Gå til innhold

Støre åpner for vannkraft i vernede vassdrag


Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (5 timer siden):

Vi kan også legge til energieffektivisering. Når man har råd til å bruke milliarder på CO2-rensing og hydrogenprosjekter, burde det vært en viss vilje til å cashe ut for å redusere energibruken også. Da man kan spare naturen ved å unngå naturødeleggende kraftutbygginger både av vind og vann.

Ser nå at jeg har lest ditt innlegg feil. Du mener sikkert energieffektivisering i husholdningene, offentlige og private bygninger etc (jeg leste det først som effektivisering av kraftanlegg). Her er det svære mengder energi å spare. Enova's mandat må legges om til å gjelde bare husholdninger og målsetting om mest mulig innspart energi (ikke bidra til utvikling av ny teknologi). I tillegg må et nytt  selvstendig "Enova" mot bedrifter og offentlig virksomhet opprettes som kan fortsette det som Enova driver med i dag.

Beklager min for raske tolking av ditt innlegg!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (58 minutter siden):

Det er jo helt klart at energieffektivisering kan være bra, men det kan også være uforholdsmessig dyrt. Jeg tør ikke tenke på hva oppgradering av mitt hus ville koste for å nesten å halvere den totale strømregningen. Det kostet  kr 16. 000 med varmepumpe.

Hjelper mye å isolere dører mellom rom innvendig, ihvertfall om det er temperaturforskjell, og trenger ikke koste mange hundrelappene.
Trenger heller ikke varme opp alle rom. Bare kjøkken og bad som trenger varme, alt annet er luksus.

Lenke til kommentar

Knefall for EU i sier nå jeg, absolutt ingen grunn til å elektrifisere sokkelen. Det er rett å slett å slett et så sinnsykt prosjektet. Nærmest et mareritt. Og prisene på strøm får vi ikke gjort noe med enn så lenge at eksporten er større enn kraftoverskuddet, så enkelt er det.

Tro meg, vi er på god vei til å få en økonomer tilsvarende Albania. Ting går rett til helvete. Snart får vi ikke råd til å reise på feire engang, tro meg. Og vi kommer til å bo i likkister som på Filippinene pga de økte bokostnadene..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
14 hours ago, augri said:

Hvordan er det mulig å diskutere ny vannkraft uten å FØRST gå inn på oppgraderinger og effektivisering av eksisterende verk?? Det er godt dokumentert at potensialet her er fra 7 TWh (konservativt, NVE) til godt over 20 TWh (mer optimisitsk, NTNU)

Det er akkurat dette jeg etterlyser. Løsningen er ikke å ødelegge de gjenstående 40 vernede vassdragene vi har. 

Mens man finner bedre løsninger så kan man jo også tilrettelegge for et mer desentralisert system hvor folk enklere kan sørge for en bit av strømproduksjonen selv. Dette mener jeg å huske AP var sterkt i mot.

Hvorfor utvinner vi ikke mer naturgass og eksporterer dette fremfor strøm? "The green madness"?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (4 timer siden):

Løsningen er 2-3 atomkraftverk. 2 i sør og 1 i nord. Punktum. 

Men når atomkraftverkene i Norge går for fullt, det er vindstille i Tyskland, deres atomkraftverk er demontert og Putin har stengt gasskranene, da må vi eksportere atomkraft til Tyskland! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klimaendringene kommer til et elveleie nær deg (og meg). EU innfører taksonomi for karbonbasert import. Varene vi eksporterer til EU må ha et lavt karbonavtrykk og må ankomme EU på en utslippsfri måte. Det blir vel jernbane. Så nå må elektrifiseringen av jernbanen fullføres. Og jernbanen må gjerne bygges helt til Kirkenes. Det er fornuftig bruk av kraften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulighetene for å spare strøm er tross alt mindre enn før.

Vi kan for eksempel ikke skifte fra glødelamper til LED mere enn en gang.

Vi kan ikke skifte til varmepumpe heller, mere en en gang.

Vi bruker de mulighetene som er billigst først.

Det startet med sparedusjer, men tror det er for lengst glemt.

Etter som prisen på kraft blir høyere, og etter hvert som vi sparer, tyder det på at overskuddet skal hentes andre steder.

Gjennom eksport av kraft, og import av enda høyere priser greier de å tjene på det vi har gjort, det vi gjør, og å forskuttere profitten på det vi etter hvert tvinges til å gjøre.

At vår konkurranseevne og arbeidsplasser stadig svekkes har aldri bekymret stort.

Vi flyter vist fortsatt på en hinne av olje...

Det er bare så typisk n.... 

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Mange vannkraft som kan bli pumpekraftverk, men det lønner seg ikke med dagens avgifter.
Det lønner seg heller ikke å oppgradere de, igjen pågrunn av avgifter.

Men, problemet er uansett en håpløs avtale om at vi må selge strøm til EU.
Sverige valgte å strupe overføringen til Norge når prisen gikk opp der, så hvorfor kan ikke vi gjøre det samme?

 Avgiftene må jo justeres, helst fjernes, samt stenge/fjerne utenlandskablene!

Lenke til kommentar
9 hours ago, Dubious said:

Hjelper mye å isolere dører mellom rom innvendig, ihvertfall om det er temperaturforskjell, og trenger ikke koste mange hundrelappene.
Trenger heller ikke varme opp alle rom. Bare kjøkken og bad som trenger varme, alt annet er luksus.

I to mannsboligen jeg leier er det ikke etterisolert og vinduene er gamle 2 lags dobbeltglass

Ytterdøren er heller ikke videre god og loftet er heller ikke isolert så det går mer strøm her enn det egentlig kunne trengt dersom jeg bruker Panelovneene til oppvarming.

i tilegg så kunne vedovnen i stua hjulpet tl med å varme opp varmtvannet og vedovn og pipe vært bedre for å utnytte varme bedre.

Tror ikke boligen jeg bor i er unik der og slik sett er potensialet for energieffektivisering ganske stort.

Har spurt husvært om det er mulig å få oppgradert og beskjeden jeg fikk er at han syns det er for dyrt å gjøre  tiltak av denne kaliberen så fikk nei.

Det er jo uansett jeg som betaler strømregningen så lenge jeg bor her så han har ikke akkurat noe særlig insativ til å gjøre noe med det.

Ny ytterdør + arbeid  koster ikke bare noen hundrelapper nei, selv ikke om jeg gjør alt arbeidet selv.

Og Alle rom som har nakne vannrør  må ha en eller annen form for varme på i huset her på det kaldeste på vinteren ellers fryser det.

Så det er Bad, kjøkken og delvis kjeller (vanninntaket går inn i kjelleren og så opp)

Har en termostat styrt liten vifteovn som slår seg på i kjelleren der vannintaket er når det blir for kaldt.

 

Endret av Lodium
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hermod Svendsen skrev (6 timer siden):

Klimaendringene kommer til et elveleie nær deg (og meg). EU innfører taksonomi for karbonbasert import. Varene vi eksporterer til EU må ha et lavt karbonavtrykk og må ankomme EU på en utslippsfri måte. Det blir vel jernbane. Så nå må elektrifiseringen av jernbanen fullføres. Og jernbanen må gjerne bygges helt til Kirkenes. Det er fornuftig bruk av kraften.

Det er neppe mulig å bygge jernbane til Kirkenes etter Fosen-dommen, reindriftnæringa har nå i praksis vetorett mot all større infrastruktur i reindriftsområdene (som utgjør 40% av vårt landareal). Og det siste de ønsker seg i reindriftsområdene er nok jernbane...

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det er neppe mulig å bygge jernbane til Kirkenes etter Fosen-dommen, reindriftnæringa har nå i praksis vetorett mot all større infrastruktur i reindriftsområdene (som utgjør 40% av vårt landareal). Og det siste de ønsker seg i reindriftsområdene er nok jernbane...

Tja, jeg har hørt en del samer som vil ha Jernbane 

Argumentet deres da er at de får ekportert Reinkjøttet og fisken de fanger lettere

En jernbane eller veier lages typisk nok heller ikke på fjellet eller i beiteområder men heller på lavlandet eller i tunell i dagens samfunn med mindre det er en vindpark eller ett vannkraftverk infrastukturen bygges til.

Det å bygge jernbane opp på fjellene og opp i høyden eller vidda der beiteområdene til reinen er , er vel det mer eller mindre slutt på.

 

 

Lenke til kommentar

Støre må forstå at noe kjempestort potensial for ekstra kraft er det neppe så mange steder i dag. Det er vel summen av alle de mindre, som er størst. Og så skal vi jo "dele" strømmen dyrere. For tap i overføringer koster tydeligvis ingen ting...(!)

Noen ting skal tydeligvis bare ha Stør(R)e oppmerksomhet...

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
-Night- skrev (2 minutter siden):

så få?  legg på noen ti-talls tills til så kan vi selge atomkraft til tyskalnd som de ikke ville ha selv selvsagt med kraftigpåslagg for idiotipris 

Ett atomkraftverk av mer konvensjonell type har typisk en produksjon på 15-20 TWh. Da snakker vi altså om 50-60 TWh for tre stykker. Du måtte bygd mange nye utenlandskabler for å bli kvitt så mye kraft. I tillegg er ny atomkraft temmelig dyr. Det er langt unna å være den billigste energikilden som kan bygges i 2022.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (1 minutt siden):

Atomkraftverk må selge strømmen for ca 30øre kwt for å gå rundt :)  Det er en OK pris

Du kan hoste opp en link på dette?

Dessuten er det forskjell på atomkraftverk som er bygd for 30-40 år siden og anlegg som bygges i dag med dagens sikkerhetskrav, samt at man også avsetter midler til behandling og lagring av atomavfall. De aller fleste kilder jeg finner for LCOE for el opererer med mye høyere enn 30 øre/kWh. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...