: "On September 29, 2021, our NIO users have completed over 4,000,000 battery swaps. As of today, we have 504 #NIOPower Swap stations up and running, a quarter ahead of schedule which expected 500 stations installed by the end of 2020."

To millioner bytter fra mars 2021 til september 2021.

Siden Nio kom for salg på det norske markedet i fjor høst har det blitt solgt 223 biler. Det står nok ikke kø utenfor denne ladestasjonen. Og det som fungerer i Kina fungerer ikke nødvendigvis i Europa. Renault forsøkte jo dette for noen år siden, og det var en massiv fiasko. Mulig det er bedre marked for det nå enn det var den gangen, men det er en del problemstillinger knyttet til batteribytte:

* Hva skjer når Nio endrer design eller spesifikasjon på batteripakken? Da må plutselig byttestasjonen ha flere forskjellige typer batteri på lager. Ellers må de kanskje bare støtte nåværende generasjon med batterier. Og Nio har jo flere bilmodeller; bruker alle samme batteri?

* Når alle bilene er nye er nok ikke dette et problem, men om noen år så vil man jo risikere at man kjører på byttestasjonen og får et dårligere batteri i retur. Tenk å kjøre inn med sin splitter nye Nio og få byttet batteri til et fem år gammelt taxi-kjørt batteri.

* Og kanskje det viktigste. Nio er et nytt, kinesisk bilmerke. Vi har fått mange av dem etter hvert, og ingen av dem selger spesielt bra her i landet. Så langt er det som sagt kun registrert 223 Nio'er i Norge, 584 XPeng'er, ca. 1300 BYD'er (Tang og varebilen), 1900 Maxus'er og 68 Hongqi'er. Totalt 2 175 kinabiler så langt i Norge. Til sammenligning solgte Tesla 4 319 biler bare i desember 2021. Om Nio i det hele tatt skal kunne drømme om et batteribyttenettverk så de opp i salgsvolum, og det noe helt vanvittig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (38 minutter siden):

Dette er jo uaktuelt om en bor i villa med lademulighet hjemme. Det er tilpasset de som bor på hybel i byen og ikke får ladet hjemme. De vil på ingen måte ta til takke med et mindre batteri for da må en jo lade eller bytte oftere. Bor en i villa kunne en hatt mindre batteri, men da driver en jo ikke med bytting. Også en liten ulempe å måtte innom for å bytte batteri før en plutselig lengre tur.

Jeg tenkte at at da kunne begge ytterpunkters behov dekkes med en bil, om det ikke var ønskelig med to.

Går ut i fra at ingen har kun korte eller  kun lange turer her i livet.

Så, enten to biler, eller en bil med to batterialternstiver. Så kunne en selvfølgelig lade også om man ville.

Jeg tror vel ingen tilbyder ønsker å vere så fleksibel, eller hjelpe sine kunder så mye før alle andre alternativer er utprøvd først, og man må finne en ny "gulrot".

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 timer siden):

Er ikke så meningsfullt å sammenligne med en ladeinstallasjon med 10 stk 250 kW ladere. Kapasiteten på denne stasjonen er altså maks rundt 12 biler i timen. Mens man med 10 ladere på 250 kW bør kunne ta unna 30-60 biler i timen.

Altså man har omkring en fjerdedel av nettilførselen for omkring en fjerdedel av kapasiteten. Man har altså ingen fordel på det området.

30-60 biler i timen? Må regne over halvtimen for 10-80% lading. da er du under 20 biler.

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (2 timer siden):

At man kunne bytte seg opp og ned alt etter behov for elbiler flest hadde jo ver smart.

Lokal kjøring med lite batteri, ferietur og annet med et stort et. Daglig lading som vanlg.

..  og når alle har fellesferie samtidig? Da skal plutselig alle ha stort batteri samtidig og levere fra seg det lille. Har de kapasitet til det så har du i praksis to batterier per bil. Da kunne man jo like gjerne bare hatt det store hele tiden og brukt de små til å lage flere biler eller noe sånt. Lillebatteriet er ~100 000 kr overflødig pr bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Man lader stort sett bare så mye som man trenger, og det var snakk om 250 kW lading. Da får man opp mot 100 km rekkevidde på 5 minutter.

Selv på 145 kW laderne til Tesla er det sjeldent jeg stopper oftere enn 20 minutter.

Men da må du stoppe oftere enn en som bytter batteri fra 10-80%. Du bruker også Tesla som eksempel, de fleste lader saktere, mye saktere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...