Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Det aller enkleste er normalt sett å ta utgangspunkt i en varebil. Så lenge du beholder skilleveggen, kan du sette inn campinginredning (med visse unntak) uten at det blir "ombygging" og da uten at det må godkjennes. Og er bilen fra før 2014, kan du fjerne skilleveggen og få satt inn ekstra seter"gratis", så lenge man ikke gjør strukturelle endringer.

Det første forslaget er utelukket pga behov for minimum 4 seter (helst nærmere maksimering av seter på B sertifikatet). Videre ønsker jeg maks tillatt totalvekt på 3,5t, også det på grunn av B sertifikatet. Tanken er camping noen år, deretter at noen skal få arve den som russebil-emne og akkurat der er klasse B svært viktig, samt maksimering av antall seter. God plass i tillegg til setene er et pluss, under forutsetning av at den kan kjøres med klasse B.

Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å sette inn flere seter med godkjent innfesting og belte. Derfor tenkte jeg utgangspunktet minibuss i stedet for varebil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det første forslaget er utelukket pga behov for minimum 4 seter (helst nærmere maksimering av seter på B sertifikatet). Videre ønsker jeg maks tillatt totalvekt på 3,5t, også det på grunn av B sertifikatet. Tanken er camping noen år, deretter at noen skal få arve den som russebil-emne og akkurat der er klasse B svært viktig, samt maksimering av antall seter. God plass i tillegg til setene er et pluss, under forutsetning av at den kan kjøres med klasse B.

Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å sette inn flere seter med godkjent innfesting og belte. Derfor tenkte jeg utgangspunktet minibuss i stedet for varebil.

Er bilen fra før nye regler startet i januar 2014, så kan du som sagt fjerne skilleveggen og sette inn seter de baksetet ville vært om samme kjøretøy ble solgt som personbil i tillegg til som varebil. Samme om du egentlig bare ville blitt kvitt skilleveggen for å kunne bevege deg fritt innvendig i bilen, uten å måtte gå ut fremme for å gå inn bake (eller motsatt).

Men klart, tenker du bare komme deg ned til 9 seter (8 passasjerer), og ellers utnytte ledig plass bake til camping-innredning/soveplasser, så blir selvsagt det helt anderledes. Da er det nok enklest å gjøre som du tenker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ford har nå elvarebil (Lastebil klasse N2) med støtte for å kjøres med B-lappen, men med vekt mellom 3500 kg og 4250 kg med 5 eller 6 sitteplasser.

https://www.tungt.no/article/view/867686/ford_provekjort_425tonns_etransit_med_bakseter

Da ligger det an til å kunne bygge seg camperløsning i varerommet, ihvertfall så lenge dette kan defineres som varetransport. Krever da at innredningen ikke skrues fast i lasterommet, men f.eks. festes i skinneløsninger og mot lastsikringskroker, eller rett og slett "låses fast" ved at det ikke er mulig å forflytte innredningen uten demontering.

Vil det da i tillegg være lovlig og mulig å få der i skilleveggen slik at man slipper å gå ut for å entre varerommet, slik f.eks. endel leveringstjenester har for sine biler (FedEx/Amazon/UPS m.fl.), så er vi langt på vei mot elektriske bobiler, selv om jeg helst så at kravet om skillevegg ble fjernet for bobiler.

Da gjenstår det å få støtte for dette på litt mindre varebiler så man kan få hverdagsbiler med bedre rekkevidde OG fremdeles med kapasitet til å brukes på langtur langs motorveier.

Samt at det kommer produsentgodkjente "Campervan"-løsninger for å bruke hovedbatteriet som strømkilde både til å varme kupéen/varerommet og å koble til "v2l", altså strømforbrukere i bilen som henter strøm fra hovedbatteriet eller fra "landstrøm" om man er koblet til et strømuttak, og at det legges opp for å kunne lade hovedbatteriet direkte fra solceller på taket.

Det må vel og løses opp i reglene for å få godkjent "lave" varebiler med hevetak som campingbiler, ihvertfall når avgiftsskruene strammes til. Og så må leverandørene være flinke til å tilby seteløsninger som kan roteres.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Hvorfor kan man ikke fastmontere inventaret? 
Godt mulig jeg har gått glipp av noe, eller glemt. 

Fare for at det utløser krav om omklassifisering til bobil, og at man da mister privilegiet med å kunne kjøre den med B-lappen.

Ville ihvertfall fått sjekket dette med Vegvesenet/Biltilsynet, og da fått det skriftlig om de mener det er helt innafor. Muntlig tilsagn er lite verdt, for da får du bevisbyrden om de finner ut at det ikke var innafor reglene. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 timer siden):

Vil det da i tillegg være lovlig og mulig å få der i skilleveggen slik at man slipper å gå ut for å entre varerommet, slik f.eks. endel leveringstjenester har for sine biler (FedEx/Amazon/UPS m.fl.), så er vi langt på vei mot elektriske bobiler, selv om jeg helst så at kravet om skillevegg ble fjernet for bobiler.

Er ikke skilleveggen temmelig "hellig" for å beholde typegodkjennelsen for varebil i Norge? Mulig at dette har blitt noe lempet på uten at jeg har fått det med meg, men det var i hvertfall veldig strengt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Er ikke skilleveggen temmelig "hellig" for å beholde typegodkjennelsen for varebil i Norge? Mulig at dette har blitt noe lempet på uten at jeg har fått det med meg, men det var i hvertfall veldig strengt.

Joda, men er ihvertfall lov å sette inn vindu, så kan man jo definere om det blir vindu eller dør... 😉

Nå henviste jeg til det med slike distribusjonsbiler, nettopp for å vise til at det må finnes regler som tillater dette, men det må selvsagt sjekket med rette myndigheter (vegvesen/Biltilsyn), og som alltid, det gjelder å få svaret skriftlig... 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Joda, men er ihvertfall lov å sette inn vindu, så kan man jo definere om det blir vindu eller dør... 😉

Nå henviste jeg til det med slike distribusjonsbiler, nettopp for å vise til at det må finnes regler som tillater dette, men det må selvsagt sjekket med rette myndigheter (vegvesen/Biltilsyn), og som alltid, det gjelder å få svaret skriftlig... 

Mulig disse typiske "amerikanske" budbilene (UPC o.s.v.) har fått dispensasjon fra regelverket, men innbiller meg at den sitter langt inne for privatpersoner.

Men det må selvfølgelig sjekkes / søkes om. Behandlingstiden er sikkert bare på noen få år. ;)  Så kom igang så fort som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Mulig disse typiske "amerikanske" budbilene (UPC o.s.v.) har fått dispensasjon fra regelverket, men innbiller meg at den sitter langt inne for privatpersoner.

Men det må selvfølgelig sjekkes / søkes om. Behandlingstiden er sikkert bare på noen få år. ;)  Så kom igang så fort som mulig.

Fikk denne linken, så det ser ut som det er "åpning" - i dobbel forstand - for å få løsning på problemet her!

;) 

https://www.yrkesbil.no/partner-peugeot-yrkesbil/med-luke-i-skilleveggen/112686

Lenke til kommentar

På messa i dag (Oslo Motor Show), snakket jeg med en representant for Thule. Spurte om det stemmer at disse egentlig fantastiske festene for taktelt som de har hatt, virkelig er slutt på å produsere.

Først og fremst, han advarte mot å bruke taktelt på Wingbar Edge-utgavene pga. måten de er festet til rails på, og han mente både statisk (stillestående) og dynamisk (under fart) var bare 75 kg, og fare for at de ville "snappe av" om man hadde taktelt og folk i teltet. Så bruk Probar eller Wingbar/Wingbar EVO, om man ikke vil forholde seg til Squarebar (firkantrør) takstativ.

Fikk forsikringer om at de har hatt et opphold fordi de kun ble solgt i 2-pakk, mens folk ønsket 4-pack. Dette er nå endret, og de vil komme på sidene igjen, men skal være mulig å bestille, ihvertfall fra www.bilxtra.no.

Det er snakk om disse, låsbare festene som er laget med tanke på Probar og Wingbar.

https://www.thule.com/en-us/rooftop-tents-and-accessories/rooftop-tent-accessories/thule-mounting-brackets-_-901882

1389099.png

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Elbilforeningen tester Camper Mode med inkludert, oppblåsbar madrass i Xpeng G9. Ser at med "senga" i Camp Mode", så kan man i praksis få plåst opp en "tversover-bilmadrass" og lagt i rommet mellom ratt og den store madrassen, slik at et mellomstort barn (eller 2 små barn på tvers) kan ligge der, i tillegg til to voksne bake og kanskje en liten unge i mellom.

F.eks. denne som egentlig er ment for baksetet, der man ikke blåser opp putene som er tiltenkt i forbrønnen"

https://www.thansen.no/camping/soveposer-liggeunderlag/luftmadrasser/luftmadrass-til-baksete-paa-bil-135x85x40/n14767/pn23796/

Og med V2L, så får man både blåst opp en slik tversover-madrass og kjørt små-elektronikk som vannkoker, kaffetrakter, induksjonsplate etv for kveldsmat og/eller frokost. Eneste er at med bil full av folk, i camper mode, er det lite til ingen plass for en kjølebag (kanskje en veldig liten en i fotbrønnen), og bagassje i tillegg. Her vil nok en bagfasjeboks på kroken og/eller en takboks komme temmelig handy.

 

Lenke til kommentar

Varebiler med tilstrekkelig rekkevidde begynner å dukke opp. Her er en Stellantis-modell som lover 410 km WLTP med det største batteriet.

https://elbil.no/varebilen-renault-master-denne-far-410-km-rekkevidde/

Den har dessuten strømuttak bake i bilen, så man kan hente strøm fra hovedbatteriet. SÅ dette burde være en god kandidat til både hjemmesnekrede løsninger, og mer proffe campervan-bygg.

New_Renault_Master-3-2048x1365.jpg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...