Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (6 timer siden):

TAkk for link @Snowleopard, herlig å se at Elbobiler begynner og komme, den Transiten var jo faktisk veldig snasen med vel fin rekkevidde for svært mange. Si, 20mil om dagen i gjennomsnitt og litt lading her og der, så er det vel overkommelig? Kan man bruke strømmen på eventuelle campingplasser til lading? :) 

Jeg har ladet hos f.eks. Kongeparken Camping, men som alltid er det viktig å spørre om det er greit. Forskjellige campingplasser har sitt syn på den saken.

Noen sier med rette nei, fordi anlegget dems rett og slett kan gå varmt og gi brannfare om for mange lader elbil, andre sier nok nei mer av uvitenhet, for som du sier, effekten man tar ut kommer jo an på hva man stiller AC-ladekladden/nødladeren til.

Man må jo ikke ta ut 10, 12 eller 16A selv om bil og ladekladd støtter det. Min har vel laveste på 6A eller 8A, som jeg gjerne bruker om jeg lader hos andre, når jeg er usikker på hva uttaket takler. Er man en hel helg på samme stedet, så er man gjerne fulladet før man drar videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ser det ut som min tid som kommentator på TU.no er over, i og med at man skifter forum-motor og krever fullt navn heretter. Med bakgrunn i at jeg har et navn som er unikt (kun meg med dette navnet), så er det ikke ønskelig fra min side å kommentere uten anonymitet.

https://www.tu.no/artikler/nytt-system-for-artikkelkommentarer-i-tu-media/522544

Endel nettroll mangler evnen til å forholde seg innenfor rammer som mange av oss tar selvfølgelig, og jeg ønsker ikke utsette meg for å bli en skyteskive for slike. Det er nok lettere når man har et navn det går tusenvis av rundt og bærer på, for da vet man ikke om man treffer rett person.

Jeg jobber og et sted, der jeg uansett ikke kan diskutere enkelte tema åpenlyst uten at noen kan finne på å bruke det mot meg, selv om jeg ikke avslører noen hemmeligheter. Og slik tror jeg sikkert at det er endel andre som og føler det (selv om det ikke direkte er skrevet noen steder, er det nok av steder/firmaer som det er greit å ikke vise alt man mener og alt man deler), som er enda en årsak til å foretrekke anonymitet.

Jeg vil nok fremdeles lese artikler og kommentarer, men vil altså ikke lengre bidra så lenge jeg ikke kan beholde min anonymitet. Takker derfor av for nå, men er litt trist på vegne av meg selv og at ytringsfriheten får nok et skudd for bauen.

Så får det så være at spesielt i denne tråden, men sikkert mange andre tråder og, er nok av de som setter pris på mine bidrag, selv om man ikke er enig i alt jeg skriver, og har skrevet i iløpet av over 14 år som medlem av diskusjon.no.

Takk for følget så langt!

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (18 timer siden):

Endel nettroll mangler evnen til å forholde seg innenfor rammer som mange av oss tar selvfølgelig, og jeg ønsker ikke utsette meg for å bli en skyteskive for slike. Det er nok lettere når man har et navn det går tusenvis av rundt og bærer på, for da vet man ikke om man treffer rett person.

Jeg har selv mottatt drapstrusler mot meg og familien min i nettforum hvor man postet under eget navn. Ikke fordi at jeg hadde vært ufin på noen måte, men det var en (psykisk forstyrret?) person der som ikke taklet mine meninger.

Der og da sluttet jeg å poste under eget navn. Av samme grunn er jeg svært lite på Fjøsboka.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg ønsker meg en hybrid varebil-bobil aka sprinter som har ca. 40kwh batteripakke som også kan betjene alt inni bilen. Men at man som tillegg har gass som failover for kjøleskap, komfyr og varme. 

Den må gjerne være type plugin + kunne lade fra diesel motoren. I tilleg gjerne at den skal kunne plugges til strøm på campingplass uten "lademodus" og kun "campermodus". Samt perfekt om mest mulig av ytre flater er dekket av integrerte solcellepaneler.  Gjerne også utragbade markiser som er solcellepanel (skjules i tak). Vinklinger er ikke viktig, med nok dekket overflateareal får man alltids noe virkningsgrad.

Ellers gjerne god bakkeklaring og 4x4 med lavgir (på diesel) for bedre fremkommelighet.

En ren elektrisk bobil hadde også vært spennende men med dagens utvikling er jeg ikke der lenger.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
bshagen skrev (10 timer siden):

Drømmebil! :D

Ikke langt unna. De manglene jeg nevnte (Camper mode gir varme fra hovedbatteriet, induksjonsovn/kokeplate  fjerner røyk og utslipp, og V2L gjør at man kan koble til elektrisk utstyr på 230V/240V både fra utsiden og fra innsiden av kjøretøyet.

Og lading kan man gjøre fra type2-uttaket på campingplasser med CEE-overgang til nødladeren. Med tilgang til 2 uttak eller med en splitter, kan man både lade bil og ha strømkontakter igang, siden V2L kun virker når man ikke lader bilen.

Det jeg savner her er større batteri, solceller på taket for off-grid lading og ren elbilplattform så man får pakket alt enda bedre, og får lavere forbruk og sammen med større batteri, og derved lengre rekkevidde og i samme slengen større batteri til off-grid camping.

Men ellers er vel at på stell her, så lenge man ikke sitter igjen med en vits av nyttelast etter at alt er lempet inn i bilen.

😊

Men ja, dette kunne jeg nok levd med i noen år, helt til noen kommer med noe som tikker enda flere bokser på min kravliste/ønskeliste.

:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...