Gå til innhold

Strømtyv?


discostu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nettopp lagt opp varmekabel i et hulrom i kjelleren min der et av vannrørene frøys i slutten av siste kuldeperiode vi hadde forige vinter. Da det hadde fosset åpnet jeg opp kassa til rørene og plukka ut isolasjonen og kunne se at det var rim på bjelkelaget. Heldigvis slapp jeg med skrekken for røret som hade frosset sprakk ikke men har nå fjernet all isolasjon i kassa, lagt selvregulerende varmekabel på alle rør og lagt varmekabel på nett i bunnen av kassa for å holde lufta inni der varm nok.

Samlet er det ikke mere en 100w varmekabel der men kan lese av termostaten som styrer det hele med en føler plassert der jeg fant at det kom kaldtrekk inn (thermografert) at den er på 50% av tiden for å holde 12 grader i kassa. Poenget er og som Zeph også er inne på at for å holde temperaturen litt over den faktiske tempen i dårlig isolerte omgivelser fort kan få en ovn eller varmeelement til å stå på mye av tiden.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (26 minutter siden):

Et gammelt hus taper nok mer enn 1 kWt med varme, så en 1 kW ovn som skal holde over utetemperatur vil nok ha en 50% til 100% arbeidsgrad.

Ok, får eksperimentere når jeg har smartet den opp, bare slå den av og se hvor kaldt det faktisk blir.

Tør ikke gjøre det uten å ha muligheten for å fjernstyre varmen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

A pro pos strømtyv. To beboere i borettslag skjulte hver sin skjøteledning fra garasjen opp i leiligheten der de tappet lagets felleanlegg for 2000 W med hver sin ovn inne i stua. 48 kWh i døgnet. Det fiksa vi ved å ta ut sikringen til vi hadde fått målt alle kursene og flyttet stikkontaktene til steder der det ble lett synlig.

Lenke til kommentar
discostu skrev (59 minutter siden):

Er de dimensjonert for panelovner altså? Har faktisk sett litt på IKEA sine plugger, men har ikke kommet så lang som å skaffe meg zigbee antenne til HA oppsettet enda.

Står at de skal klare en effekt på 3840W. Jeg bruker dem med tre 500W panelovner og en 1800W vifteovn fra Mill. Ikke hatt noen problemer. 

Ang. ZigBee og HA så bruker jeg ConBee II (med en tometers USB-forlengerkabel for å unngå forstyrrelser). Forholdsvis enkelt å sette opp og det meste av IKEA sitt utstyr går rett inn (noen enheter må resettes til fabrikk første gangen for at de skal bli synlige). 

 
Lenke til kommentar
1 hour ago, discostu said:

Er de dimensjonert for panelovner altså? Har faktisk sett litt på IKEA sine plugger, men har ikke kommet så lang som å skaffe meg zigbee antenne til HA oppsettet enda.

Uansett er ikke Shuco dimensjonert for så høy effekt. Det er jo derfor VVB og elbilladere er forbudt å bruke på shuco nå.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, sedsberg said:

Uansett er ikke Shuco dimensjonert for så høy effekt. Det er jo derfor VVB og elbilladere er forbudt å bruke på shuco nå.

Nei, det stemmer vel ikke sånn helt 100%.

Det ble forbudt å bruke "vanlige stikkontakter" for varmtvannsberedere, på grunn av at det skjedde varmgang i stikkontakten i en del tilfeller, typisk etter flere års bruk. (Det er jo heller ikke helt forbudt, det er et normkrav.)

Stikkontaktene er jo tilpasset de 16 Amperene, og hvis det dreier seg om "midlertidig bruk" så kan man jo trekke de 16 Amprerene som gir ca 3,6 Kw.

Det er jo forholdsvis vanlig at stikkontakter er beskyttet med 16 Ampere automatsikringer som overbelastningsvern.

Det som kanskje er litt skummelt og merkelig, det er jo at det selges en del utstyr for hjemmeautomatisering, som er til å stikke inn i stikkontakten, som bare tåler ca halvparten av denne effekten. Tatt i betraktning at det finnes brukere som ikke vet hva en watt eller en ampere er for noe, så er jo nesten dette å invitere til en ulykke.

Var og kjøpte et tidsur i dag. Passet på å ta et som var merket å tåle 3,5 A i stedet for et annet som bare tåler 2 A.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Å søren. Var det ampere og ikke kilowatt? Da blir det jo bare 800 Watt til fri bruk. 🙂

Ny kikk: Det står visst 3500 Watt som tilsvarer ca 15 Ampere.

Men det ligger også noen tidsur som bare tåler 2000 Watt i den samme hylla, og det står ikke noen advarsel om at de kan overbelastes. Det skulle det vel kanskje ha gjort.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Det som kanskje er litt skummelt og merkelig, det er jo at det selges en del utstyr for hjemmeautomatisering, som er til å stikke inn i stikkontakten, som bare tåler ca halvparten av denne effekten. Tatt i betraktning at det finnes brukere som ikke vet hva en watt eller en ampere er for noe, så er jo nesten dette å invitere til en ulykke.

Var og kjøpte et tidsur i dag. Passet på å ta et som var merket å tåle 3,5 A i stedet for et annet som bare tåler 2 A.

Du har helt rett, det er litt skummelt men det er et annet regelverk for det som skal plugges inn i en stikkontakt og det som skal stå fast tilkoblet i den elektriske installasjonen.
CE regelverket gjør det heller ikke bedre ved at hver enkelt produsent av sitt utstyr kan skrive ut sin egen sammsvarserklæring uten at det er noe kontroll med det.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Å søren. Var det ampere og ikke kilowatt? Da blir det jo bare 800 Watt til fri bruk. 🙂

Ny kikk: Det står visst 3500 Watt som tilsvarer ca 15 Ampere.

Men det ligger også noen tidsur som bare tåler 2000 Watt i den samme hylla, og det står ikke noen advarsel om at de kan overbelastes. Det skulle det vel kanskje ha gjort.

Trenger ikke stå noe advarsel om at de ikke skal overbelastes så lenge det står maks belastning de tåler, dåg skulle det ikek forundre om at det står noe om det i bruksanvisningen som følger med produktet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, perpyro said:

Du har helt rett, det er litt skummelt men det er et annet regelverk for det som skal plugges inn i en stikkontakt og det som skal stå fast tilkoblet i den elektriske installasjonen.

Vet ikke om jeg er hundre prosent enig i det. Det dreier seg om to forskrifter men de må sees i sammenheng.

For huset eller bygningen så er det FEL som gjelder. For utstyret så er det vel først og fremst Utstyrsforskriften som gjelder.

Hvis man "bokstavtolker" så er produsent/selger "innenfor".

Hvis man der i mot ser på hvordan FEL/NEK400 praktiseres så er det et gjennomgående prinsipp at anlegget skal være sikkert å bruke uansett hvem brukeren er. Det skal ikke kreves elektrofaglig kompetanse for å bruke et anlegg, i de tilfeller som brukeren ofte ikke har elektrofaglig kompetanse. Derfor er det for eskempel større krav til sikkerhet i boliger enn i industrianlegg.

HVis anlegge skal være sikkert å bruke, så betyr det at anlegget må være sikkert å bruke også for barn og de som ikke vet hva watt og ampere er for noe.

Her vil det jo være naturlig å se kravene i FEL og i Utstyrsforskriften i sammenheng, slik at hvir man kan forvente at brukeren kobler inn tidsur som bare tåler 8A, da vil det være naturlig å begrense kurssikringen til 8A. Motsatt: Når den elektriske installsjonen etter FEL er lagt opp slik at forutsetningen er at det bare skal kobles opp utstyr som tåler 16A, da må også praktiseringen av utstyrsforskriften være slik at det utstyret som man må forvente blir koblet opp også tåler 16A. 

Når man risikovurderer elektriske anlegg og utstyr som selges i butikken, så må man ta høyde for at en del brukere ikke vet at man ikke kan koble inn et tidsur som bare tåler 8A i en 16A kurs.

Denne problemstillingen ligger nok i et grenseland, men jeg mener nok at strengt talt, så er de prinsippene som ligger bak den elektrofaglige lovgivningen ikke oppfylt.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om jeg er hundre prosent enig i det. Det dreier seg om to forskrifter men de må sees i sammenheng.

For huset eller bygningen så er det FEL som gjelder. For utstyret så er det vel først og fremst Utstyrsforskriften som gjelder.

Hvis man "bokstavtolker" så er produsent/selger "innenfor".

Hvis man der i mot ser på hvordan FEL/NEK400 praktiseres så er det et gjennomgående prinsipp at anlegget skal være sikkert å bruke uansett hvem brukeren er. Det skal ikke kreves elektrofaglig kompetanse for å bruke et anlegg, i de tilfeller som brukeren ofte ikke har elektrofaglig kompetanse. Derfor er det for eskempel større krav til sikkerhet i boliger enn i industrianlegg.

HVis anlegge skal være sikkert å bruke, så betyr det at anlegget må være sikkert å bruke også for barn og de som ikke vet hva watt og ampere er for noe.

Her vil det jo være naturlig å se kravene i FEL og i Utstyrsforskriften i sammenheng, slik at hvir man kan forvente at brukeren kobler inn tidsur som bare tåler 8A, da vil det være naturlig å begrense kurssikringen til 8A. Motsatt: Når den elektriske installsjonen etter FEL er lagt opp slik at forutsetningen er at det bare skal kobles opp utstyr som tåler 16A, da må også praktiseringen av utstyrsforskriften være slik at det utstyret som man må forvente blir koblet opp også tåler 16A. 

Når man risikovurderer elektriske anlegg og utstyr som selges i butikken, så må man ta høyde for at en del brukere ikke vet at man ikke kan koble inn et tidsur som bare tåler 8A i en 16A kurs.

Denne problemstillingen ligger nok i et grenseland, men jeg mener nok at strengt talt, så er de prinsippene som ligger bak den elektrofaglige lovgivningen ikke oppfylt.

Man kan desværre ikke sikre seg mot at bruker plugger inn utstyr i anlegget som ikke er egnet for bruken og gjør anlegget usikker.
I dag er det jo sågar krav til at elvarme skal ha muligheter for natt og dagsenking og når slik utstyr er satt opp i en ny installasjon kan man ikke forvente at bruker plugger i smartløsninger som ikke holder mål selv om det passer i kontakten.
Er det kjent at bruker har behov for tidsstyring noen steder legger man jo opp dette fast istedenfor å forvente at bruker plugger i pluggbar timer.
Og 8A autimatsikringer skal du lete lenge etter, det nærmeste er 6 og 10A.

Lenke til kommentar
2 hours ago, perpyro said:

Og 8A autimatsikringer skal du lete lenge etter, det nærmeste er 6 og 10A.

Nei det er ikke noen standardstørrelse, men man kan jo produsere automatsikringer ut i fra den tolkningen av regelverket som til enhver tid gjelder. På et tidspunkt så produserte man 15A sikringer til erstatning for 16A ut i fra en revisjon av NEK400. (NEK400:2010?) Så endret man sikringene tilbake til  16A men med ny karakterterestikk som var optimalisert opp mot kravene i normen. (Bolig) 

Forskjellig krav til jordfeilvern og jording og fysisk utforming av sikkringsskap, mellom industri/kontor/bolig er jo også eksempler på at man har en tradisjon for å risikovurdere ut i fra brukerens forventede kompetansenivå.

Prinsippet for elektrisk utstyr det er jo ellers at utstyret meldes inn til DSB for nærmere vurdering. Hvis det vurderes som "farlig i forhold til en forbrukers forventede kompetansenivå", da havner det på en "forbudtliste".

Ser til min store forbauselse at selveste Fluke har klart å få en strømtang inn på den listen med oppføring som "farlig produkt". (Men ser at de har meldt den inn selv som "farlig".)

https://farligeprodukter.no/search?q=&katid=1&pagenr=1

Flesteparten av de produktene som har fått ømsetningsforbud er vel formodentlig CE merket, slik at dette ikke nødvendigvis er godt nok.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er i grunnen mange ting som trekker strøm uten å helt tenke over hva det er? Alle nye tv'er slå man av og på med en fjernkontroll, da står den i grunnen i standby modus og trekker litt strøm. Det samme gjør alle dimmere. Jeg kjøpte meg en strømmåler til kontakter hos Clas Ohlson som måler både forbruk i watt og ampere, den har jeg nok tjent inn ved å finne frem til strømtyvene!

Jeg kjøpte en ny gulvlampe for noen år siden og skiftet senere ut gløderøret med en tilpasset led lyspære fra Phillips, og den gjorde jo susen helt til den begynte å blinke i lyset. Dimmere til glødepærer og halogen takler ikke helt led pærer siden de er så strømgjerrige! Så jeg kjøpte ny lampe med led pæreteknologi. Så prøvde jeg å måle strømmen den brukte med strømmåleren, og den stemte ganske bra med oppgitte verdier, bortsett fra at den dro mellom 4 og 7 watt når lampen var slått av! Det vil si at den vekslet mellom disse verdiene med noen sekunders mellomrom. Så her laget jeg meg en ledning med bryter mellom kontakt og lampe, og da ble det 0 på strømtyven gitt! Med et slikt forbruk ville vinninga gått opp i spinninga i timene den ikke er i bruk!

Har en annen smukk lampe som har en dimmer som går i tre trinn, men den virker ikke i det hele tatt på led pærer, den stjal også strøm helt til jeg klippet ledningen og satte på egen ledning bryter. En moderne radio jeg har trekker også strøm siden den bare har standby modus. Det er jo ikke mye, men som sagt så blir mange bekker små til en Å? også videre....

 

Lenke til kommentar

Har en måler nå, skal sjekke litt div apparater når jeg orker. Til sommeren skal jeg forsøke ett døgn med "normal" bruk, men avslåttt varmekabler på bad (som er eneste varmekilde vi har på om sommer) for å se hvor mye strøm huset trekker uten oppvrarming.

Er vel da jeg ser om det er noe å spare på småting :p

Lenke til kommentar
discostu skrev (2 timer siden):

Har en måler nå, skal sjekke litt div apparater når jeg orker. Til sommeren skal jeg forsøke ett døgn med "normal" bruk, men avslåttt varmekabler på bad (som er eneste varmekilde vi har på om sommer) for å se hvor mye strøm huset trekker uten oppvrarming.

Er vel da jeg ser om det er noe å spare på småting :p

Sant nok, men tar man med slike småting og ganger det opp med landets befolkning finner man fort ut ut hva man snakker om når det gjelder strømsløsing, altså strøm som går til spille uten særlig nytte. 😉 Men skal man finne det som virkelig drar er det vel allerede nevnt her inne... isolering, varmvannstank, kraner som lekker, termostater som ikke virker etc. Du kan sikkert bruke elimineringsmetoden ved å slå av en og en kurs om gangen? Jordingsfeil er også årsak til strømtap, så vær litt obs på det om du ikke har jordfeilbryter.

Dette bør du vite om jordfeil | Elvia

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...