Gå til innhold

Europas første batteribyttestasjon åpnet i Lier


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

(Jeg har litt tro på batteribytting spesifikt i Kina. Der er det ekstremt mange som bor i leilighet og har vanskeligheter med å lade der de parkerer. Da er batteribytting mer attraktivt, selv om det har ganske betydelige ulemper.)

Jeg kjenner litt til forholdene i Sør-Korea der de aller fleste bor i høyblokker, opp til 30 og 60 etasjer. Her er det flott parkering på to plan under bakken og hver bil har sin egen plass. Så her skulle det ikke være problem med hjemmelading. Eldre høyhus har kanskje ikke slik parkering. Biler ble noe for folk flest på åttitallet. Måten folk bor på synes for meg å være ca lik i Kina, men der ligger de gjerne ett eller to tiår senere i bilutviklingen.

Sjekket biltetthet i 1985: Sør-Korea ca 25 biler per 1000, Kina 1 per 6 milioner!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er meget enkelt å spp undergang for denne typen tjeneste;

- batteriet er den dyreste enkle delen i en elbil. Om hele (aktuelle) bilparken skal ha batterier og de skal kunne byttes så betyr det at antallet batterier enten i bruk i bilene samt de som befinner seg på ladestasjonene er større enn antallet biler.

- å bytte batteri er dyrere enn å bare lade

- bilen/chassiet må bygges med bytte som mulighet, altså må chassiet være sterkere, batteriet må kunne tåle mer, ergo høyere kostnader

- ulikt "vanlig" ladestasjon som kan lade alle mulige biltyper som også har marginal slitasje og vedlikeholdsbehov så er det snakk om per def bilverksted her, med alle behov som rensing, transport, vedlikehold, mekanisk slitasje, energiforbruk å drive stasjonen (ladestrøm kommer på toppen av det hele)

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, magb said:

Men da må du stoppe oftere enn en som bytter batteri fra 10-80%.

Det kommer helt an på hvor langt man skal. Om man har vært på hytta og trenger 100 km for den siste biten hjem, så er det ett stopp på 5 minutter med 250 kW lading og ett stopp på 5 minutter med batteribytting.

Og med ladingen betaler man da høy pris for akkurat for den strømmen man trenger, mens med batteribytting må man betale for fullt batteri uansett. Om begge alternativene koster 5 kr/kWh så er det 100 kr for ladingen og noe sånt som 400 kr for batteribyttingen.

6 hours ago, magb said:

Du bruker også Tesla som eksempel, de fleste lader saktere, mye saktere.

Nå var det forutsatt 250 kW ladere. Om man ikke har biler som kan utnytte infrastrukturen så ja, da er det tregere.

Om bilene i snitt lader betydelig saktere, så lønner det seg å ha mindre nettlinje og effektdeling. F.eks kan 10 stk 250 kW ladere dele på en nettlinje på 1250 kW. Da synker maks kapasitet fra 30-60 biler per time til 15-30 biler per time, men samtidig faller kostnaden av nettlinjen med halvparten eller mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
magb skrev (8 timer siden):

Men da må du stoppe oftere enn en som bytter batteri fra 10-80%. Du bruker også Tesla som eksempel, de fleste lader saktere, mye saktere.

Her hadde de planlagt 20 stasjoner. Det er bedre enn hydrogen, men det finnes ingen grunn til å tro disse skal være plassert ut tilpasset å bytte optimalisert på ruta du kjører. Det er flere ladere bare i Finnmark eller østerdalen. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (9 timer siden):

Dette med utskifting av batteripakker har vært prøvd tidligere, uten særlig suksess. Først i New York med elektriske biler fra ca 1897, senere med Renault Fluence fra ca 2010. Med raskere hurtiglading er imo bytte av batteripakke et blindspor.

1897 faktisk! 👍

Jeg ville ikke kalt det et blindspor, heller en nisje som muligens kan vise seg for smal til at det blir noe økonomi* i det. Folk uten tilgang til hjemmelading er nevnt, kanskje noen flåteoperatører også kan tenke seg dette? Kanskje de ender som teknologileverandør til for eksempel droneoperatører?

 

*tror jeg heller kjøper indeksfond for sparepengene enn NIO-aksjer. ;)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

..  og når alle har fellesferie samtidig? Da skal plutselig alle ha stort batteri samtidig og levere fra seg det lille. Har de kapasitet til det så har du i praksis to batterier per bil. Da kunne man jo like gjerne bare hatt det store hele tiden og brukt de små til å lage flere biler eller noe sånt. Lillebatteriet er ~100 000 kr overflødig pr bil.

Må jo ha mer enn 2 per bil, for de må jo og ha noen små batterier som folk bytter på når de går tom på "bybatteriet" sitt utenom disse ferie og hytteturene sine.

Nei, jeg har trua på at dette kan fungere i storbyer der det blir mange folk som deler på disse stasjonene, som alternativ til å skaffe seg privat parkeringsplass med lademuligheter, der parkering er et knapphetsgode. Da kan de rotere lettere på de små batteriene, og de store batteriene i langt mindre grad benyttes fordi folk heller flyr når de skal på ferie. Og der de har langt færre hytter og fritidsboliger per innbygger.

I Norge så tror jeg det blir mer marketing mot de befolkningstunge landene i Europa, der de ser at dette kan løse hverdagsladingen for dem. Vi trenger ikke slikt, selv om folk nå tror at dette kommer de til å benytte seg mye av. Er du på langtur/hyttetur, så stopper man gjerne for å spise eller rett og slett bare pause, og da kan man like gjerne lade. Så det vi trenger, er flere ladere både av typen destinasjonsladere ved steder der man gjerne tar lange stopp, og lynladere der det og finnes gode og flere  alternativer til å ta spisepause.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bortsett fra MG og Polstar har langseringen av de Kinesiske bilmerkene vært en fijasko i Norge,  men jeg tror Nio på sikt kan lykkes siden de priser bilene sine lavere i Norge enn i Kina. Mange av de andre kommer til å misslykkes siden prispåslaget i forhold til Kina er alt for høyt. BYD Tang er for eksempel priset ca 205 000 høyere i Norge enn i Kina som er et prispåslag på ca 50%, så kjøper du en slik bil må du være forberedt på veldig stort verditap de neste årene, siden slike marginer ikke er holdbart over tid. Nå har sansynligvis også MG priset seg ut med sin nye MG ZS EV, som nå koster 350 000 for toppmodellen, mens du får Polstar 2 for 350 000 med vinterdekk, eller en Tesla Model 3 til 370 000

Lenke til kommentar
Superposisjon skrev (3 minutter siden):

Bortsett fra MG og Polstar har langseringen av de Kinesiske bilmerkene vært en fijasko i Norge,  men jeg tror Nio på sikt kan lykkes siden de priser bilene sine lavere i Norge enn i Kina. Mange av de andre kommer til å misslykkes siden prispåslaget i forhold til Kina er alt for høyt. BYD Tang er for eksempel priset ca 205 000 høyere i Norge enn i Kina som er et prispåslag på ca 50%, så kjøper du en slik bil må du være forberedt på veldig stort verditap de neste årene, siden slike marginer ikke er holdbart over tid. Nå har sansynligvis også MG priset seg ut med sin nye MG ZS EV, som nå koster 350 000 for toppmodellen, mens du får Polstar 2 for 350 000 med vinterdekk, eller en Tesla Model 3 til 370 000

Mange av de misslykkes pga helt feil importør, som bl.a. feilinformerer om rekkevidden ved å skryte av WLTP Urban, slik at det fremstår som det er WLTP Combined man tror de forteller om.

Da blir folk mer negative, når de oppfatter at bilen ikke i det hele tatt vil klare å leve opp til rekkevidden som er satt. Og veldig lav nyttelast på f.eks. Euniq som henvender seg til de med mange unger, som de likevel ikke lovlig får med sammen med feriebagasjen.

Legg til at enkelte av disse har skjermer med dårlig respons, forventede funksjoner mangler eller fungerer dårlig og meldinger om dårlig kompabilitet med endel ladere/ladeoperatører heller ikke hjelper på.

Dog, du glemmer en kinesisk leverandør som gjør det greit, men som mer henvender seg til varebilmarkedet, Maxus og dems E-deliver. Selv om Euniq gjør det langt dårligere enn den burde, så gjør de det greit på varebilmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Snowleopard said:

Mange av de misslykkes pga helt feil importør, som bl.a. feilinformerer om rekkevidden ved å skryte av WLTP Urban, slik at det fremstår som det er WLTP Combined man tror de forteller om.

Da blir folk mer negative, når de oppfatter at bilen ikke i det hele tatt vil klare å leve opp til rekkevidden som er satt. Og veldig lav nyttelast på f.eks. Euniq som henvender seg til de med mange unger, som de likevel ikke lovlig får med sammen med feriebagasjen.

Legg til at enkelte av disse har skjermer med dårlig respons, forventede funksjoner mangler eller fungerer dårlig og meldinger om dårlig kompabilitet med endel ladere/ladeoperatører heller ikke hjelper på.

Dog, du glemmer en kinesisk leverandør som gjør det greit, men som mer henvender seg til varebilmarkedet, Maxus og dems E-deliver. Selv om Euniq gjør det langt dårligere enn den burde, så gjør de det greit på varebilmarkedet.

Buggy software virker som en gjenganger på kina bilene og samt veldig mye pling plong lyder.

Noen av dem virker og som de bruker Norge til å beta teste før de evt lansere videre ut til Europa.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Mange av de misslykkes pga helt feil importør, som bl.a. feilinformerer om rekkevidden ved å skryte av WLTP Urban, slik at det fremstår som det er WLTP Combined man tror de forteller om.

Da blir folk mer negative, når de oppfatter at bilen ikke i det hele tatt vil klare å leve opp til rekkevidden som er satt. Og veldig lav nyttelast på f.eks. Euniq som henvender seg til de med mange unger, som de likevel ikke lovlig får med sammen med feriebagasjen.

Legg til at enkelte av disse har skjermer med dårlig respons, forventede funksjoner mangler eller fungerer dårlig og meldinger om dårlig kompabilitet med endel ladere/ladeoperatører heller ikke hjelper på.

Dog, du glemmer en kinesisk leverandør som gjør det greit, men som mer henvender seg til varebilmarkedet, Maxus og dems E-deliver. Selv om Euniq gjør det langt dårligere enn den burde, så gjør de det greit på varebilmarkedet.

Ja RSA er den minst seriøse imporøren av dem alle, litt synd at de har agenturet på BYD, som jeg tror kunne solgt mange biler hvis de hadde priset bilene mer riktig, folk kan leve med noe småplukk hvis bilen er billig nok,. Nå priser de bilene rett under Europeiske/Koreanske merker og forventer at kundene skal ta risken med å betateste dem, for så å fnne ut  at den MG Marvel 4WD du hadde kjøpt ikke hadde firehjulstrekk når du skal rygge, kun framover.

Endret av Superposisjon
Lenke til kommentar
Superposisjon skrev (47 minutter siden):

Nå har sansynligvis også MG priset seg ut med sin nye MG ZS EV, som nå koster 350 000 for toppmodellen, mens du får Polstar 2 for 350 000 med vinterdekk, eller en Tesla Model 3 til 370 000

Når jeg begynte å se på elbil var MG ZS en av de mest aktuelle bilene. Selvsagt på grunn av prisen. Men i dag ville jeg ikke vurdert den engang. MG har solgt så bra som den har gjort utelukkende på grunn av lav pris. For 350 000 får du mange bedre biler fra mer anerkjente merker. Å kutte ut billig-modellen tror jeg er et massivt feilsteg.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

Buggy software virker som en gjenganger på kina bilene og samt veldig mye pling plong lyder.

Noen av dem virker og som de bruker Norge til å beta teste før de evt lansere videre ut til Europa.

Jeg mistenker alle produsentene bruker oss som "beta-testere", siden vi kjøper hovedsakelig elbiler nå, og vi er relativt samlet gruppe, med god elbil-infrastruktur. Og vårt nordiske klima gir tilleggsinfo man kan bruke videre ved lansering i andre markeder, og når de kommer med mer dedikerte elbiler. Mange leverer jo ennå bare elektrifiserte ice-biler og elbiler på delte plattformer, fremfor dedikerte elbil-plattformer.

Superposisjon skrev (Akkurat nå):

Ja RSA er den minst seriøse imporøren av dem alle, litt synd at de har agenturet på BYD, som jeg tror kunne solgt mange biler hvis de hadde priset bilene mer riktig, folk kan leve med noe småplukk hvis bilen er billig nok,. Nå priser de bilene rett under Europeiske/Koreanske merker og forventer at kundene skal ta risken med å betateste dem, for så forekse mpel finne ut  at den MG Marvel 4WD du hadde kjøpt ikke hadde firehjulstrekk når du skal rygge, kun framover.

Underspesifisert og overpriset, samt en relativt useriøs importør, er ikke akkurat den typen kinder-egg man ønsker seg... 😮

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mikkel_E_S said:

Ikke glem at det er hurtigladingen som slitet aller mest på batteriet. ;)

Nei, det er i all hovedsak bruk som sliter mest på batteriet.

Nå varierer det en del utifra kjemi, kjøling, osv, men for en del elbiler der dette er undersøkt så har det vært ingen statistisk signifikant forskjell på bilene som har hurtigladet mye og de som ikke har hurtigladet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mikkel_E_S skrev (48 minutter siden):

Ikke glem at det er hurtigladingen som slitet aller mest på batteriet. ;)

Nei, hurtiglading har veldig lite å si for batterislitasje. I hvert fall så lenge du har en bil med aktiv batterikjøling, noe de fleste nye biler har.

Det verste for batteriet er å la den stå 100 % oppladet over lenger tid (f.eks. alltid ha den på lading når den ikke er i bruk). Spesielt ille er dette på biler uten topp-buffer, som Leaf, Tesla, ID.3 og ID.4 for å nevne noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (19 minutter siden):

Han analyserer ordet trekker. Men påstanden blir gal for drift på fire hjul. Fremover eller bakover så trekker to og dytter to. Det er mest bakhjulstrekk som er problematisk, det er kun når en rygger at bakhjulene trekker.

Helt korrekt er det 4WD fremmover og 2WD bakover. Kan jo være at slagordet til det Kinesiske kommunistpartiet er Fremover!, og da blir det jo bakstreversk med  4WD bakover. Mulig det er forbudt å spille Ole Brumm i den også, siden SAIC jo er eid av Kinesiske myndigheter, eller kanske det kun blir veldig få sosialepoeng og langt kortere serviceintervaller. :)

 

Endret av Superposisjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...