Gå til innhold

Strømtyv?


discostu

Anbefalte innlegg

Er ikke hjemme i julen så tenkte det kunne være greit å spare litt strøm. 
 

har en ovn i bod / vaskerom som holder ca 10-11 grader og varmepumpe på 16 grader.

utenom det er det ikke andre varmekilder eller store strømtyver koblet til, utenom VVB, men den vedlikeholder jo bare.

Nå har jo temperaturen økt siden jeg reiste, men var hjemme hele onsdagen, da brukte jeg 40,3kwh.

torsdagen dro jeg hjemmefra i 15 tiden, men hadde varme på frem til det og tatt en dusj: 32,9 kwh.

fredagen, meste av og temp som beskrevet øverst, 28,5kwh.

er det ikke litt rart at det brukes «såpass» med strøm i et inaktivt hus? Kan virkelig vvb dra så mye? Som sagt ble det brått kaldere ute, så det har jo en påvirkning, men varmepumpen er satt på 16 grader så skulle teoretisk ikke bruke voldsomt med strøm for å opprettholde den tempen?

tror jeg må kjøpe meg en måleplugg og måle litt apparater når jeg kommer hjem. Kan det feks være frysere / kjøleskap som ikke fungerer 100% pg trekker mer enn normalt?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lmh21 skrev (11 minutter siden):

høres heller ut som varmetap av kjøleskap fryster eller dårlig issulering i vegger ikke vits å fyre for kroka.

Huset er fra 70 tallet så kan være dårlig isolert ja. Vinduene er byttet for noen år siden så de skal være noen lunde up to date.

mener det kan være noe feil med kjøleskap / frys som gjør at de trekker mer enn normalt? Eller hva tenkte du?

Lenke til kommentar

Til sammenligning bruker jeg varmepumpe for å holde en etasje (90 m2) i et ubebodd gammelt hus i innlandet frostfritt. Ingen varmtvannsbereder men det står en server med 24 HDDer der. Strømforbruk nå er ca. 15-20 kWh per dag mot 6 kWh om sommeren når varmepumpen ikke er i drift og det eneste som kjører er serveren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (21 minutter siden):

Strømtyv bør ikke brukes på 220v-anlegg i hus. Her er bilde av en strømtyv, jeg tviler på at det er forklaringen.

Strømtyv, blå - Dioder.no

Slikt er uansett ikke lovlig og heller aldri beregnet for 220v anlegg.

Dette er beregnet på 12 volt i biler og bobiler. Selv der med stor varsomhet.

Vedrørende strømtyv, så har vi eldre varmtvannsbereder i kaldt kjeller (delvis krypkjeller).

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppvarming som står på døgnet rundt kan fort bruke ein del straum, sjølv om det ikkje er så stor effekt og du har varmepumpe. Om det er på av og til ved ein temperatur og så nesten heile tida når det blir kaldare så merkar du det på forbruket. Ein ovn på 500W som er aktiv/i drift 12 timar om dagen vil bruke 6 kWh.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (22 timer siden):

Oppvarming som står på døgnet rundt kan fort bruke ein del straum, sjølv om det ikkje er så stor effekt og du har varmepumpe. Om det er på av og til ved ein temperatur og så nesten heile tida når det blir kaldare så merkar du det på forbruket. Ein ovn på 500W som er aktiv/i drift 12 timar om dagen vil bruke 6 kWh.

Kan nok være noe der også, har en ovn i kjellerboden som står på veldig lavt, dog uten smart styring kun fordi jeg ikke turte dra fra det rommet uten varme. Er vannrør og slikt der.

Tenkte å smarte opp den ved en senere anledning slik at jeg kan følge med og heller øke temp ved behov

Lenke til kommentar
discostu skrev (11 minutter siden):

Kan nok være noe der også, har en ovn i kjellerboden som står på veldig lavt, dog uten smart styring kun fordi jeg ikke turte dra fra det rommet uten varme. Er vannrør og slikt der.

Tenkte å smarte opp den ved en senere anledning slik at jeg kan følge med og heller øke temp ved behov

Istedenfor å smarte opp ovnen kunne du få satt opp en separat termostat som styrer stikken ovnen er plugget til så kan ovnen stå på fullt hele tiden mens termostaten sørger for å holde en minimumstemperatuer i boden.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (2 timer siden):

Istedenfor å smarte opp ovnen kunne du få satt opp en separat termostat som styrer stikken ovnen er plugget til så kan ovnen stå på fullt hele tiden mens termostaten sørger for å holde en minimumstemperatuer i boden.

Ja, det var jo egentlig det jeg tenkte på når jeg mente smarte opp, hva trodde du jeg mente? :D

Har snust litt på mill 3rd gen. Eventuelt må jeg finne meg en stick som har native støtte for home assistant. De er ofte omtrent like dyre som en mill, så tenker kanskje like greit å gå for den.

Lenke til kommentar
discostu skrev (23 minutter siden):

Ja, det var jo egentlig det jeg tenkte på når jeg mente smarte opp, hva trodde du jeg mente? :D

Har snust litt på mill 3rd gen. Eventuelt må jeg finne meg en stick som har native støtte for home assistant. De er ofte omtrent like dyre som en mill, så tenker kanskje like greit å gå for den.

Jeg trodde du mente det du skrev i setning nummer 2.

Det jeg mente var å få installert en separat termostat som styrte kontakten ovnen var plugga til, altså fast installasjon av en "dum" termostat som du ikke trenger å gjøre annet med en å sette temperaturen så lever den sitt eget liv i boden uten å være avhengig av noe annet en strøm.

Beklager men er elektriker og tenker litt i andre baner en billigelektronikk fra Elkjøp, men det fungerer sikkert det du har tenkt så lenge pluggen fungerer som termostat uten å ha kontakt med "moderskipet".

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 minutter siden):

Jeg har et hus fra noe rundt 1930. Bruker 30-70kWh/dag jeg er i huset. Med matlaging, lading av bil, varmekabler, avfukter i kjelleren med mer. Fyrer stort sett i peisen. Det går en del strøm om du skal holde litt varme i huset.

Ja, men 15 grader i hovedrom (stue kjøkken), 5 grader i en liten gang og 10 grader i kjellerstue + bod/vaskerom vil jeg ikke si gå under "holde litt varme" 😛

 

Lenke til kommentar
discostu skrev (1 time siden):

Har snust litt på mill 3rd gen. Eventuelt må jeg finne meg en stick som har native støtte for home assistant. De er ofte omtrent like dyre som en mill, så tenker kanskje like greit å gå for den.

Jeg bruker disse for å gjøre mine panelovner smarte. Går rett inn i Home Assistant via deCONZ (ZigBee).

Endret av BaronSlask
Fikk ikke med link
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...