Gå til innhold

Er Støre en gedigen fiasko som statsminister?


Anbefalte innlegg

Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

https://www.framtidinord.no/meninger/leserbrev/2021/11/02/Støre-kommer-til-dekket-bord-24774329.ece

Nei, regnet bare med at du har fulgt med på nyhetene det siste halve året. 

Beklager. Ein høgrepolitiker som skryter av eget arbeid, på Framtidnord, gjekk eg glipp av. Eg igjen, etterlyser det dekket bordet du snakker om. 

Pandemien er og forblir ein massiv faktor i henhold til økonomien i åresvis fremover. Blir det nedstengninger sliter mange bransjer, og folk havner i arbeidsledigheit. Som vi såg under den forrige regjering. Når ein har eit virus som sprer seg periodevis som ild i tørt gress, finner eg det svært spesielt å feire ein økonomisk seier midt i ein pandemi. Som er nettopp det politikeren du linker til, gjør.

Og det var vel Erna som gjenåpnet landet? Så den økonomiske byrden som nye nedstengninger medfører, av ein oppblomstring av pandemien, har ikkje den forrige regjering ansvaret for? Kva med økonomien under forrige nedstengning, då av forrige regjering? Gjekk den så bra? 

Økonomien vil selvfølgelig bedres når landet ikkje lenger er nedstengt. Og selvfølgelig vil jobbmarkedet bedres når restriksjoner opphører. Ikkje lat som du nettopp har funnet dette ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
57 minutes ago, xaco said:

Nå tror jeg aldri Solberg sto på Stortinget talestol på tirsdag og sa at hun ikke vurderte å stenge ned og på torsdag stå i en pressekonferanse hvor hun begynte å stenge ned landet.

Eh det var endringer fra dag til dag, med tiltak og trafikklysmodeller som skiftet fra gult til rødt til stadighet gjennom hele perioden. Det ble diskutert portforbud o.l. Litt slitsomt at partitilhørighet gjør folk blinde, eller at de får et akutt tilfelle av alzheimer.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Er forskjell på Stortinget og regjeringen ;). Som sjef for regjeringen har statsministeren det øverste ansvaret, selv om han må svelge karameller for å blidgjør ministere.   

Utgangspunktet til overtakelse var bra, og Høyre styrte bra (men langt fra perfekt), i de forgående årene, og Støre og banden hans kom til dekket bord. Jeg er enig at verken en Ap eller Høyre regjering er det beste, men Erna og gjengen virket mye mer stødige enn de som har overtatt. 

Du er klar over at den forrige regjeringen fjernet alle tiltak og oppfordret den norske befolkningen til å ta seg en skikkelig fest ("one night stand"-utsagnet). Det er derfor folk gjør tilnærmet opprør ved tanken på å få alle friheter fjernet fra dem igjen.

Virker for meg som om Støre har blitt plassert i en situasjon han ikke kunne komme godt ut av. Spesielt betenkelig er Ernas handlinger siden det var på den tiden påvist at fullvaksinerte kun hadde beskyttelse opp mot 50 prosent mot delta varianten av Covid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sandy Koufax said:

Du er klar over at den forrige regjeringen fjernet alle tiltak og oppfordret den norske befolkningen til å ta seg en skikkelig fest ("one night stand"-utsagnet). Det er derfor folk gjør tilnærmet opprør ved tanken på å få alle friheter fjernet fra dem igjen.

Virker for meg som om Støre har blitt plassert i en situasjon han ikke kunne komme godt ut av. Spesielt betenkelig er Ernas handlinger siden det var på den tiden påvist at fullvaksinerte kun hadde beskyttelse opp mot 50 prosent mot delta varianten av Covid.

Verken Støre eller Erna vil forhindre at du blir syk, det er opp til deg selv... 

Nå har Støre lagt forholdene til rette for deg.. Hvert 14 sete kan fylles opp på Brann kvallik-kampen på Onsdag.. Så da er det opp til deg å bestemme om du vil sitte alene, eller du om du våger å ha en nabomann og 30 seter til de neste personene... Hurra...

Pandemien har vært en gavepakke til opposisjonen i alle land - så å si alle land som stengte ned har fått nye folk i regjering. :) Det må være mulig å forvente at de nye folkene som kommer i regjeringene, også selv kan prøve å innføre løsningene de vil ha.

Hvis jeg hadde vært Støre, så hadde jeg valgt en annen løsning, enn å gjennta Erna's policy - stillt opp på NRK og sagt; vi har nå funnet ut at vi skal bygge 10-15 nye sykehjem over hele landet - de skal foreløbig bare være for Korona-smittede. Vi trenger vaskehjelper, kjøkkenfolk, og pleiere.. Vaksinerte får 1 kr. ekstra i timen, pr. booster - send søknad til Stø[email protected], Stø[email protected].. 😛

Hvis vi ikke får bruk for dem, så har vi gjort en god jobb, og da blir det lokal-bingo hver onsdag, og overskuddet fra bingoen går derfor til AP's pensjons-fond. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (9 timer siden):

Beklager. Ein høgrepolitiker som skryter av eget arbeid, på Framtidnord, gjekk eg glipp av. Eg igjen, etterlyser det dekket bordet du snakker om. 

Pandemien er og forblir ein massiv faktor i henhold til økonomien i åresvis fremover. Blir det nedstengninger sliter mange bransjer, og folk havner i arbeidsledigheit. Som vi såg under den forrige regjering. Når ein har eit virus som sprer seg periodevis som ild i tørt gress, finner eg det svært spesielt å feire ein økonomisk seier midt i ein pandemi. Som er nettopp det politikeren du linker til, gjør.

Og det var vel Erna som gjenåpnet landet? Så den økonomiske byrden som nye nedstengninger medfører, av ein oppblomstring av pandemien, har ikkje den forrige regjering ansvaret for? Kva med økonomien under forrige nedstengning, då av forrige regjering? Gjekk den så bra? 

Økonomien vil selvfølgelig bedres når landet ikkje lenger er nedstengt. Og selvfølgelig vil jobbmarkedet bedres når restriksjoner opphører. Ikkje lat som du nettopp har funnet dette ut.

Korona påvirket ikke bare Norge, men hele verden. Støre selv skrøt av Ernas styring av landet, og hun fikk også skryt for sin koronahåntering under valgnatten av en av programlederne. Jeg vil aldri si at hennes regjeringstid var perfekt, men hun og regjeringen hennes fortjener creds for sin håndtering. Gjenåpningen var på tidspunktet det ble gjort helt riktig. Kan jo ikke forvente at statsministeren kan se inn i fremtiden. Hvis man forventer det så forventer man litt for mye av en statsminister. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar
xaco skrev (9 timer siden):

Nå tror jeg aldri Solberg sto på Stortinget talestol på tirsdag og sa at hun ikke vurderte å stenge ned og på torsdag stå i en pressekonferanse hvor hun begynte å stenge ned landet.

Han var nå ganske så klar på at det kunne skje hvis situasjonen utvikler seg, dette har han presisert på slutten av hver pressekonferanse.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Korona påvirket ikke bare Norge, men hele verden. Støre selv skrøt av Ernas styring av landet, og hun fikk også skryt for sin koronahåntering under valgnatten av en av programlederne. Jeg vil aldri si at hennes regjeringstid var perfekt, men hun og regjeringen hennes fortjener creds for sin håndtering. Gjenåpningen var på tidspunktet det ble gjort helt riktig. Kan jo ikke forvente at statsministeren kan se inn i fremtiden. Hvis man forventer det så forventer man litt for mye av en statsminister. 

Så ikkje så "dekket bord" likevel da? At Norge har klart seg relativt bra under pandemien, er det vel få som har betvilt... Og Støre som Solberg, kjem til å følge råd fra helsemyndigheitene. Eg har vanskelig for å sjå den store forrandringen, eller hysteriet denne tråden skal prøve å fremme. For nåke "dekket bord" vs "fiasko" kjøper eg ikkje.

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/13/2021 at 1:45 PM, Lyncs said:

Er han god nok som landets statsminister eller kun en gedigen fiasko med høy trynefaktor?

For tidlig å si, men jeg merker dessverre minimalt med forskjell på måten Erna og Jonas handler på, selv om partiene utstråler forskjellig PR. Mesteparten av styringen er uansett overlatt til EU og avtaler med utlandet, så det er kanskje heller der fiaskoen ligger?

Endret av PosteMonopolet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (48 minutter siden):

Så ikkje så "dekket bord" likevel da? At Norge har klart seg relativt bra under pandemien, er det vel få som har betvilt... Og Støre som Solberg, kjem til å følge råd fra helsemyndigheitene. Eg har vanskelig for å sjå den store forrandringen, eller hysteriet denne tråden skal prøve å fremme. For nåke "dekket bord" vs "fiasko" kjøper eg ikkje.

Forstår du utrykket "dekket bord" ? Støre og co tok vell ikke over et land i rennesteinen? Det mange kritisere Støre for at han er utydelighet og virker handlingslammet. Om det kan kategoriseres som en fiasko kan jo diskuteres. Ingen i tråden har påstått dette, men stilt spørsmål til dette. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (27 minutter siden):

Forstår du utrykket "dekket bord" ? Støre og co tok vell ikke over et land i rennesteinen? Det mange kritisere Støre for er utydelighet og handlingslammet. Om det kan kategoriseres som en fiasko kan jo diskuteres. Ingen i tråden har påstått dette, men stilt spørsmål til dette. 

Ja eg forstår utrykket. Men eg forstår ikkje kva du legger i utrykket. Kass dekket bord er det snakk om. Den artikkelen du linket, som eg allerede har påpeikt, viser jo bare at økonomien, og jobb markedet normaliseres i stor grad ved gjenåpning av samfunnet. Der bedrifter har måtte omstille seg under nedstengninger. Som Erna Solberg går svært langt i å bekrefte sjøl her: 

 

At Nav står parat og regjeringa har krisepakker, økonomisk støtte til næringslivet tilgjengelig under nedstengninger er jo minimum. Veldig spesielt å stå å feire dette som ein politisk seier i eit slags angrep på neste regjering. Det blir liksom litt på nivå med å klandre bensinpriser og strømpriser på kven som måtte sitte i statsministerstolen dagen prisen er høg. Samtidig kan ein jo spørre seg sjøl kor tydelig Erna var når ho snakket om enden på pandemien under gjenåpninga? Nåken ord om det?

Samtidig ser eg ikkje den handlingslammelsen. Dvs, dagens regjering vs forrige regjering. Smitten øker, og tiltak innføres. Tiltak er eventuelt ikkje nok, og fleire tiltak innføres. Smitten eventuelt går ned, og landet gjenåpnes. Dette skjer ikkje nåke saktere eller fortere enn forrige regjering. I det aller aller minste, er det vertfall alt for tidlig å konkludere.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (23 minutter siden):

 

Samtidig ser eg ikkje den handlingslammelsen. Dvs, dagens regjering vs forrige regjering. Smitten øker, og tiltak innføres. Tiltak er eventuelt ikkje nok, og fleire tiltak innføres. Smitten eventuelt går ned, og landet gjenåpnes. Dette skjer ikkje nåke saktere eller fortere enn forrige regjering. I det aller aller minste, er det vertfall alt for tidlig å konkludere.

Dette er litt av diskusjonens kjerne, men samtidig skal jeg innrømme at hvor man står politisk vil påvirke hvordan man ser på den nye regjeringen. Jeg er enig at å gi noe konkret dom over Støre-regjeringen er umulig . Men mange mener at han så langt har gjort en dårlig jobb. Dette mener jeg at man fint kan være uenig i, men samtidig vil jeg si det er vanskelig å argumentere for at Støre-regjeringen har gått på skinner. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Både Gahr Støre og Solberg forholder seg til råd fra fagfolk som i FHI, Helsedirektoratet og andre organer. Samtidig baserer disse igjen sine råd på tiltak og avgjørelser fra andre land (primært Danmark for Norge). De ville nok ha reagert ganske likt på situasjonen i dag.

Det eneste spørsmålet jeg har er som følgende: hvorfor åpnet de nasjonen når de visste at vaksinene beskyttet i liten grad mot delta varianten. Samtidig er det alltid fare for at nye varianter kommer. Dette virker som en veldig uheldig avgjørelse i etterkant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener det var riktig av den forrige regjeringen å fjerne de siste restriksjonene da de gjorde det i høst. Det var på det tidspunktet ingen grunn til ikke å åpne opp helt for en periode. Men jeg er kritisk til måten de tidvis kommuniserte dette på, som ga mange et feil inntrykk av at pandemien var over og at det ikke kunne komme tiltak igjen samtidig som FHI publiserte modeller som viste at vi kunne havne i den situasjonen vi nå står i.

Dermed overtok Støre-regjeringen en pandemi med en stor kommunikasjonsutfordring i fanget. Han gjorde det tidlig klart at han ville følge den samme strategien, og det har han også gjort. Synes Støre selv har vært tydelig og god på pandemien, mens jeg nok synes helseministeren hans Kjerkol er mer ullen og utydelig i sin kommunikasjon enn det Høie var.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Jonas sine første par måneder som statsminister går tregere og mindre knirkefritt enn Erna sine nitiende..?

Shockedpikachuface.jpg

Achtually, pleier ting å gå mer knirkefritt den første terminen enn den 19. Av åpenbare regjeringslitasjer.

Men for all del, vi må huske på at dette er deres første gang. Stakkars, vi husker jo alle våres første gang. Det var vanskelig. 

Vedum og Støre har jo aldri vært i regjering før? Eller..?

Endret av shockorshot
Glemte quoten
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...