Gå til innhold

17 elbiler vi ser frem til i 2022


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Personlig ønsker jeg meg en RAV4 ekvivalent med god bakkeklaring som det ser ut som vi kanskje får.

Personlig er jeg ute etter en gammel og billig RAV4 eller lignende til utfarter langt utenfor byen og ofte litt ut i terrenget / kjerreveier, samt noe som tåler at brøytebilen ikke har rukket å brøyte, samt trekkvogn til henger. Får jeg meg noe sånt så kan jeg nøye meg med en liten og billig by-elbil til 90% av kjøringa. Da svir det ikke så mye om fossilen er ekstra tørst. En ting med den gamle RAV4-sjangeren er reparasjonskostnader som følge av slitasje. Når den lille elbilen gjør 90% av jobben så vil antagelig fossilen holde lenge. Edit: Jeg lager meg en egen tråd for det:

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 timer siden):

Nå er det vel ikke vanlig at man oppgraderer bensin og dieselbiler så voldsomt i løpet av modellevetiden heller? Og at batteristørrelsen ikke forandrer seg er en markedsavgjørelse, ikke en teknologisk. Den spesifike effekten har økt fra ca 135 til bortimot 300 wh/kg og det er det som betyr noe.

Spesifikk effekt har jeg ikke regnet på. Det er vel ofte spesifikk energi pr vektenhet som blir oppgitt. Vil tro de fleste batteripakker på 80KWh veier ca 450kg. som er 180wh/kg. Tror ikke du finner batterier som er mye lettere

Spesifikk effekt har jeg ikke sett mye sammenligning av. Dette er jo veldig avhengig av batteritype. Men enhet tror jeg er w/kg eller KW pr Kilo ev KW /KWH 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Flott at det kommer en stasjonsvogn, men det blir få alternativer for de som ønsker å erstatte en trofast XC70, A6 eller E-klasse. Om ikke man kan gå over til SUV.

Det er nok fordi det er et døende segment med svært liten markedsandel. Dermed kommer  stasjonsvognene lavest ned på prioriteringslista for produsentene. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Spesifikk effekt har jeg ikke regnet på. Det er vel ofte spesifikk energi pr vektenhet som blir oppgitt. Vil tro de fleste batteripakker på 80KWh veier ca 450kg. som er 180wh/kg. Tror ikke du finner batterier som er mye lettere

Spesifikk effekt har jeg ikke sett mye sammenligning av. Dette er jo veldig avhengig av batteritype. Men enhet tror jeg er w/kg eller KW pr Kilo ev KW /KWH 

Mente selvfølgelig spesifikt energiinnhold, og det gir selvfølgelig mest mening å oppgi den på celle nivå, all den tid vi snakker om batteriutvikling. Dersomvi derimot snakker om elbilutvikling generellt, så er det rimelig å diskutere energiinnhold på pakkenivå, og da er jeg enig med deg. Utviklingen går for tregt, ogbåde batteripakkene og bilene er unødig tunge.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Det kommer en Opel Astra elektrisk stasjonsvogn. https://www.elbil24.no/nyheter/avslorte-romslig-elektrisk-stasjonsvogn/73877303

image.png.0ed9e9f686b3b3ab155e21bbefb62445.png

Artikkelen handler om 2022, denne samt broren peugeot 308 kommer ikke før i 2023, vil jeg tippe så kommer veldig få sent i 2023 så kan heller si 2024.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må jeg si meg helt uenig i. Jeg har ikke Tesla selv, men synes fortsatt de er ledende på elbilområdet og legger premissene for mye av det som skjer. De er overlegne på ladehastighet, app, brukergrensesnitt og rekkevidde. I tillegg har de rask akselerasjon og meget bra kjøreegenskaper. Model 3 er i tillegg billig. Model Y er overlegen på plass og kan trekke tung henger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Rimac utnyttet celler som hadde 235Wh/kg på den tiden mener jeg å huske. Så det har ikke skjedd så veldig mye. 

Mer enn dobling på 10 år er mye. Min 60år gamle bil med sugemotor  har nesten 70hk pr liter. Svært få familiebiler i dag har mer enn det.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (38 minutter siden):

Rimac er ikke 10 år.

Han har holdt på med og vært opptatt av elbiler i over 10 år. I en av videoene så snakker Mate om batteriteknologi, og tidlig 2010 tall så fikk de tak i celler med 235wh/kg. Mesteparten av utvikling for dette har kommet med bedre pakking av pakkene, og ikke så imponerende fremgang av energitetthet i cellene. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (4 timer siden):

Han har holdt på med og vært opptatt av elbiler i over 10 år. I en av videoene så snakker Mate om batteriteknologi, og tidlig 2010 tall så fikk de tak i celler med 235wh/kg. Mesteparten av utvikling for dette har kommet med bedre pakking av pakkene, og ikke så imponerende fremgang av energitetthet i cellene. 

Fokuset har vært på andre ting enn energitetthet i denne tiden. Tesla klarte allerede i 2011 å pakke inn nok energi i en elbil uten at det gikk for mye ut over innvendig plass, så da har man fokusert på de områdene som har vært et problem: Pris, bærekraftig materialbruk og delvis levetid. Men først og fremst; pris. Å fjerne kobolt har f.eks ingen positiv virkning på energitettheten, men det er noe omtrent alle jobber med. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Fokuset har vært på andre ting enn energitetthet i denne tiden. Tesla klarte allerede i 2011 å pakke inn nok energi i en elbil uten at det gikk for mye ut over innvendig plass, så da har man fokusert på de områdene som har vært et problem: Pris, bærekraftig materialbruk og delvis levetid. Men først og fremst; pris. Å fjerne kobolt har f.eks ingen positiv virkning på energitettheten, men det er noe omtrent alle jobber med. 

Trur nok at batteriprodusenter har hatt samme fokus hele veien. Det er de som gjør jobben og selger produktet, og ikke bilprodusentene. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...