Gå til innhold

Google truer ansatte med sparken hvis de ikke vaksinerer seg


Anbefalte innlegg

Christer HS skrev (9 minutter siden):

Enten så er du et troll eller en komplett idiot. Se på tallene over sjukehusinnleggelser. Dette er ikke placebo. Du trenger ikke vaksinere deg, men da bør du frastå fra å få helsehjelp hvis du får corona og blir sjuk. Valget om å ikke vaksinere seg får enorme konsekvenser for samfunnet.

Hvis sykehuskapasiteten er så sprengt, så kan man jo spørre seg selv hvorfor de ikke brukte mer tid og ressurser på å utvide antall intensivplasser under den såkalte pandemien. Faktisk, så gikk antallet intensivplasser NED etter at korona inntraff, utrolig nok. Så man kan jo undre hvor troverdig dette narrativet med sykehuskapasitet egentlig er, når de ikke gidder å utvide kapasiteten en gang. For meg virker det som media krisemaksimerer noe enormt, og folk kjøper det rått.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sentinelle skrev (26 minutter siden):

Her er én av flere kilder. Er ikke så vanskelig å finne:

"One established learning paradigm in both rats and humans is conditioned taste avoidance (CTA), where a novel taste as conditioned stimulus (CS) is paired with the administration of the immunosuppressive drug cyclosporine A (CsA) as unconditioned stimulus. By representing the CS alone at a later time point, the conditioned response is reflected by avoidance behavior toward the taste (CTA). Simultaneously, diminished cytokine production and proliferative capacity of T cells are observed, closely mimicking the pharmacological effects of CsA."

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0074774218300011

Altså ved å først gi dem et smaksmiddel i lag med immundempende medisiner, så observerte de en nedgang i immunrespons. Når de ga dem kun smaksmiddelet ved senere anledning (uten immundempende medisiner), så observerte de omtrent samme respons. Så jo, psyken har potensiale til å påvirke immunresponsen i aller høyeste grad.

Det er jo helt motsatt av det vi ønsker å oppnå. Jeg har ingen problemer med å tro at man kan tenke seg syk (i.e. mindre motstandsdyktig mot sykdom); det er allerede godt dokumentert. 

Men å tenke seg immun fra et virus går ikke an, akkurat som det ikke går an å tenke seg frisk fra f.eks. kreft.

Lenke til kommentar

Vi kan ikke påby folk og ta vaksine, personlig mener jeg det er et moralsk ansvar, men ikke alle vil, det må være greit, eller hva ? Så jeg foreslår at vi gjør som Singapore, de som oss betaler for helse over skatteseddelen, så får man tilbud om vaksinasjon i Singapore og ikke tar imot, og så senere havner på sykehus med corona ja da må man betale selv, det mener jeg er rett og rimelig. 

Det er selvfølgelig rom for gyldige unntak, det er tross alt blant annet de vi vaksinerer oss for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (41 minutter siden):

Det er jo helt motsatt av det vi ønsker å oppnå. Jeg har ingen problemer med å tro at man kan tenke seg syk (i.e. mindre motstandsdyktig mot sykdom); det er allerede godt dokumentert. 

Men å tenke seg immun fra et virus går ikke an, akkurat som det ikke går an å tenke seg frisk fra f.eks. kreft.

De vaksinerte opplever nok et større fravær av den type negativ programmering vi alle har blitt fôret med i media, noe som gjør dem mindre utsatt for å "tenke seg syk" (enten bevisst eller ubevisst) og havne på sykehus.

Jeg vil generelt også si det mangler mye kontekst i sammenligningen mellom antall vaksinerte og uvaksinerte på sykehus. Har man for eksempel tatt i betraktning demografien blant uvaksinerte, hvorvidt dette er en gruppe med økt forekomst av helseproblemer eller lignende? Det vet jeg ikke. "Uvaksinerte" er en veldig sammensatt gruppe, hvor man blant annet finner dem som angivelig ikke kan ta vaksine.

Hvis man er positivt innstilt til kreftbehandling så vil man etter all forventning oppleve bedre effekt enn dem som ikke gjør det. På samme vis vil noen med negativ forventning oppleve dårligere effekt.

Endret av Sentinelle
Lenke til kommentar
11 hours ago, -Birger- said:

Den har god effekt. Den er ikke en 100% løsning. Og jeg ser mange referanser i media om at effektiviteten til de forskjellige vaksinene. Men, mange forstår kanskje ikke det som er formidlet. At effektiviteten til vaskinene er varieerende er også tatt opp gang på gang. Dess eldre en blir dess svakere blir imunfosvaret vårt. Det samme er med de som har sykdommer med redusert imunfosvar og de med transplantasjoner.

En ser lett det som passer inn der og da. Mange er nok også ikke i risikogruppene og er drit lei og orker ikke lese disse sakene.

Og dersom det kommer nye mutasjoner som er farlige, ja så må tiltakene fortsette. Er det andre alternativer?

Det er som legen i Sandnes sa når hun bøt sammen her om dagen, har du bedre alternativ så ta kontakt med FHI. Med en gang!

Jeg har ikke et bedre alternativ. Men det virker ikke som alternativet vi har er godt nok. Flere og flere blir vaksinert, færre og færre blir uvaksinert, likevel ser vi at skylden stadig legges på den stadig minkende minoritet.

Hvorfor må landet stenges ned på grunn av noen få prosen uvaksinerte?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, debattklovn said:

Hjernedød kommentar. 
Hva skjer med de med BMI over 30? Får de oftere sykdommer og opptar flere sykeplasser? 

Hva skjer med de som drikker alkohol eller gjør andre skadelige ting? Opptar sykeplasser? Hva med de som skader seg i idrett, opptar kapasitet? Hva med de som bedriver vold og ekstremsport?

Alle belaster helsevesenet i en eller annen grad og dette er bare lavpannet hatprat.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (15 timer siden):

Jeg har ikke et bedre alternativ. Men det virker ikke som alternativet vi har er godt nok. Flere og flere blir vaksinert, færre og færre blir uvaksinert, likevel ser vi at skylden stadig legges på den stadig minkende minoritet.

Hvorfor må landet stenges ned på grunn av noen få prosen uvaksinerte?

Fordi kapasiteten i helsevesenet ikke er god nok. Hvorfor det ikke er blitt gjort noe med det nå etter 2 år med pandemi er dog et godt spørsmål.


Hvorfor samfunnssituasjonen skal formes etter helsevesenet og ikke helsevesenet formes etter samfunnssituasjonen er en gåte.
Å ha folk hjemme i isolasjon, stenge ned skoler og tvinge folk til hjemmekontor går ut over helsa til folk som igjen skaper mer arbeid for helsevesenet. Det koster også landet en stor andel resurser over tid.. resurser som trolig opprinnelig er grunnen til at ikke flere sykehusplasser har blitt bygget. 

Nå med så mange vaksinerte så burde vi ikke trenge de store tiltakene (f.eks. prøve å holde avstand og benytte maske der man er tett på andre) for å klare å holde nede trykket på sykehusene. Men vi valgte i stede fult frislepp som endte med at vi hadde de største smittetallene siden pandemien startet så kom den nye omikron varianten på toppen av det hele. Da er det full panikk og hele landet skal kaste seg rundt nok en gang.

Kort så tror jeg vi driver som vi driver fordi landet vårt de siste årene og nå etter skifte i ennå større grad har noen grådige og inkompetente nisser som styrer landet. 

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202112/NNFA51120721/avspiller

ed. legger med en link til debatten fra 7. des som tar opp en del av dette. Uten at det kommer noen gode svar fra landets ledere.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (33 minutter siden):

Fordi kapasiteten i helsevesenet ikke er god nok. Hvorfor det ikke er blitt gjort noe med det nå etter 2 år med pandemi er dog et godt spørsmål.


Hvorfor samfunnssituasjonen skal formes etter helsevesenet og ikke helsevesenet formes etter samfunnssituasjonen er en gåte.
Å ha folk hjemme i isolasjon, stenge ned skoler og tvinge folk til hjemmekontor går ut over helsa til folk som igjen skaper mer arbeid for helsevesenet. Det koster også landet en stor andel resurser over tid.. resurser som trolig opprinnelig er grunnen til at ikke flere sykehusplasser har blitt bygget. 

Nå med så mange vaksinerte så burde vi ikke trenge de store tiltakene (f.eks. prøve å holde avstand og benytte maske der man er tett på andre) for å klare å holde nede trykket på sykehusene. Men vi valgte i stede fult frislepp som endte med at vi hadde de største smittetallene siden pandemien startet så kom den nye omikron varianten på toppen av det hele. Da er det full panikk og hele landet skal kaste seg rundt nok en gang.

Kort så tror jeg vi driver som vi driver fordi landet vårt de siste årene og nå etter skifte i ennå større grad har noen grådige og inkompetente nisser som styrer landet. 

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202112/NNFA51120721/avspiller

ed. legger med en link til debatten fra 7. des som tar opp en del av dette. Uten at det kommer noen gode svar fra landets ledere.

Sykepleie er en 3-årig utdanning, så om man økte antall studieplasser i 2020, slik man faktisk har gjort, så vil ikke disse være ferdig utdannet før i 2023. De vil riktignok ha en periode med praksis, men kan ikke fullstendig stå for den økningen man trenger nå. Og pga reisekarantene, er det ikke like lett å få personell fra nabolandene. Flere vil det uansett være behov for eget land, s det er ikke sikkert at det er noen "quick fix" for oss.

Så kan man selvsagt stille spørsmål om 250 nye plasser per år + 200 plasser til videreutdanning (spesialsykepleiere) er tilstrekkelig. Jeg ville trodd det fint hadde kunneblitt opprettet 1000 nye plasser, men helsevesenet skal vel ha et tilbud til disse også etter pandemien.

https://sykepleien.no/2020/05/450-ekstra-studieplasser-i-sykepleie

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Sykepleie er en 3-årig utdanning, så om man økte antall studieplasser i 2020, slik man faktisk har gjort, så vil ikke disse være ferdig utdannet før i 2023. De vil riktignok ha en periode med praksis, men kan ikke fullstendig stå for den økningen man trenger nå. Og pga reisekarantene, er det ikke like lett å få personell fra nabolandene. Flere vil det uansett være behov for eget land, s det er ikke sikkert at det er noen "quick fix" for oss.

Så kan man selvsagt stille spørsmål om 250 nye plasser per år + 200 plasser til videreutdanning (spesialsykepleiere) er tilstrekkelig. Jeg ville trodd det fint hadde kunneblitt opprettet 1000 nye plasser, men helsevesenet skal vel ha et tilbud til disse også etter pandemien.

https://sykepleien.no/2020/05/450-ekstra-studieplasser-i-sykepleie

Bygg ut så vi har flere pasientplasser og sett opp grunnlønna til sykepleiere så yrket blir mer attraktivt. Jeg forstår ikke hvorfor sykepleiere, lærere o.l. yrker skal være noen av landets dårligst betalte. Det er absurd.

Det gikk over til å være full krise når vi hadde 310 innlagte med covid 2 år etter pandemien startet. Det er vel ganske så åpenlyst at staten har ignorert stedet der skoen faktisk trykker?

Ed. jeg vet om flere som er utdannede men som ikke har jobbet som sykepleier de siste 10 årene grunnet lønn og arbeidsforhold. Om de riktige insentivene var på plass så tror jeg ikke det skulle vært vanskelig å øke denne krisegrensen fra 300 covid innlagte til 500++ uten å måtte vente på at unge ble ferdig utdannede helsearbeidere.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

Ganske så relevant artikkel fra 2017.. Det er ikke akkurat et nytt problem og det finnes veldig mange utdannede sykepleiere i Norge som ikke jobber som sykepleier.

Ti år etter fullført utdanning har 1 av 5 sykepleiere forlatt jobben i helsevesenet.

– Da er det viktig at utdannete sykepleiere ønsker å forbli i yrket gjennom et langt arbeidsliv. Hvis ikke flere fortsetter i yrket, vil underskuddet av sykepleiere i fremtiden kunne bli enda større, NSFs forbundsleder, Eli Gunhild By.

– Sykepleierne må få lønns- og arbeidsvilkår som gjør det attraktivt å jobbe i helsetjenesten. Vi må få flere heltidsstillinger. Halvparten av stillinger som lyses ut er deltidsstillinger. Det er belastende vaktordninger. Det er store sjanser for at de får bedre lønn andre steder. De som utdanner seg til sykepleiere er klar over at de skal jobbe turnus, men det er viktig at det er turnuser som ikke sliter dem ut, sier Eli Gunhild By.

https://sykepleien.no/2017/08/1-av-5-sykepleiere-forsvinner-fra-helsevesenet

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (3 minutter siden):

Bygg ut så vi har flere pasientplasser og sett opp grunnlønna til sykepleiere så yrket blir mer attraktivt. Jeg forstår ikke hvorfor sykepleiere, lærere o.l. yrker skal være noen av landets dårligst betalte. Det er absurd.

Det gikk over til å være full krise når vi hadde 310 innlagte med covid 2 år etter pandemien startet. Det er vel ganske så åpenlyst at staten har ignorert stedet der skoen faktisk trykker?

Man kan sikkert lokke noen flere tilbake til sykepleieryrket ved å øke lønnen, men det må være tilstrekkelig mye til at det faktisk virker. Så kan man åpne flere plasser, om man har lokaler og utstyr til dette.

Poenget mitt var at TTT - Ting Tar Tid. Dessuten koster dette mer enn bare økte lønninger. Det er ikke bare å slenge inn noen PC-pulter og sykesenger i et leid lokale, og tro man kan ta imot pasienter. Er også endel krav til fasilitetene, som gjør at man kanskje må bygge ut der det allerede ligger et sykehus.

Dette er forøvrig noe vi burde gjort for mange år siden, for vi hadde generelt underskudd på sykepleiere allerede. Norske myndigheter har jo forsøkt å løse endel av krisen ved å lokke til seg sykepleiere fra bl.a. Filippinene, i konkurranse med flere andre land. Men man har, etter kamp fra Sykepleierforbundet som tydeligvis ikke ville ha så mange nye medlemmer likevel, gjort det langt vanskeligere å bli kvalifisert i Norge.

Mye bruk av deltidsstillinger hjelper heller ikke på, da du ikke får arbeids og oppholdstillatelse med bare 80%-stilling, selv om realiteten da er at man ville fylt på de siste 20 % med ekstravakter, og gjerne mer en 20 % over dette igjen. Kjenner til flere som i realiteten har 200 % stilling til sammen, så lenge man klarer å få det fordelt over minst 2 forskjellige arbeidsgivere.

Dog, mange av disse havner ikke på sykehus, men fyller opp behovet hos sykehjemmene, der mankoen er spesielt prekær. Og der man ofte må gjøre helsearbeider-oppgaver, for kommunene fyller ikke akkurat opp med for mange av disse heller. Noe som er vel så stor grunn  til at mange forlater yrket, da mange norske sykepleiere ikke er fornøyd med å jobbe steder der det stadig er manko på folk. Å opprette nok stillinger til at man kan jobbe med primært sykepleier-oppgaver, vil antageligvis gjøre vel så mye for å beholde de vi allerede har. Det ville kanskje være nok til å få mange tilbake.

Lenke til kommentar
On 12/16/2021 at 2:59 PM, Christer HS said:

greit det, men da bør du heller ikke forvente å få helsehjelp hvis du blir sjuk.

Vi har tross alt en vaksine som er ganske effektiv, og det er satt noen milliarder doser uten at det er noen store bivirkninger. Følgene av corona og nedstenging er mye større enn usikkerhet knytte til vaksinene.

Slapp av.. tatt vaksinene mine ;)  men det er mulig å både være for vaksiner og mot vaksinepress. Og nei.. jeg ønsker ikke død for de som av en eller annen grunn ikke tar den.

slagordet er fra fri abort bevegelsen i USA.. der av litt ironisk

Lenke til kommentar
scuderia skrev (12 minutter siden):

Og nei.. jeg ønsker ikke død for de som av en eller annen grunn ikke tar den.

Selvfølgelig ikke, men nekter man gratis forebyggende behandling så er det bare rett og rimelig at man tar regninga selv, når alt blir så mye mer alvorlig og ikke minst kostbart. På tide og innføre corona passet også, ingen grunn til at vaksinerte skal sitte inne pga urasjonell tankegang fra en minoritet. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig ikke, men nekter man gratis forebyggende behandling så er det bare rett og rimelig at man tar regninga selv, når alt blir så mye mer alvorlig og ikke minst kostbart. På tide og innføre corona passet også, ingen grunn til at vaksinerte skal sitte inne pga urasjonell tankegang fra en minoritet. 

Gratis? Hah! Er nok skattepengene fra både dem som tar og dem som ikke tar vaksinen som har betalt for dette du :)

De samme folkene som også har betalt for helsesektoren 

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 timer siden):

Gratis? Hah! Er nok skattepengene fra både dem som tar og dem som ikke tar vaksinen som har betalt for dette du :)

De samme folkene som også har betalt for helsesektoren 

Dette er tynn suppe, jada vi betaler skatt, men den er betalt den skjønner du, så ja vaksinen er gratis den, akkurat som en gåtur langs elva, ja selv om det er skattepengene våre som har betalt for veien så er den turen helt gratis. Tilbudet er der, de som velger og ikke ta den av urasjonelle årsaker burde betale prisen selv, gulroten er brukt, nå er det på høy tid å bruke pisk. 

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke pisk? Hvorfor må vaksinerte holde seg hjemme på grunn av uvaksinerte?

Virker som mange av de som er smittet er vaksinert og de smitter også andre vaksinerte. Så om vi må holde oss hjemme så er det først og fremst på grunn av smitten til de vaksinerte?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
On 12/19/2021 at 7:05 PM, skaftetryne32 said:

Selvfølgelig ikke, men nekter man gratis forebyggende behandling så er det bare rett og rimelig at man tar regninga selv, når alt blir så mye mer alvorlig og ikke minst kostbart.

Etter den logikken burde røykere som ikke slutter og får kreft betale for kreftbehandlingen selv. Overvektige som fortsetter å spise på McDonalds og får fedme får betale for helsebehandlingen selv. 
Støtter du det? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...