Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Alle som ønsker kan poste her inne, enten du liker å pakke teltet i bilen, du har bygd om en varebil eller om du har en Morelo på 9m eller om du bare er nysgjerrig på campingturer, her er det ingen begrensninger. Oppfordres til bilder, tips og generelt godt humør og du må gjerne dele av turer du har vært på! :D

Hymer-Free-540-Blue-Evolution-1200x800-5


 

Spoiler

Originaltråden:
Ble en fin Norgesferie i 2021 der jeg bodde bak i varebilen i en uke. Dette var en utrolig fin tur, fra Drammen til Sandessjøen og Atlanterhavveien samt Dalsnibba, for en tur! Så nå vil jeg ha bobil, det ser jo så fint ut! 

Har kikket litt på denne:
https://www.finn.no/car/mobilehome/ad.html?finnkode=217375158
Planen er å få inn et 100ah Litium batteri og solcelle på taket. Det fine med 540 er jo at man kan bruke den som vanlig bil også, den er ikke for stor, noe som gjør det kjekt å kjøre rundt i byen. Men er den for liten ellers? Mitt bruk blir til meg selv, en kamerat i ny og ne på golftur og eventuelt ei dame om jeg noensinne får meg det igjen. Holder denne størrelsen til det? 

Takk for tips! 


 

Endret av bshagen
Jeg har fått svar på det jeg lurte på, så endrer tråden så alle kan bli med :)
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfordringen på mindre bobiler er gjerne at totalett/bad blir veldig små og bærer mye preg av kompromiss. Om du/dere farter mye rundt og ikke må dusje hver dag så ville jeg heller valgt en bobil foruten dusjen for å ha mer plass til bodel og sjekket inn på campingplass i ny og ne for hygieniske behov. 

Om du/dere ønsker i all hovedsak å fricampe så er det greit å ha en dusj tilgjengelig. Beste jeg kan foreslå er å reise til aktuell bil, still deg inni dusjen, lukk igjen forheng/dør og finn ut om du greier å ta en skikkelig dusj eller ei. 

Bobilen ellers stor nok for to om man ikke har et behov for å drasse rundt på alt mulig av ting eller har planer om å bruke hele dager på innsiden av den. 

Står dere på samme plasser over noe lengre tid kan det være like så smart å ha et fortelt som er lett å slå opp som en større bobil. 

 

E: endret formulering. 

Endret av Hansien
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for tips og det er litt derfor jeg har kikket på Possl bilene, for de ser ut til å ha en litt mer romslig dusj. Planen er fricamping og campingplasser blir til nød når man er på transport-etapper. Jeg kommer nok mest til å være alene, men greit å ha mulighet for å ta med en kompis en helg f.eks. Jo mer jeg kikker og jo dyrere blir det, og kommer lottoen på onsdag så ser en  Challenger X150 ålreit ut. Men jeg må nok ha litt mer edrulige ønsker tror jeg (har egentlig råd, men vil ikke blakke meg totalt heller)

Lenke til kommentar

Likte også Challenger X150 godt og er i samme situasjon som deg. Har tittet litt noen år og er på vei til å slå til snart.
Siden mange har kjøpt bobil siden pandemien startet sies det at en del også begynner å tenke på å selge ganske nye  biler snart, så jeg titter litt der også.

Når det gjelder X150 så virker den helt super. Eneste jeg la merke til er at senga må senkes ned elektrisk og det er ting som typisk kan gå i stykker. En fast seng bak med "garasje" mulighet bakfra under senga er det jeg heller mest mot. Jeg kommer til å ha med meg en dyr tråsykkel og hvis den henger på et stativ utenpå så vil jeg nok ikke slappe av like godt om natta alltid.

Men jeg har ikke bestemt meg og er åpent for alt selv også. Vurderte et par år å konvertere en sprinter varebil men med byråkratiet i Norge la jeg fra meg den tanken.

Jeg ønsker også en bil med kanskje 1-2 store solcellepanel på taket med god batterikapasitet hvor det er tilrettelagt for at man ikke må kjøre alt på gass eller "landstrøm". Ønsker å kjøre alt utenom evt. kokeplater på strøm. Her blir det ikke brukt noe energi eller penger på TV (det blir laptop eller nettbrett via mobilruter) men en dusj er greit ved lengre perioder med fricamping.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bshagen said:

@Theo343 Hvilken prisklasse sikter du deg inn på, nå som du tenker å slå til? 

Det er nettopp fricamping som lokker meg, det å kunne klare seg «off grid» høres så utrolig deilig ut :)

Jeg er veldig usikker egentlig. Jeg synes nytt virker steindyrt og man må raskt over 600.000 og gjerne over millionen. Derfor titter jeg litt på bruktmarkedet og etter 2-3 år gamle bobiler.

Jeg har mest lyst på en god type "suburban van" type bobil.

Skal man litt utenfor allfarvei er det ok med 4x4 og litt ekstra bakkeklaring. Også viktig å tenke på at en del mer spesialiserte bobiler ofte har lav bakkeklaring og stikker ut en del bak.  Dette medfører ofte at de ikke klarer litt bratte overganger så godt. Eks. at man skraper nedi bak når man skal opp en bakke med brå overgang (kan fort skje utenfor offentlig vei hvor veistandard varierer mye).

Det er også fricamping som er hele årsaken til mitt ønske om en slik bobil. Å bo på campingplasser eller bobilparkeringer er heller noe jeg gjør om jeg absolutt må eller for å benytte fasiliteter (vaskemaksiner osv).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det finnes jo campingdusjer, altså telt, portabel kabinett som settes ved eller inntil bobilen... Til sommerbruk.

Den økte friheten til å komme fram på sideveiene og trange småveier med liten bobil høres viktig ut her? Da finner man også de mindre  mer avsides campingplasser

Hva med å starte smått og se ett par år? Verditap blir nok ikke stort.

Kan mye om utstyr til 12 volt, så man får kost seg mye mer  med mindre penger på solcelle mm nå.

Mobil ruter med mulighet for ekstern antenne er noe å tenke på...

Edit: verditakst til verditap (autokorr)

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Utedusj med forheng i ymse varianter har vært vurdert hos meg. Men det fungerer best sommerstid :) Jeg vet ikke hva TS tenker men i min sammenheng skal den være godt egnet for helårsbruk (vinterisolert) selv om den nok vil bli brukt mest om sommeren.

Ellers titter jeg mest i denne klassen.
image.png.93571308b4ee40bdad9652f67910cddf.png
En god vinsj er heller aldri dumt om man skulle være uheldig.
https://www.tuningblog.eu/en/kategorien/camping/bruce-banner-4x4-sas-292813/
image.png.0b46ae48b4ae90e7bc5af5dac47fcea6.png

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes sittegruppa i den bilen TS linker til ser veldig trang ut, ikke noe problem hvis været er fint, men blir man sittende inne i øsende regnvær kveld etter kveld er det trangt, spesielt hvis du er på tur med kompis

Mine foreldre har en delintegrert bil på ca 7 meter som jeg har lånt flere ganger, når jeg bruker den er jeg alene, og kunne godt klart meg med en mindre bil, men synes bybobiler se for små ut, spesielt sittegruppe og takhøyde

Foreldrene mine fricamper mye med den bilen, kjøleskap, varmtvann og koking på gass, da kan de stå flere dager helt fint selv med ett helt standard batteri og ingen solcelle. Bobatteriet lades når du kjører. Kjøleskapet i bilen kan stilles på 12v, men det er veldig dårlig effekt på det da, bare såvidt det klarer å holde temp nede, og du kan kunn stille det til 12v mens motor sviver, slik jeg har forstått det er dette vanlig så hvis du ønsker å kunn bruke 12v må du trolig bytte ut kjøleskapet eller installere en inverter slik at du kan kjøre det på 230v
 

Fremkommelighet er ikke noe problem selv om bilen er stor med langt overheng bak og forhjulstrekk. Har selv vert mange rare steder med den, og far har brukt den på jakt langt «ut i gokk» uten problemer

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror mange glemmer at man har 2 gode stresslesser som kan snus rundt og brukes som sittegruppe. Jeg ville hovedsaklig brukt disse 2 stolene i en liten bobil og ville ikke kjøpt en bobil hvor disse ikke fritt kan svinges rundt og være en del av interiøret. I en sprinter har man også god takhøyde.

@Selle Hva heter kjøleskapet? Merke og modell? Og bilen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Theo343 Bilen er en Chausson Flash 26 bygget på Fiat chassis, kjøleskap aner jeg ikke, bilen står vinterlagret 1,5t herfra så får ikke sjelket det før i april/mai, men har spurt 3 andre bobileiere med andre merker bil, alle 3 sa at kjøleskapene deres fungerte på samme måte, forhandler sa også ifra om dette ved utlevering av bilen

Edit: 

Fant link til annonsen fra når de kjøpte bilen

https://www.finn.no/86569884

Edit 2:

Kjøleskapet er fra Thetford, model er ukjent. Ser de har kjøeskap for 12v også, men så langt jeg vet er det vanligst at de kjøleskapene som er standard montert i bobiler er den typen som kan gå både på 230v, gass og 12v, men som ikke er spesielt effektive på 12v

Endret av Selle
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser ut som det ikke finnes noen perfekt bobil, nei. Godt poeng ang. sittegruppen, at den fort kan bli for liten, det hadde jeg ikke tenkt på mtp været. Mulig en X150 er det beste av to verdener, men den koster skjorta. Jeg ønsker meg en bobil for hele året, har blitt litt inspirert av diverse Vanlife-kanaler på YouTube, men de bor fast i bilen og det skal ikke jeg. Men fint å kunne ha muligheten. Har noen små planer om Europatur og jeg har lyst til å se Finnmark. 

@Theo343 Den der så jo kjempefin ut! Men svindyr! Begynner på $170k ser det ut som 

 

Lenke til kommentar

Jeg har også blitt fasinert av diverse YouTube videoer med folk som bygger sine egne biler og kjører rundt. 

Personlig så syntes jeg en bobil blir for dyrt hvis man tenker kost/nytte - men det kommer jo an på økonomiske forutsetninger man har og hva slags bruk det er tiltenkt.

Har du vurdert campingvogn? Da slipper man en egen bil med alle ulemper og utgifter - men du må jo selvfølgelig dra med deg en henger da. 

Selv vurderer jeg etterhvert liten varebil, med tilhenger med mc på bak, enten en skaphenger eller "vanlig" henger. Da blir det jo sommerbruk, så mobil hyttedusj er greit nok. Med skaphenger så kan man lage soveplass der, evt en ekstra en + man får med en hel del bagasje. Krever en del egeninnsats, men det er nå halve moroa syntes jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...