Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (5 timer siden):

Drømmebilen har vedovn.

Varmer rommet og en kan koke kaffe og varme mat. 

Blir litt rælete, men mette kan du jo mekke svært enkelt og billig, du får tak i små ovner med pipe som som man bruker i pilketelt f.eks. Men da hadde jeg uansett gått for multifuel tror jeg, så slipper man å drasse med seg stabler av ved også 

 

@Snowleopard Problemet også enda er prisen. Det er jo så dyrt, og med huslån så blir det med drømmen inntil videre :p 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

så slipper man å drasse med seg stabler av ved også 

Du trenger kun tørr ved for å tenne opp, eller briketter.

Døde tre finner du i alle skoger.

Har 2 vedovner på listen.
https://www.tinywoodstove.com/product/small-stove-the-dwarf-3kw/

https://www.pomoly.com/Dweller-Wood-Stove-|-Outdoor-Fireplace-for-Hot-Tent-Camping-|-POMOLY-2022-New-Arrival-p1795535.html?variant=PM012-SDWEL

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Nå var jo poenget med elcamper og induksjonsovn samt varme fra medbrakt strøm, å klare seg med minimal forurensning der man camper. Altså bort med gass som normalt er alternativet. Bekvemt og fint. Men selvsagt, ikke like kos som å sitte foran et bål. 

Men å plukke tørr ved i skogen, det forutsetter selvsagt at du er nært skogen. Er du ved stranda, er det ikke så mye slikt å finne. Da kan man fort få med seg en pose/sekk ved i bilen, i tillegg til alternativene under. Tross alt var det fremdeles litt størrelse og vekt på de sakene du lenket til.

Nesten 5 og 8 K for selve ovnen, som selvsagt ikke er så liten eller lett, så kommer man seg lang vei med en gassbrenner og gass, samt at man alltids kan kjøpe billigere saker for å få fyrt opp med ved. Et bålstativ type tripod med grillplate samt en av disse sammenleggbare med brannsikkert metallnett er vel alt man da trenger.

Denne med gryte og kaffekjele hentet fra kjøkkenbenken blir jo billig (denne er utsolgt, men finnes konkurrenter):
https://www.xxl.no/mackenzie-bonfire-tripod-balstativ-gra/p/1134664_1_style

Dyrere variant med medfølgende grillrist:
https://chillout.no/products/grill-tripod-balrigg?variant=32721851744361&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=CjwKCAiA_vKeBhAdEiwAFb_nrdAxQ2eL2oY5TArCHIKFppSSfOvlKql6THnInnkiREWSMcLO24LZxhoCUnYQAvD_BwE

Denne får man også med seg i sekken på gåturer, og tar ikke store plassen (eller vekta) i bilen:
https://lagerpriser.no/products/baerbart-ildsted-stor-storrelse?variant=41099212685484&currency=NOK&cmp_id=17215816042&adg_id=&kwd=&device=c&gclid=CjwKCAiA_vKeBhAdEiwAFb_nrWjH1iAeeY6aEjaai4LKP-EsjqKeR9NKbR7oDLFXvD43bVonWyrcjxoC6eQQAvD_BwE

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har en loesning, for de som droemmer om campingmodellen til WW ID-BUZ, som kommer i 2025, men ikke har raad.

Tenker at den kommer til aa ligge rundt millionen, naar den kommer.

Her har dere en loesning, med telt som med en poelseloesning, koples til ID-2'en, som kommer i 2025 og har kinosal og to luksussoveplasser i seg. Aa sove behagelig, toert og varmt ( aircondition, kaldt om sommeren ) er vel det viktigste, er det ikke?

De regner med at det kommer til aa vaere ca. 41 mil rekkevidde paa ID-2, Life'n, som den ogsaa kalles. Naar du har kjoert 30 - 40 mil, trenger du et maaltid og en kopp kaffe, mens bilen lades, ikke sant?

Denne loesningen, kommer paa ca. tre hundre tusen kroner.

Her har du en vanlig personbil, naar du er hjemme og naar du er paa tur, kan du la teltet staa, naar du skal et lite aerend.

Ikke like praktisk som en ID-BUZ, men et godt alternativ, vil jeg paastaa. Vi maa heller ikke glemme at det ligger en seks, syv hundre tusen imellom.

Er ny paa denne traaden. Haaper  ikke, jeg kommer med gammelt nytt.

 

 

 

 

a708557dccf07c747f7b66e47a5b5a4e-image.jpeg

304d97f6de072012d1c4640402033a09-image.jpeg

922842 R.jpg

68041637822494.webp

thu905900_2_1.jpg

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 3.2.2023 den 4.16):

Drømmebilen har vedovn.

Varmer rommet og en kan koke kaffe og varme mat. 

Skjønner godt ønsket om billig og ufarlig drivstoff, men det tar voldsomt med plass både for selve ovnen og sikkerhetssonen rundt. Tror jeg hadde gått for en pent skjult webasto + TV med virtuell peis i stedet for. Webasto kan forsåvidt også kombineres med peltierelementer for å skaffe strøm til lett forbruk (lys, tv, lading av mobiltelefoner etc), de gangene man camper i mørketida.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (48 minutter siden):

Skjønner godt ønsket om billig og ufarlig drivstoff, men det tar voldsomt med plass både for selve ovnen og sikkerhetssonen rundt. Tror jeg hadde gått for en pent skjult webasto + TV med virtuell peis i stedet for. Webasto kan forsåvidt også kombineres med peltierelementer for å skaffe strøm til lett forbruk (lys, tv, lading av mobiltelefoner etc), de gangene man camper i mørketida.

TV'en kan byttes ut med en dum skjerm, eller endog en pico-projektor med laserlys for lang levetid, og et hvitt laken eller man kan bruke teltvegg eller levegg som lerret. Tar langt mindre plass og er lettere.

Ellers gjør vel en liten elektrisk radiator en grei jobb for å varme opp i et telt, men er vel ikke godt egnet til å varme opp i åpent landsskap. Men da kan en medbrakt terrassevarmer og noen elektriske varmetepper gjøre en vel så god jobb om man har elbil som har mulighet for å dele av strømmen på hovedbatteriet.

Denne er jo lett å få plass til, og varmer greit i kort avstand fra seg, og med varmeteppe bak rygge og rundt beina, så blir det fort både varmt og trivelig. Og varmerørene er jo og et blikkfang på mørke kvelder:

5427904?E92k32Dtyazjqhje5yNNB6eDOo

 

Lenke til kommentar

Med batteri som energikilde til oppvarming så blir det dyrt, tungt eller spiser mye av kapasiteten som burde vært brukt til framdrift. Poenget med webasto var å gjøre det lett og billig. Diesel er veldig lettvektig, lite og billig for den energien det gir. Ganske så brannsikkert også. Ved veier ca 2,5 ganger så mye pr energimengde og tar ca 5 ganger volumet på grunn av mye luft. Diesel fyller tanken helt ut til alle kanter uten masse hulrom i mellom.

Jeg vil heller spare batterikapasitet til framdrift om man har elbil eller hybrid.

Pico-projektor-ideen likte jeg godt.

Lenke til kommentar

Med tanke på at man vil følge det grønne fotsporet, så er det jo greit å kutte både diesel, gass og annet fossilt brensel der man kan. Og med solceller kan man i stor grad hente inn det man forbruker på en kveld/natt, om man har en løsning for å kunne lade bilen med solkraft.

Slike portable batteribanker kan jo i stor grad brukes til dette, da begrensningen fort er areal og faktisk solkraftproduksjon, og ikke batteribankens evne til å gi fra seg strøm (og lade seg selv) på dagtid. Men jeg ønsker fortrinnsvis løsninger som fjerner behov for slike store og tunge elementer som batteribank eller frittstående Webasto.

Det viktigste er jo at man har nok til å nå nærmeste lader, ikke om man kan kjøre videre med tilnærmet fulladet batteri. Derfor bør man og lade bilen rett før man kommer til destinasjonen, så man har endel kapasitet å ta av.

Er man dessuten ved en campingplass der man kan plugge inn for litt saktelading, så er det jo heller ikke noe problem om man forbruker mer strøm i noen kveldstimer, da det vil lade seg mer opp enn forbruket i løpet av natta. Om man lader med f.eks. 2 kW effekt i 8 timer, så får man inn 16 kWh. Da er det absolutt ikke noe problem at man bruker 10-15 kWh på kvelden, der noe av forbruket uansett tas fra strømmen man får fra campingplassen.

Ser man tester av slike banker, så ser man dessuten at det skal litt til for å dra så mye strøm, da de fleste apparater drar godt mindre enn peak-effekten. F.eks. den terrassevarmeren jeg visste bildet av, en Beha TVT 1500IN-2 som kan dra 1,5 kW, har og mulighet til å kjøres på 0,9 kW, men vil vel gå litt av og på for å vedlikeholde varmen siden det koster mest effekt å øke varmen som gis enn å vedlikeholde varmen.

Det er jo slike varmegivende apparater som krever mest effekt og energi, men kokeplater brukes ofte bare 15-60 minutter av gangen, 2-3 ganger om dagen. En slik stråleovn kommer jo heller ikke på før mørket kommer og temperaturen går under det behagelige.

Derfor skal det litt til for å dra så mye som 15 kWh på en kveld og påfølgende natt, der man ønsker å bruke litt energi for å gi komfortabel varme i "soverommet". Spesielt om man overlater oppvarmingen til varmeteppene og eventuelt bilens AC-anlegg om man sover i bilen. Eller en medbrakt campingvogn, slik elbilforeningen testet med en Kia EV6 som batteribank gjennom V2L-adapteret, der de trakk rundtr 13 kWt på en kveld og natt:

https://elbil.no/sa-bra-funker-det-a-bruke-elbilen-som-stromkilde-nar-du-camper/

 

Lenke til kommentar

Jeg liker det grønne sporet, for all del. Ikke misforstå meg der. Men jeg tenker også at oppvarming er noe man har mest nytte av i mørketida og at poenget med slike fricamper-biler er å campe i det fri, ikke på campingplasser med dedikerte 16A-uttak. Steder man helst vil unngå å tappe framdriftsbatteriet. Tilleggsbatterier både veier og koster mye, så webasto er en billig og plassbesparende løsning. Ikke er det spesielt klimafiendtlig heller om man camper sporadisk og ikke bor permanent i campingbilen. Man får mange varme overnattinger på bare en liten 5L-kanne. Det er noe som heter å velge sine kamper. Å spare en kanne eller to i året med diesel er ikke den klimakampen jeg ville prioritert. Det er mange andre klimakutt å ta før den tid. Kutter man bort én flytur til syden (i hele livet) så har man spart mer klimautslipp enn man klarer å spare med batteribanken til oppvarming av campingbilen i et helt liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt. Men når man ikke har noen av delene, så vil jeg tro at innkjøp av en terrassevarmer, ettpar varmetepper og eventuelt noen solcellepaneler og en liten batteribank som kan ta imot og fordele strømmen fra panelene til bilen, fort blir like billig/dyrt som en frittstående Webasto.

Det som koster litt er solcellepaneler og en batteribank, eller det utstyret som skal til for å gi strøm inn på bilen fra solcellepaneler. Og man trenger jo ikke en på 1+ kWh for å kunne koble nødladeren på schukostikket. Holder vel med en liten til 2-3 tusenlapper vil jeg tro.

Klarer man seg uten solceller og batteribank (eller alternativ oppkobling), siden vi fort snakker bare en helgetur som det vanlige turbehovet, så er jo uansett denne løsningen aller billigst i innkjøp, og muligens og i forbruk.

Men det krever en elbil med V2L for å kunne dra terrassevarmeren (og eventuelt portabel induksjonsplate for matlaging). Dette tror jeg raskt blir standard på nye elbiler.

Og da kommer kommer jo dieselen uansett som tillegg, samt servicekostnader på webastoen. Servicen er fort dyrere enn en ny terrassevarmer om den slutter å virke etter rekalmasjonsfristens utløp.

Denne kan selvsagt være et alternativ, en "terrassevarmer med eget parafinagregat":

https://www.clasohlson.com/no/Parafinovn-RX-2485/p/36-8019?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAiAmJGgBhAZEiwA1JZolooDfbqjjTGJe_ytacmRqEFYsSdgbhTVOJhG5mDmv1zmoWpRcg6uHBoCiB4QAvD_BwE 

68036407951390.jpg

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Små vedovner krever minimalt med plass, og trenger ikke noen sikkerhetssone. 

Bak i en pickup.
https://youtu.be/LbuX8SJkDJI?t=810

 

Det vil jeg påstå er feil.

En vanlig radiator anbefales å ha fritt område foran seg, pga faren for at den overvarmer de som eventuelt skulle komme for nært, og det er definitivt det samme med en vedovn. Selv om disse har valgt å innstallere den så innestenkt, er ikke det noen garanti for at ikke treverket over og rundt denne ovnen, er beskyttet mot å varmes så mye at det etterhvert tar fyr. Og det anbefales ikke-brennbart materiale på gulvet foran, da gnister kan ta fyr om de slipper ut når man åpner døren.

Her er anbefalingen fra Asker og Bærum Brann og Redning, som var de jeg fikk treff på først, men tipper dette er standard i Norge:

Alle moderne ildsteder kommer med en monteringsveiledning der detaljerte krav til avstand mellom ildstedet og brennbart materiale er beskrevet.

I tilfeller der huset har et eldre ildsted (produsert før 1997) fins det generelle tommelfingerregler. Disse reglene gjelder også for nyere ildsteder i de tilfeller der monteringshenvisningen ikke er tilgjengelig:

  • Avstand fra ildsted til brannmur: 100 mm
  • Avstand fra topp ildsted til brennbart materiale: 300 mm
  • Avstand fra hjørne på ildsted til brennbart materiale: 300 mm
  • Avstand fra ildstedet til brennbart materiale ved skråstilt 45o montering: 300 mm
  • Avstand fra ildstedets side til brennbart materiale: 600 mm
  • Avstand fra søyleovn til brennbart materiale: 600 mm
  • Avstand fra ildsted til himling: 500 mm
  • Avstand fra røykrør til brannbart materiale: 300 mm
  • Avstand fra røykrørsgjennomføring i teglskorstein til brennbart materiale: 230 mm
  • Avstand fra sotluke til brennbart materiale: 300 mm
  • To ildsteder tilknyttet samme røykløp bør ha et nivåforskjell på minimum 200 mm mellom nedre kant av øvre røykrørsinnføring og øvre kant av nedre røykinnføring. Anbefalingen gjelder også mellom røykrør og sotluke.

https://abbr.no/feiing-og-tilsyn/avstand-fra-ildsted-til-brennbart-materiale/

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Selv om disse har valgt å innstallere den så innestenkt, er ikke det noen garanti for at ikke treverket over og rundt denne ovnen, er beskyttet mot å varmes så mye at det etterhvert tar fyr.

Ut ifra det personen sier i sine videoer, så blir ikke treverket rundt ovnen så varm.

Mange flere som har montert vedovn i små biler.

De anbefalingene er for hus, med mye større ovner, som varmer hus. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Ut ifra det personen sier i sine videoer, så blir ikke treverket rundt ovnen så varm.

Mange flere som har montert vedovn i små biler.

De anbefalingene er for hus, med mye større ovner, som varmer hus. 

Og endel folk gjør det de tror er greit, uten å ta sine forholdsregler så nøye som man skulle ønsket. Ikke alle hjemmesnekrede løsninger er de beste, fordi man ikke så lett får testet ut hypotesen.

Dog passer man på litt, så kanskje man ser virkningen før man skifter ut treverket av estetiske årsaker, og da forblir man like "klok". Han kommenterer dog selv at det blir godt varmt for han der han sitter med større avstand enn treverket rundt ovnen. Jeg har sett andre prosjekt, men der har man sørget for mer luft rundt, og ikke-brennbart materiale som det første varmen møter på. Det virker langt sikrere.

Her er det selvsagt litt hjelp i at det er metall bak treverket i form av planet på pickupen, og kaldt utenfor, så mye av varmen blir transportert ut i noe som virkningsmessig kan minne om en stor kjøleribbe. Men igjen, det kommer an på hvor varmt treverket blir når det fyres i ovnen, før varmen rekker å bli transportert ut.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

LADING AV LIFEPO4 LITHIUMBATTER I EN CARAVELLE?

 

Noen her inne med slike erfaringer?

I min Caravelle finnes det 2 AGM batterier 80Ah, begge er med skille relee. Skille releet fungerer sånn at når forbruksbatteriet under panseret er fulloppladet, blir AGM batt #2 ladet opp. Nå har jeg tenkt litt på ferieperioden til sommeren og kunne tenke meg å ta med meg et Lithium batteri ca 100-120Ah som blir koplet til en inverter 12V til 230V AC med en effekt på 2kW.

 

Dette Lithium batteriet vil på sikt kunne trenge lading og spørsmålet er om dette kan løses gjennom bilen sin egen generator?

Hvordan kan dette løses/ evt. kan ikke løses?

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (1 time siden):

LADING AV LIFEPO4 LITHIUMBATTER I EN CARAVELLE?

 

Noen her inne med slike erfaringer?

I min Caravelle finnes det 2 AGM batterier 80Ah, begge er med skille relee. Skille releet fungerer sånn at når forbruksbatteriet under panseret er fulloppladet, blir AGM batt #2 ladet opp. Nå har jeg tenkt litt på ferieperioden til sommeren og kunne tenke meg å ta med meg et Lithium batteri ca 100-120Ah som blir koplet til en inverter 12V til 230V AC med en effekt på 2kW.

 

Dette Lithium batteriet vil på sikt kunne trenge lading og spørsmålet er om dette kan løses gjennom bilen sin egen generator?

Hvordan kan dette løses/ evt. kan ikke løses?

Noen tanker og løsninger her, jeg ville vurdert en kombo av solcellepaneler på taket av Caravellen, og alternator for å lade fra bilens motor. Om du og vil ha støtte for å lade direkte fra campingplass eller 230V hjemme eller på veien, så er det og dekket i denne videoen:

 

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (4 timer siden):

Dette Lithium batteriet vil på sikt kunne trenge lading og spørsmålet er om dette kan løses gjennom bilen sin egen generator?

Hvordan kan dette løses/ evt. kan ikke løses?

A DC-DC charger (also known as a battery to battery charger) converts the output from your primary battery and charges your secondary battery using optimal charging.

Noe jeg har vurdert selv, men ikke hatt råd til noe slikt ennå.

Laderen kobler kun inn når hovedbatteriet har høy nok spenning. 

Får DC-DC lader som også kan lades med solceller.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...